راه اندازی پویش احداث 100 مدرسه در استان کرمان

به گزارش گردشیا، نشست آنالیز نقش بخش خصوصی در توسعه فضاهای آموزشی با حضور فعالان مالی کشور و کرمان و مدیرکل آموزش وپرورش و نوسازی مدارس این استان برگزار گردید.

راه اندازی پویش احداث 100 مدرسه در استان کرمان

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

رئیس اتاق کرمان در این نشست از پویش احداث 100 مدرسه در استان کرمان اطلاع داد که با همکاری فعالان مالی، موسسه خیریه مهر گیتی و سایر خیرین مدرسه ساز راه اندازی خواهد شد تا بتوان بخشی از کمبودهای فضای آموزشی این استان را پوشش داد.

سیدمهدی طبیب زاده اضافه نمود: در اجرای این طرح از تجربیات و هدایت های مدیر و سایر فعالان مالی پویش مدرسه سازی ایران من استفاده خواهیم کرد تا مدارسی راه اندازی گردد که ضمن آموزش علم و دانش، کانون های کارآفرینی و مراکزی برای توسعه پایدار روستاها باشند.

او ادامه داد: بخش خصوصی استان کرمان همیشه در عمده فعالیت های خیرخواهانه در حوزه های آموزش، بهداشت، درمان، آزادی زندانی جرائم غیرعمد، طرح های پیشگیری از بیماری و... مشارکت داشته و در بحث آموزش نیز معتقد است که باید توسعه ابتدا در ذهن افراد و دانش آموزان شکل گیرد تا پس ازآن توسعه فیزیکی در هر منطقه محقق گردد.

طبیب زاده، توضیح داد: هدف این است که انسان هایی با منش خوب تربیت شوند تا بتوان به جامعه خوب دست یافت.

مدرسه باید کانون تحول محله باشد

در ادامه این نشست مدیرکل آموزش وپرورش استان کرمان با بیان اینکه مدرسه کانون اصلی برای تعلیم، تربیت و آموزش هرگونه مهارت و یادگیری است، گفت: مدرسه کانونی از نشاط، شادابی و سرزندگی است و به این موضوع تأکید داریم.

احمد اسکندری نسب، اضافه نمود: معتقدیم مدرسه باید کانون تحول محله باشد و مردم محله از فضای ایجاد شده در مدرسه استفاده نمایند.

او با بیان اینکه وجود فضای آموزشی مناسب در یادگیری دانش آموزان تأثیرگذار است، ادامه داد: فضای نامناسب آموزشی مانند کانکس، کپر، چادر و مدارس غیرقابل استفاده، انگیزه معلم و دانش آموز را کاهش می دهد.

مدیرکل آموزش وپرورش استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه از سال 92 تا به امروز 2 هزار کلاس درس با یاری خیرین مدرسه ساز در سطح استان ساخته شده است، اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی استان 4.9 درصد و متوسط این میزان در کشور 5.2 درصد است که علاوه بر مناطق کمتر توسعه یافته به دلیل افزایش مهاجرت ها به مرکز استان، در شهر کرمان نیز با کمبود مدرسه روبرو هستیم.

اسکندری نسب گفت: تعداد زیاد دانش آموزان در کرمان، باعث شده که هزار و 171 مدرسه بیش از 35 نفر و حتی کلاس 48 نفره داریم و البته در مقابل نیز برای رعایت عدالت آموزشی و پوشش تحصیلی همه دانش آموزان 710 مدرسه با جمعیت زیر 10 دانش آموز وجود دارد. وی اعلام کرد: از پنج هزار و 600 فضای آموزشی استان 611 مدرسه فرسوده هستند، 361 مدرسه احتیاج به مقاوم سازی دارند، 181 مدرسه در چادر دایر می شوند، 46 مدرسه کپری، 232 مدرسه بلوکی و 170 مدرسه کانکسی هستند.

اسکندری نسب اضافه نمود: دولت به تنهایی نتوانسته و نمی تواند مدرسه بسازد و از سال 90 با شدید شدن تحریم ها علیه ایران، 310 پروژه مدرسه سازی به دلیل نبودن اعتبار لازم متوقف شده اند.

مدیرکل آموزش وپرورش استان کرمان با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز خیرین مدرسه یار نیز هستند، اعلام کرد: در بعضی مناطق به دلیل کمبودهای بسیار در پوشاک، تغذیه و لوازم التحریر دانش آموزان، خیرین به برطرف این احتیاجها نیز یاری می نمایند.

او اعلام کرد: طرح احداث 100 مدرسه در استان کرمان توسط بخش خصوصی و خیرین بی سابقه است که با یاری دو میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار دولتی در نظر گرفته شده برای تکمیل پروژه های آموزشی، می توان این تعداد مدرسه را تا 300 مدرسه افزایش داد.

مدارس توسعه پایدار راه اندازی می شوند

در ادامه این نشست مدیر پویش مدرسه سازی ایران من با اشاره به اینکه این پویش چهار سال پیش توسط بخش خصوصی و فعالان مالی عضو اتاق ایران راه اندازی شده است، گفت: در نخستین گام عملی این پویش 100 مدرسه در مناطق کمتر برخوردار 19 استان کشور ساخته شده است.

پدرام سلطانی توضیح داد: بخش خصوصی و خیرین به اجبار و به دلیل قوی نبودن زیرساخت های لازم در مدیریت کشور وارد حوزه مدرسه سازی شده درحالی که ساختن مدرسه کار دولت و حاکمیت است.

او ادامه داد: در جهان معمولاً سازمان های مردم نهاد با رویکرد آسیب شناسی، مطالبه گری، ترویج گری و تسهیلگری راه اندازی می شوند اما در کشور ما به دلیل اینکه نظام بودجه ریزی و تقسیم منابع ناقص است، مجموعه های مردمی نیز باید در مدرسه سازی ورود نمایند.

سلطانی، اعلام کرد: سالانه به طور متوسط هزار تا هزار و 200 مدرسه در کشور ساخته می گردد و این در حالی است که بیش از 33 هزار مدرسه احتیاج به بازسازی و نوسازی دارند و یا کاملاً فرسوده اند و 30 سال زمان برای ساختن آنها احتیاج است و از سوی دیگر پس از 30 سال نیز تمامی مدارس فعلی فرسوده می شوند و انگار در نقطه ابتدایی قرار می گیریم.

مدیر پویش مدرسه سازی ایران من اعلام کرد: در ساخت 100 مدرسه این پویش بنا به ذات بخش خصوصی که به دنبال جستجو و آنالیز همه موارد و راهکارهاست، یک دوره دانشگاهی را در مدرسه سازی طی کردیم که نتایج خوبی را به دست آوردیم.

او ادامه داد: به عنوان مثال یکی از این نتایج در خصوص مدارس کپری است، کپر سازگارترین سازه بومی ایران در اعصار و قرون گذشته بوده و مردم در آن زندگی نموده اند و درس خوانده اند.

سلطانی اعلام کرد: ارتقا شرایط و شرایط این گونه مدارس را با همان اصالت کپر در قالب نوکپر در دستور کار قرار دادیم زیرا در بسیاری از این مناطق به دلیل جمعیت بسیار کم مردم منطقه، مهاجرت ها و... احتیاجی به ساخت مدرسه با هزینه های بسیار نیست و استان کرمان می تواند به راحتی 46 مدرسه کپری خود را به نوکپر تبدیل کند.

او اظهار کرد: پروژه ساخت 100 مدرسه در نخستین گام پویش ایران من تا یک ماه آینده به سرانجام می رسد و پس ازآن مدارس توسعه پایدار را به عنوان کانون توسعه روستایی و یاری به اشتغال و اقتصاد مردم منطقه راه اندازی خواهیم کرد که در ابتدا یکی از این مدارس در روستای سیدبار جدگال سیستان و بلوچستان در حال ساخت است.

نایب رئیس سابق اتاق ایران، گفت: در طرح مربوط به این مدرسه علاوه بر فضای آموزشی، مجموعه کوچک بوم گردی، استارتاپ سوزن دوزی ویژه بانوان این منطقه و بازاریابی تولیدات این بانوان را راه اندازی نموده ایم تا ضمن ایجاد اشتغال به اقتصاد خانواده ها و مهم تر از همه به روحیه و نشاط مردم آنها بیفزاییم.

سلطانی، با تأکید بر اینکه توانمندسازی مالی، اجتماعی و محیط زیست از اهداف مهم طرح احداث مدارس توسعه پایدار است، اضافه نمود: فعالیت های مجموعه های مردم نهاد باید یادگیرنده و پیش رونده باشد و کاری را مدام با همان شکل اولیه آن انجام ندهند.

زهرا گیتی نژاد، مدیرعامل موسسه خیریه مهر گیتی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه هر یک از ما دین و مسئولیتی نسبت به جامعه داریم، گفت: تا به امروز توسط این موسسه 350 مدرسه در سطح کشور ساخته شده که 100 مدرسه مربوط به پویش ایران من بوده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 864

به "راه اندازی پویش احداث 100 مدرسه در استان کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی پویش احداث 100 مدرسه در استان کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید