برقراری روابط بانکی و موافقتنامه تجارت ترجیحی، دو خواسته بخش خصوصی ایران در تعامل با ویتنام

به گزارش گردشیا، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران که در صدر هیاتی تجاری به ویتنام سفر نموده در ملاقات با کائو کوک هانگ، معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام، با اشاره به سفر پاییز سال گذشته هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی ایران به هانوی، پایتخت ویتنام، گفت: سفر کنونی فعالان بخش خصوصی به هانوی، پس از توافق دو رئیس جمهور ایران و ویتنام برای تبادل هیات های تجاری انجام می گردد؛ سفر رئیس جمهور مترم ویتنام به ایران و متقابلاً سفر رئیس جمهوری ایران به ویتنام سرفصل جدیدی در روابط اقتصاد گگردده است.

برقراری روابط بانکی و موافقتنامه تجارت ترجیحی، دو خواسته بخش خصوصی ایران در تعامل با ویتنام

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

شافعی با اشاره به افزایش 22 درصدی حجم مبادلات مالی میان ایران و ویتنام گفت: سفرهای روسای جمهوری دو کشور، نقطه عطفی در روابط مالی دو طرف بود و اکنون شاهد ارتقای روابط مالی-تجاری میان ایران و ویتنام هستیم.

شافعی به ظرفیت های بالای مالی دو طرف اشاره نمود و گفت: ظرفیت مالی دو کشور بسیار بالاست و رقم های موجود راضی کننده نیست. وزارت صنعت و تجارت ویتنام می تواند مهمترین اثرگذاری را در تسهیل روابط مالی بین دو کشور داشته باشد.

رئیس مجلس بخش خصوصی ایران همچنین به حضور 5 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هیات اتاق ایران در سفر به ویتنام اشاره نمود و این همراهی را نشانه اهمیت افزایش روابط تجاری ایران با ویتنام و حمایت مجلس ایران از این تصمیم دانست.

شافعی ضمن تاکید بر ضرورت برقراری روابط بانکی میان ایران و ویتنام گفت: در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به ویتنام، تفاهم نامه ای بین بانک های مرکزی دو کشور امضا شد و قرار شد کمیته مشترک همکاری بین بانک های مرکزی دو کشور تشکیل گردد. بانک مرکزی ایران، در این مورد پیگیری زیادی انجام داده اما پاسخ مورد انتظار هنوز دریافت نشده است. رئیس اتاق ایران از وزارت صنعت و تجارت ویتنام خواست برای به خاتمه رسیدن این موضوع وارد عمل گردد.

رئیس اتاق ایران درباره موافقت نامه تجارت ترجیحی دو کشور نیز گفت: قبلاً مذاکراتی اجرا شده و متن پیشنهادی ایران برای موافقت نامه تجارت ترجیحی با ویتنام تهیه شده و ارسال شده است. امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم به این توافق جامعه عمل بپوشانیم.

به گفته شافعی، ایران به ویتنام فقط نگاه روابط دوجانبه مالی ندارد بلکه ویتنام را دروازه ورود به بازار آسه آن می داند و از این نظر ارتقای روابط دو کشور بسیار بااهمیت است. شافعی همچنین اضافه نمود که ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می تواند دروازه ورود کالاهای ویتنام به یک بازار 400 میلیون نفری منطقه اطراف خود باشد؛ ورود به بازار کشورهای سی آی اس، افغانستان و عراق.

شافعی درمورد روابط دو کشور در حوزه کشاورزی گفت: در بخش کشاورزی، برخی از محصولات فراوریی دو کشور، می توانند مکمل هم باشد. آنچه ایران احتیاج دارد، ویتنام فراوریکننده عمده آن است؛ مثل میوه های گرمسیری و برنج ویتنامی. فراوریات ایران هم در ویتنام خواهان بسیاری دارد. چراکه ما محصولاتی کشاورزی فراوری می کنیم که ویتنام احتیاجمند آن است. بنابراین در بخش کشاورزی دو کشور می تواند همکاری بسیار سودمندی داشته باشد.

شافعی با اشاره به تعاملات مالی دو کشور گفت: بر اساس آنالیز های اجرا شده در ایران، کیفیت برنج ویتنام برای ذائقه ایرانی بهتر از برنج هندوستان است؛ حتماً در آینده به این مورد توجه خواهیم کرد تا بتوانیم این محصول را بیشتر از ویتنام تهیه کنیم.

او درباره مبادله محصولات کشاورزی گفت: باید موافقتنامه هایی بین دو کشور امضا گردد تا استانداردهای دو طرف مورد توجه قرار گیرد.

در خاتمه، شافعی از برنامه اتاق ایران برای تشکیل اتاق مشترک ایران و ویتنام اطلاع داد و گفت که تشکیل این اتاق مراحل خاتمهی خود را طی می نماید. او از همتای ویتنامی خود خواست روند تشکیل اتاق مشترک در هانوی نیز از سوی اتاق بازرگانی ویتنام دنبال گردد تا هرچه سریع تر هدف ارتقای مبادلات تجاری تا مرز 2 میلیارد دلار محقق گردد.

پیش ازاین، حسن روحانی و ترانگ تان سانگ، رئیس جمهور ویتنام، در سفر هیات سیاسی-مالی ایران به هانوی اولین بار از برنامه دو دولت برای ارتقای روابط تجاری تا 2 میلیارد دلار اطلاع داده بودند.

ویتنام در حال آنالیز توافق نامه تجارت ترجیحیبا ایران

کائو کوک هانگ، معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام نیز با اشاره به سفر 7 ماه پیش هیات ایرانی به هانوی گفت: بسیار خوشحالیم که در مدتی کوتاه پس از سفر رئیس جمهوری ایران به هانوی، میزبان تجار ایرانی در قالب هیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هستیم.

کائو کوک هانگ با اشاره به دیدارهای روسای جمهور دو کشور گفت: بعد از این دیدارها وظایف ما به دلیل پیگیری کارهای عملیاتی سنگین تر شده است. سطح مبادلات تجاری 100 میلیون دلاری سال 2016 میان ایران و ویتنام مناسب نیست و هدف ما در آینده نزدیک، افزایش حجم مبادلات دوجانبه به 2 میلیارد دلار است.

معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام اضافه نمود: همان طور که رئیس جمهور ایران هم تاکید داشته اند، ظرفیت میان دو کشور برای روابط مالی حتی بیش از 2 میلیارد دلار است.

هانگ گفت: ایران اقتصاد بزرگ خاورمیانه است و ویتنام قطب شیلات و کشاورزی جنوب شرق آسیا. دو کشور در مدت زمان کم می توانند سطح مبادلات را افزایش دهند.

کائو کوک هانگ با تاکید بر روابط چندجانبه همچنین خواهان سرمایه گذاری ایران در ویتنام شد و گفت که با افزایش حجم رابطه تجاری می توانیم به بازار بزرگ منطقه تبدیل شویم.

او با اشاره به گفته رئیس اتاق ایران مبنی بر مکمل بودن اقتصاد دو کشور گفت: به اعتقاد من هم اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر هستند. ما فرصت های توسعه همکاری بسیاری داریم؛ باید چارچوب های حقوقی برای توسعه همکاری تجاری را آماده نموده و توافق نامه های تجارت ترجیحی امضا کنیم.

معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام درباره توافق نامه تجارت ترجیحی پیشنهادی ایران گفت: دولت ویتنام به وزارتخانه صنعت و تجارت دستور توسعه همکاری داده و ما به طور جدی در حال آنالیز نحوه همکاری دو جانبه هستیم؛ به زودی آنالیز هایمان در خصوص موضوع تجارت ترجیحی را نهایی نموده و پاسخ مناسبی خواهیم داد. امیدواریم این توافق نامه به توسعه و افزایش حجم مبادله تجاری دو طرف یاری کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 600

به "برقراری روابط بانکی و موافقتنامه تجارت ترجیحی، دو خواسته بخش خصوصی ایران در تعامل با ویتنام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برقراری روابط بانکی و موافقتنامه تجارت ترجیحی، دو خواسته بخش خصوصی ایران در تعامل با ویتنام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید