آشنایی با انواع دوربین های مدار بسته

به گزارش گردشیا، رپرتاژآگهی - به طور معمول سیستم های نظلرت تصویری به خصوص دوربین های مدار بسته به دو نوع کلی تقسیم می شوند که عبارتند از دوربین های مدار بسته آنالوگ یا همان (hd camera) و دوربین های مدار بسته تحت شبکه (ip camera) که در ادامه شما را با انواع دوربین های مدار بسته و نحوه کارکرد آن ها آشنا می سازیم.

آشنایی با انواع دوربین های مدار بسته

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

دوربین مدار بسته چیست؟

دوربین های مدار بسته در کل زیر مجموعه تجهیزات امنیتی محسوب می گردد که برای اهداف نظارت تصویری استفاده می گردد . اسم اختصاری دوربین مدار بسته کلمه CCTV می باشد که در اصل مخفف عبارت Closed Circuit Camera می باشد . دوربین های مدار بسته به طور کل یک سیستمی است که سیگنال های تصویر آن را به صورت اختصاصی در نمایشگر های تلوزیونی و رایانه ای نمایش می دهند.

دوربین مدار بسته از چه اچزایی تشکیل شده است؟

در حقیقت هر دوربین مدار بسته از اجزایی همانند سنسور حسگر ، لنز و بدنه تشکیل شده است که هر کدام از این اجزا وظایف خاصی را در تصویر برادری دوربین مدار بسته بر عهده دارند. در متن زیر به کارایی هریک از این اجزا می پردازیم.

سنسور حسگر: وظیفه اصلی سنسور حسگر ، دریافت نور از محیط های مختلف و تبدیل آن به سیگنال های الکتریکی می باشد که به طور معمول در دوربین های مدار بسته از دو نوع سنسور CMOS و CCD استفاده می گردد.

لنز دوربین: وظیفه کلی لنز های دوربین مدار بسته تعیین و تنظیم کردن زاویه دید و همچنین کنترل و راهنمایی نور به سوی حسگر تصویر می باشد. انواع لنز ها می توانند متفاوت باشند که اگر بخواهیم نام ببریم می توانیم به لنز های از نوع ثابت ، لنز وریفوکال و لنز وریفوکال موتورایز اشاره کنیم. اندازه لنز در انواع لنز های ثابت چند عدد تعیین (8/2 ، 6/3 ، 4 ، 6 و …. میلی متر) می تواند باشد. اما لنز های وریفوکال در یک بازی مختلفی تعریف می گردد برای مثال لنز دوربین های وریفوکال از عدد 8/2 تا 12 میلی متر می تواند جابجا گردد.

نکته: هر چقدر که فاصله کانونی لنز دوربین مدار بسته عدد کمتری باشد در اصل زاویه دید دوربین مداربسته بیشتر می گردد و در نتیجه تصویر گسترده تر می گردد. اما اگر فاصله کانونی لنز عدد بیشتری را نشان دهد ، بر عکس زاویه دید کمتر می گردد و در نتیجه عمق تصویر بیشتر دیده می گردد.

بدنه دوربین مدار بسته: انواع دوربین های مدار بسته با بدنه و کیس های متفاوتی فراوری می شوند که هر کدام شکل های متفاوتی را دارا می باشند ، مانند دوربین های بولت ، دام ، اسپیددام ، فیش آی ، کیوب ، مینیاتوری و …. . همه این دوربین ها ممکن است با کیس فلزی یا کیس پلاستیکی ساخته گردد.

دوربین مدار بسته آنالوگ (Hd Camera)

دوربین های مدار بسته آنالوگ از قدیمی ترین نسل های دوربین مدار بسته به شمار می رود و از قدیمی های این صنعت به حساب می آید که سالیان زیادی است وارد بازار شده است . دوربین های مدار بسته آنالوگ تصاویر را با یک دستگاه ضبط کننده دیجیتالی ثبت می نماید که در مرحله بعد آن ها را به فرمت دیجیتالی تبدیل می نماید. دوربین های مدار بسته آنالوگ با استفاده از سنسور های تصویر CCD ، تصاویر را به فرمت های دیجیتالی تبدیل نموده و قبل از این که بتواند ویدئوهای ضبط شده را ارسال کند ، آن ها را به حالت آنالوگ بر می گرداند.

خرید دوربین های مدار بسته آنالوگ بسیار آسان و کم هزینه می باشد و این موضوع باعث محبوبیت هر چه بیشتر دوربین های مدار بسته آنالوگ شده است . دوربین های مدار بسته آنالوگ به وسیله کابل کواکسیال یا همان UDP ، تصاویر دریافتی را به دستگاه ضبط کننده دیجیتال می فرستد . سپس این تصاویر ارسالی بر روی هارد دیسک ذخیره می گردد و شما می توانید تصاویر را با استفاده از نمایشگر های مختلف مثل تلوزیون مشاهده کنید.

کیفیت تصاویر در دوربین های مدار بسته آنالوگ بستگی به سیگنال های آنالوگی هست که به سمت دستگاه دی وی آر منتقل می گردد ، بنابراین هر چقدر کیفیت کابل تصویر بالاتر باشد در نتیجه سیگنال های ارسالی هم با کیفیت بهتری ارسال می گردد ، پس حتما در خرید کابل تصویر با کیفیت دقت بیشتری باید به خرج دهید. معمولا رزولوشن تصاویر دوربین های مدار بسته را با تی وی لاین TVL نشان می دهند به طوری که هر چقدر توانایی تی وی لاین بیشتر باشد در نتیجه کیفیت تصویر نیز بیشتر می گردد . سقف کیفیت تصاویر دوربین های مدار بسته آنالوگ معمولا تا TVL 720P یا همان یک مگاپیکسل می باشد که بالاتر از آن در حال حاضر فراوری نشده است.

بیشتر بخوانید :https://tvtiran.com/turbu-hd-cctv-analog/

دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP Camera)

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا همان IP Camera به طور کل نوعی از دوربین هایی محسوب می گردد که برای سیستم های حفاظتی و نظارت تصویری استفاده می گردد. این دوربین ها بر خلاف دوربین های مدار بسته آنالوگ (HD) از کابل های شبکه برای انتقال اطلاعات استفاده می نماید. در واقع می توان گقت دوربین مدار بسته تحت شبکه یک نوع کامپیوتر کوچک به حسا می آید.

دوربین های مدار بسته تحت شبکه روش کارشان به این صورت می باشد که پس از دریافت اطلاعات تصاویر از حسگری که داخل دوربین تعبیه شده، آن ها را تبدیل به فرمت دیجیتال نموده و سپس این اطلاعات را طبق پروتکل های شبکه به شبکه انتقال می دهند. وجود قسمت های مختلف تبدیل کننده در دوربین های تحت شبکه باعث پیچیدگی و همچنین افزایش قیمت این دوربین ها شده است.

به طور معمولا هر کمپانی فراوری کننده دوربین مدار بسته تحت شبکه، یک پروتکل مخصوص به خود را برای فراوری دوربین ها استفاده می نماید. این کار باعث می گردد که در یک سیستم مدار بسته تحت شبکه نتوانید از چند دوربین با برند های متفاوت در بستر شبکه بهره ببرید.

نقاط مثبت دوربین مدار بسته تحت شبکه

در حقیقت دوربین های مدار بسته تحت شبکه tvt از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند. کاربران دوربین های تحت شبکه، این دوربین ها را به راحتی و در هر جایی از بستر شبکه که بخواهند می توانند جابجا کنند. دوربین های مدار بسته تحت شبکه به واسطه امکانات پیشرفته ای که در آن به کار رفته می تواند پردازش های مختلفی را روی تصاویر انجام دهد. امکاناتی که برای پردازش تصاویر انجام می گیرد بستگی به نوع دوربین و شرکت سازنده آن بستگی دارد.

اگر بخواهیم به امکانات پردازش های تصویر در دوربین های مدار بسته تحت شبکه اشاره کنیم می توان به امکان تشخیص عبور از خط، تشخیص تردد در مناطق حفاظت شده، تشخیص چهره انسان ها، تشخیص صدای محیط، تشخیص پلاک خودرو ها، تشخیص تجمع افراد، تشخیص پارک کردن خودرو ها در مناطق غیر مجاز، تشخیص دود و حرارت و همچنین خیلی از امکانات دیگر اشاره نمود.

همچنین اگر دوربین های مدار بسته تحت شبکه از قابلیت POE (برق در بستر شبکه) برخوردار باشد، کافیست تنها با یک کابل شبکه انتقال اطلاعات و همچنین برق رسانی به دوربین ها انجام گردد و دیگر نیازی به کابل برق جدا نخواهد بود.

در آخر اگر بخواهیم مقایسه کیفیتی داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که دوربین های مدار بسته تحت شبکه به یاری فناوری های نوین متعددی که در آن ها به کار رفته، کیفیت تصویر بسیار مطلوب تری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند و همچنین از امکانات بسیار پیشرفته تری برخوردارند. همین امر باعث محبوبیت بسیار زیاد دوربین های مدار بسته تحت شبکه شده است.

انواع دوربین مدار بسته را از کجا بخریم؟

فروشگاه تی وی تی ایران کنندگی اصلی دوربین های مدار بسته شرکت TVT در ایران می باشد. این فروشگاه انواع و اقسام دوربین های مدار بسته و همچنین دستگاه های دی وی آر و ان وی آر را دارا می باشد. کمپانی TVT به واسطه فراوری محصولات دوربین مدار بسته با کیفیت ساخت بالا توانسته محبوبیت زیادی را در ایران بدست آورد. دوربین های مدار بسته تی وی تی نسبت به قیمت مناسبش کیفیت بالا و همچنین امکانات زیادی را به شما می دهد. شرکت TVT تنوع بسیار زیادی در بین فراوریات دوربین مدار بسته خود دارا می باشد. اگر بخواهیم به بخشی از این محصولات اشاره کنیم، می توانیم به دوربین های آنالوگ و توربو اچ دی و همچنین دوربین های تحت شبکه که شامل دوربین های مدار بسته بولت (دیواری)، دوربین های دام (سقفی)، دوربین های اسپیددام، دوربین کیوب، دوربین های پلاک خوان و همچنین دوربین های حراتی می گردد .

هم اکنون اگر شما قصد خرید دوربین های مدار بسته با برند TVT را دارید می توانید به فروشگاه تی وی تی ایران، تنها کنندگی دوربین مداربسته TVT در ایران مراجعه کنید. پس از تماس شما عزیزان همکاران ما آماده هستند تا شما را در جهت آشنایی با دوربین های مدار بسته تی وی تی و همچنین خرید دوربین های مدار بسته یاری کنند.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1610

به "آشنایی با انواع دوربین های مدار بسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع دوربین های مدار بسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید