آنالیز آیپد 10.2 اینچی (2021)؛ محبوب ترین تبلت اپل در خبرنگاران

به گزارش گردشیا، در این مطلب به آنالیز آیپد 10.2 اینچی اپل می پردازیم؛ محصولی که در سال 2021 راهی بازار شده و در حال حاضر محبوب ترین آیپد اپل در خبرنگاران نیز محسوب می گردد.

آنالیز آیپد 10.2 اینچی (2021)؛ محبوب ترین تبلت اپل در خبرنگاران

آیپد 10.2 اینچی اپل که از آن به عنوان آیپد نسل نهم نیز یاد می گردد، از زمانی که به بازار عرضه شده تا به امروز توانسته نظر مثبت بسیاری از افراد را به خود جلب کند. از جمله دلایلی که باعث شده این محصول به چنین محبوبیت بالایی دست پیدا کند می توان به قیمت بسیار مناسب در کنار سخت افزار قدرتمند اشاره نمود. آیپدها از سال 2010، یعنی قبل از اینکه اصلا خبری از آیپد مینی، آیپد ایر یا پرو باشد به یکی از مهم ترین محصولات از بخش تبلت های اپل تبدیل شده اند و نسل نهم آن ها نیز یکی از برترین ها محسوب می گردد.

نگاه اجمالی به آیپد 10.2 اینچی اپل

آیپد 10.2 اینچی در مقایسه با دو نسل قبل، یعنی مدل نسل هفتم که در سال 2019 راهی بازار شد تفاوت خاصی از لحاظ ظاهری ندارد. اما اپل یک پردازنده جدیدتر و قدرتمندتر، دوربین سلفی بهتر و نمایشگر باکیفیت تر برای آن در نظر گرفته است تا این عدم تغییر در طراحی را جبران کند. طراحی دستگاه هم خیلی مدرن به نظر نمی رسد؛ حواشی زیاد، گوشه های منحنی و یک کلید هوم سخت افزاری. با یک برچسب قیمتی مناسب، این محصول در مجموع تبدیل شده به یکی از برترین انتخاب ها برای کسانی که کارهای سنگینی با آیپد خود انجام نمی دهند و بودجه کافی برای خرید مدل های زیباتر، مدرن تر و قدرتمندتر را هم ندارند.

نام محصولآیپد 10.2 اینچی (2021)
ابعاد و وزن7.5 × 174.1 × 250.6 میلی متر - 487 گرم
جنس بدنهپنل پشت و فریم از جنس آلومینیوم
نمایشگر10.20 اینچی از نوع رتینا IPS LCD با میانه روشنایی 500 نیت، وضوح 1620 × 2160 پیکسل و تراکم پیکسلی 265 پیکسل بر هر اینچ - پشتیبانی از قلم نسل اول اپل
پردازندهA13 بایونیک - 7 نانومتری با شش هسته - 2 هسته از نوع Lightning با فرکانس 2.65 گیگاهرتز و 4 هسته از نوع Thunder با فرکانس 1.8 گیگاهرتز
ترکیب رم و حافظه داخلی3/64، 3/256 گیگابایت
سیستم عاملiPadOS 15 (هم اکنون)
دوربین8 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4 با قابلیت فوکوس اتوماتیک، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4 و پوشش زاویه 122 درجه ای
کیفیت فیلم برداریدوربین پشتی 1080P@25/30 فریم بر ثانیه و 720P@120 فریم بر ثانیه - دوربین سلفی 1080P@25/30/60 فریم بر ثانیه
باتری8557 میلی آمپر ساعت
سایر قابلیت هاحسگر اثر انگشت در جلو، جک 3.5 میلی متری، دستیار صوتی سیری

همانطور که مشاهده می کنید، چیز خاص و منحصربفردی راجع به آیپد 10.2 اینچی وجود ندارد که ما را به وجد بیاورد. اما با این حال این محصول یک سری قابلیت هایی دارد که توانسته در عمل به گونه ای خود را ثابت کند که به یکی از پرفروش ترین تبلت های بازار و البته پرفروش ترین آیپد اپل در خبرنگاران تبدیل گردد.

جعبه گشایی آیپد 10.2 اینچی اپل

آیپد 10.2 اینچی اپل یک جعبه نسبتا بزرگ دارد که با باز کردن آن به خود محصول، کابل شارژر و آداپتور دسترسی خواهید داشت. نکته جالب اینجاست که اپل تصمیم گرفته از جعبه محصولات خود شارژر را بردارد تا به نوعی نقش موثری در حفظ محیط زیست ایفا نماید. اما خوشحالیم که شارژر درون جعبه آیپد 10.2 اینچی وجود دارد تا کاربر مجبور نباشد برای خرید آن به صورت جداگانه هزینه کند. این شارژر 20 واتی است که برای شارژ باتری بزرگ این محصول احتیاج به زمان نسبتا زیادی هم خواهد داشت.

طراحی

این آیپد طراحی نسبتا قدیمی دارد. اگر نخواهیم صفت قدیمی را به آن نسبت بدهیم، باید بگوییم حداقل با محصول مدرنی روبرو نیستیم. برای مقایسه در برابر شیائومی پد می توانید به تصویر زیر نگاه کنید.

کلید سخت افزاری هوم هم در حاشیه پایینی تبلت تعبیه شده و حس و حال قدیمی بودن دستگاه را تشدید می نماید. البته که چنین امکانی در محصولات بدون کلید فیزیکی هم فراهم هست اما بعضی از افراد با این کلید تعامل بیشتر و راحت تری برقرار می نمایند.

با نگاهی به طراحی پنل پشتی دو محصول شیائومی و اپل، می توان به خوبی متوجه شد که نماینده اپل بیشتر طراحی رترو و کلاسیک دارد.

کیفیت ساخت

از لحاظ کیفیت ساخت و مقاومت بدنه در برابر خط و خش و… هیچ تفاوتی را با نسل قبل شاهد نیستیم. بدنه دستگاه همچنان از جنس آلومینیوم است که همین موضوع به سبک وزن تر شدن آن یاری زیادی نموده است. روی صفحه هم یک پوشش ضد خش نصب شده تا از محصول در برابر خط و خش های احتمالی مراقبت کند. حس در دست نگه داشتن محصول با توجه به وزن 487 گرمی بسیار خوب است چرا که آیپد 10.2 اینچی ضخامت زیادی هم ندارد و در نتیجه خوش دست بوده و کاربر را خسته نمی نماید. البته اگر مدل 4G آن را بخرید، وزنش به 498 گرم می رسد چرا که یک مودم هم درون آن تعبیه می گردد.

نکته ای که باید در رابطه با پوشش ضد خش نمایشگر این محصول بگوییم این است که این گلس به معنای واقعی کلمه روی نمایشگر تعبیه شده؛ این یعنی اپل برخلاف بسیاری از دستگاه های مدرن امروزی، آیپد خود را با طراحی یکپارچه نمایشگر و پوشش ضد خش راهی بازار نمی نماید، بلکه نمایشگر ساختار جدایی دارد و پوشش محافظ هم به صورت جداگانه روی آن قرار می گیرد. با این طراحی معمولا بین لایه ها فاصله می افتد و باعث شکست نور می گردد. در نتیجه این اتفاق تصاویر و رنگ ها به شکلی واضح و با کنتراست بالا به نمایش در نمی آیند.

البته این نوع طراحی یک مزیت هم دارد و آن هم این است که وقتی گلس بالایی به هر دلیلی بشکند احتیاجی به تعویض کل نمایشگر نخواهید داشت و به راحتی می توانید یک گلس جانبی تهیه نموده و روی آن قرار دهید. هرچند به خاطر کاهش کیفیت تصاویر، بازتاب نور و… معایب آن به مراتب بیشتر از مزایایی است که ارائه می دهد.

هیچ استاندارد مقاومتی IP هم در این محصول دیده نمی گردد و این یعنی باید حسابی مراقب آیپد 10.2 اینچی خود باشید تا آسیب نبیند. بعلاوه اپل روی نمایشگر این محصول یک پوشش ضد چربی هم قرار داده که اصلا عملکرد خوبی ندارد. نه تنها اثر انگشت روی آن می ماند بلکه خیلی زود هم چرب می گردد.

کلیدها و پورت ها

روی پایین ترین بخش فریم شاهد بلندگوهای استریو و بین آن پورت لایتنینگ، روی سمت چپ فریم یک کانکتور هوشمند، در قسمت چپ فریم بالایی جک 3.5 میلی متری هدفون و در سمت راست آن هم کلید پاور، روی سمت راست هم کلیدهای کنترل صدا و خشاب سیم کارت را شاهد هستیم.

به یاری کانکتور هوشمند می توانید لوازم جانبی نظیر صفحه کلید را به دستگاه متصل کنید. البته برای آیپد 10.2 اینچی فقط می توانید صفحه کلید هوشمند اپل یا همان Apple Smart Keyboard را تهیه کنید چون این محصول با صفحه کلید جادویی یا فولیو سازگاری ندارد. قیمت صفحه کلید معمولی هم 150 دلار است که باید به صورت جداگانه آن را تهیه کنید. این آیپد خوشبختانه همچنان از قلم اپل هم پشتیبانی می نماید، اما فقط از نسل نخست آن. برای خرید این قلم هم باید 100 دلار هزینه اضافی بپردازید.

نمایشگر آیپد 10.2 اینچی اپل

در بخش نمایشگر، شاهد پنلی 10.2 اینچی از نوع IPS LCD با فناوری رتینا هستیم که در نسل 7 و 8 هم به کار گرفته شده است. وضوح تصویر در این نمایشگر به 1620 × 2160 پیکسل می رسد و تراکم پیکسلی هم در هر اینچ آن 265 است. بیشینه روشنایی در این نمایشگر به 512 نیت می رسد که با توجه به بزرگی پنل، خوب ارزیابی می گردد.

در نمایش رنگ مشکی همانطور هم که انتظار می رفت، این نمایشگر عملکرد جالبی ندارد. بعلاوه خود نمایشگر هم از لحاظ نورپردازی خیلی خوب نیست و گاهی اوقات ممکن است باعث خستگی چشم گردد چون نمی تواند نور را به خوبی کنترل کند. این مشکل در یک سری شرایط نوری خاص بیرون از خانه می تواند بیشتر به چشم بیاید. اما به صورت کلی عملکرد آن در محیط بیرون خانه خوب است. آیپد 10.2 اینچی بعلاوه دقت بسیار بالایی در نمایش رنگ ها از خود به نمایش می گذارد.

در نهایت هم باید به سرعت پایین نمایشگر اشاره کنیم. البته منظورمان از سرعت پایین، رفرش ریت 60 هرتزی نیست که در این محصول شاهد آن هستیم، بلکه منظورمان سرعت پایین آیپد در نشان دادن واکنش به کنش های لمسی کاربر است. به صورت کلی کار کردن با نمایشگر این محصول خیلی لذت بخش نیست.

باتری و شارژر

آیپد 10.2 اینچی از یک باتری 8557 میلی آمپر ساعتی بهره می برد. این قابلیت هم برگرفته از آیپد نسل 8 است و تغییری در آن شاهد نیستیم. البته نسل هفتم این محصول از یک باتری 8827 میلی آمپر ساعتی بهره می برد که خیلی هم با نمونه تعبیه شده در مدل 2021 تفاوت چشمگیری ندارد. خصوصا اینکه در این نسل هم پردازنده بهینه تر شده و هم اینکه بهینه سازی های نرم افزاری بیشتری اجرا شده است.

به صورت کلی طی تست های اجرا شده به وسیله وب سایت GSMArena روی این محصول، باتری 8557 میلی آمپر ساعتی آن توانست در وب گردی و پخش ویدیو به ترتیب 12:04 ساعت و 12:12 ساعت آن را روشن نگه دارد که یعنی شما می توانید یک روز را بدون اینکه احتیاجی به شارژ مجدد باشد از این دستگاه در انجام کارهای ترکیبی بهره ببرید. نتیجه ای نه خیلی درخشان و نه خیلی بد.

سرعت شارژر هم همانطور که گفته شده خیلی بالا نیست و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید. درون جعبه این محصول یک شارژر 20 واتی واقع شده است که می تواند آن را در مدت زمان 30 دقیقه تا 24٪ و در مدت زمان 2 ساعت و 45 دقیقه به صورت کامل شارژ کند.

بلندگو

از لحاظ کیفیت پخش صدا به لطف بلندگوهای استریوی بزرگی که در فریم پایینی دستگاه تعبیه شده اند، راضی خواهید بود اما اگر به بیس علاقه مند هستید، نمی توانید خیلی روی عملکرد آن ها حساب ویژه ای باز کنید. بلندی صدا هم کاملا معمولی است اما باز هم می گوییم، عملکرد بدی ندارند. شاید صدا خیلی بلند نباشد اما کیفیت، شفافیت و وضوح آن بسیار بالاست. شما می توانید نمونه صدای ضبط شده به وسیله این تبلت را در زیر گوش دهید.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری آیپد 10.2 اینچی اپل

آیپد 10.2 اینچی به صورت پیش فرض از iPadOS 15 بهره می برد. در این سیستم عامل چیز زیادی تغییر ننموده جز اینکه یک سری قابلیت ها برای بهره وری بهتر به آن اضافه شده که در بعضی مواقع واقعا مطابق انتظارات کاربران نیستند. قطعا نباید انتظار داشته باشید یک سری از امکانات و قابلیت هایی که در آیپد پروهای مجهز به تراشه های M1 و M2 در دسترس هستند برای این تبلت هم عرضه شوند چون پردازنده A13 به کار رفته در آن توانایی و معماری لازم برای پشتیبانی از آن قابلیت ها را ندارد.

به صورت کلی از جمله تغییرات اجرا شده در این محصول می توان به ویجت ها و امکان شخصی سازی آن ها (مقدار، محل قرارگیری و…)، اپ لایبرری برای دسته بندی اتوماتیک و دستی اپلیکیشن ها با توجه به نوع آن ها (اجتماعی، بازی و تفریح و…)، اسپلیت اسکرین برای استفاده از دو اپلیکیشن به صورت همزمان در کنار هم با امکانات و قابلیت های مختلف از جمله Slideover (کار کردن روی یک اپ روی یک اپ دیگر، نه در کنار آن) کار کردن روی دو تب سافاری به صورت همزمان، اپلیکیشن یادداشت برداری حرفه ای با امکان کپی و پیست سریع، امکان افزودن افزونه به مرورگر سافاری، امکان نمایش خلاصه اعلانات برای جلوگیری از دریافت پی در پی اعلان از یک اپ خاص، قابلیت Focus برای تنظیم پروفایل های مختلف و فعال کردن آن در شرایط گوناگون نظیر کار، تدریس، خانه و…، و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

ویجت ها

اپ لایبرری

اسپلیت اسکرین

یادداشت سریع

افزونه های سافاری

خلاصه اعلانات

حالت فوکوس

به عنوان قلب تپنده، شاهد پردازنده A13 بایونیک در این محصول هستیم که از 6 هسته با ترتیب 2 + 4 تشکیل شده است. این پردازنده در سری آیفون 11 نیز ایفای نقش می نماید و عملکرد آن هم در انجام بازی بازی یا اجرای اپلیکیشن های سنگین خوب است. در کنار 3 گیگابایت حافظه رم، نباید انتظار داشته باشید آیپد 10.2 اینچی خیلی سریع عمل کند. اما به لطف حافظه داخلی 64 گیگابایتی در مدل پایه و 256 گیگابایتی در گران ترین مدل، حداقل نگرانی از بابت فضای ذخیره سازی نخواهید داشت. به صورت کلی این محصول در انجام کارهای سنگین عملکرد خوبی دارد، زود داغ نمی گردد، در فشار سنگین حدودا 87٪ از توان خود را حفظ می نماید و خبری از هنگ، لگ یا افت فریم آزاردهنده در انجام بازی هم نخواهد بود. هرچند در انجام یک سری از کارها مثل اجرای اپ های سنگین، انجام چند کار به صورت همزمان یا مواردی از این دست شاید لگ های گاه و بیگاه را شاهد باشید. شما می توانید نتایج بنچمارک این محصول را در زیر مشاهده کنید.

نتایج تستآیپد 10.2 اینچی
گیک بنچ تک و چند هسته ای1328 / 3124
AnTuTu617292
GFX Manhattan 3.1 (دو مورد offscreen و onscreen)104 / 5
3DMark Wild Life7537

دوربین آیپد 10.2 اینچی اپل

دوربین 8 مگاپیکسلی اصلی آیپد 10.2 اینچی عملکرد خوبی در ثبت تصاویر در نور روز دارد اما نباید انتظارات خود را زیاد از آن بالا ببرید. در تصاویر نویز وجود دارد، گستره دینامیکی محدود است و در شب هم اصلا نباید روی کیفیت آن حساب کنید. از آن طرف کیفیت دوربین سلفی قابل قبول است، زاویه دید گسترده ای دارد و می تواند جزئیات زیادی را هم به نمایش بگذارد. برای یک تبلت هم همین کافی است که دوربین سلفی باکیفیتی داشته باشد چون بیشتر کارها از قبیل شرکت در کلاس یا جلسات به صورت ویدیویی هم به وسیله همین دوربین صورت می گیرد و در این بخش آیپد 10.2 اینچی شما را ناامید نمی نماید.

از لحاظ ویدیو هم عملکرد این محصول واقعا رضایت بخش است. هم رنگ ها به خوبی به نمایش در می آیند و هم جزئیات به مقدار کافی وجود دارند. گستره دینامیکی همچنان محدود است و نویز هم وجود دارد اما با این حال با توجه به محدوده قیمتی، انتظار بیشتری از این آیپد نداشتیم. شما می توانید نمونه تصاویر ثبت شده به وسیله این تبلت را در زیر مشاهده کنید.

دوربین اصلی

دوربین سلفی

نتیجه

در این بازه قیمتی، گلکسی تب S6 لایت و مدل 2022 آن می توانند گزینه خوبی باشند که خوشبختانه هر دو مورد هم برای خرید در دسترس قرار دارند. این محصولات 10.4 اینچی هستند و نمایشگر آن ها هم ساختار یکپارچه ای دارد. البته انتخاب بین آیپد و یک محصول اندرویدی بیشتر به نوع فعالیت شما بستگی دارد؛ اینکه کدام زیست بوم برای رسیدگی به احتیاجتان مناسب تر است. به صورت کلی نقاط قوت و ضعف آیپد 10.2 اینچی به توضیح زیر است:

نقاط قوت آیپد 10.2 اینچی

  • بدنه آلومینیومی
  • پشتیبانی از قلم و صفحه کلید
  • نمایش دقیق رنگ ها
  • طول عمر خوب باتری
  • وجود شارژر درون جعبه
  • iPadOS 15 با امکانات فراوان
  • پردازنده با توان پردازشی و گرافیکی مطلوب
  • دوربین سلفی عالی به خصوص در بخش ویدیو

نقاط ضعف آیپد 10.2 اینچی

  • طراحی قدیمی با حواشی زیاد اطراف نمایشگر
  • عدم بهره مندی از هیچگونه استاندارد مقاومتی
  • پوشش محافظ صفحه و ضد چربی با عملکرد بسیار بد
  • عدم بهره مندی از طراحی یکپارچه نمایشگر و در نتیجه نمایش تصاویر به شکلی نه چندان واضح و باکیفیت
  • عدم پشتیبانی از ویدیوی HDR
  • سرعت پایین واکنش نمایشگر
  • بلندگوهای استریو با بلندی میانه و بیس نه چندان قدرتمند
  • دوربین پشتی نه چندان باکیفیت

آیپد 10.2 اینچی علی رغم نقاط ضعفی که دارد، به لطف قیمت مناسبش توانسته نظر مثبت بسیاری از کاربران را که بیشتر در پی انجام کارهای معمولی و روزمره، وب گردی و دانشجویی و دانش آموزی هستند به خود جلب کند چون در این زمینه عملا می توان گفت یک تبلت بی رقیب است و باید هم ضعف های آن را تا حدودی پذیرفت.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 آذر 1401 بروزرسانی: 9 آذر 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2295

به "آنالیز آیپد 10.2 اینچی (2021)؛ محبوب ترین تبلت اپل در خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز آیپد 10.2 اینچی (2021)؛ محبوب ترین تبلت اپل در خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید