شناسایی گوشت های قرمز و راهکارهای پخت سریع گوشت های دیرپز

به گزارش گردشیا، برای بعضی افراد گوشت از برترین و خوشمزه ترین وعده های غذایی به شمار می رود؛ به طوری که می توان گفت معمولاً خانواده ها هر چند وقت یکبار از گوشت در وعده های غذایی خود استفاده می نمایند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که باید گوشت را چگونه و در چه مدت زمانی بپزیم؟ چرا که پخت سریع گوشت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. راه ها و ترفندهای بسیار زیادی برای پخت سریع گوشت وجود دارد که با دانستن آن ها می توانید در زمان کوتاهی از یک خوراک گوشت خوشمزه بهره مند شوید.

شناسایی گوشت های قرمز و راهکارهای پخت سریع گوشت های دیرپز

نکته مهم دیگری که در زمینه پخت گوشت باید به آن توجه کنید، ترفندهای شناسایی گوشت های مختلف و زمان پخت استاندارد هر یک از آنها است. باید بدانید که هر یک از گوشت های بره، بز، میش، گاو و گوساله احتیاج به چه زمانی برای پخت دارند. با دانستن این ترفندها و شناخت هر یک از گوشت ها به راحتی می توانید در کمترین زمان ممکن خوشمزه ترین، سالم ترین و مقوی ترین غذای گوشتی را برای خود و خانواده تان آماده نموده و از آن لذت ببرید.

ترفندهای شناسایی گوشت های مختلف و زمان پخت هریک از آنها

همان طور که گفتیم برای تهیه خوراک گوشت، شما احتیاج به شناخت گوشت ها دارید. با این شناخت است که می توانید در یک زمان کوتاه، یک غذای گوشتی خوشمزه و سریع تهیه کنید. قبل از خرد کردن گوشت خود روی تخته کار پلاستیکی، چوبی ویا شیشه ای باید بدانید گوشتی که قصد پخت آن را دارید برای چه حیوانی است در ادامه به معرفی ترفندهایی برای پخت سریع گوشت های مختلف، تا انتها با ما همراه باشید.

گوشت گاو

یکی از پرهوادارترین و پرمصرف ترین گوشت های موردمصرف، گوشت گاو است. رنگ گوشت گوساله باید روشن و قرمز باشد هر چه سن حیوان بیشتر باشد و گاو بالغ باشد رنگ آن قهوه ای رنگ میگردد. با این کار گوشت شما به خوبی پخته شده و لذت بخش خواهد شد. یکی از راه های پخت سریع گوشت گاو، استفاده از آبلیمو و یا سرکه قبل از پخت آن است. یعنی قبل از اینکه گوشت را به مرحله پخت برسانید آبلیمو یا سرکه را به اندازه مناسب روی گوشت ریخته و در مرحله آخر نمک را اضافه کنید. به طور کلی می توانیم بگوییم نمک برای زمانی است که شما از پخت گوشت مطمئن شده اید.

گوشت بز

یکی از دیرپزترین گوشت های موجود برای آشپزی، گوشت بز است. رنگ گوشت بز قرمز و متمایل به صورتی دارد به طوری که برای پخت آن شما به چیزی بیشتر از 2 ساعت زمان مفید احتیاج دارید. البته این مورد برای بز سن بالا است. گوشت بز جوان به حدود 45 دقیقه زمان برای پختن احتیاج دارد. اگر دوست دارید گوشتی نرم و خوشمزه را میل کنید از گوشت بز جوان بهره ببرید. هرچه سنین گوشت کمتر باشد زمان پخت آن نیز کاهش پیدا نموده و طعم آن خوشمزه تر خواهد بود. بعلاوه اگر سن گوشت بز استفاده شده بالا باشد، علاوه بر دیر پز شدن، ممکن است طعم خوبی نیز ندهد.

گوشت بره

پخت سریع گوشت بره سریع تر از گوشت بز انجام میگردد اما هرچه سن بره کمتر باشد، گوشت آن سریع تر پخته خواهد شد و البته خوشمزه تر خواهد بود. اگر برای پخت گوشت بره از آرام پز بهره ببرید مطمئناً طعم دلچسب تری را تجربه خواهید کرد. اصولا کشتار گوسفندی که سن آن کمتر از 12 ماه و هنوز دندان نداشته باشد بره گوسفندی به شمار میرود. زمان مفید برای پخت بره گوسفندی که اصولا رنگ صورتی دارد حدود 1 ساعت می باشد.

گوشت شتر

با وجود اینکه گوشت شتر به علت دیرپز و سفت بودن هوادار زیادی ندارد اما باید بدانید که گوشت شتر منبع بسیار خوبی از مواد مغذی است و از جهت ترکیبات شیمیایی با گوشت سایر دام های اهلی تفاوت هایی دارد. رنگ گوشت شتر قرمز تیره است، با بافت چربی کم داری طبع گرم و برای پخت انواع خورشت استفاده می گردد. زمان پیشنهادی برای پخت گوشت شتر در برترین شرایط 4 ساعت و در سخت ترین شرایط 6 ساعت میباشد که این زمان باز بسته به نوع پخت و سن شتر ذبح شده دارد.

توجه: در هیچ شرایطی و به هیچ عنوان گوشت های متفاوت از حیوان های مختلف را خصوصا گوشت شتر و گاو را باهم مخلوط نکنید. زمان و نحوه پخت گوشت ها با هم فرق دارد که با مخلوط شدن آنها منجر به فاسد شدن و خراب شدن مواد اولیه غذا و خود گوشت می گردد.

دلایل دیر پز شدن گوشت ها

یکی از مهم ترین چالش هایی که معمولاً با آن روبه رو خواهید شد، مواجهه با گوشت های دیرپز است. طبیعتاً در این موارد پخت سریع گوشت به مشکل خواهد خورد. دلایل بسیار زیادی برای این مشکل وجود دارد؛ اما معمولاً مهم ترین علت دیرپز شدن گوشت را پهن بودن آن و بالابودن سن حیوان بیان می نمایند. علاوه بر این، تحرک و فعالیت بسیار بالای حیوان را نیز علت مؤثری بر سفت شدن و دیرپز شدن گوشت آن می دانند.

البته نگران این موضوع نباشید. چرا که ترفندهای بسیار زیادی برای حل این چالش وجود دارد که با دانستن آن ها می توانید خیال خود را برای همواره راحت کنید. آشپز نقش بسیار مهمی در حل این مشکل خواهد داشت. چرا که او می تواند با یافتن این ترفندهای پخت سریع گوشت، غذای فوق العاده خوشمزه ای را تهیه نمایند.

معرفی ترفندهای کاربردی برای پخت سریع گوشت های دیرپز

استفاده نکردن از نمک در ابتدای پخت: اگر دوست دارید غذای فوق العاده خوشمزه و گوشتی نرم را در کوتاه ترین زمان ممکن آماده کنید، به هیچ عنوان در ابتدای پخت به آن نمک نزنید. آشپزهای ماهر زمانی ازنمک استفاده می نمایند که از پخته شدن گوشت اطمینان پیدا نموده باشند.

استفاده از کیوی: دانه های موجود در کیوی دارای اسیدهای مفیدی هستند که سبب نرم شدن بافت گوشت و کاهش زمان پخت آن می شوند. علاوه بر این کیوی سبب خوشمزه تر شدن گوشت خواهد شد. توجه داشته باشید که استفاده از کیوی کال، اثر بیشتری در پخت سریع گوشت دارد.

استفاده از زودپز: از زمان های قدیم تا همین حالا، زودپز به عنوان یکی از برترین ترفندهای پخت سریع گوشت به شمار می رود. اگر زمان مناسبی برای آماده کردن غذای خود ندارید، بدون هیچ تردیدی از زودپز بهره ببرید. چرا که با یاری آن می توانید گوشت خود را سریع تر به مرحله پخت برسانید.

استفاده از چای خشک: شاید برای شما جالب باشد که بدانید استفاده از چای خشک یکی از برترین راه ها برای کاهش زمان پخت گوشت به شمار می رود. اگر گوشت دیرپز بود، اندازه مناسبی چای خشک به آن اضافه نموده تا شاهد پخت گوشت در کوتاه ترین زمان ممکن باشید.

استفاده از ادویه های مختلف: ادویه های مختلفی همانند فلفل، زردچوبه، سیر رنده شده و پیاز نیز علاوه بر خوش طعم کردن، سبب سریع پخت سریع گوشت نیز می شوند. پس اگر با گوشت دیرپز روبرو شده اید قبل از پخت آن را در این مواد ترکیبی قرار داده و از نتیجه لذت ببرید.

از شعله کم بهره ببرید: اشتباه رایجی که بین بسیاری از آشپزها مشاهده می گردد این است که در مواجهه با گوشت های دیرپز از شعله زیاد گاز استفاده می نمایند؛ درحالی که این کار دقیقاً نتیجه برعکس به شما خواهد داد. یعنی هرچه شعله گاز و حرارت آن بالا برود بافت گوشت شما سفت تر خواهد شد و هرچه از شعله پایین تر بهره ببرید، گوشت شما نرم تر و خوش طعم تر خواهد شد.

به هیچ عنوان از سرکه گذر نکنید: افزودن سرکه به خورشت نیز می تواند یک ترفند بسیار مناسب برای پخت سریع گوشت باشد. به طوری که بعد از تفت دادن گوشت با ادویه های مختلف اندازه مناسبی از سرکه نیز به آن اضافه کنید تا شاهد آماده شدن یک غذای دلچسب باشید.

سخن انتهای

گوشت غذای فوق العاده مفید و خوشمزه ای است که پخت آن احتیاج به رعایت بعضی موارد دارد. ترفندهایی که ما بیان کردیم به شما یاری می نماید تا گوشتی خوشمزه میل کنید. علاوه بر این راه های پخت سریع گوشت دیرپز نیز بیان شد که با استفاده از آن ها می توانید این چالش سخت را پشت سر بگذارید.

منبع: فوت و فن / pakilon.com
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2335

به "شناسایی گوشت های قرمز و راهکارهای پخت سریع گوشت های دیرپز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی گوشت های قرمز و راهکارهای پخت سریع گوشت های دیرپز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید