برای خرید پراید 16 سال صبر کنید!
به گزارش گردشیا، با فرض میانگین در نظر گرفتن حقوق کارگران (وزارت کار) در حدود چهارمیلیون و 300 هزار تومان، قیمت یک پراید 168 میلیونی حدود 39 برابر حقوق ماهانه کارگران است و یک کارگر درصورت استفاده نکردن از حقوق ماهیانه خود و چشم پوشی از خرج های لازم زندگی به مدت 39 ماه و ثابت ماندن قیمت خودرو توانایی خرید یک پراید 111 را بعد از این مدت خواهد داشت.
به گزارش فرهیختگان، قیمت خودرو کاهشی می شود این جمله ای است که سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین روز آبان هنگام بازدید از خط تولید تارا اتوماتیک اعلام کرد.
با این حال بازار خودرو از ابتدای آبان تا به امروز شاهد فرایند صعودی و افزایشی قیمت ها بوده است. قیمت پراید 111 در یک هفته اخیر با رشد سه میلیون تومانی به 168میلیون تومان رسیده است.
همچنین قیمت فعلی ساینا 44 برابر حقوق کارگر، کوئیک اتومات 61 برابر، برلیانس H330 اتوماتیک 103 برابر، پژو 206 تیپ2 حدود 60 برابر، پژو 405 SLX حدود 66 برابر، پژو پارس LX حدود 75 برابر، دناپلاس توربو 102 برابر، هایما S7 حدود 175 برابر، آریزو 6 توربو 191 برابر و جک T8 نیز 228 برابر حقوق ماهانه کارگران است.
برای خرید پراید 16 سال صبر کنید
براساس آمار منتشرشده به وسیله مرکز آمار ایران، میانه درآمد سالانه یک خانوار روستایی در سال 1399، حدود 42 میلیون تومان بود که 34 میلیون آن برای هزینه های زندگی مصرف می شد و میانه درآمد سالانه یک خانوار شهری نیز حدود 75 میلیون تومان برآورد شد که 62 میلیون آن میانه هزینه مصرفی سالانه این خانوار ها بود.
برحسب آمار منتشرشده در 70 تا 80 درصد خانوار های ایرانی اختلاف درآمد و هزینه های مصرفی سالیانه به 10 میلیون تومان می رسد. این عدد به ما می گوید اگر خانواری بخواهد با مازاد درآمد خود یک پراید بخرد، بدون هیچ افزایش قیمتی باید 16 سال صبر کند.
با این اوصاف فقط 20 تا 30 درصد خانوار ها که شامل دهک های پردرآمد می شوند می توانند هم پای بازار از تورم ها عبور کنند. درصدر رشته های پردرآمد ایران، پزشک جراح بین رتبه های نخست قرار می گیرد، میانگین درآمد یک جراح می تواند به 100 میلیون تومان در ماه برسد، با تقریب تقریبی ماهیانه 20 میلیون تومان خرج مصرفی، یک جراح در سال قدرت خرید حدودا 6 پراید 111 (هریک 155 میلیون به قیمت بازار) یا 6 خودرو ساینا (هریک به قیمت بازار آزاد 162 میلیون) یا دو راناپلاس به همراه یک کوییک دنده ای (راناپلاس 275 میلیون و کوییک دنده ای 173 میلیون) را دارد.
وکلا و سردفتران می توانند میانگین درآمد سالیانه یک میلیارد تومان را به خود اختصاص دهند، با کسر ماهیانه 20 میلیون تومان هزینه مصرفی، مازاد درآمد سالیانه آن ها بالغ بر 760 میلیون تومان می شود که می توان با آن خرید دو دناپلاس تیپ یک (هریک به قیمت بازار 378 میلیون تومان) یا دو پژو پارس اتومات (هر یک به قیمت بازار 390 میلیون) را متصور شد.
درآمد ماهیانه کنندگان مجلس بین 31 تا 34 میلیون تومان است که با تقریب ماهیانه 20 میلیون تومان هزینه های جاری، قدرت خرید سالانه یک راناپلاس (به قیمت 180 میلیون در بازار) یا یک کوییک دنده ای (به قیمت 173 میلیون در بازار) را دارند. مشاغل پردرآمد دیگری مانند تجارت و بازرگانی، فناوری اطلاعات و… نیز همانند سه گروه بالا قدرت خرید حداقل یک ماشین صفر در سال را دارند.
قرعه کشی هم سکوی پرش دلالان بود
پیش خرید به وسیله افرادی که قدرت خرید خودرو از بازار را نداشتند یا افراد کارمند و بازنشسته با استقبال زیادی روبه رو شد و ثبت نام ویژه ایران خودرو در ماه جاری، از 390 هزار کد در روز اول به رقم قابل توجه یک میلیون و 20 هزار کد در روز چهارم رسید، اما اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار، پای دلالان را به قرعه کشی ها باز کرد.
در ابتدای این طرح اخطار حضور دلالان به وسیله سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو داده شد. موتمنی با اشاره به قرعه کشی های خودرو گفت: بازار به خودروی بیشتر درکنار نظارت نیاز دارد تا زمانی که حاشیه بازار به پنج تا 10 درصد نرسد، بازار خودرو روال طبیعی خود را طی نخواهد کرد و دلالان دوباره بازار را به هم می ریزند.
در ثبت نام دوره قبلی ایران خودرو (مرداد 1400) از 884 هزار و 329 ثبت نامی فقط 15 هزار نفر برنده قرعه کشی شدند که به معنی پذیرش کمتر از دو درصد شرکت کنندگان در قرعه کشی است.
این درحالی است که بخش قابل توجهی از ثبت نامی ها دلالان هستند. دلالان و واسطه ها در برخی شهرستان های محروم که پول برای خرید خودرو نداشتند، پیشنهاد دادند با استفاده از کارت ملی (با درنظر گرفتن شروط لحاظ شده) خودرو ثبت نام کنند و درصورتی که نام آن افراد در قرعه کشی انتخاب شود، به آن ها سه تا پنج میلیون تومان می دهند.
به این ترتیب حضور دلالان و ثبت نام چندین باره آن ها به وسیله خرید کارت های ملی دیگران به قیمت ناچیز و کاهش احتمال برنده شدن افراد عادی بازهم تسهیل خرید خودرو را به چالش کشید.
تولید این خودرو ها 43 درصد کمتر از برنامه
هفته گذشته رضا فاطمی امین، وزیر صمت با حضور در جلسه کمیسیون صنایع و معادن درخواست فرصت 6 ماهه برای کنترل بازار داشت. فاطمی امین که حذف قرعه کشی به واسطه افزایش تولید داخلی و کنترل واردات خارجی را موثر در کنترل بازار می دانست، وعده تولید سالانه یک میلیون وششصدهزار دستگاه را داد.
فاطمی امین در برنامه ای که هنگام معرفی خود به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس ارائه داده بود، بخشی از اهداف میان مدت خود در صنعت خودروسازی را این طور اعلام کرد:
1- افزایش تولید به 1.6 میلیون دستگاه در سال 1401 و سه میلیون دستگاه در سال 1404،
2- الزام به صادرات خودرو (حداقل 30 درصد در سال 1404) و اصلاح نظام تعرفه ای
3- کاهش 20 درصد بهای تمام شده خودرو تا پایان سال 1401،
4- ارتقای کیفی تولید خودرو ها در سطوح 3، 4 و 5 ستاره کیفی (افزایش 20 درصد در هر سطح) تا سال 1402، ممنوعیت تولید خودرو های سه ستاره به پایین از سال 1403 به بعد
5- لحاظ گارانتی پنج ساله برای خودرو های تولیدی از سال 1403 به بعد
6- تولید حداقل دو محصول نو داخلی در هر سال
7- عملیاتی کردن پروژه نوسازی ناوگان سنگین تجاری فرسوده (حداقل 30هزار دستگاه در سال)
وعده وزیر صمت بر افزایش تولید سه میلیون دستگاه و افزایش صادرات خودرو، با گذشت بیش از نیمی از سال و شرایط تولید خودرو به رویایی بودن این وعده دامن زده است.
برای مثال گروه ایران خودرو پیش بینی کرده در پایان سال 1400 حدود 505 هزار دستگاه خودرو بسازد. آن طور که آمار های اعلامی این خودروساز نشان می دهد، این شرکت دولتی در نیمه اول امسال نزدیک به 206 هزار دستگاه خودرو تولید کرده که معادل 41 درصد برنامه اعلامی است (9 درصد کمتر از برنامه). البته این شرایط برای برخی محصولات بسیار نگران کننده است.
برای مثال ایران خودرو پیش بینی کرده بود که در کل سال نزدیک به 31 هزار دستگاه تارا تولید کند، اما طی 6 ماه از سال حدود هفت درصد این برنامه عملیاتی شده است.
برنامه این شرکت تولید 14 هزار دستگاه هایما بوده که تا به امروز 19 درصد محقق شده است. تولید دنا و سمند و رانا نیز 36 تا 37 درصد محقق شده و تنها سه محصول پژو 206 و 405 و پژوپارس هستند که میزان تحقق تولید آن ها نزدیک به 50 درصد و مطابق با برنامه تولیدی شرکت است.
منبع: فرارو