تور فرانسه: معرفی چند کلیسا در پاریس

به گزارش گردشیا، پاریس مرکز فرانسه در شمال این کشور و در کرانه رود سن قرار گرفته است و یکی از مراکز اصلی فرهنگی و سیاسی اروپا و دیدنی ترین شهر دنیا محسوب می گردد.

تور فرانسه: معرفی چند کلیسا در پاریس

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

پاریس مرکز فرانسه در شمال این کشور و در کرانه رود سن قرار گرفته است و یکی از مراکز اصلی فرهنگی و سیاسی اروپا و تماشای ترین شهر جهان محسوب می گردد. پاریس به شهر گرانی هم معروف است. بعضی از آثار مهم فرهنگی و تاریخی پاریس عبارتند از کاخ ورسای که یکی از عظیمترین کاخ های به جای مانده از دوران پادشاهی لویی ها ناپلئون است که در روز هزاران جهانگرد برای تماشای این کاخ به پاریس می آیند. البته این کاخ در حومه شهر پاریس واقع است و به علت آب و هوای معتدل دارای درختان زیبایی است که به باغ کاخ شکوه زیادی داده است. گویی درخت هایش را با خط کش یک میزان نموده اند.

از معروفترین مکان های تماشای موزه ای است که نامش لوور است و محل نگهداری 6500 تابلوی نقاشی و دیگر آثار به جا مانده از گذشته دور می باشد. از معروفترین خیابان پاریس ، شانزه لیزه بلواری عریض که به خاطر سینماها و فروشگاه های نامدارش یکی از شناخته شده ترین خیابان های جهان است. فرانسوی ها به شانزه لیزه زیباترین جهان هم می گویند. برج ایفل از نام طراح آن گوستا و ایفل گرفته شده است که این برج را از 18038 تکه آهن و دو نیم میلیون پیچ ساخت. سالانه نزدیک به شش میلیون ج

هانگرد به تماشا این برج عظیم فلزی می فرایند. فرودگاه شارل دو گل پاریس هم یکی از زیباترین، عظیمترین و مدرن ترین فرودگاه های جهان به تعداد می رود.

کلیسای نوتردام پاریس

این بنا در سال 1163 میلادی ساخته شد. متعلق به سبک گوتیک آغازین و کمی متمایل به گوتیک پیشرفته است. نقشه کلیسا به پنج راهرو تقسیم می گردد. معماری این کلیسا تلفیقی از شیوه بلوک بندی رومانسک با شیوه طاق زنی شش بخشی صحن در دوره گوتیک آغازین است. نمای غربی آن شامل دو برج عظیم است. نمای این بنا نماهای رمانسک شباهت دارد و به طور کلی کم روزنه تر و منظم تر از کلیسای لائون است.

بیشتر بخوانید:معرفی چند محله پاریس جهت اقامت خوب و راحت

کلیسای نوتردام که سوژه داستان های ویکتور هوگو نویسنده مشهور فرانسوی بوده از معماری خاصی برخودار است. در گوشه گوشه دیوارهای این کلیسا مجسمه هایی زیبا دیده می گردد. کلیسای نوتردام را به بانوی پاریس می شناسند که یکی از برترین نمونه های سبک گوتیک محسوب می گردد. این کلسیا در مکانی قرار گرفته است که قبلاً رومی ها در آن معبدی برای پرستش ژوپیتر ساخته بودند. نوتردام کلسیایی است که نظر همه جهانگران را به خود جلب نموده است. جغرافی دانان می گویند: هر طور که محاسبه کنید، این کلیسا درست در مرکز شهر پاریس واقع شده است. سالانه تعداد زیادی از جهانگردان با مذاهب و ملیت های مختلف برای تماشا این کلیسا به پاریس می آیند.

کلیسای لائون

از آثار معماری گوتیک آغازین است که در سال 1160 میلادی در پاریس ساخته شده. هر چند این کلیسا بسیاری از ویژگی های معماری رمانسک را داراست ولی وجود المان های معماری گوتیک مانند طاق جناغی و قوس تیزه دار موجب شده جز سبک گوتیک به تعداد بیاید. پلان امروزی آن تقریباً دراز و باریک است و حال و هوایی انگلیسی دارد. سقف های شیب دار چوبی بالای بالکانه، قوس بندی صحن، ردیف پنجره های زیر گنبد از ویژگی گوتیک اولیه است که در این بنا دیده می گردد. در کلیسای لائون دو برج در دو طرف هر یک از بازویی ها یک برج گلدسته و دو برج غربی وجود دارد که تعدادشان روی هم رفته به هفت برج یعنی به عدد کامل عرفانی می رسد. این عدد کامل برج ها از ویژگی های گوتیک آغازین بوده است.

کلیسای سنت شاپل

این کلیسا که در شهر پاریس واقع شده یکی از نمونه های زیبا و کامل سبک مشعشع نوین است. سبک مشعشع نوین نیمه اول سده سیزدهم در دل معماری گوتیک پیشرفته شکل گرفت. از ویژگی های آن باید به ظرافت کاری های با شکوه اشاره نمود. در این بنا بدنه ستون ها و دیوارها بقدری کم حجم شده اند که بیش از سه چهارم کل بنا را شیشه های منقوش تشکیل میدهند.پنجره های عظیم کلسیا به ابعاد 4/5 در 14/5 متر عظیمترین پنجره های طراحی شده تا آن موقع بودند. در این کلیسا سعی شده بر نازکی و ظرافت عناصر معماری تاکید گردد.

برج ایفل به وسیله گوستا و ایفل مهندس راه و ساختمان طراحی و اجرا شد، این برج تمام فولادی با ارتفاع 330 متر بلند ترین ساختمان ساخته شده تا آن موقع بود، در سال 1889 به مناسبت صدمین سال انقلاب کبیر فرانسه یک نمایشگاه مهم بین المللی در شهر پاریس برگزار گردید. دو بنای مهم برج ایفل و تالار ماشین در این نمایشگاه جلب توجه می کرد. از دیگر منطقه ها تماشای پاریس میتوان به: (آرامگاه ناپلئون بنا پارت) عمارت مجلس، میدان آزادی، میدان اپرا، موزه کلونی، قبر سرباز گمنام، کلیسای ساکره کور خیابان شانزه لیزه، بولوار سن میشل، قصر گراند پاله، باغ توئی لری، هرم لوورسر، کارتیه لاتن(محله دانشجویان)، موزه لوور، بودا بولونی محله پیگال، رود سن وپل های آن، کلیسای مادلن، کاخ الیزه میدان کنکورد را نام برد.

یک نکته جالب توجه درباره پاریس این است که این شهر علاوه بر حفظ آثار قدیمی و بافت سنتی خود، کاملاً مدرن و امروزی است. هم اکنون با همت شهرداری، این شهر زیر پوشش اینترنت بی سیم رایگان قرار گرفته و به (آن لاین ترین) مرکز عظیم جهان تبدیل شده است. یکی از دیگر از نکات تماشای این شهر استادیوم (استاد و فرانس) است که در سال 1936 برای میزبانی جام جهانی 1938 ساخته شد، لازم به ذکر است که در زمان جنگ دوم جهانی، این استادیوم به اردوگاه اسرای جنگی تبدیل شده بود. البته یک مکان دیدی دیگر برای جهانگردی این شهر که بسیار جالب توجه است، دروازه ورودی شهر پاریس به نام سرباز است که مهم ترین رویدادهای سیاسی این کشور در این مکان رخ داده است. پس از گذشت سال ها از زمان حکومت ناپلئون بنا پارت که فرانسه را به ابر قدرتی در جهان تبدیل نموده بود، خیلی از مردمان این کشور از او به نیکی یاد می نمایند و قاب های نقاشی شده ناپلئون در خانه های فرانسوی ها به چشم می خورد. بعلاوه ژان و ارژان که شخصیت اصلی داستان بینوایان، نوشته ویکتور هوگو است و بارها از روی آن، فیلم های مختلفی ساخته شده در بین مردمان فرانسه از صندلی ویژه ای برخوردار است و موزه ای در پاریس نیست که تصویری از (ژان والژان) نداشته باشد.

کاخ ورسای دارای چنان عظمتی است که هیچ عکسی نمی تواند تصوری از نمای آنرا در فکر بیننده ای ایجاد کند. بیش از 123 پنجره در هر اشکوب به پارک مجاور باز می گردد. خود پارک، با خیابان هایی از درختان آراسته، گلدان ها و مجسمه های آن و تراس و دریاچه های آن، کیلومترهای در دل طبیعت ادامه می یابد. ورسای به لحاظ عظمت و شکوه، یک بنای باروک محسوب می گردد تا به لحاظ ریزه کاری های تزیینی آن. معماران این کاخ عظیم، آن را در قالب سه عمارت مستقل طراحی نموده اند، که یک عمارت در وسط و دو عمارت در جناحین آن قرار گرفته اند. و هر سه مظهر اشرافیت و عظمت اند.

متروی پاریس دارای 212 کیلومتر طول و 14 خط و 297 ایستگاه است. اولین قطعه مترو پاریس در سال 1900 افتتاح شد و به مرور و همراه با توسعه این شهر رشد یافت. دیسنی لند پاریس در سال1990 افتتاح شد و هر ساله میزبان بیش از 13 میلیون جهانگرد است. در واقع این شهر بازی تازه در کنار موزه لوور و کلسیای نوتردام و حتی موزه اورسی توانسته است جاذبه ای تازه باشد برای پاریس. دیسنی لند پاریس یکی از رویایی ترین مکان های تفریحی اروپاست؛ جایی که بسیاری از شهفرایندان اروپایی با جلوه ای ای اعجاب آور سرگرم می شوند و اوقات فراغت خود را می گذارنند. در این شهر بازی کارناوال های مختلف با نمایش های خیره نماینده، جهانگردان را به خود جذب می نماید. کامل ترین وسایل بازی جهان در این پارک های وجود دارد. شخصیت های کارتونی به یادگار مانده از انیمیشن های استودیوی والت دیسنی در دیسنی لند پاریس یاد آور روزهای دور و نزدیک برای تمامی مردم است.

کلیسای شارتر

شارتر از شهرهای کشور فرانسه در جنوب غربی پاریس قرار گرفته است. ساختمان کلسیای شارتر که در سالهای 1194 تا 1260 میلادی به سبک گوتیگ بازسازی شد، بیشتر به سبب شیشه های رنگی و مجستمه های معروف آن است. نخستین کلیسای گوتیگ در شمال فرانسه ساخته شد، و شاید برترین نمونه آن کلسیای شارتر در جنوب پاریس باشد که در اوایل قرن 13 ساخته شده و تا به امروز بی هیچ تغییری پا بر جا مانده است. مجلل ترین کلیساها، کلسیاهای جامع هستند که ساختنشان اغلب صدها سال طول کشیده و شاه کارهای مهارت و هنرمندی انسان ها هستند. قرون وسطا، در اروپا سال های طلایی برای ساختن کلیساها بودند.اولین مرحله ساختن کلسیا، پی ریزی پایه بنا بود. این کار، دیوار های قطوری را در عمق هشت متری از زمین کار می گذاشتند تا به آن تراز و پایگاه بدهد. کلیسای شارتر، 160 پنجره فرون وسطایی، از جمله پنجره معروف به آبی گل سرخی دارد. تکه های شیشه را به سرب به هم وصل نموده است و با مفتول های آهنی در محل کار گذاشته اند. برای اینکه دیوارها بتوانند سنگینی سقف را تحمل نمایند، شمع های سنگی کمانی شکل می ساختند و به دیوارهای خارجی کلیسا وصل می کردند. شمع های سنگی خارجی دیوارها را به شکل موجودات افسانه ای یا غول می تراشیدند و در دهان آنها ناودان یا آب روی فوراه مانند ایجاد می کردند تا هنگام بارندگی آب از دهان شان جاری گردد.

منبع: بهبودی، حمید؛ (1368) جهانگردی در عصر نوین، زنجان، نیکان کتاب، چاپ نخست.

منبع: راسخون
انتشار: 26 شهریور 1400 بروزرسانی: 26 شهریور 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1919

به "تور فرانسه: معرفی چند کلیسا در پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه: معرفی چند کلیسا در پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید