پیردختر بالزاک به بازار کتاب آمد

به گزارش گردشیا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، در این رمان دوشیزه کورمون پیردختر ثروتمندی است که همراه عمویش زندگی می نماید. سن او بالا رفته و خواستار ازدواج و تشکیل خانواده است. دو اشراف زاده نیز خواستار ازدواج با او هستند تا به وسیله موقعیت و ثروتش به تحکیم جایگاهشان بپردازند.

پیردختر بالزاک به بازار کتاب آمد

این رمان کوتاه و گیرا به علت انسجام داستان و پیشروی سریع اتفاقاتش معروفیت یافته و بالزاک قبل از ورود به دل داستان، زمان بسیاری را صرف توصیف دقیق منزل دوشیزه کورمون، پیردختر شهر النسن می نماید. بالزاک در این رمان یکی از دقیق ترین تحلیل های خود را از روابط اجتماعی، سیاسی و مالی در یک شهرستان ارائه می نماید.

در ادامه داستان، رقابت برای به دست آوردن این دوشیزه و منسب و مکنتش و در پی آن واکنش های او به این کوشش ها تصویری دقیق و بحث برانگیز از روحیات و شخصیتش ارائه می دهد.

تنها این دو نفر خواستگار پیردختر نیستند، بلکه آتاناز گرانسون، جوان نابغه که هم هوشمند و هم عفیف است، عاشق زیبایی اوست ولی جرئت ابراز عشق خود را ندارد.

رمان نه چندان طولانی پیردختر جای ویژه ای در کمدی انسانی دارد و بالزاک نیز آن را از برترین آثار خود می داند.

این رمان نخستین بار به صورت پاورقی دنباله دار در مجله لاپرس چاپ شد و اولین رمانی است که به این صورت در فرانسه منتشر شد.

پیردختر همچون بیشتر رمان های بالزاک از این خصلت ممتاز برخوردار است که شخصیت هایی نمونه وار را در موقعیت هایی نمونه وار آفریده است. این رمان تصویرپرداز دوران بازگشت سلطنت در فرانسه است و در خلال تضاد میان یک شوالیه به مثابه مظهر نمونه وار دنیای کهن اشرافیت و کلیسای حامی آن و سیور سانچی نوخاسته و جاه طلبی به نام دوبوسکیه به مثابه نمونه وار دنیای نوین یورش تدریجی این بورژوازی را به جامعه اشرافیت که پس زا 1815 و با روی کار آمدن حکومت دوران بازگشت کوشید تا دوباره به خود سروسامان دهد به شیوه هنری ترسیم نموده است.

بالزاک در پیردختر پرسش آفرین است و اساس نظام اجتماعی عصر خود را به زیر سوال می برد. به همین جهت این کتاب یک اثر هنری ناب است به این معنا که اثری است که بر واقعیت مسلط است و به خواننده نیز اجازه می دهد که برآن مسلط گردد.

پیردختر بعلاوه تصویرپرداز تکامل تاریخی عینی است، تضادهای این تکامل را برملا می نماید و قهرمانانش در متن این روابط و تکامل و تضادها رشد و تحول می یابند.

نشر نو اخیرا این رمان را در 252 صفحه و با قیمت 190 هزار تومان روانه بازار کتاب نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 مرداد 1402 بروزرسانی: 25 مرداد 1402 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2406

به "پیردختر بالزاک به بازار کتاب آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیردختر بالزاک به بازار کتاب آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید