ایدۀ ایجاد یک جامعۀ بشری با سرنوشت مشترک در سایۀ تنش های کنونی چین و آمریکا

به گزارش گردشیا، رابرت لارنس کان در برنامه دیده بان شبکه سی جی تی اِن چین به تشریح دیدگاه های خود دربارۀ ایجاد یک جامعۀ بشری با سرنوشت مشترک در سایۀ تنش های کنونی میان چین و آمریکا پرداخت و نظر خود را در این رابطه بیان کرد.

ایدۀ ایجاد یک جامعۀ بشری با سرنوشت مشترک در سایۀ تنش های کنونی چین و آمریکا

به گزارش خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، رابرت لارنس کان، اندیشمند و کارشناس همکاری های بین المللی آمریکایی است که به خاطر همکاری نزدیک با بخش های مختلف مالی و اجتماعی در چین، شناخت خوبی از دولت و مردم این کشور دارد. او دکترای خود را در زمینه عصب شناسی دریافت نموده و به خاطر خدمات ارزنده خود به توسعه چین و گسترش همکاری های این کشور با سایر کشورهای دنیا پیروز به دریافت نشان دوستی اصلاحات چین نیز شده که عظیمترین نشان افتخاری است که به شهفرایندان دیگر کشورها از سوی دولت چین اهدا می گردد. او اخیراً در برنامه دیده بان شبکه سی جی تی اِن چین به تشریح دیدگاه های خود دربارۀ ایجاد یک جامعۀ بشری با سرنوشت مشترک در سایۀ تنش های کنونی میان چین و آمریکا پرداخت و نظر خود را در این رابطه بیان کرد.

او در این برنامه با اشاره به اینکه هیچ فردی نمی تواند منافع حاصل از ایدۀ چین برای ایجاد یک جامعۀ مشترک از انسان ها با سرنوشتی مشترک را برای آینده بشر نادیده بگیرد، دلیل مخالفت را در جای دیگری می بینید و می گوید که مشکل آنجا است که این ایده از سوی چین مطرح شده و بعضی آن را نمادی از کوشش چین برای سلطه بر دنیا و تحمیل روش حکومتی خود بر دیگران و کنترل آنان می دانند.

کان سپس با یاد کردن از هفتاد و پنجمین سالگرد انتها جنگ دنیای دوم (که در چین به آن نبرد مقاومت در برابر تجاوز ژاپن و جنگ دنیای علیه فاشیسم می گویند) ضمن اظهار تأسف از افزایش تنش میان چین و آمریکا می گوید: این دو اقتصاد عظیم دنیای که زمانی در حال همکاری و رقابت با یکدیگری بودند اکنون در مسیری پیش می فرایند که انتها آن دشمنی، درگیری و یک بازی مجموع صفر خطرناک است.

به گفته او در زمان جنگ دنیای دوم، چین و آمریکا با وجود تفاوت منافع به خاطر داشتن یک دشمن مشترک به نام ژاپن با یکدیگر همکاری می کردند. چین باید خاک خود را از دست دژخیمان ژاپنی رها می کرد و برای آمریکا نیز نبرد در خاک چین به معنی کاهش توان ژاپن برای ضربه زدن به منافع آمریکا در اقیانوس آرام بود.

کان با این مقدمه این گونه نتیجه می گیرد که اگر چین و آمریکا برای حل تنش های کنونی و همکاری با یکدیگر احتیاج به دشمن مشترک دارند، دشمنانی مثل بیماری های همه گیر، تغییرات اقلیمی، فقر، نابرابری، تروریسم و جرائم سازمان یافته، جنگ و تهدیدهای ناشی از آن در مناطق مختلف دنیا فراوان به چشم می خورد. به اعتقاد این اندیمشند آمریکایی در چنین شرایطی ایدۀ ایجاد یک جامعۀ بشری با سرنوشت مشترک می تواند به بار بنشیند و تمام انسان ها از آن بهره ببرند.

او تجربۀ تاریخی و پیروز چین در رها کردن 850 میلیون نفر از فقر مطلق را نمونه ای از تأثیر مثبت ایجاد جامعه ای بشری با سرنوشت مشترک برمی شمرد و می گوید: ما در یک دوران تاریخی بی مانند زندگی می کنیم. به دلایل گوناگون و به ویژه به خاطر امکان ارتباطات فوری با هر نقطه ای در سراسر دنیا، ما در دوره ای متفاوت از تاریخ به سر می بریم و باید پیش از واکنش به هر اقدامی لحظه ای مکث کنیم. کان می گوید که مسئولیت یافتن راهی برای رسیدن به صلح و هماهنگی میان آمریکا و چین، به طور ویژه بر عهده رهبران این دو کشور عظیم است. او در نهایت شرط لازم برای پیروزیت ایدۀ ایجاد یک جامعۀ بشری با سرنوشت مشترک را همکاری مثبت آمریکا و چین می داند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1391

به "ایدۀ ایجاد یک جامعۀ بشری با سرنوشت مشترک در سایۀ تنش های کنونی چین و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایدۀ ایجاد یک جامعۀ بشری با سرنوشت مشترک در سایۀ تنش های کنونی چین و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید