توقف پارکینسون با یاری ورزش

به گزارش گردشیا، طبق تحقیقات دانشمندان، هورمونی که در طول ورزش استقامتی ترشح می گردد، سطح پروتئین مرتبط با بیماری پارکینسون را کاهش می دهد.

توقف پارکینسون با یاری ورزش

محققان نشان داده اند هورمونی که در طول ورزش استقامتی یا هوازی در خون ترشح می گردد، سطح پروتئین مرتبط با بیماری پارکینسون را کاهش داده و مسائل حرکتی را در موش متوقف می نماید.

به نقل از ساینس دیلی، بیماری پارکینسون، یک بیماری عصبی است که باعث می گردد افراد کنترل ماهیچه ها و حرکات خود را از دست بدهند.

محققان در این مطالعه به آنالیز ارتباط بین مولکول ورزش آیریزین و بیماری پارکینسون پرداختند.

به دلایل ناشناخته، مدت هاست که معین شده است ورزش استقامتی علائم بیماری پارکینسون را کاهش می دهد.

دکتر تد داوسون، عضو تیم تحقیق از دانشگاه جانز هاپکینز، گفت: یکی از اولین سرنخ ها برای ارتباط بین ورزش، بیماری پارکینسون و آیریزین، نشان می دهد پروتئینی به نام پپتید آیریزین در خون ترشح می گردد و با ورزش استقامتی افزایش می یابد.

در دهه گذشته، مطالعات دیگر دریافته اند که ورزش سطح آیریزین را افزایش می دهد و علاقه ای به آنالیز ارتباط بین آیریسین و بیماری آلزایمر و بعلاوه بیماری پارکینسون وجود دارد.

در این مطالعه، سلول های مغز موش برای پخش رشته های کوچک و دوکی شکل آلفا سینوکلئین، پروتئینی که حالات و حرکات مربوط به مغز را تنظیم می نماید، مهندسی شدند.

وقتی پروتئین های آلفا سینوکلئین انباشت می شوند، سلول های مغزی تولیدکننده دوپامین را که محرک اصلی بیماری پارکینسون است، از بین می برند.

در مدل آزمایشگاهی، محققان دریافتند که ایریزین از تجمع توده های آلفا سینوکلئین و مرگ سلول های مغزی مرتبط با آن جلوگیری می نماید.

در مرحله بعد، تیم های تحقیقاتی اثرات آیریزین را بر روی موش هایی که برای داشتن علائم مشابه پارکینسون مهندسی شده بودند، آزمایش کردند. آن ها آلفا سینوکلئین را به ناحیه ای از مغز موش به نام جسم مخطط تزریق کردند، جایی که نورون های تولیدکننده دوپامین توسعه می یابند. دو هفته بعد، محققان یک ناقل ویروسی را به موش ها تزریق کردند که باعث افزایش سطح خونی آیریزین می گردد که می تواند از سد خونی مغزی عبور کند. شش ماه بعد، موش هایی که آیریزین دریافت کردند، نقص حرکتی عضلانی نداشتند، در حالی که موش هایی که دارونما دریافت نموده بودند، نقص در قدرت گرفتن نشان دادند.

داوسون می گوید: با توجه به اینکه ایریزین یک هورمون پپتیدی طبیعی است و به نظر می رسد برای عبور از سد خونی مغز تکامل یافته است، ما فکر می کنیم ارزش ادامه آنالیز آیریزین به عنوان یک درمان بالقوه برای پارکینسون و سایر اشکال تخریب عصبی وجود دارد.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 شهریور 1401 بروزرسانی: 26 شهریور 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2264

به "توقف پارکینسون با یاری ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف پارکینسون با یاری ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید