گزارش، سفر عبدالمهدی به چین و چشم انداز توسعه روابط بغداد پکن؛ اژدها وارد می گردد؟

به گزارش گردشیا، چین کوشش می نماید از فضای سیاسی امنیتی موجود در عراق نهایت استفاده را برده و در آینده ای کوتاه مدت سرمایه گذاری عظیمی در این کشور نیازمند به سرمایه گذاری داشته باشد.

گزارش، سفر عبدالمهدی به چین و چشم انداز توسعه روابط بغداد پکن؛ اژدها وارد می گردد؟

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

هفته گذشته عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق سفری چندروزه به چین داشت که اساس آن گفت وگو در حوزه توسعه روابط مالی بود.

نخست وزیر عراق به همراه یک هیئت بزرگ مالی 55نفره متشکل از تعدادی از وزیران، مشاوران نخست وزیری، تعدادی از استانداران استان های مختلف و فعالان مالی این کشور به چین سفر کرد.

دفتر نخست وزیر در بیانیه ای که پیش از سفر منتشر شد، آورده است: چندین توافقنامه مهم مالی از جمله در زمینه های صنعت، کشاورزی و راه و ساختمان میان دو طرف امضا خواهد شد.

انقلاب بزرگ مالی؟

غدیر العطار، عضو شورای کسب وکار ملی عراق نهاد غیردولتی فعال در حوزه اقتصاد در این کشور نیز در این خصوص در بیانیه ای گفت که انتظار می رود سفر عبدالمهدی به چین بسترساز یک انقلاب مالی بزرگ در عراق گردد.

وی یکی از طرح های مهم را در حوزه مسکن عنوان نموده اضافه کرد: چین از کشورهای پیشگام جهان در زمینه حل معضل مسکن خصوصاً مسکن عمودی به شمار می رود.

سومریه نیوز نیز در این خصوص گفت که 8 توافقنامه بزرگ در زمینه های طرح های اسکان و زیرساخت ها، بازسازی شهرهای ویران شده (از جنگ با گروه تروریستی داعش) و جدول بندی بدهی های عراق به چین به علاوه بازسازی کارخانه های متوقف شده عراق از 2003 تا به امروز در این سفر مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

براساس این گزارش میزان کل بدهی های عراق به چین با احتساب سود آن بالغ بر یک میلیارد دلار عنوان شده است.

پکن همچنین برای سرمایه گذاری در زمینه های نفت و گاز، اسکان و زیرساخت های عراق و دریافت مدت دار هزینه های خود یا نوعی سازوکار برای پرداخت بدهی های شرکت های چینی از محل فروش نفت عراق تمایل نشان داده است.

سفیر چین در بغداد نیز در این باره اعلام نموده بود که حجم تبادلات تجاری با عراق بالغ بر 30 میلیارد دلار است و چین بیش از 20 میلیارد دلار در عراق سرمایه گذاری نموده که بخش اعظم آن در حوزه نفت است.

توافقنامه های امضاشده، از حوزه اقتصاد تا علم و فرهنگ

عبدالمهدی به چین رفت و اولین توافق امضاشده میان طرفین مربوط به حمل ونقل ریلی بود که در آن دو طرف برای احداث قطار سریع السیر بین نجف اشرف و کربلای معلا قراردادی را به امضا رساندند.

توافقنامه امضاشده، بخش های مختلف خدماتی در استان نجف از جمله بهبود شبکه های آب و فاضلاب، راه، زیرگذرها و پل ها و همچنین احداث خط آهن سریع السیر بین نجف و کربلا توسط یکی از شرکت های بزرگ چینی را در بر می گیرد.

عبدالمهدی 5 روز در چین بود و با مقامات سیاسی و مالی این کشور دیدار و گفت وگو کرد که نتیجه آن 8 توافقنامه میان بغداد و پکن بود که عبارتند از:

یادداشت تفاهم میان وزارت دارایی عراق و وزارت تجارت چین درباره همکاری درخصوص بازسازی عراق، یادداشت تفاهم میان وزارت ارتباطات عراق و آژانس هوانوردی و ماهواره ای چین، یادداشت تفاهم امنیتی میان وزارت کشور و سازمان امنیت عمومی چین، یادداشت تفاهم میان وزارت امور خارجه عراق و چین در رابطه با اراضی تخصیص یافته برای هیئت های دیپلماتیک دو کشور، یادداشت تفاهم میان وزارت آموزش عالی عراق و دفتر رسانه ای هیئت دولت چین برای ساخت کتابخانه ای در دانشگاه بغداد و یادداشت تفاهم برنامه اجرای همکاری فرهنگی.

در همین باره، محمدرضا آل حیدر، نماینده مجلس عراق یکی از مهمترین نتایج سفر عادل عبدالمهدی به چین را تعهد شرکت سانچو به سرمایه گذاری 10میلیارد دلاری در حوزه عمرانی، زیرساختی و پروژه های مربوط به مسکن خواند و گفت: نخست وزیر همچنین بر سر ساخت 4 نیروگاه بزرگ فراوری برق به منظور انتها دادن به بحران برق در عراق با طرف چینی به توافق رسیده است.

در مورد یکی از توافقات، لؤی الخطیب، وزیر برق عراق، از امضای تفاهمنامه ساخت نیروگاه صلاح الدین و بهره برداری از آن در سال 2020 با توان 1260 مگاوات اطلاع داد.

چشم انداز تجارت 500میلیارددلاری

عبدالمهدی نیز در گفت وگو با کانال فونکس چین توضیح داد: حجم مبادلات تجاری میان چین و عراق در 10 سال آینده به بیش از 500 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و فعالیت ها برای رسیدن به این حجم از اکنون و با این سفر شروع می گردد.

خیز پکن با استفاده از فضای سیاسی امنیتی عراق

در حال حاضر روابط تجاری ایران و عراق بین 10 تا 12 میلیارد دلار است و ترکیه با رقمی حدود 10 میلیارد دلار در رده بعدی واقع شده است. اگر ادعای سفیر چین در مورد حجم روابط 30میلیارد دلاری صحت داشته باشد این کشور در صدر تجارت با عراق واقع شده است که بخشی از آن ناشی از تحریم نفتی ایران و جایگزینی نفت عراق به جای ایران از سوی چین است.

حالا پکن در نظر دارد تا از بازار بزرگ و بکر عراق نهایت استفاده را برده و با سرمایه گذاری های عظیم و بلندمدت خود در حوزه نفت و گاز و نیز زیرساخت گوی سبقت را از همه رقبای منطقه ای و بین المللی خود برباید.

عراق با صادرات روزانه 3.6 میلیون بشکه نفت فرصت مناسبی برای هر کشوری است که قابلیت سرمایه گذاری در حوزه های مختلف این کشور را داشته باشد و توانایی انتقال تکنولوژی را نیز داشته باشد که چین یکی از این کشورهاست.

تنش بین آمریکا و ایران که در روابط مالی با عراق نیز تأثیرگذار بوده و نیز عدم تمایل کشورهای اروپایی به سرمایه گذاری در کشوری که از نظر امنیتی هنوز به ثبات کامل نرسیده، زمینه را برای حضور کشورهایی مانند چین و روسیه فراهم نموده که پکن در حوزه مالی وارد شده و پیش بینی می گردد مسکو نیز در حوزه نظامی نقش پررنگتری در آینده عراق ایفا نماید؛ موضوعی که مقامات کشورمان باید به آن توجه ویژ ه ای داشته باشند.

گزارش از علی حیدری

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 443

به "گزارش، سفر عبدالمهدی به چین و چشم انداز توسعه روابط بغداد پکن؛ اژدها وارد می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، سفر عبدالمهدی به چین و چشم انداز توسعه روابط بغداد پکن؛ اژدها وارد می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید