کشف روزنه ای برای درمان فیبروز ریوی

به گزارش گردشیا، دانشمندان دانشگاه ایلینویز در شیکاگو با استفاده از نانوذرات محصور شده در مانوز (نوعی قند) درمانی برای فیبروز ریوی ابداع نموده اند.

کشف روزنه ای برای درمان فیبروز ریوی

دانشمندان دانشگاه ایلینویز در شیکاگو با استفاده از نانوذرات محصور شده در مانوز (نوعی قند) درمانی برای فیبروز ریوی ابداع نموده اند تا گروهی از سلول های ریه به نام ماکروفاژها را که در ایجاد زخم در بافت ریه نقش دارند، خاموش نمایند.

روش هدف گیری سلولی که در آخرین شماره از مجموعه مقالات آموزشگاه ملی علوم گزارش شده است، نویدبخش پیشگیری از این بیماری شدید آسیب دهنده ریه است که می تواند منجر به عوارض تهدیدنماینده زندگی مانند تنگی نفس گردد.

با این حال، محققان در گزارشی که در وب سایت دانشگاه ایلینویز منتشر شد، تاکید کردند که این درمان هنوز برای به کارگیری در آزمایش های بالینی آماده نیست؛ اما موفقیت آن در مدل های حیوانی مربوطه نشانه امیدوارنماینده ای است که ممکن است درمان مناسبی برای این بیماری باشد. یکی از دلایل اصلی فیبروز ریه، فعال شدن سلول های ایمنی مضر است که باعث التهاب بیش از حد می گردد.

آپالاکسمی سینگ، پروفسور دپارتمان فارماکولوژی و پزشکی بازساختی و محقق اصلی این مطالعه گفت: فرآیند های التهابی در بدن بسیار پیچیده هستند و یافتن درمان هایی برای بیماری های ناشی از التهاب مداوم بیش از حد بسیار سخت است؛ زیرا متاسفانه درمان هایی که از التهاب مضر جلوگیری می نمایند می توانند از التهاب مفیدی که به بهبود زخم ها یاری می نمایند نیز جلوگیری نمایند. بنابراین درمان هدفمندی که به دلیل اصلی عفونت های مضر رسیدگی می نماید، بسیار خوب است.

درمان نانوذرات پوشش داده شده با مانوز، فیبروز را با اتصال به زیر مجموعه ای از ماکروفاژها، نوعی گلبول سفید که در همه اندام ها یافت می گردد و حاوی گیرنده مانوز برای مولکول قند، CD206 است، متوقف می نماید.

دانشمندان دریافته اند که سلول هایی که باعث فیبروز ریوی می شوند، دارای سطوح بسیار بالایی از مانوز هستند. در فیبروز ریوی، این سلول ها مرحله انتقالی را طی می نمایند که طی آن سیتوکین ها را آزاد می نمایند و باعث ایجاد زخم می شوند.

هنگامی که نانوذرات محصور شده در قند به گیرنده سلولی متصل می شوند، اجزایی را تحویل می دهند که توانایی ماکروفاژ ها را برای فراوری مقادیر بیش از حد پروتئین، مانند کلاژن مسدود می نمایند.

منبع: وبسایت العین

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2183

به "کشف روزنه ای برای درمان فیبروز ریوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف روزنه ای برای درمان فیبروز ریوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید