پرسپولیس و استقلال؛ سودده یا بدهکار؟

به گزارش گردشیا، بعد از بار ها شکست در پروژه خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال -که آخرین آن همین سال گذشته بود- وزارت ورزش و جوانان به شدت کمر همت بسته تا در نیمه نخست سال جاری این اتفاق رخ دهد.

پرسپولیس و استقلال؛ سودده یا بدهکار؟

طبق قوانین هر شرکتی که بخواهد در شیوه های مختلف به بخش خصوصی واگذار شود، باید شرایطی را از جمله سود بده بودن دارا باشد، مسئله ای که با وجود مسائل مالی و بدهی های سرسام آور داخلی و خارجی غیر ممکن به نظر می رسد. زیان انباشته واژه غریبی برای استقلال و پرسپولیس نیست، این باشگاه ها در سالیان گذشته با این پدیده زندگی کرده اند.

طبق اعلام ابوالقاسم شمسی معاون سازمان خصوصی سازی در آخرین صورت های مالی که در تیرماه سال 98 به تصویب مجمع رسیده، زیان انباشته باشگاه استقلال 155 میلیارد تومان و مبلغ بدهی این باشگاه 190 میلیارد تومان است. 56 میلیارد تومان از بدهی استقلال مالیاتی است.

در باشگاه پرسپولیس نیز سود و زیان انباشت شده شرکت، طبق صورت های مالی خرداد 98، 135 میلیارد و جمع بدهی های آن مشابه باشگاه استقلال 190 میلیارد تومان است. از این مبلغ، 75 میلیارد تومان آن بدهی مالیاتی است.

در استقلال و پرسپولیس شفافیت مالی حرف اول که هیچ، حرف آخر را هم نمی زند. این شرایط در کنار تغییرات پیاپی مدیریتی (هر فصل چند بار) باعث شده بدهی روی بدهی های قبلی گذاشته شود تا الان در دفتر حساب و کتاب این باشگاه ها بدهی 380 میلیارد تومانی وجود داشته باشد. اگرچه گفته شده برای این موضوع سازوکاری اندیشیده شده و خریداران با علم به بدهی اقدام به خرید سهام پرسپولیس و استقلال می کنند اما باز هم این سؤال مطرح می شود که افراد طلبکار چگونه باید پول خود را دریافت کنند و با چه فرد یا افرادی طرف خواهند بود.

در بحث مالی دو باشگاه، تنها نظم و انضباطی که می توان شاهد بود، همین مبلغ های مشابه بدهی در دو باشگاه رقیب است. یعنی استقلال و پرسپولیس به جای اینکه حواس شان به پرداخت مطالبات و تسویه حساب باشد، روی ترازوی مبلغ بدهی تمرکز کرده بودند که مبادا از رقیب شان جلو نزنند یا حتی عقب نمانند! اینکه پرسپولیس و استقلال با هزینه کرد ها و شرایط کاملاً مختلف در چندین دهه فعالیت رقم بدهی مشابه (هرکدام 190 میلیارد تومان) را به بار آورده اند جای تعجب دارد!

علاوه بر این بحث درآمدهای باشگاه ها نیز مطرح است. گفته شده پرسپولیس در سال گذشته 113 میلیارد تومان درآمد داشته که حدود 2 میلیارد و 800 میلیون آن سود بوده، اما آیا می توان پذیرفت که پرسپولیس با این حجم انبوه بدهی و مسائل، سودده بوده است؟ در استقلال چگونه می شود که این باشگاه دو سال قبل (97) با مبلغ 7 میلیارد و 200 میلیون تومان زیان ده اعلام می شود اما به یک باره در صورت های مالی سال گذشته با 8 میلیارد و 100 میلیون تومان سود، سودده شده است؟ چه چیزی در این باشگاه به غیر از افزایش بدهی ها و تشدید بحران در یک سال تغییر کرده که حالا از ضرر مطلق به سوددهی رسیده است؟ آیا اعلام سوده بودن این باشگاه ها بازی با ارقام برای فراهم کردن شرایط در قانونی که می گوید هر شرکتی که می خواهد واگذار شود باید در دو سال قبل سوده باشد نیست؟!

در این میان البته گفته می شود که ملک هایی نظیر ورزشگاه مرغوبکار، کمپ ناصر حجازی یا ساختمان باشگاه آپارتمان هایی که متعلق به باشگاه پرسپولیس بوده جزو سرمایه ها و دارایی های پرسپولیس و استقلال ثبت شده و به همین دلیل این دو باشگاه سودده اعلام شده اند؛ اما نکته اینجاست که دستور واگذاری کمپ حجازی همین چند روز پیش از سوی وزیر ورزش صادر شد و ارتباطی به سال گذشته نداشت، ضمن اینکه درباره پرسپولیس هم همین موضوع صدق می کند.

اگر چه وزیر ورزش از عزم جدی این وزارتخانه صحبت کرده اما در شرایطی از شهریور ماه سال 99 به عنوان زمان خصوصی شدن پرسپولیس و استقلال یاد می شود که ابهامات و مسائل زیادی در این راه وجود دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1133

به "پرسپولیس و استقلال؛ سودده یا بدهکار؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسپولیس و استقلال؛ سودده یا بدهکار؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید