ضرورت استقرار تدریجی صنایع در کنار دریاها

به گزارش گردشیا، تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید در نقاط مختلف کشور بحث فرونشست زمین و فقیرشدن سفره های زیرزمینی به معضل اساسی بدل شده است. بنابراین توسعه این صنایع باید متوقف گردد و به صنایع نو اجازه استقرار در منطقه ها کم آب کشور داده نشده و به تدریج نسبت به جابه جایی استقرار این صنایع در ساحل اقدام هایی انجام گردد.

ضرورت استقرار تدریجی صنایع در کنار دریاها

الله وری دهقانی در گفت و گو با پانا با بیان اینکه بخشی از فولاد کشور در استان آذربایجان شرقی فراوری می گردد، اظهار کرد: در حالی که سهم فراوری فولاد در این استان در مقایسه با سایر استان ها بالا نیست اما قطع برق و گاز در این استان بیش از استان های دیگر بوده است.

وی اضافه کرد: گزارشات مکتوبی به مجلس یا کمیسیون های مرتبط درباره اثرات نامطلوب قطع و برق بر واحدهای صنعتی و فولادی ارایه نشده است.

دهقانی با اشاره به نقش موثر صنایع فولادی در تامین مواد اولیه برای واحدهای پایین دست و صنایعی مانند خودرو و لوازم خانگی، اظهار داشت: کوشش هایی اجرا شده است تا قطع برق و گاز در واحدهای صنعتی کمتر از بخش های خانگی باشد.

صنایع بزرگ و فولادی باید به ساحل دریاها کوچ داده شوند. 1800 کیلومتر در سواحل جنوبی کشور وجود دارد که امکان جانمایی صنایع آب بر در آن ها فراهم است

عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: در خصوص نرخ گاز نیز گلایه مندی هایی از سوی صنایع وجود داشته و این انتظار وجود دارد که با توجه به سرمای هوا در استان های غربی نرخ گاز صنایع با تعرفه مناسب تری در اختیار آن ها قرار گیرد.

سیاست های نامناسب در جانمایی صنایع

وی گفت: سیاستگذاری ها درباره جانمایی صنایع در کشور سیاست های نامناسبی بوده است و متاسفانه همچنان نیز این سیاست های غلط تداوم دارد. استان های اصفهان و کرمان در نزدیکی کویر قرار دارند و آب شرب و صنعتی آنها به سختی درحال تامین است و با سیاست های غلط مسئولان گذشته جانمایی ذوب آهن و فولاد مبارکه مناسب نبوده است و اکنون استان اصفهان با مسائل متعددی در تامین آب کشاورزی و شرب روبرو است.

دهقانی اظهار داشت: صنایع آب زیادی مصرف می نمایند و تنش آبی میان استان های همجوار استان اصفهان شکل گرفته و تامین آب به یک معضل بدل شده است و متاسفانه این سیاست ها ادامه دارد.

وی با اشاره به شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به استان های مرکزی اظهار کرد: انتقال آب و شیرین سازی آن هزینه و انرژی بالایی می طلبد و ضروری است تا توسعه این صنایع آب بر در کنار آب های شور دریا در دستور کار قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: صنایع بزرگ و فولادی باید به ساحل دریاها کوچ داده شوند. 1800 کیلومتر در سواحل جنوبی کشور وجود دارد که امکان جانمایی صنایع آب بر در آنها وفراهم است.

وی اظهار کرد: تراکم جمعیت نیز باید به سمت سواحل سوق داده گردد اما متاسفانه در ایران برعکس همه جهان عمل شده است و این امیدواری وجود دارد که سیاستگذاران کشور به گونه ای برنامه ریزی نمایند که سیاست های درست و کم هزینه ای را برای کشور اجرایی نمایند.

دهقانی عنوان نمود: اگر فکری برای جابه جایی صنایع انجام نگردد به زودی این مردم هستند که باید از شهرهای کم آب کشور کوچ نمایند و به شهرهای دیگر بروند. به علت حجم گسترده و بالای استفاده از آب های زیرزمینی سفره های زیرزمینی فقیر شده و فرونشست زمین نیز یکی از علت استفاده بی رویه از آب ها است.

وی توضیح داد: در نقاط مختلف کشور بحث فرونشست زمین و فقیر شدن سفره های زیرزمینی به معضل اساسی بدل شده است. بنابراین توسعه این صنایع باید متوقف گردد و به صنایع نو اجازه استقرار داده نشده و به تدریج نسبت به جابه جایی استقرار این صنایع در ساحل اقدام هایی انجام گردد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: عدم برنامه ریزی مسئولان موجب می گردد تا بحران آب در آینده ای نه چندان دور مسائل متعددی را برای به وجود آورد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2137

به "ضرورت استقرار تدریجی صنایع در کنار دریاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت استقرار تدریجی صنایع در کنار دریاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید