تک شاخ های مالزی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک (تور مالزی ارزان)

به گزارش گردشیا، مالزی در سال2022، به مجذوب کننده ترین کشور آسیای جنوب شرقی برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده و از اصلی ترین دلایل موفقیت آن، جذب بیش از 220 میلیارد رینگیت سرمایه در سال 2021 است.

تک شاخ های مالزی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک (تور مالزی ارزان)

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

مالزی با سواحل زیبا، جزایر درخشان، ایستگاه های تپه ای مرتفع و میراث جهانی یونسکو، آسمانخراش های دوقلوی پتروناس که با ارتفاع 452 متر در مالزی خودنمایی می نمایند، قطب اقتصادی و تجاری جنوب شرق آسیاست و با مساحتی بالغ بر 300 هزار کیلومتر مربع با ترکیبی از فرهنگ مالایی، چینی و هندواروپایی، کشوری خارق العاده با شهفرایندانی دوست داشتنی و شگفتی های طبیعی فراوانی است که می تواند مکانی ایده آل برای استارتاپ ها باشد.

اقتصاد مالزی

اقتصاد مالزی در سه ماهه اول سال 2022 رشد مثبت 5درصدی را ثبت نموده، به طوری که در سال 2021 این رشد 3.6 درصد بوده است. مالزی در میان 25 کشور برتر صلح آمیز قرار گرفته است و می توان آن را یک کشور جهان دوم به حساب آورد. با توجه به تعریفی که بعد از جنگ سرد از جهان دوم ارائه شد، کشورهای تازه صنعتی شده مانند تایلند، هند، مالزی، فیلیپین، ترکیه، مکزیک و برزیل که در اقتصاد جهانی حرفی برای گفتن دارند، در این تعریف قرار می گیرند.

مالزی به عنوان کشوری با عایدی میانه رو به بالا، هم در توسعه کشورهای با عایدی پایین و میانه مشارکت می نماید و هم از تجربه جهانی کشورهای با عایدی بالا و پیشرفته بهره می برد. مالزی با اقتصاد رقابتی، رشد سریع فراوری ناخالص داخلی که هر سال بهبود می یابد و بزرگ ترین بازار صادراتی جهان را در زمینه نیمه هادی ها و سایر کالاهای الکتریکی دارد، امکانات فراوانی برای ارائه به افرادی دارد که به خارج از کشور نقل مکان می نمایند.

میانگین سرمایه گذاری در مالزی به عوامل زیادی بستگی دارد، با این حال، میانه سرمایه گذاری اولیه در کوالالامپور 151هزار دلار و میانه سرمایه گذاری در سری A به ارزش 1.1 میلیون دلار است. رشد اقتصادی مالزی در امسال نشان می دهد که این کشور در جهت صحیح اقتصادی قرار گرفته است. مالزی به عنوان یک اقتصاد کوچک و باز، می تواند به عنوان یک زیست بوم برتر استارتاپی نیز شناخته گردد و کوالالامپور، مرکز این کشور، به عنوان یازدهمین زیست بوم نوظهور در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.

برترین استارتاپ های مالزی

وقتی از استارتاپ های فناوری حرف می زنیم، استارتاپ های مالزیایی به ندرت جزو اولین ها هستند، اما با این وجود، مالزی همیشه به عنوان یکی از امیدوارنماینده ترین مراکز استارتاپ فناوری در حال توسعه در جهان شناخته می گردد که چندین استارتاپ برتر را به جهان معرفی نموده و در مقایسه با همسایگان خود، به علت داشتن فناوری دیجیتال بسیار بزرگ، باعث به وجود آمدن نوآوری شده است.

480هزار: در سال 2017 حدود 480 هزار استارتاپ در مالزی ثبت شده اند که این نشان می دهد فرصت های تجاری بسیار امیدوار نماینده ای در این کشور وجود دارد. از این تعداد، 98.5 درصد را شرکت های کوچک و میانه با 36.3 درصد فراوری ناخالص داخلی تشکیل می دهند، ولی تقریبا 80 درصد از شرکت های کوچک و میانه در 3 سال اول زنده نمی مانند. از برترین استارتاپ های مالزی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

Iflix : یک سرویس پخش زنده مالزیایی است که دسترسی بی حد و حصر به سریال های تلویزیونی، فیلم ها و سایر محتواها را در دستگاه های تلفن همراه، رایانه های رومیزی و تلویزیونی ارائه می دهد. iFlix با در نظر گرفتن یک قیمت ماهانه، امکان دسترسی به مجموعه عظیمی از کمدی ها، درام ها، کارتون ها و فیلم های سراسر جهان را برای پخش یا دانلود فراهم می نماید. کل بودجه این استارتاپ 298 میلیون دلار است.

StoreHub: در سال 2014 تأسیس شده و فناوری نقطه فروش و خدمات دیجیتال را به خرده فروشان ارائه می دهد. این استارتاپ از کسب وکارهای خرده فروشی در مدیریت عملیات و ارتباط با مشتریان شان در سراسر جهان پشتیبانی می نماید. StoreHub در کوالالامپور مستقر است و دفاتری در فیلیپین، تایلند و چین دارد. بودجه این استارتاپ 6.1 میلیون دلار است.

IPrice: یک سایت تخفیف و کوپن تجارت الکترونیک جنوب شرقی آسیا با تأکید بر مالزی، اندونزی، ویتنام، سنگاپور، هنگ کنگ، تایلند و فیلیپین است و به مشتریان آنلاین یاری می نماید تا بتوانند هزینه ها، کشف اقلام و دریافت تخفیف از فروشگاه های آنلاین برتر منطقه را مقایسه نمایند.

Paywatch: استارتاپی است که در سال 2017 تأسیس شده و در حال حاضر در کوالالامپور مستقر است. این شرکت یک پلتفرم فین تک را فراهم می نماید که کارمندان در زمان واقعی به دستمزدشان دسترسی داشته باشند؛ به این معنی که آنها می توانند در هر زمان آنچه را که به دست آورده اند، دریافت نمایند و برنامه ریزی اقتصادی خود را آسان تر انجام دهند. این شرکت از زمان تأسیس در ژانویه 2022 یک دور تأمین اقتصادی را پشت سر گذاشته و توانسته است تا رقم 21.9 میلیون MYR (واحد پول مالزی) را جمع آوری کند.

Carsome: یک سایت حراج آنلاین برای خودروهای دست دوم است و به مالکان خودرو در فرایند فروش، از بازرسی گرفته تا ارزیابی و پرداخت و بعلاوه تدارکات، یاری می نماید و در عین حال هزینه های مربوط به فروش خودرو را کاهش می دهد. Carsome یک شرکت مالزیایی است که در اندونزی، تایلند و سنگاپور نیز فعالیت دارد.

کارسوم، به عنوان اولین استارتاپ تک شاخ فناوری مالزی، توانست 290 میلیون دلار در دور سرمایه گذاری سری E جمع آوری نموده و ارزش بازار آنلاین خودروهای دست دوم را 1.7 میلیارد دلار جابه جا کند. کارسوم میخواهد از این بودجه برای توسعه محصول، فناوری و زیرساخت خود در مالزی، اندونزی و تایلند استفاده کند.

200میلیون دلار: این استارتاپ که در سال 2015 تأسیس شده، در کنار Carro و Carousell، از بزرگ ترین پلتفرم های تجارت الکترونیک خودروهای دست دوم در آسیای جنوب شرقی است. این پلتفرم به بازرسی، انتقال مالکیت و امور اقتصادی بین مصرف نمایندگان و فروشندگان خودروهای دست دوم یاری می نماید و سالانه حدود 100هزار تراکنش خودرو را انجام می دهد. این استارتاپ پس از قرارداد 200میلیون دلاری مبادله سهام با iCar Asia در لیست استرالیا، به جایگاه تک شاخ دست یافت.

حمایت دولت مالزی از استارتاپ ها

دولت مالزی برای شرکت هایی که فناوری دیجیتال را با سرمایه گذاری در بازارهای الکترونیک، ERP ( راه حل برنامه ریزی و مدیریت جامع منابع سازمانی) و نرم افزار حقوق و دستمزد الکترونیکی اتخاذ می نمایند، 5000رینگیت (واحد پول مالزی) یاری اقتصادی ارائه می نماید. این یاری اقتصادی به 100 هزار شرکت کوچک و میانه در مالزی محدود می گردد.

به عبارت دیگر، مالزی، استارتاپ های تجاری مالزیایی را برای تبدیل به فناوری ابری تبلیغ می نماید و به سمت بازارهایی با سریع ترین رشد در آسیای جنوب شرقی حرکت می دهد و مهم تر از آن، نرخ اقتصادیاتی 17درصدی برای شرکت های کوچک و میانه که سودهای 600 هزار MYR یا کمتر ایجاد می نمایند، اعمال می گردد. تعریف SMEها به صورت پرداخت سرمایه تا سقف 2.5 میلیون MYR و 2 فروش سالانه به ارزش 50 MYR تعریف می گردد.

مالزی سرمایه های خارجی را می بلعد

براساس شاخص فرصت های جهانی مؤسسه میلکن (GIO) در سال 2022، مالزی به مجذوب کننده ترین کشور آسیای جنوب شرقی برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده و از اصلی ترین دلایل پیروزیت آن، جذب بیش از 220میلیارد رینگیت سرمایه تأیید شده در سال 2021 برای بخش های فراوری و خدمات است.

این تعهد، در نهایت، موقعیت مالزی را به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری ترجیحی ارتقا داده است و بدون شک، نشان دهنده اعتماد قوی سرمایه گذاران خارجی به زیست بوم تجاری چابک و اقتصاد پر جنب وجوش مالزی است.

این کشور به علت عملکرد قوی خود در همه معیارها، یعنی داشتن عملکرد اقتصادی قوی، ارائه نیروی کار بسیار ماهر و ادغام محکم با اقتصاد جهانی، جایگاه اول خود را به دست آورده است. جست وجوی تهاجمی فرصت ها، به ویژه در زمینه های رشد نو، ایجاد همکاری های بیشتر با صنایع در زمینه ارتقای مهارت و مهارت آموزی و جذب سرمایه گذاری های استراتژیک بیشتر در کشور و تمرکز MITI (وزارت بازرگانی و صنایع بین المللی) در تضمین موقعیت مالزی، باعث می گردد که این کشور به عنوان مجذوب کننده ترین مقصد سرمایه گذاری خارجی باقی بماند.

مالزی اقداماتی را برای کاهش محدودیت ها و اتخاذ سیاست هایی جهت سرمایه گذاری بر تحولات تجاری خود انجام داده و یاری نموده تا رتبه اول را در شاخص سال 2022 به دست آورد و این اقدامات، به عنوان انگیزه ای برای راهنمایی کشور به سمت افزایش نوآوری، ایجاد شغل و رقابت جهانی است.

چالش های استارتاپی در مالزی

اگرچه مالزی مکان خوبی برای راه اندازی یک کسب و کار است، اما هنوز راه درازی در پیش دارد تا بتواند ادعای خود را به عنوان قطب استارتاپی جنوب شرقی آسیا ثابت کند. در حالی که مالزی شاهد ظهور استارتاپ های محلی خوبی است و بودجه نسبتا خوبی در مراحل اولیه به دست می آورد، اما فراوری ناخالص داخلی آن 11.4هزار دلار است که در مقایسه ای با کشورهایی مانند سنگاپور و ایالات متحده که فراوری ناخالص داخلی سرانه آنها 65.2هزار دلار است، تفاوت بزرگی است.

با این حال، ثروتمند نبودن، تنها چیزی نیست که مانع رشد مالزی می گردد؛ زیرا جمعیت کمتر، بازار را برای افرادی که مایلند ارزش خدمات شما را ببینند و برای آن هزینه نمایند، محدودتر می نماید. به علت جمعیت و مقدار بازار، کارآفرینان مالزیایی به کشورهایی می فرایند تا بتوانند به جایگاه تک شاخ دست یابند و این به معنای انتقال دفتر مرکزی به کشورهایی مانند سنگاپور است. شاهد این مدعا نیز استارتاپ Grab است که پیروز نشد بودجه کافی در مالزی جمع آوری کند و به علت عدم حمایت اقتصادی به سنگاپور نقل مکان کرد.

با این حال مالزی برنامه ریزی نموده که تا سال 2025، 2 تک شاخ و در مجموع 5 تک شاخ تا سال 2030 داشته باشد ولی بعضی بر این عقیده اند که این کشور با جمعیت کوچک 32 میلیونی خود، برای ایجاد تک شاخ کافی نیست. هرچند در شماره قبل هفته نامه در خصوص فنلاندی نوشتیم که فقط 5میلیون نفر جمعیت دارد، اما چند تک شاخ در آن پرورش یافته اند.

چالش دیگر مالزی مسئله واقعی پول برای استخدام استعدادهای برتر است. بیشتر استارتاپ ها بودجه کافی برای استخدام برترین ها را ندارند و در نهایت، استعدادهای میانهی را استخدام می نمایند و استارتاپ های میانهی می سازند که هرگز تک شاخ نخواهند شد. آنها حتی ممکن است یک تجارت و فناوری عالی داشته باشند، اما با استخدام افراد میانه، در نهایت، در حد میانه قرار می گیرند.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 15 شهریور 1401 بروزرسانی: 15 شهریور 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2258

به "تک شاخ های مالزی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک (تور مالزی ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تک شاخ های مالزی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک (تور مالزی ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید