هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و نوغانداران، خطر کم آبی پیش روی بخش کشاورزی

به گزارش گردشیا، مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی چند روز آینده، کشاورزان و نوغانداران توصیه های هواشناسی را جدی بگیرند.

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و نوغانداران، خطر کم آبی پیش روی بخش کشاورزی

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار، از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: بنابر نقشه های هواشناسی طی 2 تا 3 روز آینده در منطقه های از جنوب کرمان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال فارس، ارتفاعات مازندران و تهران رگبار پراکنده و رعد و برق انتظار می رود.

وی افزود: امروز در شمال شرق فارس، نوار غربی اصفهان، یزد و ارتفاعات استان کرمان، هرمزگان، قزوین، البرز و تهران رشد ابر گاهی رعد و برق داریم.

حقیقت از استمرار بارش در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: طی روزهای جمعه و شنبه در بخش هایی از شمال غرب کشور بویژه شمال استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و قسمت هایی از ارتفاعات البرز مرکزی، شمال شرق فارس و ارتفاعات زاگرس جنوبی بارش پراکنده پیش بینی می شود .

این مقام مسئول از وزش باد شدید در نوار شرقی کشور خبر داد و گفت: امروز در شرق سواحل خزر کاهش 6 تا 10 درجه ای دما داریم که این موضوع برای شالیکاران اهمیت دارد و هر چه سریع تر باید کشت را به زمین اصلی انتقال دهند تا مسئله ای رخ ندهد.

وی در توصیه ای به کشاورزان بیان نمود: امروز و فردا در بسیاری از منطقه ها بویژه نقاط جنوبی کشور به علت شدت نور زیاد باید از سایه بان استفاده شود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: نوغانداران استان های شمالی تنظیم دما و رطوبت را در جایگاه های پرورش نوغان انجام دهند.

وی در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان نمود: باغداران در باغات پسته باید محلول پاشی گوگرد را انجام دهند، اما توصیه می شود که اگر پوست پسته یا برگ درختان پسته ضخیم نشده است، از 15 خرداد به بعد این کار را انجام دهند.

به گفته حقیقت، با توجه به شرایط بارش و سال خشک برای کشت بهاره به کشاورزان توصیه می شود که با وجود احتمال خطر کم آبی در تابستان سطح زیر کشت را افزایش ندهند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین شرایط بارش باران بیان نمود: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی 126 میلی متر، در مدت مشابه سال قبل 273.4 میلی متر و در دوره بلندمدت 216.2 میلی متر بوده که این امر نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 53.3 درصدی و دوره نرمال بلندمدت 41 درصد کاهش بارش را نشان می دهد.

حقیقت در پایان شرح داد: با توجه به شرایط بارش، تمامی استان ها در معرض انواع خشکسالی هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1895

به "هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و نوغانداران، خطر کم آبی پیش روی بخش کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و نوغانداران، خطر کم آبی پیش روی بخش کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید