لوازم خانگی تان را با استفاده از ups در برابر قطعی برق بیمه کنید!

به گزارش گردشیا، سیستم منبع تغذیه بدون وقفه یا به عبارت مختصر یو پی اس(UPS)، منبع تغذیه الکترونیکی هستند که کارعمده آن ها، تامین توان مورد احتیاج بار مصرفی (بدون وقفه) وسایل الکترونیکی است. یو پی اس با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری خود، برق مورد احتیاج تجهیزات الکترونیکی را تامین می نمایند. این سیستم میان برق شهری و دستگاه های مصرف نماینده قرار می گیرد و علاوه بر تنظیم برق شبکه و تثبیت آن مانع از رسیدن نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات مصرف نماینده می گردد . یکی از مهمترین کارایی های یو پی اس ها هنگامی است که برق شهری به هر دلیلی قطع می گردد در این زمان بدون اتلاف وقت، دستگاه یو پی اس وارد مدار می گردد و برق مصرفی دستگاه تامین می گردد به نحوی که احتیاجی به RESET کردن یا خاموش کردن دستگاه مورد نیست.

لوازم خانگی تان را با استفاده از ups در برابر قطعی برق بیمه کنید!

اصول کار یو پی اس ها

اصول کار آن ها به این صورت است که بار در حالت معمول از ورودی AC شبکه تغذیه می گردد و هم زمان با یکسوسازی ورودی AC به وسیله شارژر و تبدیل آن به جریان DC موجب شارژ شدن باتری می گردد. اما درست زمانی که ورودی AC قطع می گردد و یا دارای نویز تشخیص داده گردد، INVENTER با تبدیل ولتاژ DC باتری به برق AC ولتاژ بار را بی وقفه برای دستگاه ها تامین می نماید. محافظت از وسایل الکترونیکی را در برابر رعد و برق و ولتاژ بالا نیز از دیگر مزایای این سیستم ها است. یوپی اس آنلاین از این گروه می باشد برای خرید یو پی اس آنلاین می توانید به گروه کیان صنعت مراجعه کنید.

به چه مواردی می توان به عنوان مزایای یو پی اس اشاره نمود

این سیستم وظیفه حفاظت از وسایل الکتریکی حساس در برابر هر گونه نویز و نوسان برق را بر عهده دارد. می توان گفت این سیستم از تعمیرات و ایجاد هزینه های ناخواسته بر وسایل الکترونیکی جلوگیری می نماید. درحقیقت یو پی اس علاوه بر حفاظت از دستگاه های الکتریکی حساس، موجب ثبات و پایداری درجریان برق می شوند که به آنلاین ماندن برنامه های حساس یاری می نماید.

یو پی اس ها از 4 بخش اصلی تشکیل می شوند:

  1. یکسو نماینده شارژ(رکتیفایر)
  2. باتری
  3. مبدل DC به AC (اینورتر)
  4. کلید غیر هادی (سوئیچ)

دسته بندی یو پی اس ها در چند سه قسمت انجام می گردد؟

  • یو پی اس آفلاین (OFF LINE): این UPS ها در زمان قطع برق و به عنوان منابع جایگزین کاربرد دارند.
  • یو پی اس آنلاین (ON LINE): این نوع یو پی اس ها در شرایط معمول، تأمین جریان خروجی در این نوع UPS ها پس از تصحیح ورودی یعنی پاک سازی جریان ورودی از هر گونه نویز و بعلاوه سطح ولتاژ ورودی صورت می گیرد. تنها در مواقعی که بروز نقص فنی،OVER LOAD یا بالا رفتن بیش از حد دما، یو پی اس به مد BYPASS می رود.
  • یو پی اس لاین اینتراکتیو (LINE INTERACTIVE): در شرایط معمولی این نوع از UPS ها ورودی به واسطه BYPASS به ترانسفورماتور منتقل می گردد در این زمان TRANSFORMATOR به عنوان شارژر عمل نموده و در نهایت از همین طریق خروجی AC تأمین می گردد .

دلایل مختلف خرابی یو پی اس ها

راه های مختلفی برای پیشگیری از خراب شدن UPS وجود دارد، انجام فرایند نگهداری یو پی اس حداقل دوبار در هر سال باید صورت گیرد. بهتر است قبل از وقوع خرابی دستگاه در جهت تشخیص و برطرف مسائل بالقوه یو پی اس عمل کنید تا از افزایش هزینه های خود جلوگیری نموده باشید.

1. باتری UPS

باتری، قلب UPS بوده و به آنالیز منظم نیازمند است. خرید باتری یو پی اس در صورتی که سالی دوبار باتری را تست کنید می تواند به تعویق بیفتد.

2. خازن UPS

این قطعه انرژی الکتریکی را ذخیره و آزاد می نماید و دارای انواع و ابعاد مختلفی هستند.

3. فن UPS

فن ها در UPS تا 10 سال هم در صورت استفاده مداوم می توانند کار نمایند.

4. فیلتر UPS

کثیف بودن فیلترهای هوا در UPS موجب داغ کردن یو پی اس و خاموش شدن آن می گردد. تعویض فیلتر یو پی اس هزینه کمی دربر دارد و جزو چک فهرست نگهداری از یو پی اس است.

5. اتصالات UPS

آنالیز اتصالات یو پی اس، می تواند مانع از مشکل و خرابی یو پی اس گردد.

6. پاور و منبع تغذیه UPS

آنالیز منظم یو اس ها باعث پیشگیری از بروز مشکل در این سیستم ها می گردد.

.7 Contactors ، کلید اتوماتیک قطع و وصل

به علت حساسیت این قطعه به گردوغبار باید به طور منظم آنالیز گردد.

برای خرید باتری یو پی اس از کیان صنعت اینجا کلیک کنید.

استابلایزر

مزایای استابلایزر ها :

با قرار دادن یک چنین سیستمی در ورودی برق کلیه لوازم برقی و سیم کشی های داخلی را در مقابل اختلالات برق شهری بطور دائم حفاظت می کنید.

  • تثبیت برق شهری
  • محافظت در مقابل اتصال کوتاه
  • کاهش هزینه مصرف برق
  • محافظت در مقابل رعد و برق و های ولتاژ (High Voltage) و نوسانات لحظه ای و spike ها

نصب دستگاه یو پی اس به وسیله افراد غیر ماهر

نصب یو پی اس های دارای رنج توان پایین (یو پی اس لوازم خانگی) به وسیله دفترچه راهنما به وسیله مصرف نمایندگان امکان پذیر است قیمت یو پی اس های رنج پایین نسبت به یو پی اس های با توان بالاتر بسیار متفاوت می باشد. اما جهت نصب دستگاه هایی با توان بالا ضروری است از متخصصین این امر یاری گرفته گردد. یو پی اس ها دارای توان های مختلفی هستند که بهتر است برای خرید سیستم مناسب خود از راهنمای خرید یو پی اس استفاده کنید.

سوالات متداول در رابطه با یو پی اس

در صوت خرابی یو پی اس امکان تعمیر UPS وجود دارد؟

عوامل مختلفی موجب اختلال در عملکرد معمول یو پی اس می گردد که بر اساس نوع اختلال دستگاه تعمیر یا تعویض می گردد.

توان و قدرت یو پی اس ها به چه چیزی بستگی دارد؟

به هر مقدار INVERTER یک سیستم یوپی اس قویتر باشد توان و قدرت آن بیشتر است. یا به عبارت تعداد و توان تجهیزات بیشتری را می تواند پشتیبانی کند. هر چه ظرفیت باتری های به کاررفته در یوپی اس ها بالاتر باشد، زمان برق دهی در هنگام قطعی برق شهر نیز بالاتر می رود.

یو پی اس ها تا چه حد می توانند مجهز باشند؟

UPS ها دارای ویژگی های مختلفی از قبیل آلارم هشدار به هنگام بروز خطا یا اضافه بار هستند، که نرم افزار کنترل کامپیوتر برای ذخیره اطلاعات و خاموش کردن کامپیوتر و… از امکانات این یو پی اس ها می باشند.

منبع: اتاق
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2224

به "لوازم خانگی تان را با استفاده از ups در برابر قطعی برق بیمه کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوازم خانگی تان را با استفاده از ups در برابر قطعی برق بیمه کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید