12 کارگردان افسانه ای که به عنوان بازیگر مهمان در سریال ها ظاهر شدند

به گزارش گردشیا، در این مقاله با 12 کارگردان مشهور و بزرگ آشنا می شوید که در سریال ها جلوی دوربین رفته اند و نقش های کوتاه افتخاری بازی نموده اند.

12 کارگردان افسانه ای که به عنوان بازیگر مهمان در سریال ها ظاهر شدند

بازیگرهای مهمان فرصت مناسبی برای حضور چهره های جالب و کنجاوی برانگیز در سریال ها هستند و در طول این سال ها با انواع و اقسام بازیگرها و شخصیت های مهمان آشنا شده ایم. گاهی وقت ها ستاره ای هالیوودی که در سینما غوغا به پا نموده برای نقشی کوتاه و افتخاری در یک سریال ظاهر می شود. گاهی وقت ها هم ستاره یک سریال تلویزیونی دیگر را در اپیزودی از یک سریال می بینیم. اما برخی وقت ها هم هست که نقش این شخصیت های مهمان را بازیگرها ایفا نمی نمایند، بلکه کارگردان های بزرگ سینما را می آورند تا با حضوری کوتاه در یک اپیزود، هیجانی مضاعف به بیننده ها القا نمایند.

گاهی وقت ها خیلی ها این کارگردان ها را نمی شناسند، چرا که کارگردان ها همواره پشت دوربین قرار دارند و به ندرت تبدیل به چهره ای معروف و شناخته شده می شوند. برای همین خیلی وقت ها هنگام دیدن تیتراژ متوجه حضور یک کارگردان در یک سریال می شویم.

تعدادی از کارگردان های این فهرست در ابتدای فعالیت هنری شان و پیش از اینکه تبدیل به فیلم سازی تمام وقت شوند، به بازیگری می پرداختند، ولی بقیه اصلا سمت بازیگری نرفته اند و این نقش های افتخاری را برای سرگرمی بازی نموده اند. برای جمع آوری این فهرست سعی نموده ایم اپیزودهایی را که در آن ها کارگردان ها نقش خودشان را بازی نموده اند نیاوریم، چون فهرست بلندبالایی می شد.

کارگردان هایی که در ادامه می بینید، در سریال ها نقش شخصیت های دیگر را بازی نموده اند و عملا به عنوان یک بازیگر مهمان ظاهر شده اند. این شما و این 12 کارگردان مشهور که در سریال های تلویزیونی نقشی کوتاه بازی کردند.

1. کوئنتین تارانتینو در سریال نام مستعار (Alias)

کارگردان ها به دلایل متعددی ممکن است در یک سریال نقشی کوتاه بازی نمایند، اما یکی از برترین موقعیت ها وقتی است که خودشان هوادار پروپاقرص سریال مورد نظر باشند و شخصا سراغ سازنده هایش بروند تا نقشی کوتاه برایشان بنویسند. حضور کوئنتین تارانتینو در سریال نام مستعار ساخته جی جی آبرامز دقیقا به همین شکل بود.

سریالی که سکوی پرتاب جنیفر گارنر شد و او را تبدیل به ستاره سینما کرد، ساخته و پرداخته جی جی آبرامز بود که حالا خودش هم در سینما کارگردانی مطرح و شناخته شده است. کوئنتین تارانتینو یکی از هواداران پروپاقرص سریال بود و دوست داشت در قسمتی از آن ظاهر شود.

در این اپیزود از نام مستعار، کوئنتین تارانتینو نقش مک کیناس کول مأمور سابق SD-6 را بازی می نماید. کسی که سال ها پیش درگیر یک مأموریت خطرناک بوده و همکارهایش او را در موقعیتی مرگبار رها نموده اند. کول در اپیزود جعبه (The Box) بازمی گشت تا از همکارهایش انتقام بگیرد.

بعد از اینکه جی جی آبرامز از علاقه تارانتینو به سریال نام مستعار باخبر شد، به فکر این نقش افتاد. در کتاب رمزگشایی نام مستعار: یک راهنمای غیررسمی (Uncovering Alias: An Unofficial Guide) جی جی آبرامز درباره ماجرای حضور تارانتینو در سریال می گوید: من و کوئنتین کمی با هم آشنا بودیم و سال ها قبل رفاقت کوتاهی داشتیم. بعد شنیدم که او یکی از هوادارهای پروپاقرص سریال ماست و دلش می خواهد نقشی در آن داشته باشد، پس به او زنگ زدم و قضیه را عملی کردیم. داشتیم نقشی را می نوشتیم که به نظرم آمد اگر تارانتینو آن را بازی کند بامزه و عالی خواهد بود.

2. راب راینر در سریال دختر نو (New Girl)

پیش از آنکه راب راینر به کارگردانی رو بیاورد، بازیگر پیروزی در تلویزیون بود و در 9 فصل سریال سیت کام همگی در خانواده (All In The Family) بازی کرد. اما وقتی پشت دوربین نهاده شد و کارگردان شد، معروفیتی بیشتر از قبل پیدا کرد و با ساخت فیلم های محبوب و پیروز و ماندگاری چون عروس شاهزاده (The Princess Bride)، وقتی هری سالی را دید (When Harry Met Sally) و چند مرد خوب (A Few Good Men) جایگاهی ویژه در بین سینمادوستان به دست آورد.

راینر از آن موقع تا کنون نقش های کوتاهی را در فیلم ها بازی کرد و اکثرا هم در نقش خودش ظاهر می شد، و در تعدادی سریال هم به عنوان بازیگر مهمان حضور یافت و چندجایی هم در تلویزیون نقش خودش را ایفا کرد. اما نقشی از او که شاید بیشتر از همه در یادها مانده، در سریال کمدی دختر نو است. راینر در این سریال حضوری طولانی تر داشته و صرفا یک بازیگر مهمان نبوده و در هشت اپیزود نقش پدر زویی دشنل را بازی می کرد که طلاق گرفته بود.

اولین حضور راب راینر در این سریال، قسمتی است که در عید شکرگزاری می گذرد، اپیزود والدین (Parents) که سال 2012 پخش شد. راینر در این قسمت به همراه همسر سابقش جون (با بازی جیمی لی کورتیس ستاره فیلم های هالووین) ظاهر می شد. باب راینر در چندین اپیزود دیگر که در تعطیلات می گذشت حضور یافت، گاهی وقت ها جون همراهش بود و گاهی وقت ها هم تنها می آمد.

شخصیت راب راینر در این سریال مدام می خواست عشق نوی در زندگی اش پیدا کند. کوشش های پیرمردی بازنشسته که در پی دخترهای جوان تر از خودش بود، موقعیت های بامزه و خنده داری در سریال خلق می کرد. حتی در جایی از سریال، او با زنی همسن دخترش ازدواج می کرد. حضور راینر در سریال دختر نو چنان تأثیرگذار بود که خیلی ها او را یکی از برترین بازیگرهای مهمان کل سریال می دانند.

3. ران هاوارد در سریال زوج عجیب (The Odd Couple)

بعد از مرگ گری مارشال سازنده سیت کام کلاسیک و محبوب زوج عجیب، نسخه ای نو از این سریال ساختند و تصمیم گرفتند در آن ادای دینی هم به مارشال داشته باشند. البته نه اینکه نسخه کامپیوتری او را در سریال بیاورند و تصویر زننده و عجیب وغریب و مصنوعی اش را روی صورت کس دیگری بگذارند تا بعد از مرگش دوباره ظاهر شود، بلکه بازیگرهایی را که در سریال های او بازی می کردند را به عنوان بازیگر مهمان آوردند تا در اپیزود روزهای تافی (Taffy Days) بازی نمایند.

در این قسمت، اسکار (با بازی ستاره سریال فرندز متیو پری) راهی سفری می شود تا خاکسترهای پدر مرحوم شده اش را که گری مارشال نقشش را بازی می کرد، در جایی ویژه پخش کند. برای ادای دین به مارشال، تعداد زیادی از بازیگرهای سریال های گذشته او به عنوان بازیگر مهمان ظاهر شدند و نقش دوست های پدر اسکار را بازی کردند. بازیگرهایی مثل ماریون راس، سیندی ویلیامز، انسون ویلیامز و دان ماست.

اما حضور ران هاوارد، کارگردان فیلم های محبوب و درجه یکی مثل فکر زیبا (A Beautiful Mind) از بقیه مجذوب کننده تر و هیجان انگیزتر بود. هاوارد نقش وکیلی را بازی می کرد که قرار بود به ملک و املاک پدر مرحوم اسکار رسیدگی کند. ران هاوارد با سریال های تلویزیونی بیگانه نیست و خودش سریال کمدی پرورش شکست خورده (Arrested Development) را ساخته و در سریال های متعددی هم بازیگر مهمان بوده و نقش خودش را بازی نموده. او در سریال روزهای خوش (Happy Days) ساخته گری مارشال نقش ریچی کانینگهام را بازی نموده و به معروفیت رسیده بود. تا اینکه کم کم بازیگری را کنار گذاشت و اولین فیلم بلندش اتومبیل دزدی بزرگ (Grand Theft Auto) را کارگردانی کرد.

4. تایکا وایتیتی در سریال مندلورین (Mandalorian)

همانند خیلی دیگر از فیلم سازهای این فهرست، تایکا وایتیتی هم کارش را با بازیگری آغاز کرد و مدتی در تولیدات کشور خودش یعنی نیوزیلند ظاهر شد. وایتیتی پیش از آنکه در هالیوود شناخته شود و به جایگاه فعلی اش برسد، چند فیلم کم خرج جمع وجور ساخت تا اینکه با فیلم آنچه در سایه انجام می دهیم (What We Do in the Shadows) به پیروزیت بزرگی رسید. بعد از این فیلم، او را به عنوان کارگردانی بااستعداد شناختند و بعدش هم که فیلم ثور: راگناروک (Thor: Ragnarok) را ساخت و در سراسر جهان شناخته شد.

تایتیتی بعد از معروفیتش هم به حضور در مقابل دوربین ادامه داد و معمولا در فیلم های خودش نقش های کوتاهی بازی کرد، اما احتمالا بامزه ترین حضورش در سریال دیزنی پلاس یعنی مندلورین بوده. با اینکه او کارگردانی یکی از اپیزودهای سریال را هم بر عهده داشت، صداپیشگی IG-11 را هم خودش انجام داد. رباتی که در سه قسمت سریال حاضر بود.

IG-11 یک ربات جایزه بگیر و از همان مدلی است که در جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه می زند (Star Wars: The Empire Strikes Back) دیده بودیم. در مندلورین، این ربات قاتلی بی رحم است که استخدامش نموده اند تا گروگو یا همان بیبی یودا را از بین ببرد. اما مندلورین او را نابود می نماید. مدتی بعد همین ربات بازمی شود ولی متوجه می شویم که برنامه اش را تغییر داده اند تا حالا محافظ گروگو باشد و به خاطر همین خیلی زود تبدیل به شخصیتی محبوب بین هواداران سریال شد که بخش زیادی از این محبوبیت مدیون صداپیشگی تایکا وایتیتی بود.

5. دیوید کراننبرگ در سریال سفر ستاره ای: اکتشاف (Star Trek: Discovery)

دیوید کراننبرگ تعدادی از عجیب ترین و اسرارآمیزترین فیلم های 40 سال گذشته را کارگردانی نموده و به خاطر خلق تصاویر هولناک و روایت داستان های غیرمتعارف معروف شده و به خاطر همین، معمولا فیلم هایش جنجال برانگیز هستند.

با این حال، او هر از گاهی جلوی دوربین ظاهر می شود و در فیلم ها و سریال های متعددی نقشی کوتاه بازی نموده. اما شاید کسی انتظار نداشته باشد که این کارگردان مشهور را در سریالی علمی تخیلی مثل سفر ستاره ای/پیشتازان فضا ببیند. کراننبرگ در فصل سوم و چهارم سفر ستاره ای: اکتشاف نقش شخصیتی مرموز به نام کوویچ را بازی می کرد و خیلی ها با دیدن او غافلگیر شدند.

کراننبرگ در اینجا نقش مأموری را بازی می نماید که به نظر می رسد تجربه و دانشی فراتر از انتظار همه درون خودش پنهان نموده. برخی از هوادارن سریال این نظریه را مطرح نموده اند که شخصیت او احتمالا رئیس سازمان اطلاعات فضایی است یا حتی شاید عضوی از عملیات مخفی بخش 31 باشد. صرف نظر از هویت واقعی کوویچ، کراننبرگ او را جوری بازی نموده که تأثیری فراتر از یک بازیگر مهمان داشته باشد.

6. جان لندیس در سریال خیال باطل (Star Trek: Discovery)

خیال باطل یک سیت کام محصول شبکه HBO بود که 6 فصل و طی سال های 1990 تا 1996 ادامه داشت. HBO در دهه 90 میلادی مثل امروز محبوب و پرهوادار نبود و برای همین این سریال را خیلی ها نمی شناسند. با این حال، سازنده های آن یعنی مارتا کافمن و دیوید کرین بعد از اتمام خیال باطل بار دیگر کنار هم نهاده شدند و سریالی تاریخ ساز و جهانی ساختند که همه اسمش را شنیده اید: فرندز.

یکی از تهیه نماینده ها و مجریان طرح سریال خیال باطل، جان لندیس کارگردان هالیوودی بود. کسی که کمدی های حالا کلاسیکی چون برادران بلوز (The Blues Brothers) و خانه حیوانات (Animal House) را ساخت و بین سینمادوستان شناخته شد. لندیس 17 قسمت از 120 قسمت کل سریال را خودش کارگردانی کرد، ولی در یکی از قسمت ها جلوی دوربین رفت که به خاطر همان در این فهرست آمده.

در اپیزود هرجا دود باشد، اخراجی (Where Theres Smoke, Youre Fired) لندیس در نقش روان پزشکی ظاهر می شود که به جودیث با بازی وندی مالیک کممک می نماید تا با بحرانی که سر کار برایش پیش آمده کنار بیاید. به جز سریال خیال باطل، جان لندیس به ندرت در آثار تلویزیونی دیگری ظاهر شده که یکی دو بارش هم در نقش خودش بوده.

7. دیوید لینچ در سریال لوئی (Louie)

در سریالی که لوئی سی. کی. برای شبکه FX ساخت اپیزودی داریم به نام برنامه شبانه (Late Show) که داستانش در سه بخش روایت می شود و در آن شخصیت اصلی ماجرا (که نسخه ای داستانی از خود لوئی سی کی است) مشغول آماده سازی برای فیلم برداری اولین تاک شوی خودش است.

در این اپیزود چند چهره شناخته شده حضور کوتاهی دارند، از جمله گری مارشال که نقش لارس تاردیگان را بازی نموده، و جری ساینفلد که در نقش خودش ظاهر شده. با این حال، غافلگیری واقعی این قسمت حضور دیوید لینچ کارگردان نام آشنا و جنجالی فیلم های غیرمتعارف و عجیب سینماست. لینچ نقش جک دال یکی از کهنه کارهای هالیوود را بازی می نماید که قرار است به لوئی آموزش دهد که چطور برنامه اش را بسازد.

انتخاب بازیگر برای دال کار راحتی نبود و گویا لوئی سی کی کلی سختی کشیده تا به دیوید لینچ برسد. او پیش از لینچ سراغ چهره های بزرگ دیگری مثل وودی آلن، آل پاچینو و مارتین اسکورسیزی هم رفته بود. اما گویا هیچ کدام از آن ها تمایلی به حضور در سریالش نداشتند، تا اینکه لوئی سی کی به فکرش زد سراغ دیوید لینچ برود.

او درباره انتخاب لینچ در مصاحبه ای با نیویورک تایمز می گوید: دیوید لینچ تنها کسی بود که می توانست نقش را بازی کند. به این نتیجه رسیدم که اگر لینچ نقش را قبول نکند، کلا بیخیال ساختن آن شوم. بعد از کش وقوس های فراوان، انتها لینچ و سی کی به توافق رسیدند و شخصیت دال با حضور او ساخته شد.

8. جان واترز در سریال نام من ارل است (My Name Is Earl)

جان واترز کارگردان تحسین شده سینمای مستقل، تعدادی از جنجالی ترین و بدنام ترین فیلم های هالیوود را ساخته، از فلامینگوهای صورتی (Pink Flamingos) گرفته تا اسپری مو (Hairspray). جان واترز به علت شخصیت نامأنوس و صدای خاصی که دارد، برای صداپیشگی نقش های کوتاه برترین گزینه است و صدای او را می توانید در سریال هایی مثل سیمپسون ها (The Simpsons) بشنوید. در یکی از اپیزودهای سریال کمدی نام من ارل است، واترز با حس شوخ طبعی غیرمعمول و نگاهی منحصربه فردش حضور دارد و نقش مسؤول کفن ودفن را بازی می نماید.

در این قسمت، ارل میخواهد برای مردی که اصلا نمی شناخته، مراسم ترحیم برگزار کند. واترز که مسؤول مراسم ترحیم است و خدمات کفن ودفن ارائه می دهد، قلبی مهربان و حس شوخ طبعی مریض و عجیبی دارد. مؤسسه خدمات ترحیم او متخصص برگزاری مراسم ویژه و مخصوص است و واترز هم به برترین شکل ممکن نقش متصدی عجیب وغریب آن را بازی می نماید. صحنه هایی که او حضور دارد واقعا بامزه از آب در آمده اند و حتی اگر از هواداران سریال نیستید، ارزش دیدن دارند.

واترز در این چند سال اخیر هم جلوی دوربین ظاهر شده و مثلا در سریال فهرست سیاه (The Blacklist) نقش خودش را بازی نموده.

9. رایان جانسون در سریال بوجک هورسمن (Bojack Horseman)

بوجک هورسمن شبیه هیچ کدام از سریال های انیمیشنی نیست. یک کمدی سیاه که با شک وشمایل کارتونی و خوش رنگ ولعاب ساخته شده و شخصیت های پیچیده و چندلایه و موقعیت های احساسی عمیق دارد. به خاطر همین حضور رایان جانسونِ کارگردان در این سریال به مقدار حضور تمام اسامی نام آشنا و مشهور این فهرست اهمیت دارد.

در این سریال چهره های مطرح زیادی صداپیشگی نقش های کوتاه را بر عهده داشته اند، از جمله میلا کونیس، دنیل ردکلیف، نائومی واتس و پل مک کارتنی که همگی در نقش خودشان بازی نموده اند. اما در اینجا، کارگردان فیلم هایی مثل لوپر (Looper) و چاقوکشی (Knives Out) نقش برایان را بازی می نماید، عضوی از فرقه ای خنده دار که احتمالا هجویه ای است بر ساینتولوژی.

کاراکتر برایان در این قسمت نسبت به تاد که بعد از دیدن اعلامیه ای در خیابان، عضو فرقه شده مشکوک است و این دو در نهایت با هم درگیر می شوند. رایان جانسون خیلی عادت ندارد شانس خودش را در بازیگری امتحان کند و سریال بوجک هورسمن از معدود مواردی بود که خودش را دخیل می کرد.

10. اورسن ولز در سریال کارآگاه خصوصی مگنوم (Magnum P.I)

اورسن ولز یکی از بزرگترین نام هایی است که در این فهرست آمده، مردی که با ساختن همشهری کین انقلابی در سینما به پا کرد و خیلی زود به عنوان کارگردانی بااستعداد و خلاق شناخته شد. اورسن ولز بعلاوه کسی بود که با برنامه رادیویی جنگ جهانها (War of the Worlds) ترسی همگانی در سطح کشور ایجاد کرد.

ولز در سال های پایانی عمرش چند نقش کوتاه غیرمنتظره بازی کرد و در فیلم هایی مثل فیلم ماپت ها (The Muppet Movie) محصول سال 1979 ظاهر شد و در فیلم انیمیشنی ترنسفورمرز: نسخه سینمایی (Transformers: The Movie) صداپیشگی یک سیاره زنده را بر عهده گرفت. اما از سال 1981، صدای او را می توانستید در سریال کارآگاه خصوصی مگنوم بشنوید که به شخصیت اصلی سریال توماس مگنون یاری می کرد.

اورسن ولز به جای شخصیت رابین مسترز حرف می زد، مردی مرموز که هیچ گاه صورتش را نمی بینیم و در عمارتی به نام لانه رابین زندگی می نماید. گویا مسترز به مگنوم به خاطر قضیه ناتعیینی در گذشته مدیون است و حالا می خواهد لطفش را جبران کند. مسترز یکی از آخرین نقش آفرینی های اورسن ولز بود که پیش از مرگش در سال 1985 بازی کرد.

11. وس کریون در سریال دیوانه بازی استارک (Stark Raving Mad)

وس کریون، کارگردان مطرح و تحسین شده ژانر ترسناک که فیلم های محبوب و ماندگاری مثل جیغ (Scream)، تپه ها چشم دارند (The Hills Have Eyes) و کابوسی در خیابان الم (A Nightmare On Elm Street) را در کارنامه اش داشت، مدتی طولانی در تلویزیون هم فعال بود. وس کریون چندین اپیزود از سریال هایی مثل کافه کابوس (Nightmare Cafe) را نوشت و کارگردانی کرد، ولی به ندرت در سریال ها جلوی دوربین می رفت.

اما کریون در سریال کمدی دیوانه بازی استارک محصول شبکه NBC ظاهر شد. در این سریال، تونی شالهوب نقش ایان استارک را بازی می کرد، رمان نویسی که به خاطر کتاب های ترسناک پرفروش معروف شده بود و حالا نمی توانست مثل گذشته بنویسد، و نیل پاتریک هریس هم در نقش ویراستار او هنری مک نیلی ظاهر می شد.

در اپیزود کفتر (The Pigeon) کریون نقش ترنس استرلینگ را بازی می نماید، نویسنده ای نام آشنا و شهیر که الگوی استارک است و مک نیلی ملاقاتی را بین او و استارک برنامه ریزی می نماید تا مگر استارک بتواند از او الهام و ایده بگیرد.

این نقش حسابی به وس کریون می خورد، چون شخصیت استرلینگ بر اساس خودش نوشته شده بود. این سریال خیلی پیروز نبود و ادامه پیدا نکرد و حتی برای پخش خانگی هم نسخه های از آن را منتشر نکردند. برای همین تصاویری از حضور کریون در این سریال به سادگی پیدا نمی شود.

12. ورنر هرتزوگ در سریال مندلورین (The Mandalorian)

وقتی دیزنی خاطرنشان کرد که سریال مندلورین در جهانی جنگ ستارگان قرار است منتشر شود، هوادارانش حسابی ذوق زده شدند. این سریال ترکیب بازیگران واقعا جالب و کنجکاوی برانگیزی دارد و مثلا در همان قسمت اولش در کنار پدرو پاسکال چهره هایی مثل کارل ودرز و نیک نولتی بازی می نمایند. اما شاید نامی که بیشتر از همه به چشم می آید، ورنر هرتزوگ کارگردان مشهور آلمانی است.

کارگردان تحسین شده فیلم هایی مثل آگیره خشم پروردگار (Aguirre, the Wrath of God)، نوسفراتو، خون آشام (Nosferatu the Vampyre) و سپیده دم رهایی (Rescue Dawn) معمولا عادت نداشت که به عنوان بازیگر مهمان در سریا ل ها ظاهر شود و نقشی کوتاه بازی کند. اینکه قبول کرد در یک سریال علمی-تخیلی محصول دیزنی و مربوط به جهانی جنگ ستارگان ظاهر شود، نشان دهنده کیفیت ویژه این اثر است.

هرتزوگ در سریال مندلورین نقش یکی از رهبرهای سابق امپراتوری را بازی می نماید که به مندلورین، شخصیت اصلی ماجرا، می گوید تا بسته و محموله ای مرموز را برایش بیاورد. بسته ای که بعدا تعیین می شود همان گروگو یا بیبی یودا است. نقش آفرینی قدرتمند او و حضور مؤثری که دارد، یکی از دلایلی است که فصل اول سریال مندلورین تا این حد پیروز شده و نقد و نظرهای مثبت بسیاری را از سوی منتقدان دریافت نموده.

منبع: Looper

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2054

به "12 کارگردان افسانه ای که به عنوان بازیگر مهمان در سریال ها ظاهر شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 کارگردان افسانه ای که به عنوان بازیگر مهمان در سریال ها ظاهر شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید