اروپا در کرونا از سالمندانش مراقبت خوبی نمی کند ، بدتر از کووید 19، کاهش نرخ رشد جمعیت کشور است

به گزارش گردشیا، رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت درباره ضعف اروپا در مواجهه با ویروس کرونا گفت: اروپا در این مدت سالمندان را فراموش نموده و مراقبت نمی کند.

اروپا در کرونا از سالمندانش مراقبت خوبی نمی کند ، بدتر از کووید 19، کاهش نرخ رشد جمعیت کشور است

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

خلیل علی محمدزاده رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت در تبادل نظر با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، با ذکر این مطلب که تعبیر و تفسیر از عدالت در جوامع مختلف با اولویت های متفاوتی که کشور ها دارند، مسئله مهمی است، گفت: دستیابی به عدالت ابعاد متعددی دارد از جمله تمایل، توان و هزینه دولت ها و آنچه در این میان حائز اهمیت است؛ اینکه در بهداشت و درمان نباید بین عدالت و کارآیی یکی را انتخاب کرد. ایندو را به موازات هم باید پیش برد و به هر دو باید از جوانب گوناگون اندیشید.

وی گفت: بحران کرونا آشکار ساخت که در کشور هایی نظیر ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و فرانسه و حتی آلمان در قاره اروپا، هنوز تعبیر و تفسیر جامعی از عدالت وجود ندارد.

محمدزاده اضافه کرد: درمان بر اساس قابلیت مفید بودن، یک تفسیر مالی محض است و کاربرد آن در حوزه سلامت، می تواند فاجعه بار و امری غیراخلاقی باشد.

وی توضیح داد: این تعریف، عدالت را با اثربخشی پیوند می زند و در اصل می گوید: مبادا پولت را جایی مصرف کنی که ظرفیت سود کمتری دارد.

این استاد دانشگاه گفت: کرونا دسترسی و بهره مندی برابر و بر اساس احتیاج در بهره مندی از خدمات سلامت را در بعضی کشور های غربی با چالش جدی روبرو نموده است.

علی محمدزاده اجبار پزشکان ایتالیایی به انتخاب مبتلایان بر اساس سن و شرایط سلامتی، را سیاستی تبعیض آمیز خواند و گفت: پزشکان از اینکه دولت به بهانه کمبود امکانات، با این فرض که سالمندان شانسی برای زنده ماندن ندارند و اولویت را به مبتلایان جوان داده است، در معرض فشار روحی و محدودیت های اخلاقی قرار گرفتند.

وی همچنین گفت: در اسپانیا پزشکان از فرستادن بیماران بالای 80 سال به بخش های مراقبت ویژه منع شدند. آن ها برای این افراد باید به جای دستگاه ونتیلاتور از ماسک اکسیژن استفاده نمایند و یا اگر احتمال بهبودی کم باشد، آن ها را حتی به بیمارستان هم نیاورند. پزشکان همچنین مجازند سالمندان را در صورتی که اقدامات درمانی مفید نباشد، در خانه رها نمایند.

این پزشک متخصص مجبور ساختن پزشکان انگلیس به توجیه تلفنی سالمندان و فشار آوردن به آنان برای امضای فرم عدم احیا و قبول مرگ را اقدام انزجارآور دیگری مطرح کرد و گفت: در فرانسه دو سوم ساکنان خانه سالمندان به کووید 19 مبتلا شده اند و در اسپانیا یک سوم مبتلایان ساکنین خانه های سالمندان هستند. این ها بیانگر این است که تکریم سالمندان در این جوامع در دشواری ها، با مشکل روبروست.

وی در ادامه گفت: حتی در آلمان که نسبت به سایر کشور های اروپایی در رابطه با کووید 19، وضع مناسب تری دارد، 800 هزار سالمند مقیم خانه سالمندان با بحران مراقبت روبرو هستند.

علی محمدزاده اضافه کرد: امروز سالمندان در بعضی کشور های اروپایی، احساس زاید بودن و تبعیض می نمایند.

وی در جمع بندی گفت: کرونا مردم اروپا را بیش از هر زمان دیگری به عوارض توسعه مادی، و سالمندان را به شناخت چهره واقعی عدالت در کشور خودشان واقف ساخته است.

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت گفت: مردم و نظام بهداشت و درمان ایران در مقابله با کووید 19، مراقبت بهتری از سالمندان خود داشته و این مسئله علاوه بر سطح فرهنگی مردم و صندلی سالمندان در خانواده های ایرانی، از توجه به عدالت عمودی در سیستم بهداشتی کشور نشات می گیرد.

وی در شرح عدالت عمودی گفت: این نوع از عدالت اجازه می دهد؛ سیستم سلامت به فقرا و احتیاجمندان اولویت دار، خدمات پزشکی لازم را بدون توجه به سن و جنس و سایر ویژگی ها، ارائه نماید و از هرگونه امتیازدهی و ارزش گذاری افراد از جمله برحسب سن بپرهیزد.

وی بار دیگر از مردم خواست ضمن رعایت موازین پیشگیری فردی و اجتماعی در برابر این بیماری، همچنان از سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای، در خانه ها مراقبت های لازم را به عمل آورند.

وی در انتها با ذکر این مطلب که بالاخره روزی کرونا تمام می گردد، بیان داشت: بدتر از کرونا، پایین آمدن رشد جمعیت، کاهش جمعیت جوان و پیری زودرس کشور است که با فرایند فعلی، در دهه های آینده مشکل زا خواهد بود و اگر هشدار های جمعیتی به همین شکل جدی گرفته نگردد، به وقت حادثه، علاجی برای آن متصور نیست و لطمه جدی خواهیم خورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1139

به "اروپا در کرونا از سالمندانش مراقبت خوبی نمی کند ، بدتر از کووید 19، کاهش نرخ رشد جمعیت کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا در کرونا از سالمندانش مراقبت خوبی نمی کند ، بدتر از کووید 19، کاهش نرخ رشد جمعیت کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید