چرا گذرنامه طلایی مالت بین ثروتمندان محبوب است؟ ، بازار بزرگ فروش تابیعیت برای خلیج فارس و اروپا

به گزارش گردشیا، فروش تابعیت به بازار جهانی بزرگی برای افراد ثروتمندی تبدیل شده است که یا اهداف سیاسی دارند یا دنبال مالیات کم و آموزش باکیفیت می گردند. اما هزینه این کار در مالت چقدر است و ما چه اطلاعاتی در باره کسانی داریم که گذرنامه می خرند؟ برای خرید تابعیت مالت چه باید کرد؟

چرا گذرنامه طلایی مالت بین ثروتمندان محبوب است؟ ، بازار بزرگ فروش تابیعیت برای خلیج فارس و اروپا

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

بی بی سی نوشت: تحقیقات درباره قتل دافنه کاروآنا گالیتزیا، خبرنگار اهل مالت، به نقطه ای رسید تا اتحادیه اروپا تصمیم گرفت گروهی را برای آنالیز حاکمیت قانون به این جزیره بفرستد. قتل خانم کاروآنا گالیتزیا در سال 2017 پایه های حاکمیت سیاسی این کشور را به لرزه انداخت و نگرانی ها بابت فساد و ضعف نظام قضایی را تشدید کرد.

یکی از مسائلی که حالا زیر ذره بین قرار گرفته است برنامه گذرنامه های طلایی مالت است که به گفته فرستادگان مجلس اروپا نفوذ مجرمان و پول شویی به کل اتحادیه اروپا را به خطری جدی تبدیل نموده است.

این برنامه را دولت مالت در سال 2014 و به منظور جذب افراد ثروتمند و سرمایه گذاری راه انداخت.

متقاضیان گذرنامه باید:

  • 650.000 یورو به حساب توسعه ملی واریز نمایند
  • 150.000 یورو در بازار بورس و سهام مالت سرمایه گذاری نمایند
  • ملکی به قیمت حداقل 350.000 یورو بخرند یا سالانه 16.000 یورو اجاره پرداخت نمایند

مجموع این ارقام یک میلیون و یکصد و پنجاه هزار یورو می گردد که اندکی بیشتر از رقم 900 هزار یورو اعلامی از طرف سوفی اینت ولد، نماینده هلندی مجلس اروپا، است. متقاضیان باید در عین حال حداقل 12 ماه را در شرایط مقیم گذرانده باشند، اما لازم نیست که حتما در این کشور زندگی نموده باشند.

تعداد گذرنامه های طلایی مالت

این آمار شامل وابستگان متقاضیان است / منبع: آمار دولت مالت

از زمان آغاز این طرح، 833 نفر سرمایه گذار و 2109 نفر از اعضای خانواده آن ها پیروز به کسب تابعیت مالت شده اند.

این کشور از اواسط سال 2017 تا اواسط سال 2018 162.375.000 یورو از محل این طرح درآمد داشت که معادل 1.38 درصد فراوری ناخالص ملی در آن دوره است. البته خرید گذرنامه در سال 2018 با کاهش همراه بود.

شکی نیست که کشورهای کوچک مانند مالت انگیزه مشخصی برای جذب سرمایه به وسیله چنین طرح هایی دارند.

لوک ون در بارن، پژوهشگر مهاجرت در موسسه دانشگاه اروپایی در فلورانس، می گوید بسیاری از کشورهای کوچک برای کسب درآمد به چنین برنامه هایی وابسته شده اند.

چه کسانی گذرنامه مالتی می خرند؟

دولت مالت اطلاعاتی از تابعیت فعلی متقاضیان گذرنامه های طلایی منتشر نمی نماید، اما بر اساس منطقه در اختیار می گذارد. بیشتر متقاضیان اصلیتی اروپایی دارند، بعد از آن منطقه خاورمیانه و خلیج فارس قرار دارند و سپس آسیا.

اما اعضای اتحادیه اروپا وظیفه دارند که آمار سالانه تابعیت های اهدایی - یعنی کسانی که در آن سال شهروندی گرفته اند - را منتشر نمایند. در پی اجرای این طرح در سال 2014، تعداد کسانی که از عربستان، روسیه و چین به تابعیت مالت درآمده اند بیشتر شده است.

برای نمونه، تا پیش از سال 2015 هیچ فردی از عربستان تابعیت مالت نگرفته بود، اما از آن موقع بیش 400 نفر شهروند این کشور شده اند. دلایل مآغازی برای دریافت یک گذرنامه دیگر وجود دارد، اما عده ای ادعا می نمایند که این برنامه دولت مالت مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

کمیسیون اروپایی با انتشار گزارشی در ژانویه 2019 خاطرنشان کرد که برنامه این کشور به خاطر سخت گیری کمتری که در مقایسه با دیگر کشورها دارد محل نگرانی است.

کسانی که تابعیت مالت گرفته اند از کجا آمده اند

این ارقام از ژوئن 2017 تا ژوئیه سال 2018 میلادی است / منبع: دولت مالت

برای نمونه، متقاضیان هیچ اجباری برای اقامت فیزیکی در این کشور ندارند و داشتن ارتباط پیشین با این کشور نیز الزامی نیست.

سازمان همکاری و توسعه مالی در سال 2018 گزارشی منتشر کرد که مالت را به خاطر احتمال بالای فرار مالیاتی که ناشی از برنامه گذرنامه های طلایی است در لیست سیاه قرار داد.

دولت مالت می گوید درخواست تمامی متقاضیان و افراد سیاسی بی پناه را مورد آنالیز قرار می دهد.

آقای ون در بارن می گوید خیلی از خانواده ها برای آموزش فرزندان خود یا در صورت احتیاج به ترک کشورشان از این گذرنامه ها استفاده می نمایند. اما اضافه می نماید که چنین برنامه هایی ممکن است باعث افزایش نابرابری در کشورهای مبدا گردد، چون به تعداد کمی از نخبگان اجازه می دهد تابعیت دوم کسب نمایند.

بلغارستان و قبرس، دو عضو دیگر اتحادیه اروپا، نیز برنامه های مشابهی دارند.

بین سال های 2008 تا 2018، قبرس به 1685 سرمایه گذار و 1651 نفر از اعضای خانواده هایشان تابعیت اهدا کرد. هرچند که این کشور در ماه نوامبر تابعیت 26 سرمایه گذار را به خاطر بروز اشتباهاتی در جریان آنالیز تقاضایشان لغو کرد.

منبع: چمدان
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 727

به "چرا گذرنامه طلایی مالت بین ثروتمندان محبوب است؟ ، بازار بزرگ فروش تابیعیت برای خلیج فارس و اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گذرنامه طلایی مالت بین ثروتمندان محبوب است؟ ، بازار بزرگ فروش تابیعیت برای خلیج فارس و اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید