هشدارهای پلیس برای خرید و فروش کالاهای اینترنتی

به گزارش گردشیا، رییس پلیس پیشگیری تهران با ارائه توصیه هایی به شهروندان خواست تا در زمان خرید یا فروش کالا در فضای مجازی هشدارهای پلیسی را جدی بگیرند تا هدف سودجویان و کلاهبرداران فضای مجازی قرار نگیرند.سردار کیوان ظهیری با توصیه به فروشندگان کالاهای دست دوم در سایت های خرید و فروش اینترنتی گفت: کلاهبرداران و سودجویان از هر فرصتی برای فریب کاری و اقدامات مجرمانه استفاده می کنند که در برخی مواقع مشاهده شده که فروشندگان کالاهای دست دوم در نقشه این افراد کلاهبردار گرفتار شده اند.

هشدارهای پلیس برای خرید و فروش کالاهای اینترنتی

وی افزود: خریداران کالاهای دست دوم پس از تماس با فروشندگان برای مشاهده کالا قرار حضوری می گذارند و پس از بررسی کالای مورد نظر برای پرداخت پول، شماره کارت یا حساب بانکی فروشنده را گرفته و از طریق تلفن همراه و به شیوه ساتنا اقدام به واریز پول به حساب مشتری می کنند. پرداخت به شیوه ساتنا به گونه ای است که واریز پول در سامانه رزور می شود و عملیات بانکی به عنوان انتقال پول به ثبت می رسد، اما پرداخت هنوز انجام نشده و قابل لغو است. سپس خریدار با نشان دادن صورتحساب بانکی به فروشنده او را از پرداخت پول مطمئن می کند و وی و کالا را تحویل خریدار می دهد.

رییس پلیس پیشگیری تهران ادامه داد: کلاهبرداران پس از تحویل دریافت کالا و دور شدن از محل اقدام به لغو انتقال پول به حساب فروشنده می کند و فروشنده نیز دیگر اطلاعاتی از خریدار کالا ندارد و بعد از 24 ساعت که پول به حسابش واریز نمی شود متوجه می شود که در دام این کلاه برداری گرفتار شده است.

سردار ظهیری به کاربران توصیه کرد که در زمان فروش کالا تا زمانی که تراکنش بانکی و واریز پول به حساب از سمت بانک خود فروشنده تایید نشده، از تحویل کالا به خریدار خودداری کنند.

این مقام پلیسی در مورد اینکه در برخی موارد دیده شده خریداران کالا در فضای مجازی اقدام به پرداخت بیعانه می کنند، گفت: در برخی از پرونده ها دیده شده که فروشنده برای این که کالا را برای خریدار رزرو کند، درخواست بیعانه می کند و متاسفانه برخی خریداران برای تهیه کالای مورد نظر اقدام به واریز این مبلغ می کنند و پس از آن فروشنده پاسخ تماس خریدار را نمی دهد.

وی افزود: معمولا به دلیل پایین بودن مبلغ بیعانه، تعداد کمی از کسانی که به این شیوه هدف کلاهبرداری قرار می گیرند اعلام شکایت می کنند، اما این سودجویان از افراد زیادی به این شیوه کلاهبرداری کرده و پول زیادی به جیب می زنند.

رییس پلیس پیشگیری فاتب از شهروندان درخواست کرد که در صورت گرفتار شدن در دام این کلاهبرداران با مراجعه به پلیس اعلام شکایت کنند تا افراد دیگری هدف این کلاهبرداری ها قرار نگیرند.

سردار ظهیری همچنین گفت: شهروندان توجه داشته باشند تا زمانی که از آدرس، هویت و مشخصات فروشندگان اطمینان پیدا نکرده اند به هیچ عنوان اقدام به واریز پول به حساب افراد نکنند. همچنین شهروندان پیش از اقدام به پرداخت، از اصالت کالا و از وجود آن مطمئن شوند.

رییس پلیس پیشگیری پایتخت تاکید کرد که در مورد خرید کالاهای دیجیتال مثل موبایل و تبلت خریداران IMEI دستگاه را با جعبه کالا مطابقت دهند تا مشکلاتی از قبیل خرید کالای سرقتی یا خرید موبایل رجیستر نشده برای آنها پیش نیاید. برای مشاهده IMEI دستگاه می توانید از کد دستوری *#06# استفاده کنید.

او ادامه داد: مردم باید هوشیار باشند و اطلاع داشته باشند که هیچ کالایی بدون دلیل ارزان نیست و در بیشتر پرونده ها دیده شده که کلاهبرداران برای وسوسه کردن و گرفتار کردن سوژه هایشان کالا را در فضای مجازی به قیمت پایین تری آگهی می کنند تا کاربران را وسوسه کنند و با استفاده از طمع خرید جنس ارزان آن ها را هدف کلاهبرداری قرار می دهند.

خبرنگاران به شما پیشنهاد می کند برای معاملاتی امن تر و مطمئن تر راهنمای خرید امن را مطالعه کنید.

منبع: دیوار
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1146

به "هشدارهای پلیس برای خرید و فروش کالاهای اینترنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدارهای پلیس برای خرید و فروش کالاهای اینترنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید