چگونه پنیر سنتی ایرانی را در خانه درست کنیم؟ ، لبنیاتی خود باشید!

به گزارش گردشیا، زندگی ماشینی یعنی همین؛ همین که در سوپرمارکت ها چشمتان مدام دنبال انواع مختلف ماست، پنیر، کره و دوغ باشد و حتی یک لحظه هم به این موضوع فکر نکنید که خودتان می توانید در خانه برترین و سالم ترین آنها را درست کنید.

چگونه پنیر سنتی ایرانی را در خانه درست کنیم؟ ، لبنیاتی خود باشید!

فقط کمی حوصله و سلیقه می خواهد که آن هم در روزگار ماشینی از بین رفته، ولی برخی وقت ها تنوع هم بد نیست. اینکه دنبال یک طعم قدیمی و سنتی بروید. یک پنیر دست ساز خانگی روی میز صبحانه بگذارید و یک زندگی کاملا خودساخته را تجربه کنید.

1. سنتی ترین روش درست کردن پنیر، ساده ترین راه تهیه آن هم هست، اینکه با سه کیلو شیر و یک استکان سرکه یا آب لیمو می توانید حدود نیم کیلو پنیر درست کنید. اول شیر را بجوشانید.

2. وقتی که شیر چند دقیقه جوشید، نصف استکان سرکه یا آب لیمو، به آن اضافه کنید. شیر در حال جوشیدن خیلی سریع به اصطلاح می برد. وقتی شیر برید آن را داخل یک کیسه پارچه ای تمیز بریزید و در آن را ببندید و داخل یک ظرف بزرگ قرار بدهید.

3. بعد روی کیسه شیرتان یک جسم سنگین مثل یک تکه سنگ بگذارید تا مثل وزنه عمل کند و باعث گردد آب آن بیرون بیاید. این پنیر آماده است، سپس آن را در آب نمک بگذارید تا سفت و خشک نگردد.

مواد لازم

3 کیلو شیر

یک استکان سرکه یا آب لیمو یا مایه پنیر

فوت وفن

به هیچ وجه نگذارید پنیرتان آلوده گردد. کیسه پنیر باید تمیز و استریل باشد. اگر کمی آلودگی وارد پنیر یا شیرتان گردد، پنیرتان کپک می زند و زود فاسد می گردد.

پنیر با ماست

اول شیر را بجوشانید. بعد به شیر در حال جوشیدن چهار قاشق ماست اضافه کنید.

سپس به مدت ده دقیقه هم بزنید تا شیر بریده بریده گردد.

بعد آن را در کیسه ای بریزید و دوباره بگذارید تا آب آن خارج گردد. در آخر پنیر را قطعه قطعه کنید و در آب نمک نگهداری کنید.

مواد لازم

یک کیلو شیر

4 قاشق غذاخوری ماست

فوت وفن

شیر را همواره بجوشانید. چه شیر پاستوریزه باشد چه نباشد. قاشقی که با آن شیر را هم می زنید، نباید چوبی باشد. وقتی شیر را می جوشانید، مدام آن را هم بزنید تا ته نگیرد، شیر سوخته، طعم پنیر را بد می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1402 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2365

به "چگونه پنیر سنتی ایرانی را در خانه درست کنیم؟ ، لبنیاتی خود باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه پنیر سنتی ایرانی را در خانه درست کنیم؟ ، لبنیاتی خود باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید