بازار خودرو های ایران در 10 سال گذشته

به گزارش گردشیا، واردات خودرو بعد از حدود 4 سال ممنوعیت به زودی آزاد خواهد شد، اما با توجه به محدودیت های تازه در نظر گرفته شده برای این دوره، تنها خودرو های مالی و خیلی معمولی اجازه ورود به بازار کشورمان را خواهند داشت.

بازار خودرو های ایران در 10 سال گذشته

در دوره قبلی واردات (1383 تا 1397) محدودیت ها کم تر بود و به خصوص در اوایل دهه 90 شمسی، شاهد ورود یک سری از خودرو های خاص و اسپرت در مقیاس جهانی بودیم. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا بار دیگر به خاص ترین خودرو های وارداتی؛ این ماشین های خاص و مجذوب نماینده که هم وطنان علاقمند به خودرو فرصت دیدار نزدیک با آن ها را پیدا کردند نگاهی داشته باشیم.

با ما همراه باشید تا بیش تر با این گل های سرسبد بازار خودرو کشورمان آشنا شویم.

ب ام و I8

سال 2010 بود که شرکت ب ام و در نمایشگاه خودرو پاریس از یک کانسپت آینده نگرانه به نام Vision Efficient Dynamics رونمایی کرد که از پیشرانه پلاگین هایبرید کم مصرف و با عملکرد بالا استفاده می کرد. طراحی این خودرو به قدری فضایی بود که کم تر کسی فکر می کرد ب ام و در پی فراوری انبوه آن باشد، اما 4 سال بعد این رویا رنگ واقعیت به خود گرفت و نسخه فراوریی این کانسپت با نام ب ام و i8 رونمایی و به بازار عرضه شد.

سال 1394 بود که ورود چند دستگاه ب ام و i8 به گمرک های کشور بسیار در رسانه ها خبرساز شد و کم تر کسی باور می کرد خودرویی با این سطح از تکنولوژی و قیمت گران بتواند مجوز پلاک ملی را دریافت کند، اما در هر صورت حدود 50 دستگاه از این خودرو خاص با مدل های 2015 و 2016 توانستند با مجوز های خاص از گمرک ترخیص شوند و پلاک ملی دریافت نمایند.

ب ام و i8 که به علت طراحی خاص خود در بازار کشور ما به سفینه فضایی معروف شده است، از قوای محرکه پلاگین هایبرید (هیبریدی با قابلیت شارژ باتری ها به وسیله برق شهر) بهره می گیرد که شامل یک پیشرانه 1.5 لیتری 3 سیلندر توربو در عقب و یک پیشرانه الکتریکی در جلوی خودرو است. این چیدمان پیشرانه ها i8 را به یک خودرو چهارچرخ محرک تبدیل می نماید.

پیشرانه های ب ام و i8 در کنار هم قادر هستند حدبیشتر قدرت 362 اسب بخار و حدبیشتر گشتاور 570 نیوتن متر را به وسیله یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های این سفینه آلمانی منتقل نمایند. شتاب صفرتاصد و حدبیشتر سرعت ب ام و i8 هم به ترتیب برابر با 4.4 ثانیه و 250 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو پلاگین هایبرید هم در شرایط ایده آل تنها 2.1 لیتر در صد کیلومتر است که البته دستیابی به این عدد در شرایط کشور ما بعید است، اما در شرایط واقعی هم مصرف سوخت این خودرو اسپرت در حد یک هاچ بک کوچک شهری خواهد بود.

لوتوس الیزه

شرکت ایلیا موتور چند وقتی است که وارد عرصه مونتاژ شده است و خودرو دایون Y5 را در بازار عرضه می نماید، اما این شرکت در دوره قبلی واردات خودرو، نماینده شرکت لوتوس بود و تعداد محدودی لوتوس الیزه نسل سوم را در مدل 2016 به ایران وارد کرد. لوتوس الیزه در دو تیپ الیزه S و الیزه 220 کاپ در بازار ایران عرضه شد که تفاوت دو تیپ مذکور تنها در بهره گیری تیپ 220 کاپ از کیت اسپرت بدنه خلاصه می گردد.

پیشرانه لوتوس الیزه یک نمونه چهار سیلندر 1.8 لیتری است که به یاری سوپرشارژر می تواند حدبیشتر قدرت 217 اسب بخار و حدبیشتر گشتاور 250 نیوتن متر را فراوری و به وسیله یک گیربکس 6 سرعته دستی روانه محور عقب این رودستر انگلیسی کند. این پیشرانه نه چندان حجیم می تواند به خوبی از پس وزن 924 کیلوگرمی لوتوس الیزه برآید که حاصل آن شتاب صفرتاصد 4.2 ثانیه و حدبیشتر سرعت 234 کیلومتر در ساعت است. هرچند لوتوس الیزه آپشن رفاهی خاصی ندارد و رانندگی با آن هم چندان راحت نیست، اما طراحی مجذوب نماینده و اسپرت در کنار عملکرد فنی کم نقصش آن را به خودرویی قابل احترام در بازار کشورمان تبدیل نموده است.

آلفارومئو 4C

قانون منع واردات خودرو های با حجم پیشرانه بیش از 2500 سی سی در سال 1393 تصویب شد و از آن موقع به بعد، آمار واردات خودرو های اسپرت به بازار کشورمان افت قابل توجهی داشت. اما در همین زمان بعضی واردنمایندگان به سراغ خودرو های اسپرت سبک وزن با پیشرانه های کم حجم رفتند که آلفارومئو 4C هم یکی از همین خودرو ها است.

آلفارومئو 4C که در تعداد محدودی با مدل 2015 در بازار کشورمان عرضه شده است، از یک پیشرانه چهار سیلندر توربو 1.7 لیتری با حدبیشتر قدرت 240 اسب بخار و حدبیشتر گشتاور 350 نیوتن متر بهره می برد که این پیشرانه نیروی خود را به وسیله یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به محور عقب این کوپه اسپرت ایتالیایی منتقل می نماید. شتاب صفرتاصد و حدبیشتر سرعت آلفارومئو 4C هم به ترتیب برابر با 4.5 ثانیه و 258 کیلومتر در ساعت است. آلفارومئو 4C هم از نظر ساختاری بسیار شبیه به رقیبش لوتوس الیزه است و یک خودرو سبک عملکرد محور برای ارائه حدبیشتر لذت رانندگی ممکن است؛ بنابراین نبایستی در این خودرو در پی آپشن های لوکس بگردید.

مرسدس بنز CLA45 AMG

روی درب صندوق بار بسیاری از مدل های مرسدس بنز موجود در بازار ایران نوشته AMG به چشم می خورد، اما بیشتر این مدل ها تنها از پکیج بدنه AMG استفاده می نمایند و درون کاپوتشان خبری از پیشرانه های قلدر این تیونر خانگی مرسدس بنز نیست. در این میان کلاس CLA یک استثنا است چراکه تمام نمونه های واردشده آن از قدرت مندترین نسخه ممکن یعنی نسخه 45 AMG هستند.

مرسدس بنز CLA45 AMG که تعداد محدودی از آن در مدل های 2016 و 2017 و تحت نام تیونر مِک دیزاین (MEC Design) وارد بازار کشور ما شد از یک پیشرانه 2 لیتری توربو با حدبیشتر قدرت 375 اسب بخار و حدبیشتر گشتاور 475 نیوتن متر بهره می برد که در زمان خود قدرت مندترین پیشرانه چهار سیلندر فراوری انبوه جهان بود. نیروی این پیشرانه به وسیله یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند اختصاصی مرسدس بنز موسوم به 4MATIC به هر دو محور این سدان کوپه می رسد که نتیجه آن شتاب صفرتاصد 4.2 ثانیه و حدبیشتر سرعت 250 کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی) خواهد بود.

با این اوصاف مرسدس بنز CLA45 AMG نه تنها یکی از خاص ترین بلکه یکی از سریع ترین سدان های بازار کشور ما هم محسوب می گردد و کم تر خودرویی در این کلاس می تواند از نظر عملکرد فنی با آن رقابت کند.

مرسدس بنز GLA45 AMG

مرسدس بنز CLA45 AMG یک برادر با نام GLA45 AMG هم دارد که در سگمنت کراس اوور های کوچک شهری قرار می گیرد. GLA45 AMG که تعداد محدودی از آن هم زمان با CLA 45 وارد بازار کشور ما شد، از نظر فنی کاملاً با برادر سدان خود یکسان است و از همان پیشرانه 2 لیتری توربو 375 اسب بخاری به همراه گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه و سیستم دو دیفرانسیل 4MATIC بهره می برد. فقط شتاب صفرتاصد GLA45 AMG به علت وزن بالاتر خودرو، 0.2 ثانیه ضعیف تر از CLA45 است و به 4.4 ثانیه می رسد.

ب ام و M6

تعداد ب ام و های M Power واقعی در کشور ما بسیار اندک است و شاید معروف ترین آن ها نسخه کروک نسل سوم ب ام و سری 6 باشد که تعداد انگشت شماری از نسخه M6 آن توانست در سال 2013 و همراه با برادران ضعیف ترش یعنی نسخه های 640i و 650i وارد بازار کشور ما گردد.

قلب تپنده ب ام و M6 یک نسخه 8 سیلندر 4.4 لیتری توربو با حدبیشتر قدرت 560 اسب بخار و حدبیشتر گشتاور 678 نیوتن متر است که نیروی خود را به وسیله یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه روانه محور عقب این کوسه خشمگین آلمانی می نماید. شتاب صفرتاصد 4.3 ثانیه ای ب ام و M6 جای هیچ گله ای را باقی نمی گذارد، اما افسوس که حدبیشتر سرعت این خودرو مثل بسیاری از هم وطنان دیگرش روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است.

مرسدس بنز SLS AMG

در سال های 2011 تا 2015 شش دستگاه از نسخه های مختلف مرسدس بنز SLS AMG با مجوز های خاص وارد ایران شدند و پلاک ملی دریافت کردند. 2 دستگاه از نسخه عادی هستند که پیشرانه 8 سیلندر 6.2 لیتری تنفس طبیعی با حدبیشتر قدرت 571 اسب بخار و حدبیشتر گشتاور 651 نیوتن متر دارند. این پیشرانه نیروی خود را به وسیله یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به محور عقب این سوپر اسپرت آلمانی منتقل می نماید و شتاب صفرتاصد 3.8 ثانیه را در کنار حدبیشتر سرعت 317 کیلومتر در ساعت برای این خودرو به ارمغان می آورد.

1 دستگاه از نسخه Final Edition است که قدرت پیشرانه در آن به 591 اسب بخار رسیده است و با کاپوت و بال عقب فیبرکربنی خود به راحتی از نسخه عادی قابل تشخیص است. اما 3 دستگاه به جامانده از قدرت مندترین نسخه SLS AMG یعنی نسخه بلک سریز هستند که از پیشرانه ای با حدبیشتر قدرت 631 اسب بخار و حدبیشتر گشتاور 635 نیوتن متر بهره می برد و قادر است در مدت 3.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.

مرسدس بنز SLS AMG یکی از خاص ترین خودرو های واردشده به بازار کشور ما است که به لطف طراحی خاص درب ها و عملکرد فنی فوق العاده تا سال های سال مثل الماسی در خیابان های کشور می درخشد و معدود مالکانش قیمت های بسیار نجومی برای آن اعلام می نمایند.

پورشه 911 توربو S

پورشه 911 به خودی خود یکی از خودرو های خاص بازار کشور ما محسوب می گردد که تعداد نه چندان زیادی از آن در نسخه کررا 4 (نسل ششم) و کررا S (نسل هفتم) وارد ایران شد، اما گل سرسبد نسخه های پورشه 911، نسخه توربو S است که تنها 2 دستگاه از آن در قالب نسل هفتم پورشه 911 وارد بازار ایران شده است. این نسخه از پورشه 911 نیروی خود را از یک پیشرانه 6 سیلندر تخت (باکسر) 3.8 لیتری توربو با حدبیشتر قدرت 560 اسب بخار و حدبیشتر گشتاور 700 نیوتن متر می گیرد که نیروی آن به وسیله یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به هر دو محور این خودرو می رسد.

پورشه 911 توربو S با شتاب صفرتاصد 3.1 ثانیه و حدبیشتر سرعت 320 کیلومتر در ساعت، یک سوپر اسپرت تمام عیار محسوب می گردد و لقب پرشتاب ترین خودرو بازار ایران شایسته آن است.

فراری 458 ایتالیا

سال 1393 بود که یک دستگاه فراری 458 ایتالیا مدل 2012 با مجوز خاص ورزشکاری توانست وارد ایران گردد و پلاک ملی دریافت کند. این سوپر اسپرت ایتالیایی به قدری خاص و مجذوب نماینده است که هنوز بعد از گذشت چند سال، تماشا آن برای خودرودوستان ایرانی عادی نشده است و با هربار حضور در خیابان، شبکه های اجتماعی از عکس های آن پر می گردد.

فراری 458 ایتالیا از یک پیشرانه 8 سیلندر 4.5 لیتری تنفس طبیعی با حدبیشتر قدرت 570 اسب بخار و حدبیشتر گشتاور 540 نیوتن متر بهره می برد که نتیجه همکاری این پیشرانه با یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک، شتاب صفرتاصد 3.4 ثانیه و حدبیشتر سرعت 325 کیلومتر در ساعت است. قطعاً فراری 458 ایتالیا گل سرسبد خودرو های خاص بازار کشور ما است و به این راحتی ها نمی توان روی آن قیمت گذاشت.

بازار خودرو کشور ما همواره بازاری محدود بوده است که خودرو های معمولی بازار جهانی با قیمت های چند برابر ارزش واقعی خود در آن به فروش می رسند و به نوعی خاص محسوب می شوند، اما خودرو هایی که در این مقاله از آن ها یاد کردیم، در بازار جهانی هم می توانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند. هرچند این خودرو ها در بازار کشور ما قیمت هایی بسیار عجیب و غریب دارند که شاید تنها 1 درصد مردم ایران توانایی خرید آن ها را داشته باشند، اما حضور آن ها می تواند تاریخچه بازار خودرو کشور و ذخیره کلاسیک های آینده آن را غنی تر کند.

منبع: برنا

خبرنگاران وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 آبان 1401 بروزرسانی: 24 آبان 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2290

به "بازار خودرو های ایران در 10 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار خودرو های ایران در 10 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید