چشمه آب معدنی گراوان در آذربایجان غربی

به گزارش گردشیا، در جای جای کشور پهناور ایران، ما شاهد چشمه های آب معدنی فراوانی هستیم. یکی از این چشمه ها، چشمه آب معدنی گراوان یا چشمه کانی گراوان می باشد که در سفر به سردشت، از تماشا آن بهره خواهید برد. این چشمه که از پربازدیدترین جاهای تماشای سردشت است، در 12 کیلومتری شمال شرقی سردشت و در 2 کیلومتری شهرستان ربط در استان آذربایجان غربی واقع شده است. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص ایکی از جاذبه های گردشگری سردشت بیشتر بدانید.

چشمه آب معدنی گراوان در آذربایجان غربی

کمی بیشتر درباره چشمه گراوان !!

املاحی که در آب چشمه آب معدنی گراوان وجود دارد، حداقل یک گرم در لیتر بر آورد می شود. موقعیت دقیق این چشمه در جنوب شرق حوضه زاب در روستایی به نام کانی گویز می باشد که آب آن جوشان و گازدار می باشد و برای درمان امراض پوستی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این چشمه از درون سازه آهکی زیبایی بیرون می آید که در ارتفاع 1206 متری از سطح دریا واقع شده است و ارتفاع این سازه حدود 20 متر می باشد که در طی سالیان دراز با به جا گذاشتن رسوبات از خود به این ارتفاع رسیده است و آب این چشمه بعد از گذشتن از روی زمین وارد رودخانه زاب کوچک می شود.

خواص درمانی چشمه !!

خاصیت درمانی آب این چشمه در درمان امراض جلدی به اثبات رسیده است. وقتی که این آب در سطح زمین جریان پیدا می نماید، رسوبی که از آن به جای می ماند، در طی چندین روز و هفته بر حجم آن افزوده می شود و تبدیل به یک توده مخروطی شکل و زیبا می شود. از آن جا که آب این چشمه شور می باشد، به هیچ وجه قابل شرب نیست.

گردشگری در منطقه !!

چشمه آب معدنی گراوان، از پر رفت و آمدترین جاذبه های گردشگری سردشت است و مشتاقان زیادی دارد، زیرا علاوه بر معدنی بودن این چشمه، منطقه ها زیبا و منحصر به فردی در اطراف آن وجود دارد، مانند رودخانه هرمز آباد که در نزدیکی این چشمه قرار گرفته است و همین امر سبب شده است که هر ساله گردشگران زیادی برای تماشا این زیبایی ها رهسپار این ناحیه شوند و سفر به سردشت را برگزینند. بعلاوه در نزدیکی آن، جنگل های انبوه بلوط و چشمه پرآب کانی کُردان را خواهید دید که از زیباترین جاهای تماشای سردشت محسوب می شود. عده ای از گردشگرانی که به گراوان می آیند، هدفشان این است که از تماشا طبیعت زیبای آن علی الخصوص در فصل بهار لذت ببرند و عده ای هم می آیند تا جهت درمان بیماری های پوستی خود نسخه شفا بخشی از آب این چشمه بردارند و به درمان خود بپردازند. بعلاوه در فصل بهار، شاهد پر آب شدن رودخانه هرمز آباد که نزدیک چشمه گراوان واقع شده است، می شویم. زیبایی و سرسبزی این منطقه به حدی است که گویی به تماشای تابلوی زیبایی نشسته ایم که در آن دشتی پر از گل و سبزه و جنگل های سر سبز نقاشی شده است و انسان را محو تماشای خود می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1401 بروزرسانی: 5 بهمن 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2325

به "چشمه آب معدنی گراوان در آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه آب معدنی گراوان در آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید