آشنایی با مکان هایی که از یک قرن پیش تغییرات زیادی کردند

به گزارش گردشیا، سرعت تغییر و تحولات به میزان ای است که حتی اگر از شهر زادگاه خود به مدت چند ماه دور شوید، زمانی که برگشتید مشاهده خواهید کرد که تغییراتی هر چند کوچک در پیکره شهرتان روی داده است. رفته رفته این تغییرات ممکن است به حدی باشند که پس از مدتی با بعضی چیزها احساس غریبگی خواهید کرد و موارد نو بسیار زیادی نیز در اطراف شما روی خواهند داد که قبلاً اتفاق نمی افتادند.

آشنایی با مکان هایی که از یک قرن پیش تغییرات زیادی کردند

اما همیشه مشاهده تغییرات نو و مقایسه آن ها با آنچه که قبلاً بودند بسیار فرح بخش و گاهی تعجب برانگیز است. این امر در مورد شهرهای بزرگ جهان بیش از بقیه مکان ها قابل مشاهده است. همیشه در شهرهای بزرگ، تغییرات با سرعتی بیشتر از شهرها و روستاهای کوچک اتفاق می افتند. آنچه امروز به نام شهرهای مدرن و ساختمان های بلند می بینیم، ممکن است در آینده به تاریخ بپیوندند و ساختمان ها و شهرهای مدرن تری نیز به وجود آیند. در این مقاله برخی از معروف ترین مکان های جهان را به شما معرفی می کنیم که تا کمتر یک قرن پیش، تقریباً غیرممکن بود که همچین آینده ای را برای آن ها متصور شد.

کوه راشمور

سال 1910

اکنون

ساخت این تندیس یادبود در سال 1925 میلادی روی زمین های سرخ پوستان قبیله لاکوتا شروع شد. در واقع پس از اطمینان از تأمین بودجه فدرال، ساخت وساز این بنای یادبود در سال 1927 شروع شد و چهره های رئیس جمهورها بین سال های 1934 تا 1939 تکمیل شد. از سال 1933 در حالی که هنوز زیر ساخت های این بنای یادبود در حال آماده شدن بود تا به امروز، 2 میلیون جهانگرد را در سال به سمت خود جذب کرده است.

کوه راشمور علاوه بر یک بنای یادبود به دلیل طبیعت زیبا و حیوانات مختلف از جمله: کرکس، عقاب، شاهین، سنجاب، جوجه تیغی، گرک صحرایی، گوسفند کوهی آمریکایی و... که در این منطقه وجود دارد، مورد توجه بسکمک از جهانگردان واقع شده است. این مجسمه 18 متری، تصویر چهره 4 تن از مشهورترین رئیسان جمهور آمریکا است که از چپ به راست عبارت اند از: تصویر جورج واشنگتن، توماس جفرسون، تئودور روزولت و آبراهام لینکلن.

یادبود لینکلن

سال 1921

اکنون

یادبود لینکلن از بناهای مشهور شهر واشنگتن دی سی در آمریکا است که مقصود از ساخت آن، بزرگداشت آبراهام لینکلن است. این بنای مرمری در محوطه ای در مرکز شهر و در کرانه شرقی رودخانه پوتوماک واقع شده است. این بنا که در 1922 میلادی افتتاح شد به سبک معماری دوریک یونان و از طریق هنری بیکن طراحی شده است. اینجا همان محلی است که مارتین لوتر کینگ سخنرانی مشهور رویایی دارم... خود را نطق کرد.

اهرام جیزه و مجسمه ابوالهول

سال 1871

اکنون

مجموعه اهرام جیزه نام مجموعه اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شده است. قدمت اهرام جیزه به دودمان چهارم مصر می رسد که نام های این اهرام عبارت اند از خوفو، خَفرِع و مَنقُرع. خوفو بزرگترین شان و یکی از عجایب هفت گانه است.

مساحت جیزه در حدود 8 کیلومتر است. علاوه بر سه هرم اصلی، چندین هرم کوچک تر، مجسمه ابوالهول و کشتی بزرگ مصری متعلق به 2500 سال پیش از میلاد مسیح نیز در منطقه جیزه واقع شده است. برخی از پژوهشگران، تاریخ ساخت اهرام را به بیش از 12 هزار سال پیش نسبت می دهند که هنوز منبع موثقی در این مورد یافت نشده است. ابوالهول غول افسانه های مصر باستان و اسطوره ایدیپ، مخلوطی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزیّن به بال های عقاب و دارای سری شبیه سر زنان است. در قصه ها آمده است که این موجود افسانه ای کسانی را که پیروز به حل معمای او نمی شدند می کشت و در نظر مصریان باستان مظهر آفتاب محسوب می شد. ابوالهول بزرگ که در مصر واقع شده است از صخره ای تراشیده شده است و 20 متر ارتفاع و 70 متر طول دارد.

عکس اول متعلق به سال 1871 میلادی و در بازدید امپراتور پدرو دوم، پادشاه آن زمان برزیل بوده است.

تندیس مسیح نجات دهنده

سال 1922

اکنون

تندیس مسیح نجات دهنده یکی از مجسمه های بزرگ جهان، برفراز کوهی در ریودوژانیرو خودنمایی می کند. در اواسط دهه 1850 پیشنهاد ساخت مجسمه عیسی مسیح بر فراز کوه کورکوادو مطرح شد اما ساخت و تکمیل این مجسمه مدت زیادی به طول انجامید و در سال 1931 به بهره برداری رسید.

گروهی از مهندسین و متخصصین به این نتیجه رسیدند که برای ساخت این مجسمه بزرگ از بتون آرمه به جای فولاد استفاده کنند. لایه های خارجی این مجسمه از نوعی سنگ نرم ساخته شده چراکه هم دوام بیشتری دارد و هم استفاده آن ها راحت تر است. ساخت این مجسمه 9 سال به طول انجامید یعنی شروع آن از سال 1922 و سرانجام آن سال 1931 بود. ارزش این مجسمه چیزی حدود 3 میلیون و سیصدهزاردلار در سال 2014 برآورد شده است.

ورزشگاه های المپیک آتن

سال 1896

اکنون

بازی های المپیک به جشنواره ورزشی گفته می گردد که به عقیده باستان شناسان و تاریخ نویسان در یونان باستان به انجام می شده است و در اواخر قرن 19 میلادی مجدداً احیا شد. در دوره باستان جشن ها در ابتدا جنبه مذهبی داشته و برای ادای احترام به زئوس (پادشاه خدایان یونان) در صحن مربوط به او در المپیا برگزار می شد. در یونان باستان شرکت کنندگان متشکل از مردانی که ثروت و وقت کافی داشتند که به تمرین ورزشی بپردازند بودند. پس از احیا مسابقات در دوران مدرن، تا دهه هفتاد قرن بیستم میلادی شرکت کنندگان حتماً باید ورزشکاران غیر حرفه ای بودند ولی در طی دهه هشتاد قرن بیستم، درها به روی ورزشکاران حرفه ای هم باز شد. تفاوت برگذاری این مسابقات و امکانات ورزشگاه ها در دوران گذشته و دوران مدرن بسیار مشهود است.

برج ایفل

سال 1888

اکنون

برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می گردد، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته شده ترین بناها در کل جهان است. ساخت برج ایفل در سال 1887 شروع و در 31 مارس 1889 به سرانجام رسید. در شروع برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و 300 نفر که در بین آن ها می توان از امیل زولا، گی دو موپاسانن، شارل گارنیه و همچنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض کردند.

ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید و 850 نفر در ساخت آن کار کرده اند. این برج از 18 هزار و 38 قطعه ساخته شده است و برای اتصال آن ها از 2 و نیم میلیون پیچ و مهره و میخ پرچ استفاده شده است. ارتفاع برج 324 متر است که در زمان خود مرتفع ترین برج جهان به شمار می رفت. وزن برج ایفل بیش از 10 هزار تن است که 7 هزار و 300 تن آن فولاد است. نام برج ایفل از نام سازنده اش گوستاو ایفلن گرفته شده است.

کیوتو

سال 1900

اکنون

کیوتو یکی از بزرگ ترین شهرهای ژاپن با جمعیتی حدود یک و نیم میلیون نفر است. این شهر در گذشته مرکز ژاپن نیز بوده و همچنین جهانگردان زیادی را در سال به سمت خود می کشاند. بخشی از این زیبایی های این شهر از خانه های کوچک چوبی با پنجره های کاغذی و درهای کشویی در خیابان های باریک محله های قدیمی سرچشمه می گیرد. در شروع فصل بهار و با شکوفایی گل های درختان گیلاس، زیبایی کیوتو صدچندان می گردد.

معابد، زیارتگاه ها، موزه ها و دیگر سازه های کیوتو به شدت مورد محافظت واقع شده است. تقریباً 20 درصد گنجینه های طبیعی ژاپن و 15 درصد سازه های فرهنگی آن در این شهر واقع شده است و همین امر باعث شده که این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردد.

اگرچه کیوتو جنگ های متعددی را از سر گذرانده ولی توانسته از همه آن ها جان سالم به در ببرد و امروزه با زیبایی خیره کننده اش جلوه گری کند. در بخش مسکونی و شهری کیوتو، تجهیزات فوق مدرن، سازه های شیشه ای و فولادی و ساختمان های بسیار بلندی که گویی از آینده به زمان حال آمده اند، خودنمایی می کند. البته باید این را هم اضافه کرد که این شهر با وجودی که کاملاً مدرن و امروزی است ولی هرگز به منابع طبیعی و آثار تاریخی خود بی اعتنا نبوده است.

بوستون

سال 1908

اکنون

بوستون شهری با جمعیت 650000 نفر، مرکز و بزرگترین شهر استان ماساچوست (Massachusetts) است. بوستن بیست و چهارمین شهر بزرگ آمریکا است. بوستون یکی از قدیمی ترین شهرهای آمریکا است که در سال 1630 از طریق مهاجران پیوریتَن (Puritan) تأسیس شده است. این شهر در سال 1872 طی یک آتش سوزی بسیار بزرگ کاملاً تخریب شد اما با کمک های فراوان دولت، طولی نکشید تا دوباره این شهر روی پای خود بایستد و به قدری پیشرفت کند که اولین مترو و اولین مدرسه عمومی آمریکا در این شهر ساخته گردد.

در حال حاضر، بوستون برخی از بهترین دانشگاه های جهان را دارد که از جمله آن ها دانشگاه هاروارد (Harvard University)، مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، تافتس (Tufts) و دانشگاه بوستون (Boston University) هستند. بوستن دارای یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین مراکز پزشکی و تحقیقاتی و تعدادی از معروف ترین بیمارستان های جهان است.

سان فرانسیسکو

سال 1906

اکنون

شهر سان فرانسیسکو در نوک شمالی شبه جزیره سان فرانسیسکو و در کنار خلیج آن واقع شده است. چندین جزیره درون خلیج و جزایر فارالون نیز که در 27 مایلی ساحل در اقیانوس آرام قرار دارند بخشی از محدوده شهری سانفرانسیسکو بشمار می آیند. در سال 1906 این شهر با یک زلزله 7.8 ریشتری به کلی ویران شد و حدود 3000 نفر در این حادثه کشته شدند. این اتفاق باعث از بین رفتن چیزی حدود به 80 درصد کل ساختمان های شهر شد و تعداد بسیار زیادی از مردم سان فرانسیسکو در آن روز بی خانمان شدند.

امروزه اگر در این شهر گشت و گذار کنید، حتی ذره ای از آن ویرانی و فاجعه گذشته نمی بینید. سان فرانسیسکو به کلی دگرگون شده است و در حال حاضر به تنهایی یکی از قطب های مالی کل جهان محسوب می گردد.

میدان تایمز

سال 1920

اکنون

تایمز اسکوئر نام تقاطعی بسیار مشهور در محله منهتن و در شهر نیویورک است. تایمز اسکوئر (یا میدان تایمز) در تقاطع خیابان برادوی و خیابان هفتم واقع شده است. این میدان یک مرکز تجاری و جهانگردی محبوب شهر نیویورک است و به خاطر این میدان است که این شهر لقب شهری که هرگز به خواب نمی رود را به خود گرفته است.

دبی

سال 1990

اکنون

دبی بزرگ ترین شهر کشور امارات است. نخستین اشاره های تاریخی در دبی از سال 1095 میلادی ثبت شده است و نخستین نشانه های شهرسازی در دبی به سال 1799 برمی گردد. دبی در سال 1833 به دست شیخ مکتوم بن بطی بن سهیل آل مکتوم به طور رسمی به عنوان یک شهر بنیان نهاده شد. جایگاه جغرافیایی مهم این شهر، باعث شد تا در قرن بیستم به یک بندر مهم تبدیل گردد.

با شروع جنگ خلیج فارس در سال 1990 سرمایه داران و تاجران پول ها و دارایی های خود را از این شهر خارج کردند که باعث شد اوضاع مالی این شهر برای مدتی بحرانی بگردد اما با دگرگونی فضای سیاسی، دوباره رونق خود را به دست آورد. امروزه دبی به عنوان یک شهر جهانی و بازرگانی پیروز و مهم در منطقه جای خود را پیدا کرده است. اگرچه اقتصاد دبی با صنعت نفت رشد کرد اما بیشتر درآمدش از منطقه آزاد جبل علی، فروش ملک به شهروندان خارجی در منطقه ها آزاد، اعطای اقامت، صدور دوباره کالا، ترانزیت مسافر و کالا و همچنین قسمت بزرگی نیز از جهانگردی و دیگر خدمات مالی و بازرگانی تأمین می گردد. دبی به تازگی توجه جهانیان را از راه ساخت و سازهای بزرگ و همین طور رویدادهای تفریحی و ورزشی هیجان انگیز به خود جلب کرده است.

در سال های سرانجامی دهه 2000 میلادی به خاطر بحران های مالی گسترده در جهان، ساخت وساز املاک در دبی برای مدت 3 سال با دشواری جدی روبه رو شد. هر چند دبی توانست بنا بر یک برنامه تدریجی و مداوم خود را بهبود بخشد. در سال 2012 دبی 22مین شهر گران قیمت جهان و گران قیمت ترین شهر خاورمیانه معرفی شد.

منبع: کجارو / allday.com
انتشار: 6 بهمن 1400 بروزرسانی: 6 بهمن 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2063

به "آشنایی با مکان هایی که از یک قرن پیش تغییرات زیادی کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مکان هایی که از یک قرن پیش تغییرات زیادی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید