پیشرفت 34درصدی خط آهن چابهار-زاهدان، آستان قدس پیشنهاد کتبی بدهد

به گزارش گردشیا، به گزارش خبرنگاران، در پی انتشار گزارشی با عنوان واکنش عجیب وزارت راه به درخواست آستان قدس/ پیشنهاد تکمیل خط آهن چابهار-سرخس در حد حرف بود در خبرنگاران در تاریخ 8 مهر ماه، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور توضیحی به این توضیح به دفتر خبرگزاری ارسال کرد:

پیشرفت 34درصدی خط آهن چابهار-زاهدان، آستان قدس پیشنهاد کتبی بدهد

احداث راه آهن چابهار-زاهدان با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک منطقه و با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی، ارتباط با دریای آزاد و امکان ترانزیت بار از شرق آسیا به کشورهای CIS و اروپای شرقی با 610 کیلومتر طول به عنوان یک ابر پروژه ریلی در دستور کار نهاده شد.

قرارداد مطالعه و اجرای طرح چابهار-زاهدان در تاریخ 19 آبان ماه 1392 به صورت ترک تشریفات و در قالب EPC به قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) واگذار و عملیات اجرایی عملا از ابتدای سال 93 به صورت جدی شروع شد.

در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل طرح شامل زیرسازی، روسازی و ایستگاه ها 34 درصد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی حدود 50 درصد است.

هزینه کرد راه آهن چابهار ـ زاهدان: تاکنون هزار و 100 میلیارد تومان

نکته واضح اینکه اجرای این پروژه عظیم نیازمند منابع مالی گسترده است و تاکنون تنها قریب به 11000 میلیارد ریال در قالب نقدی، اسناد خزانه و اوراق مشارکت به این طرح پرداخت شده است که خود مؤید نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور به اهمیت طرح و تامین مالی آن از منابع داخلی است.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به جهت محدودیت منابع مالی جهت اجرای بخش شمالی کریدور (زاهدان-مشهد) به طول حدود 940 کیلومتر، اقدام به تقسیم بندی طرح برای اجرای آن گرفته است. بدین صورت که بخش زاهدان-زابل-بیرجند به طول تقریبی 630 کیلومتر به وسیله فاینانس صورت می گیرد. در همین راستا نیز تفاهم نامه ای با یک شرکت چینی امضا و اخذ مجوزهای لازم و مذاکرات در دست پیگیری است. در بخش بیرجند تا محور بافق-مشهد نیز کنسرسیومی از چند شرکت پیمانکار داخلی تشکیل و مقرر است به میزان 70 درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی و مابقی توسط کنسرسیوم و دولت تامین گردد که با توجه به نظر مثبت صندوق توسعه ملی، امید است این امر محقق گردد.

به موازات این کوشش ها و به منظور تسریع در اجرای طرح، مناقصه قطعه اول این پروژه از سمت محور بافق-مشهد تا گناباد به طول 48 کیلومتر در اواخر سال 96 برگزار و عملیات زیرسازی آن با پیشرفت فیزیکی 20 درصد در حال اجرا است.

آستان قدس تا به حال درخواست مکتوب سرمایه گذاری به شرکت ساخت نداده است

در خصوص پیشنهاد آستان قدس رضوی (ع) گفتنی است که هرگونه پیشنهاد سرمایه گذاری می بایست به صورت مکتوب شامل استراکچر مالی، نحوه تامین مالی و بازپرداخت آن و همچنین سود درخواستی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ارائه تا پس از آنالیز و تأیید، مراحل بعدی آن طی گردد که تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده و پیشنهاد مشارکت آستان قدس رضوی تنها در حد اخبار منعکس شده در رسانه ها بوده است.

نکته قابل توجه اینکه شرکت متبوع تمایل به مدل های سرمایه گذاری مشارکتی نظیر BLT,BOT و فاینانس داخلی و خارجی را داشته و آماده مذاکره به صورت جدی با پیشنهاددهندگان واقعی است. در همین راستا نیز ضمن استقبال از تمامی پیشنهادهای سرمایه گذاری به روش های مذکور آمادگی کامل برای آنالیز پیشنهاد مدون آستان قدس رضوی را نیز دارد.

تکمیل کریدور ریلی شرق کشور جزء اولویت های اجرایی دولت بوده و شخص رئیس جمهوری و مجموعه وزارت راه و شهرسازی بر اجرای آن و برجسته کردن نقش بندر استراتژیک چابهار تاکید دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 130

به "پیشرفت 34درصدی خط آهن چابهار-زاهدان، آستان قدس پیشنهاد کتبی بدهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت 34درصدی خط آهن چابهار-زاهدان، آستان قدس پیشنهاد کتبی بدهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید