هاچین و واچین حتما برو چین!

به گزارش گردشیا، یکی از آرزوهای همیشگی من و همسرم ، دیدن دیوار چین بود . بنابراین در اولین فرصت پیش آمده و بعد از پیداکردن توری به قیمت بسیار مناسب ، تصمیم گرفتیم که با این تور به چین بریم .

هاچین و واچین حتما برو چین!

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

مهرماه 95 تور 6 شب پکن- 2 شب آلماتی با پرواز ایرآستانا با قیمتی حدود نفری 3 میلیون تومان رو دیدیم که قیمتش فوق العاده بود . حضوری به دفتر آ ژانس رفتیم و برای زمان مد نظرمون ، خواستیم باهاشون هماهنگ کنیم که گفتند پر شده ولی حاضر شدند با دریافت 200 هزار تومن هزینه بیشتر ، تاریخ مورد نظر ما رو برامون رزرو نمایند .

قبل از سفر به چین ، سفرنامه های زیادی رو خوندیم .تقریبا همه ی سفرنامه ها به یک شکل بودند که روز اول و دوم گشت رایگان انجام می شد و بقیه روزها هم تورهای آپشنال برگزار می شد . بنا براین ما هم به همون شکل برای خودمون برای روزهای سوم تا ششم برنامه ریختیم .حتی یک در صد هم فکرش رو نمی کردیم که ممکنه تور به شکلی دیگه برنامه هاش رو اجرا کنه!

ویزاهامون ،یک روز مونده بود به سفر ، آماده شد . بخاطر همین ، برای دریافت ارز مسافرتی ، با مشکل روبرو شدیم. شب قبل از پرواز ، به تهران رفتیم و آژانس مدارکمون رو بوسیله پیک برامون فرستاد . صبح هم باید بلافاصله به سمت فرودگاه امام حرکت می کردیم. نمیخواستیم از حواله ارزی بگذریم بنابراین صبح خیلی زود به سمت نزدیک ترین بانک به فرودگاه امام یعنی بانک ملت شعبه اسلامشهر ، حرکت کردیم و بعد از کمی معطلی همراه با خوش شانسی ، پیروز شدیم حواله مون رو دریافت کنیم و بلافاصله به سمت فرودگاه راه افتادیم. مجبور شدیم ، ماشین رو توی پارکینگ سر باز فرودگاه ، پارک کنیم . البته یکی از نگهبانها گفت اگه مبلغی پول بدید جای پارک بهتری بهتون میدم که همسرم حاضر نشد این پول رو بپردازه.

خوشبختانه به موقع به فرودگاه رسیدیم و بلافاصله به انجام امور مربوط به تحویل بار و دریافت ارز و .. پرداختیم .

پرواز ساعت یک و نیم بعد از ظهر بود و هواپیما دقیقا راس ساعت و بدون دقیقه ای تاخیر ، از فرودگاه امام پرواز کرد .

پرواز ما به صورت کانکشن بود . به این صورت که ابتدا از تهران به آلماتی (قزاقستان) رفتیم و بعد از حدود دو ساعت ، با یک پرواز دیگه و هواپیمایی بزرگتر ، از آلماتی به سمت پکن حرکت کردیم .

هواپیمایی ایرآستانا ، بسیار شیک و تمیز بود . در هنگام شب ، در داخل کابین ، نورپردازیهای بسیار زیبا همراه با موسیقی لایت و آرامش بخش ، حس خوبی به ما میداد . پذیرایی خوب همراه با مهماندارانی خوش برخورد ، و مهمتر از اون جایگاه های خوب و راحت ، باعث شده بود از پروازمون لذت ببریم . زمانی که به قزاقستان رسیدیم ، ذهنیت ما از این کشور ، کشوری بیابانی و کوهستانی بود اما جهتی که از بالا می دیدیم، شهری پر از رودخانه و جنگل و سرسبزی بود . خیلی مشتاق شدم تا این شهر رو از نزدیک ببینم ولی باید یک هفته صبر میکردم . در هر دو جهت ، پروازمون واقعا عالی بود و دوست دارم باز هم با این شرکت هواپیمایی ، سفر کنم .

هواپیمای ایرآستانا

نورپردازی داخل کابین هواپیمای ایرآستانا

منو پذیرایی هواپیمای ایر آستانا

پذیرایی هواپیمای ایر آستانا

اختلاف ساعت پکن با ایران حدود 5 ساعته ، تقریبا ساعت 6 بود که وارد فرودگاه بزرگ پکن شدیم. ویزامون به صورت گروههای 6 نفره صادر شده بود و لازم بود هنگام ورود به پکن و یا خروج از اون ، هر 6 نفری که اسمشون در برگه ویزا درج شده ، با هم به گیت گذرنامه مراجعه نمایند . بعد از انجام تشریفات فرودگاهی و تحویل دریافت چمدانها ، لیدرمون رو که تابلوی آژانس در دست داشت، پیدا کردیم و بعد از جمع شدن همه هم توری ها ، به سمت خارج از فرودگاه حرکت کردیم . همون اول کار به دو دسته تقسیم شدیم . دسته اول کسانی بودند که تور پکن- آلماتی رو تهیه نموده بودند و دسته دوم کسانی بودند که فقط تور پکن رو خریده بودند .

همراه با اتوبوس به سمت هتل تیانتان (Tiantan)حرکت کردیم تقریبا ساعت 8 صبح به هتل رسیدیم . بر خلاف پیش بینی و انتظار ،قرار شد برنامه های رایگان تور ،در روزهای سوم و چهارم حضور ما در پکن انجام بشه و برای روزهای اول و دوم هیچ برنامه ای نداشتند!

لابی هتل تیانتان

هتل تیانتان

کارت هتل تیانتان

به شخصه بیشتر سفرنامه هایی که خونده بودم به این صورت بود که صبح و بعد از ورود به پکن ،گشت رایگان روز اولشون مثل بازدید از میدان تیان آنمن و شهر ممنوعه و ناهار برگزار گردیده بود و ساعت 14 که معمولا وقت تحویل اتاق هاست به هتل رفته بودند.که متاسفانه تور ما برعکس این قضیه عمل کرد و از ساعت 8 که به هتل رسیدیم تقریبا تا 12 اتاقی به ما تحویل ندادند و بدتر از همه اینکه هتل مکانی برای تحویل دریافت بار هم نداشت و مجبور بودیم همراه با بار تا ساعت 12 تو لابی بشینیم تا اتاقمون رو تحویل بگیریم و نمیتونستیم جایی بریم حتی در حد گشت زدن اطراف هتل!

نکته بعدی ، اینترنت هتل بود . که سرعت نسبتا خوبی داشت ولی دقایق اول استفاده از اینترنت ، در شوک بودیم که چرا هیچ سایتی بالا نمیاد . یهو یادمون اومد که در چین، خیلی از سایت ها از جمله گوگل ، فیسبوک و اینستاگرام ، فیلتر هستند البته اینو از قبل می دونستیم ولی خب در اون لحظه فراموش نموده بودیم. بعد از اون ، برای جستجو در اینترنت ، از یاهو استفاده می کردیم . نقشه آنلاین گوگل هم کار نمی کرد که از قبل از نرم افزار مپس می Maps.Me که رایگان هست و نقشه های آفلاین اون هم به خوبی کار میکنه ، نصب کردیم.

لیدر هم از معطلی ما در لابی و فرصت پیش آمده استفاده کرد و برای شب اول ، برنامه نمایش گلدن ماسک رو به قیمت نفری 250 یوان (سال 1395 نرخ هر یوان 550 تومان بود) در نظر گرفت و در فرصت نیم ساعته ای که به ما داده بود باید انتخاب می کردیم که آیا میخوایم به این نمایش بریم یا خیر .معمولا در هتل ها امکان تبدیل دلار به یوآن وجود داره ، ولی نمیدونم چرا در اون لحظه ، پذیرش هتل حاضر نشد پولهامون رو تبدیل کنه . از اونجایی هم که هتل پول هامون رو از دلار به یوآن تبدیل نمی کرد ، لیدر اظهار داشت که حاضره به جای یوآن ، از ما دلار قبول کنه که البته دلار رو با نرخی پایین تر از بانک تبدیل میکنه ، چون براش زحمت داره! (هرچند ما و بیشتر هم گروهی هامون یه جورایی حدس میزدیم که خود لیدر به چینی به پذیرش گفته بود پول هامون رو تبدیل نکنه !)

لیدر ، برای فردا یعنی روز دوم هم مبلغ 250 یوان به ازای هر نفر برای بازدید از پارک دنیای رو پیشنهاد داد که کسی اگه مایل بود باید تا شب به لیدر اطلاع میداد و پول رو پرداخت میکرد ، البته ما نمیخواستیم با تور به این پارک بریم و قرار بود خودمون بریم .

ما و چند تا از هم توری هامون ، به لیدر در خصوص برنامه ریزی نادرست اعتراض کردیم و گفتیم برای چی الان ما رو به هتل آوردین ، وقتی می دونین اتاق رو ساعت 14:00 به ما تحویل میدن ؟ چرا توی جهت ، اولین گشت شهری رو اجرا نکردید ؟ جواب داد : چون توی گروه چند تا پیرزن و پیر مرد هست و اونها توان کافی برای حضور در اولین برنامه تور اون هم بلافاصله بعد از پرواز رو ندارند ، ما این کار رو نکردیم!

قطعا این جواب بهونه ای بیش نبود.

خلاصه اینکه همه چی دست به دست هم داد تا روز اول سفر ما مثل آب خوردن ، هیچ بشه!

برای ساعت 18 ، به همراه تور ، به دیدن نمایش گلدن ماسک رفتیم .اولش قصد داشتیم خودمون از سایت ها بگردیم و این نمایش رو رزرو کنیم . ولی فرصت کمی برای انتخاب داشتیم و توی اون فرصت نتونستیم سایتی که بلیط با قیمت مناسب ارائه کنه پیدا کنیم . ولی بعد از اینکه کار از کار گذشت ، تونستیم اون سایت رو پیدا کنیم .

https://www.goldenmaskdynasty.net/discount-tickets.html

و اما نمایش زیبای ماسک طلایی و یا همون گلدن ماسک ، نمایش بسیار زیبایی بود. نمایشی ترکیبی از هنرهای رزمی و یک داستان عاشقانه . گروهی که این نمایش رو اجرا میکردند ، گروهی از هنرمندان اجرا نماینده نمایش در المپیک 2008 پکن بودند . نمایش بسیار جذاب و دیدنی ای بود که از دیدنش لذت بردیم.

ورودی سالن نمایش گلدن ماسک

سالن نمایش گلدن ماسک

نمایش گلدن ماسک

نمایش گلدن ماسک

نمایش گلدن ماسک

بعد از اتمام نمایش ، به هتل برگشتیم تا استراحت کنیم.

روز دوم

برنامه تور برای روز دوم ، بازدید از پارک دنیای بود.

ولی من و همسرم تصمیم گرفته بودیم خودمون به پارک دنیای بریم .

صبح تقریبا ساعت 7:30 برای صرف صبحانه به رستوران هتل رفتیم و با صبحانه متنوع و رنگارنگ هتل روبرو شدیم که به نظر من با ذائقه های مختلف هماهنگ بود ، کنار هر ظرف اسم غذا رو نوشته بودند . نکته جالب اینکه در کنار سوسیس و کالباس هایی که حلال بودند نوشته بود muslim یعنی برای مسلمانان قابل استفادست.

صبحانه شامل سوسیس ، تخم مرغ ، نیمرو ، غذاهای گیاهی چینی مثل کلم و کرفس پخته ، ناگت سیب زمینی ، ذرت پخته ، اسپاگتی ، برنج! ، سوپ ، کالباس ، پنیر ساندویچ ، نان تست و نان های دیگه ، سه نوع آب میوه ، میوه هایی مثل موز و هندوانه ، کمپوت آناناس ، چای ، شیر گرم ، شیر سرد ، کورن فلکس ، کره و ... بود.

صبحانه هتل تیانتان

صبحانه هتل تیانتان

صبحانه هتل تیانتان

بعد از صرف صبحانه، از لابی هتل یک نقشه انگلیسی و چینی گرفتیم و 300 دلار رو به یوآن تبدیل کردیم در طول مدتی که در چین بودیم چنچ پول مون رو در پذیرش هتل انجام دادیم.

به نزدیک ترین ایستگاه مترو رفتیم . اسم ایستگاه Tiantandongmen بود که حدود 15 دقیقه پیاده ازهتل فاصله داشت. به یاری دیکشنری چینی ، آدرس مترو رو از یکی از عابران پرسیدیم . اونم آغاز کرد به شرح دادن به زبان چینی . اصلا نفهمیدیم چی میگه . اونم میدید ما نمی فهمیم ولی همینطور به شرحش ادامه می داد!

نقشه مترو پکن

ایستگاه مترو نزدیک هتل

خلاصه پیروز به پیدا کردن مترو و تهیه بلیط شدیم . برای تهیه ژتون بلیط ، بایستی نام ایستگاه مقصد رو هم اعلام می کردیم تا اپراتور ، بر همون اساس ، به ما بلیط می داد .

ما هم ایستگاه مقصد رو از روی نقشه به مسئول باجه ، نشون دادیم و دو عدد بلیط مجموعا به قیمت 12 یوآن گرفتیم .

برای ورود به بخش اصلی مترو ، گیت های مخصوص ایست بازرسی ، مشابه گیت های فرودگاه وجود داشت که گاهی اوقات نسبتا سخت گیر بودند .

بر خلاف تصورم ، متروی چین از متروی تهران هم خلوت تر بود .همراه با کلی جایگاه خالی .البته توی بعضی ایستگاهها که نزدیک مراکز مهم شهر بودند ، مترو کمی شلوغ تر می شد ولی باز هم به متروی تهران نمی رسید .

مترو پکن

اگر یک وقت جایگاه خالی وجود نداشت ، مردم سعی می کردند جای خودشون رو به کسانی که بچه همراهشون هست بدند . مهم نبود بچه شون چند سالشه ، همینکه بچه همراهشون بود ، جاشون رو بهش می دادند . تقریبا هیچکس از مردم کوچه و بازار پکن ، حتی یک کلمه هم انگلیسی بلد نیستند . منتها ، بچه های 7-8 ساله ، میتونند تا حدی انگلیسی صحبت نمایند و اتفاقا با چندتای اونها هم هم کلام شدیم . یکی شون از جاش پا شد و جاش رو به من داد و بعد هم از من پرسید اهل کجا هستم. تعیین بود از اینکه می تونست با ما به زبان انگلیسی صحبت کنه خیلی ذوق میکرد و برای ما هم واقعا شیرین و جالب بود!

طبق اطلاعاتی که از سفرنامه های دیگر دوستان به دست آوردیم ، در ایستگاه Dabatai از مترو خارج شدیم ولی دقیقا نمی دونستیم به کجا باید بریم . اسمها توی نقشه ای که داشتیم ، کمی متفاوت بود . هیچ جا هم تابلوی راهنما به زبان انگلیسی به چشممون نخورد . از هرکس هم می پرسیدیم world park ، کسی نمی فهمید چی میگیم . اصلا انگار تا حالا این اسم به گوششون نخورده بود . متاسفانه اسم چینی این پارک رو هم نمی دونستیم تا به اون شکل آدرس بپرسیم .

پارک دنیای روی نقشه

نقشه ای که همراهمون بود رو به یک دختر و پسر جوان ، نشون دادیم و بهشون فهموندیم که میخوایم به پارک دنیای بریم . ظاهرا اونها هم جهتشون به همون سمت بود . با ایما و اشاره ، عین کر و لالها با هم حرف میزدیم . به ما فهموند که ما هم اونطرفی میریم ، همراه ما بیاید . دقایقی باهم هم قدم شدیم . با اینکه هیچی از زبون هم نمی فهمیدیم ، سعی میکردیم با هم به نحوی ارتباط کلامی برقرار کنیم . ولی متاسفانه هیچی از انگلیسی نمی فهمیدند . تنها کلمه ای که بلد بودند OK بود !

بالاخره پیروز شدیم به اون پارک برسیم .دو تا بلیط گرفتیم که قیمت برای هر نفر 100 یوآن بود .

بلیط پارک دنیای پکن

ورودی پارک دنیای پکن

با همون ایما و اشاره ، تصمیم گرفتیم با هم به بازدید از پارک بپردازیم . پارک بزرگ و زیبایی بود . در طول جهت ، با خانم مین و همسرش آقای لی ، بیشتر رفیق شدیم . ما از اونها عکس می گرفتیم و اونها هم از ما . آقای لی ، بلافاصله روی گوشیش مترجم چینی به انگلیسی نصب کرد . با اینکه خیلی مفید نبود ولی تا حدی تونست یاری کنه ارتباط کلامی ما با هم بهتر بشه .

در بخش ابتدایی پارک ، عروس و داماد های زیادی اومده بودند تا از اون فضای بسیار زیبا استفاده نمایند و عکسهاشون رو بگیرند ، ما هم رفتیم و با چندتاشون عکس گرفتیم . اتفاقا اونها هم خیلی هم دوست داشتند که با هم عکس بگیریم .

پارک دنیای پکن

پارک دنیای پکن

پارک دنیای پکن

پارک دنیای پکن

پارک دنیای پکن

پارک دنیای پکن

پارک دنیای پکن

پارک دنیای پکن

توی پارک بزرگ دنیای ، بخش های مختلفی وجود داشت . مجسمه ها و برج ها و ساختمون های معروف دنیا از جمله . برج ایفل ، بنای پرسپولیس ، مسجد الاقصی ، کاخ سفید ، اهرام ثلاثه و ... ، در ابعادی کوچکتر ، در گوشه و کنار این پارک ساخته شده بودند بازدید از این پارک تقریبا 3-4 ساعت طول کشید . در حین گشت و گذار توی پارک ، تور لیدرمون رو به همراه اعضای تور دیدیم که در حال گشت بودند.

در طول بازدید ، دوستان چینی مون ، یه مجسمه برج ایفل خریدند ، و ازفروشنده خواستند تا اسم ما رو زیرش بنویسه و بعد اون رو به ما هدیه دادند . با این کارشون ما رو واقعا ذوق زده کردند .

در گوشه و کنار پارک ، گروههای پایکوبی و نمایش کشورهای مختلف حضور داشتند که باعث ایجاد فضایی شاد و جذاب در پارک شده بودند .

دوستان چینی ما از برنامه روزهای بعد ما پرسیدند و گفتند اگه ما مایل باشیم ، دوست دارند در روزهای بعد هم با هم باشیم و جاهای دیگه رو با هم ببینیم . ولی ما برای روزهای بعد می بایست با تور ، به سمت دیوار چین و کاخ تابستانی و .. می رفتیم . خودمون هم قلبا دوست داشتیم با این دو چینی مهربون بیشتر باشیم اما نمیتوستیم.

نیمی از جهت بازگشت ما با مترو ، با خانم مین و همسرش ، یکی بود . بعد از یک خداحافظی گرم ، از هم جدا شدیم و به سمت ایستگاه Wangfujing رفتیم .

ایستگاه مترو وانگفوجینگ روی نقشه

خیابان وانگفوجینگ ، همانند خیابان استقلال استانبول و یا خیابان نفسکی سنت پترزبورگ ، از خیابانهای معروف چین بود . که فروشگاههایی با برند های مختلف مانند زارا ، آدیداس ، اپل ، 360 و . . . در اونجا شعبه داشتند. بخشی از این خیابان ، به بازار محلی اختصاص داده شده بود که پر بود از خوراکی های مخصوص چین مثل عقرب ، سوسک ،کرم ابریشم ، خرچنگ ، ستاره دریایی ، اردک کبابی و . . . و مردمی که با اشتهای فراوان مشغول خریدن و خوردن این غذاهای عجیب بودند . در همان راسته ، دست فروشهایی بودند که مشغول فروش صنایع دستی و سوغاتی های چینی بودند . نکته ای مهم که نباید در سفر به چین اون رو فراموش کرد ، چونه زدن هست . قیمتها به نحوی هست که اگه یک صفر هم از خاتمهی قیمتش کم کنید ، باز جا برای چونه وجود داره . ولی خب بعضی از فروشنده ها تا یه جایی قبول مینمایند و از یه جایی به بعد ممکنه قاطی نمایند!

خیابان وانگفوجینگ

شام رو در شعبه مک دونالد واقع در خیابان وانگ فوجینگ خوردیم . و بعد با مترو به هتل برگشتیم .

روز سوم

برنامه امروز دیوار چین ، مرکز سنگ یشم ، ناهار در کی اف سی ، مرکز طب سنتی ، کاخ تابستانی

اولین برنامه رایگان تور ، در روز سوم برگزار گردید . بعد از صرف صبحانه ، ساعت 07:45 به اتفاق لیدر و اعضای گروه ، با اتوبوس به سمت دیوار چین راه افتادیم . در طول جهت، لیدر ، در خصوص افسانه های مختلفی که در خصوص دیوار چین وجود داشت صحبت کرد . دیوار چین در واقع یک قبرستان بزرگ هم به حساب میاد . کارگرانی که در هنگام ساخت این دیوار ، در اثر اتفاقات مختلف فوت می شدند ، در لابه لای دیوار دفن می شدند و چینی ها صدای زوزه باد در پیچ و خم دیوار چین رو به صدای ناله زنی تشبیه مینمایند که شوهرش در حین کار، فوت نموده نموده و جنازه اش در همونجا دفن شده. دیوار چین از 7 استان عبور نموده که نزدیکترین شهر به این دیوار ، پکن هست. در بقیه استانها ، فاصله دیوار تا شهر ، نسبتا زیاد است . بعد از طی مسافتی حدود 35 کیلومتر به سمت خارج از شهر ، به مقصد رسیدیم . در طول زمان یک ساعت و نیمه ای که لیدر به ما اختصاص داده بود تا از این دیوار بازدید کنیم ، ما سعی کردیم تا حد امکان و توان ، از پله ها بالا بریم ولی شیب و ارتفاع پله ها به قدری بد بود که بعد از مدت کوتاهی ، خسته شدیم ولی با دیدن پیرزن و پیرمرد های پر انرژی ، سعی می کردیم به جهتمون ادامه بدیم و در واقع کم نیاریم ولی در نهایت کم آوردیم!

دیوار چین

دیوار چین

مکان بعدی که رفتیم ، فروشگاه سنگ یشم بود . یک مرکز فروش بسیار بزرگ با سنگهای گرانقیمت که بعضی از هم توری هامون از اونجا خرید کردند ولی اونجا برای ما حکم یک موزه سنگ رو داشت که از دیدنشون لذت بردیم . سنگ های یشم در شکلها و ابعاد مختلف به صورت زیورآلات و مجسمه های بزرگ و کوچک در این فروشگاه وجود داشت . طبق گفته لیدر این سنگ خواص درمانی زیادی هم داره و اگر دستبند یشم به دست داشته باشید ، با توجه به سلامتی شما ، این سنگ تغییر رنگ می ده ! بطور مثال اگر رنگ کدر و تیره پیدا کنه ، نشاندهنده این هست که صاحب اون سنگ ناخوش احوال و یا افسرده هست و هر چقدر سبز و درخشان باشه نشان دهنده سلامت جسم و روان اون شخص خواهد بود .

فروشگاه سنگ یشم

فروشگاه سنگ یشم

فروشگاه سنگ یشم

بعد از این مکان هم برای صرف ناهار به یکی از شعبه های کی اف سی رفتیم .

مقصد بعدی ، یکی از مراکز طب سنتی بود . قبل از ورود به مرکز ، لیدر به ما گفت که ماساژ پا به صورت رایگان هست ولی اگر دوست داشتید ، به ماساژور انعام بدید . وارد یک سالن نسبتا بزرگ شدیم که یک نفر از پزشکان طب سنتی ، شرحاتی در خصوص فواید طب سنتی ارائه کرد . همزمان کارآموزان اون مرکز برای ماساژ کف پاهامون ، یک سری تشت با آب گرم که داخل اونها موادی ریخته بودند تا سموم بدن رو دفع کنه ، برامون آوردند و پاهامون رو گذاشتیم توش و بعد از حدود یک ربع ، کارآموزا آغاز به ماساژ کف پاهامون کردند و در خاتمه ، از ما درخواست انعام کردند . بعد از اون پزشکان به معاینه و نوشتن نسخه های گران قیمت پرداختند . تقریبا همه مون کبد چرب داشتیم . مثل یانگوم ، نبض رو میدریافتد ، کف دست و مردمک چشم رو که می دیدند به فارسی و با لهجه جالبی میگفتند : کبدچرب . قیمت نسخه ها شون هم از 600 هزار تومن آغاز میشد به بالا . که البته چند نفری از همراهانمون سفارش دادند و داروهای گیاهیشون رو تحویل دریافتد .

نسخه طب ستنی ما!

آخرین جایی که رفتیم ، قصر تابستانی بود . این قصر، زمانی استراحتگاه پادشاهان چینی در فصل تابستان بود . قصر تابستانی دارای محوطه ای بزرگ هست که در نقاط مختلف اون ، آثار طبیعی زیبا و عمارت های دیدنی داره. روی دریاچه مصنوعی بسیار بزرگ این مجموعه ، یک پل ساخته شده که به پل مارکوپولو معروف هست که دیدن غروب خورشید در این محوطه زیبا ، برامون جالب و دیدنی بود .

قصر تابستانی روی نقشه

قصر تابستانی

قصر تابستانی

پل مارکوپولو

بعد از غروب خورشید ، به هتل برگشتیم و بعد از کمی استراحت ، به اتفاق تعدادی از هم توری هامون ، به پیاده روی و گشت شهری رفتیم و بعد از صرف شام در برگرکینگ ، به هتل برگشتیم .

روز چهارم

برنامه ها : بازدید از میدان تیان آنمن ، شهر ممنوعه ، مرکز فروش مروارید ، مرکز فروش ابریشم ، معبد بهشت (آسمانی)

روز دوم از گشت رایگان شهری ، در 10 اکتبر، روز ملی چین رخ داد . بدترین انتخاب ممکن! همه جا شدیدا شلوغ بود و این شلوغی باعث شد نتونیم از میدان تیان آنمن و مقبره مائو بازدید کنیم . این اتفاق اعتراض کل گروه رو به همراه داشت . اما هیچ فایده ای نداشت . تورلیدر مدام میگفت : به خدا چیز خاصی اونجا نیست ، یه میدون هست که توش یه قبره ، همین !!! . اما باز معترض بودیم که در نهایت هیچ تاثیری نداشت . متاسفانه واقعا نمیدونیم در اینطور مواقع ، به کجا معترض بشیم که بتونیم حقمون رو بگیریم .

به سمت ورودی شهر ممنوعه رفتیم . بعد از بازرسی مختصر و عبور از گیت ، وارد شهر ممنوعه شدیم .

شهر ممنوعه در حدود 650 سال پیش و زمانیکه پکن به عنوان پایتخت چین انتخاب شده بود ، ساخته شد . پادشاهان در این شهر، امور حکمرانی و دولتی و سیاسی خودشون رو انجام می دادند که ورود به این شهر برای مردم عادی ممنوع بود. همچنین کارکنان این شهر هم حق خروج از این شهر رو نداشتند . این شهر از 3 مجموعه تشکیل شده که مجموعه اول بخش اداری و حکمرانی ، مجموعه دوم مسکونی و مجموعه سوم باغ پشتی این شهر رو تشکیل میدادند .

شهر ممنوعه و میدان تیان آنمن روی نقشه

شهر ممنوعه پکن

شهر ممنوعه پکن

شهر ممنوعه پکن

شهر ممنوعه پکن

شهر ممنوعه پکن

ساعت آفتابی - شهر ممنوعه پکن

مقصد بعدی ما ، مرکز فروش مروارید بود . معمولا بازدید از این مجموعه ها هیچ وقت از قلم گردانندگان تور ، نمی افته . در رودخانه های آب شیرین در چین ، پرورش مروارید رواج زیادی داره که البته چندین سال طول میکشه تا مروارید در داخل صدف تشکیل بشه . معمولا در هر صدف تقریبا 35 عدد مروارید قرار داره که از اونها برای ساخت زیورآلات استفاده میشه . در این مجموعه برامون در خصوص انواع مروارید ها و روشهای تشخیص مروارید اصل از بدل شرحاتی داده شد . مروارید ها در رنگ های مختلفی هستند که گرونترین اونها به رنگ صورتی هست.

فروشگاه مروارید

فروشگاه مروارید

محل بعدی ، کارخانه و مرکز فروش ابریشم بود .دراین مکان ، در خصوص پرورش کرم ابریشم و نحوه فراوری پارچه های ابریشمی شرح دادند . در فروشگاه این مجموعه ، انواع لباس ها ، ملحفه و پتوی ابریشمی به فروش می رسید . با دیدن این مجموعه حسرت خوردم که چرا همچین تبلیغاتی برای محصولات خودمون برای خود ایرانی ها اتفاق نمی افته . ما توی ایران هم ابریشم داریم ولی تعداد زیادی از هم توری هامون ، از اون کارخونه ، محصولات ابریشمی خریدند که خب قیمتشون به نسبت بالا بود .

بعد از بازدید از کارخانه ابریشم ، برای صرف ناهار ، به مک دونالد رفتیم .

ناهار در مک دونالد به عهده تور

مقصد بعدی ما ، معبد آسمانی (معبد بهشت) بود .

بعد از عبور از گیت های ورودی و گذر از یک محوطه بزرگ ، به محوطه زیبای معبد رسیدیم . این معبد در قدیم ، معبدی نبود که عموم مردم ازش استفاده نمایند بلکه حاکم از این معبد برای دعا و شکرگذاری استفاده میکرد .

معبد آسمانی تقریبا نزدیک هتل ما بود . بنابراین تصمیم گرفتیم بعد از دیدن این معبد زیبا ، از گروه جدا بشیم و دیگه برای بازدید از کارخانه چایی نریم . احتمالا اونجا هم یه سری رفتند و چایی خریدند .

معبد آسمانی

معبد آسمانی

معبد بهشت و مرکز خرید پرل روی نقشه

بعد از اینکه از گروه جدا شدیم ، تقریبا یک ساعت در محوطه بزرگ و زیبای معبد آسمانی گشتیم و عکس گرفتیم .

بعد از خروج از معبد ، به سمت مرکز خرید Hongqiao Pearl Market که در نزدیک این معبد بود رفتیم . این مرکز مانند اکثر مراکز خرید، معمولا هر روز قبل از ساعت 19:00 ، تعطیل می شد که این موضوع برای ما خیلی عجیب بود . البته بعضی مراکز خرید در مراکز مهم تر و توریستی تر ، تا ساعت 23 هم باز هستند و عموما بسته به مناطق مختلف ، ساعت کار مراکز خرید فرق می کنه.

بعد از گشت کوتاهی در این مرکز خرید به هتل رفتیم تا استراحت کنیم و برای روز بعد آماده بشیم.

روز پنجم

برنامه بعدی تور ، رفتن به مراکز خرید بود.

تورلیدر اظهار داشت هرکس مایل باشه میتونه 100 یوآن پرداخت کنه ، که این هزینه برای کرایه رفت و برگشت اتوبوس اختصاصی هست . جایی که قرار بود ببرند ، مرکز تجاری ABC بود . به تورلیدر گفتیم که آدرس این مرکز خرید کجاست که اگر خودمون خواستیم ، بریم ، لیدر گفت این مرکز از شهر دوره و اگه بخواید با تاکسی هم برید هزینه زیادی از شما میگیره . در کل به ما اطلاعات درستی نداد و ما هم بیخیال شدیم و تصمیم گرفتیم به مراکز خریدی که اطلاعاتش رو از یکی از دوستانمون گرفته بودیم ، بریم .

پیشنهاد میکنم هیچ وقت به حرف های لیدر درمورد اینکه تاکسی یا مترو سوار نشید گوش نکنید! در خصوص تاکسی که میگن شمارو از جهتهایی میبرند که تاکسی متر زیادتر نشون بده تا پول بیشتری بگیرند که به نظر من اگه حواستون باشه و به GPS گوشیتون نیگا کنید متوجه میشید که تاکسی به چه صورت میره . نکته مهم بعدی اینه که به دلیل وجود پول های تقلبی ، اگر هر جا خرید کردید و یا کرایه تاکسی پرداخت کردید، بعد از دریافت الباقی پول ، از راننده و یا فروشنده ، رسید بگیرید.

در خصوص مترو هم که لیدرها میگن : گم میشید ، شلوغه و یا ازتون دزدی میکنن ، باید بگم که اگه حواستون به وسایلتون باشه و یک نقشه خوب داشته باشید و از اطلاعات مترو راهنمایی بگیرید مسئله ای پیش نمیاد.

ما تصمیم نداشتیم با تور جایی بریم بنا براین ، صبح ، بعد از صرف صبحانه ای کامل و مفصل از غذاهای لذیذ چینی ! به سمت ایستگاه مترو رفتیم و از اونجا به ایستگاه داهونگمن Dahongmen که در خط آبی مترو هست رفتیم . از جهتی که مردم میرفتند ، تونستیم حدس بزنیم که مراکز خرید کدوم سمت هستند . بعد از چند دقیقه پیاده روی ، به مراکز فروش پوشاک رسیدیم . این فروشگاهها ، در واقع مراکز عمده فروشی بودند که بعضی از اونها ، تک فروشی هم داشتند . اینجا تقریبا چونه زدن خیلی کاربرد نداشت ولی دلیل نمیشه شما چونه نزنید!

ایستگاه داهونگمن و مرکز خرید روی نقشه

قیمت دریافت از مغازه ها و چونه زدن هم به این صورت بود که روی ماشین حساب، قیمت رو برامون مینوشتند و به ما نشون میدادند . بعد ماشین حساب رو به ما میدادند و میگفتند قیمت پیشنهادی شما چنده ؟ و ما قیمت پیشنهادی خودمون رو براشون مینوشتیم و این پروسه تا جایی ادامه داشت که یا با قیمت ما موافقت میکردند و یا عصبانی میشدند و ما متوجه میشدیم که باید مغازه رو ترک کنیم!

قیمتها واقعا مناسب و عالی بودند . ما که اهل خرید نبودیم ، اونجا نتونستیم مقاومت کنیم و کلی خرید کردیم . توصیه میکنم اگه اهل خرید هستید ، اونجا نرید که کل پولهاتون رو اونجا خرج می کنید !!!

این مرکز خرید خیلی شیک و لوکس نبود ولی به ظاهرش توجه نکنید! این مرکز پر از کاپشن ، پالتوهای معمولی و خزدار ، جلیقه ، کت چرم و ... بود واقعا تنوع خیلی زیاد بود البته بعضی از مغازه ها تک فروشی نداشتند. طی گشت گذار مون تو این پاساژ دو کلمه رو یاد گرفتیم که فکر میکنم به درد بخور باشه مثل دابا که به معنی یک جین (12 عدد) ، یعنی تعداد زیاد و یا خرید عمده ، و کلمه ایجیا یا ایکیا به معنی تک ، یک برای خرید تکی بود ، موقع خرید ما به مغازه دار میگفتیم ایجیا و جنس رو نشون میدادیم که یعنی ما یک عدد از جنس مورد نظر رو میخواییم که به ما قیمت تک فروشی رو بگه.

اگر جنسی رو از یک مغازه پسندیدید قیمت بگیرید و چند مغازه دیگه هم ببیند که شاید همون جنس رو به قیمت پایین تر داشته باشند. سفر ما اوایل مهر بود و نمیدونم که به دلیل آغاز سرما ، کاپشن و پالتو میفروختند یا کلا اون پاساژ مربوط به فروش این اجناس بود . به هر حال ما که زیاد خرید کردیم و به دلیل حجیم بودن وسایل ، دست مون و کوله مون پر شده بود پیشنهاد میکنم اگر میخوایین به این مرکز برید حتما کوله ای بزرگ مثل کوله کوه نوردی همراه خودتون ببرید که دستتون زیاد خسته نشه.

بعد از اون مرکز خرید تصمیم گرفتیم در همون جهت به مراکز خرید بعدی هم سر بزنیم .که اون مراکز هم اجناس مختلفی داشتند و بعضی مراکز شیک تر هم بودند اما به نظرم هیچ کدوم مثل مرکز خرید اولی ارزون نبودند! دیدن تمام اون ها بیشتر از چند روز زمان می بره مخصوصا اینکه همه اونها قبل از ساعت 17:00 تعطیل میشن . واقعا برامون عجیب بود که چرا اینقدر زود تعطیل مینمایند . معمولا ما یک گشت اجمالی میزدیم و اگر جنسی رو از ویترین مغازه ای میپسندیدم قیمت میگرفتیم.

بعد از حدود 20 دقیقه پیاده روی ، با کمال تعجب ، به مرکز خرید ABC رسیدیم! همونجایی که تورلیدر میگفت نمیتونین پیداش کنین . 3 مرکز خرید بزرگ و چسبیده به هم که به ABC معروف بود ، مرکز خرید نسبتا لوکسی بود که جنسهاش خیلی هم ارزون نبود (البته با توجه به مقایسه من نسبت به مرکز خرید اولی!).

ناهارمون رو هم در مک دونالد مرکز خرید ABC خوردیم و بعد از مقابل همونجا یه تاکسی گرفتیم تا به هتل برگردیم ، کارت هتل رو به راننده نشون دادیم . و مارو درست مقابل درب هتل پیاده کرد . کرایه مون هم دقیقا بر اساس تاکسی متر 21 یوآن شد . یعنی اگه رفت و برگشت رو دربست میکردیم ، حداکثر 42 یوآن می شد ولی تورلیدر از هر نفر 100 یوآن گرفته بود .

نکته خیلی جالب این بود که اتوبوسی که همسفر های مارو به مرکز ABC برده بود، بعد از پیاده کردنشون ، برگشته بود و همسفرهای ما که 100 یوان هم پرداخت نموده بودند مجبور شدند خودشون تاکسی بگیرند و به هتل برگردند! (واقعا نمیدونم در خصوص بی کفایتی این تور چی بگم).

به هر حال گشت امروز ما که در واقع گشت خرید بود به اتمام رسید و فردا روز آخر حضور ما در پکن بود.

روز ششم

برنامه امروز ما رفتن به باغ وحش پکن بود.

با استفاده از مترو در ایستگاه Beijing Zoo پیاده شدیم .

باغ وحش روی نقشه

در راهروهای مترو ، کلی فروشگاه و غذاخوری وجود داشت . من هم وسوسه شدم تا هشت پا بخورم . دوست داشتم ببینم چه مزه ای داره . یک هشت پای مزه دار شده و ادویه کاری شده که در جلوی چشمام سرخ و به سیخ چوبی کشیده شده بود رو برای تست خریدم . همسرم ترجیح داد تا فقط از من فیلم بگیره و حاضر نشد تست کنه . راستش مزه خاصی نداشت . از بس بهش ادویه زده بودند ، من فقط مزه ادویه ها رو حس می کردم . بعد از این تجربه ، به طرف باغ وحش رفتیم .

هشت پا!

پخت هشت پا

به دلیل تعطیلی چند روزه چینی ها بخاطر روز ملی چین ، باغ وحش ، خیلی شلوغ بود و ما تقریبا نیم ساعت توی صف ایستادیم تا بلیط تهیه کنیم . بلیط ورودی باغ وحش نفری 15 یوآن بود که البته بعضی از قسمت های مختلف باغ وحش ، بلیط های جداگانه ای داشتند که اگر کسی مایل بود میتونست با تهیه بلیط کمبو ، با قیمتی بالاتر ، همه قسمت های باغ وحش رو ببینه ولی از اونجایی که ما نمیخواستیم زمان زیادی در اونجا بمونیم ، قصد داشتیم فقط بعضی از قسمتهای باغ وحش ، مخصوصا بخش پاندا ها رو ببینیم .

بلیط ورودی باغ وحش پکن

همونجا نقشه باغ وحش رو هم بهمون دادند که واقعا بزرگ و وسیع بود. بعد از پیدا کردن بخش مربوط به پانداها و دریافت بلیط ، با انبوهی از جمعیت پشت شیشه که برای دیدن پاندا اومده بودند روبرو شدیم و ما هم به هر زحمتی که شده بود خودمون رو به شیشه نزدیک کردیم که پاندا رو ببینیم و ازش عکس بگیریم. واقعا موجود تنبل ، بی حوصله و دوست داشتنی ای بود کاش میشد از نزدیک و بدون مانع هم می دیدیم. در بیرون از اتاقک شیشه ای ، برای پانداها فضایی جالب از چوب و درخت ساخته بودند که پانداهای تنبل اونجا در حال لم دادن و استراحت بودند .

بلیط ورودی پاندا

پاندا

بعد از اون به گشت و گذار در قسمت های دیگر باغ وحش و دیدن حیوانات دیگه ای مثل کانگورو ، مورچه خوار ، شتر آمریکایی و ... پرداختیم و از طبیعت زیبای باغ وحش لذت می بردیم و عکس میگرفتیم.

باغ وحش پکن

باغ وحش پکن

طبیعت زیبای باغ وحش پکن

طبیعت زیبای باغ وحش پکن

حدود سه ساعتی در باغ وحش بودیم و بعد از اون به مرکز خریدی که دوستان چینی مون (آقای لی و خانم مین) روی نقشه به ما نشون داده بودند رفتیم . به وسیله مترو به ایستگاه شیدان Xidan که دو ایستگاه بعد از ایستگاه وانگفوجینگ هست ، رفتیم و اونجا پیاده شدیم. خیابان شیک و شلوغی بود ، کمی پیاده روی کردیم و در جهت مون مغازه های اجناس مختلف و اغذیه فروشی های زیادی بود. به مراکز خرید رسیدیم، به چند تا مرکز خرید رفتیم و کمی هم خرید کردیم.

ایستگاه مترو شیدان روی نقشه

تقریبا هوا تاریک شده بود ، شیدان خیابان بزرگ ، شلوغ و زنده ای بود که دخترا و پسرای جوون چینی زیادی در اون رفت آمد می کردند و هتل های زیادی هم به چشم میخوردند.

با مترو به طرف هتل برگشتیم . برای شام به یکی از غذاخوری های نزدیک هتل که نشان حلال داشت رفتیم و یک غذای چینی سفارش دادیم. شب آخر بود و قرار بود لیدر دنبالمون بیاد تا بریم فرودگاه، بنا براین زودتر به هتل برگشتیم تا وسایل و چمدان هارو جمع و جور کنیم. و اتاقمون رو تحویل بدیم و دپوزیتمون رو پس بگیریم .

غذای چینی

دراگون فروت و دو میوه دیگر

ساعت یک بامداد به همراه لیدر به طرف فرودگاه رفتیم . البته پرواز ساعت 5 بود که لیدر مارو خیلی زودتر به فرودگاه برد و خودش برگشت !

همونطور که به صورت گروه گروه و طبق برگه ویزا ، وارد کشور چین شدیم ، به همون صورت و بر اساس اسامی نوشته شده در هر برگه ، به صورت گروهی به سمت گیت های مربوط به چک کردن پاسپورت و انجام پروسه خروج رفتیم و بعد از بازرسی های نسبتا سفت و سخت ، به سمت گیت خروج رفتیم و در نهایت راس ساعت ، پکن رو به مقصد آلماتی ترک کردیم .

روز هفتم آلماتی

ساعت 9:45 صبح به وقت آلماتی به فرودگاه آلماتی رسیدیم. آلما در زبان ترکی یعنی سیب و نماد این شهر هم سیب هست. هوا تقریبا 10 درجه نسبت به پکن سرد تر بود . ما در آلماتی تور لیدر نداشتیم به همین دلیل یکی از دوستان که سرپرستی گروه رو به عهده گرفته و با لیدر چین هماهنگ شده بود مارو راهنمایی میکرد . بعد از دریافت بار ها بیرون از فرودگاه رفتیم و سوار اتوبوسی شدیم که ما رو به هتل می برد.

پذیرایی ایرآستانا

هتل ما هتل قزاقستان نام داشت و 4 ستاره بود . در ظاهر هتل تمیز و زیبایی بود . اتاق ما طبقه 17 ام بود . منظره شهر از اون ارتفاع ، زیبا و دیدنی بود اما خود اتاق چندان مجهز و خوب نبود ،تهویه اتاق اصلا مناسب نبود و دستشویی بوی بدی می داد به پذیرش اطلاع دادیم یکی از کارکنان به اتاق اومد اما کاری انجام نداد. متاسفانه اتاق ، گاوصندوق هم نداشت .درب اتاق هم با کلید معمولی باز میشد و الکترونیکی نبود .البته اتاق بعضی دوستان دیگه مون خیلی شیک تر و لوکس تر بود.

موقعیت هتل روی نقشه

هتل قزاقستان

کلید اتاق ما

بعد از تحویل دریافت اتاق کم کم آماده شدیم که به اتفاق چند نفر از دوستان به گشت شهری بریم. به لابی هتل رفتیم و ابتدا پول مون رو از دلار به تنگه تبدیل کردیم و نقشه شهر رو رو گرفتیم.

تنگه واحد پول قزاقستان

نقشه آلماتی

نقاط دیدنی آلماتی

مقصد ما پارک قهرمانان 28 پانفیلوف (یا همون پارک پانفیلوف) بود که در 1.5 کیلومتری هتل بود و بعد از 20 دقیقه پیاده روی به اونجا رسیدیم در این پارک کلیسایی به نام زنکوف قرار داره و قسمتی هم مربوط به یادبود شهداست. موزه آلات موسیقی و مسجد و بازار سبز هم همون نزدیکی هاست.

کلیسای زنکوف که در ساخت اون از هیچ میخی استفاده نشده و تماما از چوب ساخته شده. این کلیسای جامع یک برج ناقوس هم داره و یکی از 8 ساختمان بلند دنیا هست که تماماً از چوب درست شده. همینطور در زلزله ای که در سال 1910 اتفاق افتاده ، تقریباً تمامی ساختمان های اطراف این کلیسا تخریب شدند، اما کلیسای جامع زنکوف آسیبی ندید. این ساختمان به لطف تکنولوژی ضد زلزله ای که داشت سالم موند. به داخل کلیسا هم رفتیم که افراد مشغول نیایش و دعا بودند.

کلیسای زنکوف ، مسجد و بازار سبز روی نقشه

کلیسای زنکوف

کلیسای زنکوف

کلیسای زنکوف

داخل کلیسای زنکوف

قسمتی از پارک ، محل یادبود شهدا بود که برای زنده نگه داشتن یاد کسانی بود که از سررزمین مادری و استقلال و شرفشون در جنگ دنیای دوم دفاع نموده و جنگیده بودند.

پارک پانفیلوف و یادبود شهدا

پارک پانفیلوف و یادبود شهدا

پارک پانفیلوف

پارک پانفیلوف

موزه ابزارآلات موسیقی هم واقع در پارک پانفیلوف بود . ساختمان چوبی با سقف سبز رنگ که ابزار آلات موسیقی ملی قزاقستان و ملل دیگه از قرن هفدهم تا الان در این موزه موجود بود .

موزه ابزارآلات موسیقی

بلیط موزه ابزارآلات موسیقی

برای صرف غذا به یک رستوران گرجستانی که در همون حوالی بود رفتیم که به نسبت ، قیمت غذا هم بالا بود. سفارش ما یک نوع سالاد با گوشت ، کباب و خینگالی (غذای معروف گرجستانی) بود. محیط رستوران هم خیلی تمیز و آنتیک بود . بعد از صرف غذا به هتل برگشتیم.

رستوران گرجستانی

سالاد

خینگالی (غذای سنتی گرجستانی)

کباب

روز هشتم آلماتی

برای صرف صبحانه به قسمت رستوران هتل رفتیم . صبحانه هتل واقعا بی نظیر و عالی بود و شامل : انواع نان و شیرینی ،قارچ ، سیب زمینی ، سوسیس، بیکن ، تخم مرغ آب پز ، نیمرو ،سبزیجات بخارپز،خشکبار مثل (کشمش- مویز- گردو- زردآلوی خشک شده- بادام زمینی) ، چند نوع پنیر، سوپ ، میوه (سیب ، پرتقال، خرمالو،گلابی)، آب سیب و آب پرتقال، دوغ ، چای سبز و معمولی ، قهوه ، کافی میکس ، زیتون ، چند نوع مربا ،ماست میوه ای و ... بود.

صبحانه هتل قزاقستان

بعد صرف صبحانه به اتفاق چند نفر از افراد تور مون تصمیم گرفتیم به پیست مدئو بریم با یک تاکسی هماهنگ کردیم که مارو به اونجا ببره از اونجایی که زبان هم دیگه رو متوجه نمیشدیم گویا میگفتند که در حال حاضر تو این فصل اونجا بسته ست اما متوجه این موضوع نشدیم ! و وقتی به اونجا رسیدیم دیدیم که تله کابین اونجا بسته هست و مجبور شدیم با اتوبوس به شهر برگردیم . مقصد بعدی ما به پیشنهاد دوست مون مرکز خریدی بود که میگفتند خوبه با یک تاکسی دربست ، و طی جهت خیلی طولانی به سمت خارج از شهر ، به مرکز خرید APORT رسیدیم . متاسفانه نمیدونستیم که جهت اینقدر طولانیه وگرنه به اونجا نمی رفتیم، بعد از کمی گشت و گذار در اونجا و صرف ناهار به شهر برگشتیم و به بازار سبز که بازار محلی آلماتی هست رفتیم .

مرکز خرید APORT روی نقشه

مرکز خرید APORT

مرکز خرید APORT

در بازار سبز بعضی از فروشنده ها اهل تاجیکستان بودند و به فارسی صحبت می کردند . مردم قزاقستان ترکیبی از چند نژاد ترک ، روس ،بیلاروس و چینی هستند و تقریبا به چند زبان هم صحبت می کردند .

بازار سبز

بعد از بازار سبز که بازار دیدنی ای هم بود ، به مسجد جامع آلماتی هم سر زدیم . متولی اون مسجد هم تاجیک بود که دقایقی با هم خوش و بش کردیم .

مسجد جامع آلماتی

برای شب میخواستیم به تله کابین کوک تابه که دقیقا پشت هتل ما قرار داشت بریم که به دلیل خستگی و سرد شدن هوا منصرف شدیم .

شام رو در برگر کینگ نزدیک هتل خوردیم و آخرین روز حضور ما در آلماتی هم به سر رسید.

صبح روز بعد ساعت 7 به وقت آلماتی و 4:30 به وقت ایران از هتل به فرودگاه رفتیم.

سفر ما با اتفاقی ناخوش آیند ، به خاتمه رسید.

زمانی که چمدونهامون رو از فرودگاه امام تحویل گرفتیم ، متوجه شدیم عینک هامون رو که توی زیپ کناری چمدون بود ، موقع جابجایی بار ، سرقت کردند . ظاهرا این اتفاق در زمان جابجایی چمدان ها از هواپیما به قسمت تحویل بار ، رخ داد . چون دو هفته بعد کلیپ دستگیری یکی از کارکنان فرودگاه ، به جرم سرقت از چمدونها رو دیدم. توصیه میکنم ، تحت هر شرایطی ، به چمدونهاتون قفل بزنید و بعد تحویل بار بدید .

نقد و آنالیز هتل ها :

1) هتل تیانتان در پکن:

مزایا

- مکان های دیدنی نزدیک به هتل

معبد بهشت ، سالن نمایش کونگ فو و مرکز خرید Hongqiao Pearl Market که فست فودهایی مثل ساب وی ، پیتزا هات و کی اف سی نزدیک همین پاساژ هستند.

- نزدیکترین ایستگاه مترو (Tiantan dongmen) در فاصله یک کیلومتری از هتل یعنی حدود 10 دقیقه پیاده روی داره.

- ظاهر هتل خوب و بزرگ بود.

- هر روز اتاق ها تمیز میشد و به تعداد، بسته بندی هایی شامل شامپو ، لیف،صابون، دمپایی، شونه ، مسواک و خمیر دندان و چای گذاشته میشد.

اتاق دارای توالت فرنگی ، وان حمام، یخچال کوچک ، میز و آینه ، کمد، سیف باکس،تلویزیون،کتری برقی ،سشوار و حوله و کولر بود.

- هتل اینترنت وای فای داشت هم در لابی هم در اتاق.

- پول در پذیرش قابل تبدیل بود.

- نقشه شهر و مترو به زبان انگلیسی در لابی وجود داشت.

- صبحانه هتل بسیار کامل و مفصل بود ، گوشت ها و سوسیس های حلال هم تعیین شده بودند.

- پشت هتل هم چند رستوران چینی با غذای حلال وجود داشت.

معایب

- پرسنل هتل مسلط به زبان انگلیسی نبودند.

- در لابی محلی برای امانت دادن چمدان ها وجود نداشت.

- سرویس بهداشتی لابی تمیز نبود.

- موکت اتاق ما بسیار کثیف و کهنه بود و اتاق بوی نم میداد.

- هتل از مرکز شهر دور بود و منطقه هتل تقریبا پایین بود به همین دلیل اکثر مراکز اطراف هتل خیلی زود بسته میشد.

کیفیت و تنوع غذا 4 از 5

تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها 2 از 5

عملکرد کارکنان 3 از 5

تفریحات و امکانات هتل 3 از 5

منطقه و دسترسی 1 از 5

ارزش قیمت به نسبت خدمات 2 از 5

https://lastsecond.ir/hotels/374-tiantan

2) هتل قزاقستان در آلماتی :

معایب

- اتاق گاو صندوق نداشت ، تهویه نامناسب بود.

- درب اتاق الکترونیکی نبود و بصورت کلید بود.

مزایا

- موقعیت مکانی مناسب هتل نسبت به نقاط دیدنی .

پشت هتل تله کابین کوک توبه قرار داره، فاصله تا پارک پانفیلوف حدود یک و نیم کیلومتر در این پارک کلیسای زنکوف ،

محل یادبود شهدا ، موزه آلات موسیقی قرار دارند همچنین مسجد و بازار سبز هم در همون اطراف هستند.

- اینترنت وای فای در اتاق و لابی.

- پول رو در لابی هتل میشد تبدیل کرد.

- و مهم ترین مزیت هتل صبحانه بی نظیر اون بود.

کیفیت و تنوع غذا 4.5 از 5

تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها 3 از 5

عملکرد کارکنان 4 از 5

تفریحات و امکانات هتل 3 از 5

منطقه و دسترسی 4 از 5

ارزش قیمت به نسبت خدمات 4 از 5

https://lastsecond.ir/hotels/3098-kazahstan-almaty

شرحات باقی مانده :

1 - در چین گوگل و اینستاگرام فیلتر هستن و حتما از نرم افزار های مکان یابی آفلاین دیگه ای مثل MAPS ME بهره ببرید.

2 - ماموران فرودگاه پکن نسبت به وسایلی مانند پاور بانک ، بطری آب و فندک حساس هستند که بهتره همراه نداشته باشید.

3- قبل از سفر آب و هوا رو چک کنید.

4 - حتما دیکشنری چینی به انگلیسی روی گوشی نصب کنید.

5 - از تاکسی ها حتما رسید بگیرید.

6 - در شلوغی ها مواظب وسایل خودتون باشد. (البته این نکته در خصوص همه سفرها صدق میکنه).

7 - اعداد چینی از شماره پنج به بعد با دست فرم دیگه ای دارند که بهتره بلد باشید.

عکس از اینترنت

امیدوارم سفر خوبی به چین داشته باشید.

نویسنده : روژین

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب سایت خبرنگاران مسئولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی گیرد.

منبع: لست سکند
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 611

به "هاچین و واچین حتما برو چین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاچین و واچین حتما برو چین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید