یک پیشرفت علمی بزرگ؛ دانشمندان قرار است از چه تحول علمی جدیدی رونمایی نمایند؟

به گزارش گردشیا، انتظار می رود ایالات متحده روز سه شنبه 13 دسامبر یک پیشرفت بزرگ در انرژی همجوشی هسته ای را اعلام کند. طبق گزارش فایننشال تایمز، اولین آزمایش همجوشی هسته ای برای دستیابی به بهره خالص انرژی به وسیله دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا صورت گرفته است.

یک پیشرفت علمی بزرگ؛ دانشمندان قرار است از چه تحول علمی جدیدی رونمایی نمایند؟

به گزارش یورونیوز، این آزمایش جام مقدس تحقیقات همجوشی هسته ای از دهه 1950 تا به امروز بوده است. هیچ گروهی تا به امروز قادر به فراوری انرژی بیشتر از آنچه در واکنش مصرف می گردد نبوده است.

منابع مطلع از نتایج این تحقیق به فایننشال تایمز گفتند که این واکنش 1.2 برابر انرژی فراوری شده در یک تقطه در دو هفته گذشته بوده است.

اگرچه این آزمایشگاه و وزارت انرژی ایالات متحده از اظهارنظر بیشتر در خصوص داده های اولیه خودداری کردند، اما آن ها اذعان کردند که یک آزمایش موفقیت آمیز در تاسیسات ملی احتراق صورت گرفته است.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده و جیل هوربی، معاون وزیر امنیت هسته ای قرار است روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی یک پیشرفت علمی بزرگ را اعلام نمایند.

چرا یک پیشرفت در همجوشی هسته ای می تواند تغییر بازی باشد؟

در سرتاسر دنیا، مبالغ هنگفتی صرف کوشش برای توسعه همجوش هسته ای به عنوان جایگزین مناسب برای دیگر منابع انرژی آلاینده تر شده است.

این فرایند شامل در هم کوبیدن دو اتم با سرعت بسیار بالاست، سپس از این انر ژی برای ایجاد برق استفاده می گردد. این فرایند همان واکنشی است که خورشید را نیرو می دهد.

این تصویر یک گلوله هدف را در داخل یک کپسول با پرتو های لیزری که از سوراخ های دو طرف وارد می شوند، نشان می دهد

هواداران می گویند éi این فرایند می تواند برق میلیون ها خانه را بدون فراوری گاز های گلخانه ای یا زباله های هسته ای خطرناک تامین کند.

تد لیو، یکی از اعضای کنگره ایالات متحده از کالیفرنیا پس از گزارش این موفقیت در آخر هفته، در توییتی نوشت: اگر این پیشرفت انرژی همجوشی درست باشد، می تواند یک تغییر بازی برای دنیا باشد.

در حالی که این پیشرفت می تواند یک دستاورد علمی باورنکردنی باشد، این فناوری حداقل 10 سال با تبدیل شدن به یک منبع تجاری برق فاصله دارد. این آزمایشگاه در ایالات متحده از یکی از بزرگترین لیزر های دنیا استفاده می نماید و این فرایند به موادی احتیاج دارد که فراوری آن ها سخت است.

علاوه بر این تجهیزات مورد احتیاج برای تبدیل انرژی فراوری شده از همجوشی به برق که می تواند در شبکه مستقر گردد هم هنوز توسعه نیافته است؛ بنابراین ما هنوز با خانه هایی که از همجوشی هسته ای استفاده می نمایند، فاصله داریم.

منبع: فرارو
انتشار: 22 آذر 1401 بروزرسانی: 22 آذر 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2300

به "یک پیشرفت علمی بزرگ؛ دانشمندان قرار است از چه تحول علمی جدیدی رونمایی نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک پیشرفت علمی بزرگ؛ دانشمندان قرار است از چه تحول علمی جدیدی رونمایی نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید