نمایشگاه خودروی فرانکفورت در تسخیر ماشین های برقی
به گزارش گردشیا، نمایشگاه سال جاری خودروی فرانکفورت نشان می دهدخودروسازان اروپایی ده ها میلیارد دلار را صرف فراوری ماشین های برقی و هیبریدی نموده اند تا با محدودیت های شدیدتر بر گازهای خروجی کنار بیایند.
با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید.
به نوشته وال استریت جورنال شرکت های فولکس واگن، پورشه و دایملر (تحت مالکیت مرسدس بنز) همگی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت مدل های جدید برقی را معرفی نموده اند. مدیران این شرکت ها همچنین می گویند روند برقی کردن ماشین های فراوریشان را ادامه خواهند داد و در آینده مدل های برقی و هیبریدی بیشتری را وارد بازار خواهند کرد.
اما شرکت های خودروسازی با توجه با اینکه هنوز قیمت های این نوع ماشین ها بالا است و تقاضای مصرف نمایندگان برایشان زیاد نیست، خواهان یاری دولت های اروپایی به وسیله کاهش اقتصادیات و امتیازات قانونی هستند تا ساخت این ماشین ها به صرفه تر گردد و جذابیت بیشتر برای خریداران پیدا کند.
هربرت دایس، مدیر عامل فولکس واگن در این باره می گوید: بازار ماشین های برقی به طور طبیعی رشد نخواهد نمود. دادن امتیازات نقش مهمی در این مورد ایفا خواهد نمود.
فولکس واگن که بزرگترین شرکت خودروسازی دنیا است، این هفته ماشین جدید تمام برقی فشرده اش با نام ID.3 در نمایشگاه فرانکفورت عرضه کرد.
فروش ماشین های برقی در اروپا که سخت ترین محدودیت های قانونی بر گازهای خروجی ماشین ها را دارد، هنوز چندان دلگرم نماینده نیست. در نیمه اول سال میلادی جاری ماشین های برقی و هیبریدی فقط 2.4 درصد کل بازار فروش خودرو در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص دادند.
بازار ماشین های برقی در سطح دنیای هم هنوز سهم کوچکی دارد، اما شرکت های خودروسازی و قطعه سازان می گویند گزینه ای به جز اختصاص دادن بیشتر بودجه های پژوهشی شان برای ساخت مدل های برقی را ندارند.
مقررات سخت تر در اروپا، چین و آمریکا بر گازهای خروجی ماشین ها راهی برای شرکت های خودروسازی به جز فروش بیشتر مدل های برقی باقی نمی گذارد. این وضعیت باعث شده است که بسیاری از شرکت های خودروسازی پول بیشتری را صرف پژوهش در فناوری باتری های ماشین و ساختن شبکه ای از ایستگاه های کنار جاده ای شارژ ماشین برای حمایت از ماشین های برقی نمایند. برای مثال، فولکس واگن حدود یک میلیارد دلار در شرکت نوپای سوئدی نورث ولت ای بی سرمایه گذاری نموده است تا یک کارخانه باتری در آلمان بسازد.
میزان سود خودروسازانی ماند دایملر و بام و به خاطر سرمایه گذاری عظیمی که برای ساخت ماشین های برقی نموده اند، کاهش یافته است، اما این شرکت های می گویند گزینه دیگری در مقابل ندارند. نیکولاس پیتر، مدیر ارشد اقتصادی بی ام دبلیو در این باره می گوید: ما مجبور در این حوزه سرمایه گذاری کنیم و نسبت به سایر شرکت ها در وضعیت بهتری برای پرداخت تاوان این کار هستیم. ماشین های برقی رایگان فراوری نمی شوند.
فراوری یک ماشین برقی به طور کلی نسبت به فراوری ماشین مشابه بنزینی حدود 12000 دلار خرج بیشتری دارد و حدود 5 سال طول می کشد تا این اختلاف در هزینه فراوری جبران گردد. فقط باتری ماشین های برقی بین 5500 تا 7700 دلار خرج برمی دارد.
خودورسازان در صورتی که پیشرفت راهگشای تکنولوژیکی در زمینه ساخت ماشین های برقی رخ ندهد، برای کاهش قیمت باید فراوری شمار بیشتر ماشین و اقتصاد فروش تکیه نمایند.
اولا کالنیوس، مدیرعامل دایملر می گوید: تردیدی نداریم که چند سال آینده باید هزینه های فراوری ماشین های برقی را کاهش دهیم. شما نمی توانید دقیقا مشخص کنید که مشتریان چه چیزی را خواهند خرید.
دایملر این هفته در نمایشگاه فرانکفورت طرحی از یک گونه تمام برقی از مدل پرچمدار سدان کلاس 8 خود را رونمایی کرد.
-
رونمایی از مدل هیبریدی مرسدس بنز 2020 در نمایشگاه فرانکفورت
-
عکس روز: ماشین شفاف