چهارمین پیش نشست همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی برگزار گردید

به گزارش گردشیا، چهارمین پیش نشست همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی با عنوان نقش دانشگاهیان در آگاهی اجتماعی در مواجهه با بحران ها برگزار گردید.

چهارمین پیش نشست همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی برگزار گردید

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور؛ چهارمین پیش نشست همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی با عنوان نقش دانشگاهیان در مطلعی اجتماعی در مواجهه با بحران ها برگزار گردید.

این نشست با حضور اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی، مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهر سازی و پروانه پیشنمازی پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به صورت آنلاین برگزار گردید.

در ابتدای این وبینار زارع با اشاره به زلزله اخیر که در تهران به وقوع پیوست گفت: در زلزله 19 اردیبهشت ماه اطلاعات علمی خوبی نسبت به قبل در اختیار مردم نهاده شد و ارتباط بهتری با مردم برقرار شد. وی نقش استفاده بیشتر و بهتر از فضای مجازی را در این امر موثر دانست.

در ادامه بیت اللهی با اشاره به نقش مسئولیت اجتماعی در میان اساتید و دانشگاهیان گفت: گاه اساتید تنها دغدغه رشد علمی و انتشار مقالات و کتب را دارند، ولی اساتیدی هستند که دغدغه شناخت و ارتقاء سطح علمی جامعه را نیز دارند.

وی در ادامه اضافه نمود: در نظام ارزیابی دانشگاه ها برای اساتیدی که رسالت های اجتماعی را جدی گرفته و در این راستا فعالیت مینمایند امتیازی در نظر گرفته نشده و در این امر باید تجدید نظر گردد و بخشی از امتیازات اساتید به فعالیت های اجتماعی آن ها تخصیص داده گردد.

رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهر سازی یافتن زبان مشترک میان دانشگاهیان و فضای اجتماعی را یک هنر دانست و گفت: نفوذ و اثر کلام دانشگاهیان در جامعه بسیار مهم است و اگر آن ها در جامعه حاضر نباشند و با مردم ارتباط موثر برقرار ننمایند شیادین با زبان شبه علم از این فرصت سوء استفاده خواهند کرد.

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی نیز در ادامه گفت: دانشگاه ها قوه عاقله و مشورت دهنده کشور و مرکز شناخت دقیق مخاطرات و بحران ها، تبیین چرایی و پیش بینی آن ها و در نهایت مداخله و ارائه راه چاره های مواجهه و مقابله هوشمندانه و کارشناساسه با بحران ها هستند. وی اضافه نمود: نقش دانشگاه با توجه به تنوع رشته ها و نقش محوری آن، گسترده و مهم است؛ دانشگاه شبکه ارتباطی و خود رسانه است؛ بنابراین نقش دانشگاه نباید به آموزش محدود باشد بلکه باید در کنار آموزش به مطلع سازی، نظارت و رهبری هم بپردازد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه در ادامه ضمن اشاره به نقش دانشگاه ها در جامعه گفت: دانشگاه در ایفای نقش مداخله گری خود، باید علاوه شناخت دقیق، تبیین چرایی و پیش بینی مخاطرات و بحران ها با استفاده از ظرفیت های رسانه و ساده سازی مسائل پیچیده، مطلع سازی و حساسیت افزایی مردم را در دستور کار و الویت خود قرار دهد.

نصراللهی علل کارآمدی پایین دانشگاه ها را در مخاطرات و بحران ها، دغدغه ناکافی و ساختار سنتی دانشگاه ها و فاصله آن ها از مسائل کشور آن هم در شرایط تحریم های ظالمانه آمریکا و بی نیازی بخش های اجرایی از دانشگاه و حمایت و مطالبه نکردن از آن ها دانست.

در سرانجام نیز پروانه پیشنمازی پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ضمن اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان سنگین و جدی است گفت: با توجه به اینکه دانشگاه مرکز تفکر جامعه است ضروری است دانشگاهیان بیشتر به مسائل اجتماعی و دغدغه های جامعه توجه نمایند. وی همچنین اضافه نمود: باید در زنجیره انتقال مفاهیم دانشگاهی به جامعه بتوانیم ما حصل پژوهش ها و کار های علمی را به زبان ساده تبدیل کنیم تا مردم بتوانند از آن استفاده نمایند.

پیش نمازی بر لزوم استفاده از دانش دانشگاهیان در فرآیند های تصمیم گیری تاکید نمود و گفت: در حال حاضر تصمیم گیران و دانشگاهیان ارتباط موثری ندارند و نقش دانشگاهیان در تصمیم گیری ها چشم گیر نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1157

به "چهارمین پیش نشست همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارمین پیش نشست همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید