افغانستان، پاکستان و چین برای تضعیف اقتصاد تروریست ها کوشش نمایند

به گزارش گردشیا، خبرنگاران: کارشناس پاکستانی با اشاره به حادثه مدرسه غیرانتفاعی ارتش در شهر پیشاور ضمن انتقاد از صداقت آمریکا در مبارزه با تروریسم گفت که افغانستان، پاکستان و چین برای تضعیف اقتصاد تروریست ها کوشش نمایند.

افغانستان، پاکستان و چین برای تضعیف اقتصاد تروریست ها کوشش نمایند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از جهان نیوز، نذیرناجی تحلیلگر و کارشناس پاکستانی بیان کرد که سیاستمداران پاکستان سنگدل هستند اما حمله تروریستی به مدرسه غیرانتفاعی ارتش در شهر پیشاور، آ نها را نیز برای افزایش اتحاد ملی در این کشور مجبور کرد و تنش سیاسی بین احزاب و دولت را در شرایط کنونی سرانجام داده است.

شبه نظامیان پاکستانی در حمله به در مدرسه پیشاور 132 دانش آموز 9 تا 16 ساله را بقتل رساندند که در طول این کشور چنین حادثه ای رخ نداده بود.

تروریست ها با رفتن به کلاس های درس، تک تک این دانش آموزان را هدف قرار دادند.

به گفته بعضی خبرنگاران تعدادی از این دانش آموزان در کیسه یافت شدند که به نظر می رسد از ترس مخفی شده بودند.

عاملان حمله به مدرسه پیشاور، تروریست های عجیبی بودند که هیچ خواسته ای نداشتند، مقصد حمله را نیز معین نکردند و تنها دانش آموزان را قتل و عام کردند.

علاوه بر محکومیت های جهانی این حادثه، نارندرا مودی نخست وزیر هند که با پاکستان اختلاف دارد نیز در مجلس این کشور 2 دقیقه سکوت اختیار کرد و دانش آموزان هندی نیز در سراسر این کشور با قربانیان حادثه حمله مدرسه پیشاور اظهار همبستگی کردند.

این در حالی است که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان نیز با محکوم کردن حادثه حمله به مدرسه پیشاور، گفت: در غم بازماندگان قربانیان حادثه مدرسه پیشاور شریک هستند که توسط وحشیگران کشته شدند.

تاکنون دلیل روشنی از حمله به مدرسه پیشاور در دست نیست اما پس از این حادثه اختلافات درونی در پاکستان به اتحاد علیه تروریسم تبدیل شده است.

با این وجود بعضی از رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان نیز که حادثه مدرسه پیشاور را محکوم نکردند، اکنون جرات ابراز همکاری یا حمایت از طالبان این کشور را ندارند.

گزارش ها حاکیست که در نتیجه عملیات ارتش پاکستان خسارات جانی و اقتصادی فراوانی به گروه های افراطی این کشور وارد شده و این گروه ها دیگر قادر به حملات منظم نیستند بنابراین حمله به مدرسه پیشاور نیز توطئه خالد خراسانی و ملا فضل الله با حمایت آمریکا بوده است.

این در حالی است که مردم پاکستان امیدوارند که آمریکا با نابودی ملافضل الله ادعای خود مبنی بر بزرگترین مخالف تروریسم را به اثبات برساند.

باوجود این حدس ها، بعضی کارشناسان افغان معتقند که پاکستان برای تحت فشار قرار دادن دولت کابل از حملات بزرگ تروریستی همچون حمله به مدرسه پیشاور حمایت می نماید.

اگر براستی چنین تحلیل هایی به واقعیت نزدیک باشد؛ کشورهای افغانستان و پاکستان از تروریسم نجات نخواهند یافت و البته در شرایط کنونی نیز به نظر می رسد که تروریست ها باوجود مرزها طولانی بین افغانستان و پاکستان براحتی در مناطق مرزی رفت و آمد می نمایند.

تازمانی که دولت های کابل و اسلام آباد با یکدیگر همکاری صادقانه نداشته باشند؛ نابودی تروریسم افغانستان و پاکستان غیر ممکن است.

با این حال، به نظر می رسد که احتمال فعالیت گروه های افراطی در پاکستان بطور منظم و آزادانه امکانپذیر نیست و آنها در قالب گروه های کوچکتر مشغول عملیات هستند و عاملان حمله به مدرسه پیشاور، از تروریست های گروه های مختلف همچون ازبک، حامیان خراسانی و فضل الله بودند و گفته می گردد که قبایل وزیرستان ایجنسی، مهمند ایجنسی و اورکزی ایجنسی نیز در عملیات تروریستی مدرسه پیشاور نقش داشته اند.

بطور نمونه منگل باغ یکی از رهبران طالبان پاکستان در خیبرایجنسی واقع در ایالت خیبرپختونخواه زندان خصوصی دارد و با ربودن تاجران بزرگ سرمایه زیادی بدست آورده است.

تحریک طالبان پاکستان مسئولیت حادثه پیشاور را به عهده گرفته و مدعی شده که این عملیات تروریستی در واکنش به عملیات ارتش پاکستان (ضرب غضب) بوده است.

طالبان پاکستان پس از عملیات ارتش گروه هایی که مراکز فعالیت آن ها در وزیرستان جنوبی بوده را به مکان های دیگر منتقل نموده است.

یاد آوری می گردد که دولت نوازشریف نخست وزیر پاکستان تمایلی به برخورد با طالبان این کشور نداشت و فکر می کرد که ارتش پاکستان مانع روند مذاکره دولت با طالبان است اما پس از حمله تروریستی به مدرسه پیشاور، حزب مسلم لیگ شاخه نوازشریف نیز اکنون بطور علنی علیه گروه طالبان موضع گرفته است که باعث تقویت مبارزه با تروریسم در پاکستان خواهد شد.

همکاری چین با پاکستان در مبارزه با تروریسم

رئیس جمهور و نخست وزیر چین نیز ضمن محکومیت حادثه مدرسه پیشاور برای مبارزه با تروریسم در پاکستان اعلام همکاری کردند.

چین و پاکستان در سالجاری میلادی دچار چند حادثه بزرگ تروریستی شدند که حمله به مدرسه پیشاور و کوشش برای ربودن هواپیمای جنگی در شهر کراچی و حمله به راه آهن کومنگ در چین که بیش از 170 نفر کشته و زخمی شدند همچنین حمله به اورمچی چین که 131 کشته و زخمی برجا گذاشت نمونه هایی از این حوادث تروریستی است که این حملات می تواند زمینه همکاری مشترک با تروریسم را بین چین و پاکستان افزایش دهد.

از سوی دیگر، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان به نظر می رسد که پکن و اسلام آباد برای مبارزه با تروریسم و نگرانی از افزایش حملات تروریستی احساس مسئولیت بیشتری خواهند کرد.

کارشناسان معتقدند که باید 3 کشور، افغانستان، پاکستان و چین هرچه زودتر همکاری خود را تحت ساختار سازمانی برای مبارزه با تروریسم شروع نمایند.

دولت چین که برای تکمیل پروژه های توسعه ای در منطقه عجله دارد و برقراری امنیت برای اجرای چنین پروژه هایی در نهایت لازم و لازم است.

از سوی دیگر، به نظر مقامات افغان و پاکستانی پروژه های توسعه چین درصد بیکاری مردم را در کشورهای افغانستان و پاکستان کاهش خواهد داد بنابراین 3 کشور با ایجاد ثبات، اقتصاد تروریسم را تضعیف نمایند.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 652

به "افغانستان، پاکستان و چین برای تضعیف اقتصاد تروریست ها کوشش نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افغانستان، پاکستان و چین برای تضعیف اقتصاد تروریست ها کوشش نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید