آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام (TPP) خارج شد، باقی اعضا به دنبال جایگزینی چین

به گزارش گردشیا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی این کشور را از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج کرد.

آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام (TPP) خارج شد، باقی اعضا به دنبال جایگزینی چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، موافقتنامه موسوم به شراکت ترنس-پسیفیک (TPP) در سال 2015 میان 12 کشور که 40 درصد اقتصاد دنیا را تشکیل می دهند امضا شده است.

ترامپ در حالی که با یک حرکت قلم، آمریکا را از این پیمان خارج کرد، گفت: الان اقدامی کردیم که برای کارگر آمریکایی کار بزرگی بود.

به غیر از آمریکا، ژاپن، مالزی، ویتنام، سنگاپور، برونئی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، مکزیک، شیلی و پرو اعضای پیمان تجاری اقیانوس آرام هستند.

هدف از امضای این موافقتنامه ایجاد یک بلوک مالی جدید بود که موانع تجاری میان 12 کشور عضو را کاهش می دهد.

مذاکره در خصوص این موافقتنامه که از اولویت های اصلی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، بود پنج سال به طول انجامید و پایان در آتلانتا در آمریکا امضا شد، اما هیچگاه به تصویب کنگره که بر سر این موضوع دچار اختلاف های عمیقی است، نرسید. به همین دلیل به گفته خبرنگاران این اقدام ترامپ بیشتر جنبه نمادین دارد.

به گزارش بی.بی.سی فرمان اجرایی ترامپ برای ترک پیمان تجاری اقیانوس آرام، یکی از اولین فرمان های اجرایی است که رئیس جمهور جدید آمریکا روز دوشنبه صادر نموده است.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت پیروزی فورا از این پیمان خارج خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا، با انتقاد از این موافقتنامه آن را یک فاجعه بزرگ بالقوه برای کشور توصیف کرد و گفت که برای آمریکا به ویژه بخش صنعتی آن بسیار زیانبار است.

در همین حال در پی خروج آمریکا از شراکت اقیانوس آرام، کشورهای عضو کوشش برای حفظ این پیمان را شروع نموده اند. امروز (سه شنبه) مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا گفت که در گفت وگوی تلفنی با نخست وزیران نیوزلاند، ژاپن و سنگاپور، سه کشور عضو شراکت اقیانوس آرام، توافق شد که به منظور حفظ این پیمان کوشش هایی برای گسترش عضویت آن صورت گیرد.

ترنبول در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد که خروج آمریک از این پیمان ضربه بزرگی است و تردیدی در این امر وجود ندارد اما اضافه نمود که ما هم در نظر نداریم راهمان را بکشیم و برویم، بلکه امکاناتی برای الحاق چین به این ترتیبات وجود دارد. همچنین، مقامات استرالیایی هم گفته اند که اندونزی نیز برای عضویت در این پیمان ابراز تمایل نموده است.

مشارکت اقیانوس آرام به ابتکار دولت باراک اوباما و عملا به منظور تحکیم موقعیت تجاری ایالات متحده در منطقه اقیانوسیه و شرق آسیا صورت گرفت با این هدف که از تسلط چین بر تجارت منطقه جلوگیری گردد. در مقابل، چین طرحی موسوم به منطقه تجارت آزاد آسیا اقیانوسیه را عنوان کرد و خواهان تشکیل سازمان به نام مشارکت مالی جامع منطقه ای شد.

ژاپن پیمان مشارکت اقیانوس آرام را ترتیباتی برای مقابله با گسترش نفوذ مالی چین تلقی می نموده اما با خروج آمریکا، به نظر می رسد که تنها راه حفظ این پیمان را پذیرش چین تلقی می نماید. وزیر تجارت ژاپن گفته است که با وجود تصمیم دولت آمریکا، ژاپن همچنان معتقد است که تجارت آزاد راه اصلی به سوی رشد مالی است.

بیل انگلیش، نخست وزیر نیوزلاند هم گفته است که آمریکا با خروج از مشارکت اقیانوس آرام عملا رهبری مالی منطقه را به چین واگذار نموده است.

سیاست اعلام شده دونالد ترامپ در زمینه تجارت خارجی حفظ منافع آمریکا و پس دریافت امتیازاتی است که به نظر او ایالات متحده به سایر کشورهای دنیا داده است. وی تاکید داشته که اولویت او در این زمینه، حفظ منافع ایالات متحده و حمایت از اقتصاد داخلی به منظور افزایش اشتغال است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 584

به "آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام (TPP) خارج شد، باقی اعضا به دنبال جایگزینی چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام (TPP) خارج شد، باقی اعضا به دنبال جایگزینی چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید