احتمال ناکامی منک در اسکار؛ آیا نتفلیکس شانس دیگری دارد؟

به گزارش گردشیا، طی چند سال گذشته، نتفلیکس بارها و بارها از یک استراتژی تکراری برای به دست آوردن اسکار بهترین فیلم استفاده نموده است؛ یک نویسنده با تجربه و قابل احترام استخدام کند، پول و آزادی کامل برای خلاقیتی که نمی توانست در جای دیگر خودی نشان دهد را در اختیارش بگذارد، سپس به سختی به کارزار اسکار برود.

احتمال ناکامی منک در اسکار؛ آیا نتفلیکس شانس دیگری دارد؟

دو تا از این فیلم ها، رما ساخته آلفونسو کوارون و فیلم مرد ایرلندی ساخته مارتین اسکورسیزی، جلب توجه کردند و هرکدام 10 نامزدی چشمگیر در اسکار داشتند (رما سه اسکار برد در حالی که مرد ایرلندی هیچ جایزه ای دریافت نکرد)، اما هیچ کدام نتوانستند جایزه اصلی را به خانه ببرند. نتفلیکس، شرکتی که مرز بین فضاهای تلویزیون و سینما را از بین برد و اکنون بر هر دو مسلط است، به وضوح رسیدن به اسکار بهترین فیلم را بزرگترین مانع هنری سد راه خود می بیند. این بار هم شانس خود را با فیلم منک دیوید فینچر، فیلمی که حتی برای جلب رضایت آموزشگاه ساخته شده است، دوباره امتحان می نماید اما نتایج احتمالا یکسان خواهد بود.

منک مانند رما و مرد ایرلندی، یک فیلم کاملا شخصی است. پدر فقید فینچر، جک، فیلم نامه را نوشت. شخصیت اصلی، هرمان منکیویچ، به نظر می رسد که هم برای کارگردان یک شخصیت جذابیت است و هم وسیله ای برای تفکرات متناقضش درباره سیستم استودیویی هالیوود و جایگاهش در آن محسوب می گردد. به همین دلیل است که می گویند، بخش بزرگی از خود فینچر در منک دیده می گردد یعنی می توان گفت که هم فیلم و هم خود کاراکتر تعریفی از شخصیت اوست.

  • فیلم منک دیوید فینچر در نتفلیکس پخش خواهد شد

برای کسانی که منک را دوست دارند، این یک نقطه قوت است. این فیلم لایه های عمیق و سایه های پر معنایی را نشان می دهد که همواره نمی توان در پفراینده های تجاری نتفلیکس پیدا کرد. اما این یک ضعف هم هست. اگرچه به نظر می رسد که باز گذاشتن دست بعضی از با استعدادترین کارگردانان دنیا برای انجام آنچه که در سر دارند، کار مطمئنی است، اما وقتی در نهایت می خواهند چالش برانگیزتر باشند، اغلب دورتر از کارهای دیگرشان می گردد. منتقدان تا حدود زیادی از این فیلم ها استقبال نموده اند اما نمی توان گفت که کاملا آن ها را دوست داشتند و این موضوع فروش فیلم را از دید مخاطبان عام سخت می نماید.

موضوع فیلم منک

داستان منک نقش هرمان منکیویچ در نگارش فیلم نامه همشهری کین و تأثیری که روابط وی با بزرگان رسانه در فرایند این کار داشت را روایت می نماید. اینکه هالیوود فیلمی درباره خودش را دوست دارد واقعیت محض است. آثار بیشتری درباره ساخت فیلم وجود دارد که در اینجا تعدادی از آن ها را می توان نام برد که بسیاری از آن ها اسکار گرفته اند یا حداقل به آن نزدیک شده اند مانند آرتیست (The Artist)، آرگو (Argo) و لا لا لند (La La Land). با این حال، این اولین مانع در راه منک برای رسیدن به اسکار است.

  • 10 شخصیت کلیدی منک فینچر که باید بشناسید

اینکه دقیقا چرا ایده همشهری کین شکست خورده کمی مبهم است. منکیویچ و اورسون ولز اعتبار و اسکار بهترین فیلم نامه را با یکدیگر شریک شدند. اما ولز عملا از طریق این جایزه اعتبار یافته و فقط با این واکنش روبه رو شد که منکیویچ لیاقت اعتبار بیشتری را برای فیلم نامه همشهری کین دارد. متن اصلی جک فینچر که از فیلم نامه پالین کیل با عنوان فتنه انگیزی (Raising Kane) برداشته شد، در آن استدلال می نماید منکیویچ خالق اصلی فیلم نامه بوده است. فینچر با تصویرسازی و برداشت خود از منکیویچ، در اینکه چقدر با افرادی مانند ویلیام راندولف هرست و ماریون دیویس آشنایی داشت و همچنین در چگونگی تأثیر سیاست شخصی وی بر مضامین همشهری کین، آزادی های خلاقانه قابل توجهی را به دست آورد. منک نسبت به هالیوود هم بسیار سختگیر است و تا آنجا پیش می رود که نشان می دهد چگونه استودیوها از کارگران کلاهبرداری می نمایند و به جنبش های سوسیالیستی در دوران رکود مالی یاری می نمایند. دیگر آثاری که درباره فیلم ها ساخته می شوند متواضع تر هستند یا در بدترین حالت تنها خود را تحت شعاع قرار می دهند.

حتی اگر از نظر محتوا، منک در آنچه که دیده می گردد قابل تحسین و تأمل بیشتری باشد، از نظر زیبایی شناختی به شاخص های مستعمل بیش از ایده های جدید هنر متکی است. علاوه بر این که سیاه و سفید فیلم برداری شده است، استفاده از فلش بک، عناوین هوشمندانه، زاویه دوربین به تقلید از سینمای کلاسیک، سوختن بی دلیل سیگار در گوشه فیلم که هم اشاره به فیلم های قدیمی و هم باشگاه مبارزه فینچر دارد هم در آن بسیار دیده می گردد. مطمئنا بعضی از مخاطبان از این ویژگی ها لذت خواهند برد، اما ادای احترامات پیچیده نمی تواند از آن یک شاهکار بسازد.

البته این بدان معنا نیست که نتفلیکس دیگر در فصل جوایز شانسی ندارد. شاید آن ها بر روی پیروزی منک حساب ویژه ای باز نموده باشند، اما خیلی دیر نیست که روی یک مدعی دیگر شرط می بندند. مانند سال های گذشته، نتفلیکس همان اعتبار هنری را که به فینچر داده به فیلمسازانی مانند اسپایک لی، رون هوارد، آرون سورکین و دنزل واشنگتن داده بود.

شانس های دیگر نتفلیکس

مطمئنا نتفلیکس تمام سرمایه خود را برای یک فیلم خرج نمی نماید و از آنجا که یک کمپانی است، شانس خود را حتما بر روی دیگر آثار و کارگردان ها و بازیگران و فیلم نامه ها امتحان می نماید. برای مثال حماسه هیبیلی (Hillbilly Elegy) ساخته ران هاوارد که در نقدها بسیار ضعیف تشریح شده، عقب افتاده است، اگرچه هنوز هم می تواند بعضی از نامزدهای بازیگری را از آن خود کند. دادگاه شیکاگو هفت (The Trial of the Chicago 7) ساخته سورکین برای دریافت جوایز بسیار مصمم است اما احتمالا به دلیل بیش از اندازه سنتی بودنش این شانس را از دست خواهد داد. 5 همخون (Da 5 Bloods) ساخته اسپایک لی مانند منک بسیار بلند پروازانه است و مانند فینچر، لی هرگز برنده بهترین فیلم نشده است. علاوه بر تمام این ها با مرور فیلم های نتفلیکس، به نظر می رسد همگی قریب به اتفاق این نظریه را در سر داریم که بلک باتم ما رینی ساخته جورج سی ولف بهترین شانس نتفلیکس خواهد بود.

  • همه چیز درباره فیلم بلک باتم ما رینی؛ آخرین نقش آفرینی چادویک بوزمن

هیاهوی اطراف ویولا دیویس و اجرای برجسته مرحوم چادویک بوزمن بسیار پر زرق و برق و هیجان انگیز است، به همین دلیل ممکن است شانس های دیگر این رقابت را در خود غرق کند. آموزشگاه کارهای موزیکال را دوست دارد، حتی بیش از آثاری که درباره فیلم ها ساخته شدند. بلک باتم ما رینی با اقتباس از قسمت های برجسته نمایشنامه آگوست ویلسون، نقدهای درخشان دریافت نموده و مسائل اجتماعی آن روز مانند تبعیض جنسیت، تبعیض نژاد و فاصله طبقاتی را به صورت مستند روایت نموده است. همه این ها می تواند فیلم را به یک گزینه برتر تبدیل کند، و از آن رقیبی احتمالی بسازد که بتواند جایزه دلخواه نتفلیکس را تحویلش دهد.

منبع: CBR

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1525

به "احتمال ناکامی منک در اسکار؛ آیا نتفلیکس شانس دیگری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال ناکامی منک در اسکار؛ آیا نتفلیکس شانس دیگری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید