میزان وابستگی خروج نظامی آمریکا به مذاکرات بین الافغانی؛ دولت افغانستان کجای ماجرا است؟

به گزارش گردشیا، براساس توافقنامه قطر، خروج آمریکا به موفقیت مذاکرات بین الافغانی وابسته نیست بلکه مشروط به مبارزه طالبان با تروریسم و تضمین عدم تهدید علیه آمریکا از خاک افغانستان است اما دولت کابل در این اواخر برای ایفای نقش در این میانه کوشش می نماید.

میزان وابستگی خروج نظامی آمریکا به مذاکرات بین الافغانی؛ دولت افغانستان کجای ماجرا است؟

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، فرایند صلح افغانستان و شروع مذاکرات بین الافغانی در شرایط کنونی به بن بست خورده است و کارشناسان نیز از تمایل آمریکا برای خروج همه نیروهایش از افغانستان پیش از انتخابات ماه نوامبر خبر می دهند.

با این حال، براساس توافقنامه قطر، خروج آمریکا و ناتو از افغانستان به موفقیت مذاکرات طالبان و دولت افغانستان وابسته نیست.

براساس این توافقنامه که 29 فوریه (10 اسفند 1398) بین ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی رهبر طالبان و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در حضور نمایندگان حدود 30 کشور و سازمان بین المللی در دوحه به امضا رسید، خروج نیروهای آمریکایی تنها به پایبندی طالبان نسبت به تعهداتش در رابطه مبارزه با تروریسم بستگی دارد.

پس از امضای توافقنامه قطر، طالبان به تعهدش برای عدم حمله به نیروهای آمریکایی و ناتو پایبند بوده است اما همیشه به نیروهای امنیتی افغان حمله نموده است.

از سوی دیگر، آمریکا در این مدت، مطابق با توافقنامه قطر شمار نیروهایش را به 8600 نفر کاهش داده و به گفته مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا شمار نیروهای این کشور در افغانستان تا ماه نوامبر به کمتر از 5 هزار نفر نیز کاهش خواهد یافت.

در متن توافقنامه آمریکا و طالبان آمده است که آتش بس دائمی و جامع در دستور کار مذاکرات بین الافغانی خواهد بود اما هیچ اشاره ای نشده که خروج آمریکا وابسته به موفقیت این مذاکرات است.

خاطرنشان می گردد که آمریکا در توافقنامه صلح با طالبان متعهد شده است تا زمینه آزادی 5 هزار زندانی طالبان را فراهم کند و پس از شروع مذاکرات بین الافغانی نیز دو طرف باید همه زندانیان را طی 3 ماه آزاد نمایند اما اکنون دولت افغانستان مغایر با تصمیم لویه جرگه مشورتی صلح فرایند آزادی این زندانیان را متوقف نموده است.

کارشناسان بر این باورند که دونالد ترامپ برای افزایش شانس پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 3 نوامبر (13 آبان) در نظر دارد تا از هر طریق ممکن و اعطای امتیازات گسترده به طالبان به توافق با این گروه دست یابد و با تبلیغات رسانه ای این توافق را به مثابه یک پیروزی سیاسی در کارنامه سیاسی دولتش ثبت کند.

این در حالی است که اشرف غنی ادامه کار دولت خویش را به پشتیبانی مالی و نظامی واشنگتن وابسته می داند؛ وی پیش از این تصریح نموده بود که ارتش افغانستان بدون یاری های آمریکا حتی 6 ماه دوام نخواهد آورد.

کارشناسان بر این باورند که غنی با ایجاد مانع در جهت صلح و به امید پیروزی جو بایدنکوشش دارد شروع مذاکرات بین الافغانی را تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تاخیر بیاندازد.

اشرف غنی به خوبی می داند که نتیجه مذاکرات بین الافغانی چه برقراری نظام جمهوری و چه برپایی امارت اسلامی طالبان باشد، به معنی انتها کار دولت وی خواهد بود بنابراین با عدم آزادی زندانیان طالبان کوشش می نماید فرایند صلح، مذاکرات و خروج نیروهای آمریکایی را پیچیده تر سازد.

مراسم تحلیف بایدن، درصورت پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، 20 ژانویه 2021 (1 بهمن 1399) برگزار خواهد شد. وی احتمالاً در چند ماه نخست کار دولت خویش مشغول تشکیل کابینه و نیز بهبود روابط با اتحادیه اروپا و شرایط مالی آمریکا خواهد بود که از همه گیری کرونا بشدت آسیب دیده است.

به عبارت دیگر مسئله خروج از افغانستان از اولویت های دولت بایدن نخواهد بود و فرصت بوجود آمده این امکان را به دولت غنی می دهد تا با خرید زمان ضمن کوشش برای کسب حمایت دولت آینده آمریکا مواضعش را در مذاکرات تقویت کند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1305

به "میزان وابستگی خروج نظامی آمریکا به مذاکرات بین الافغانی؛ دولت افغانستان کجای ماجرا است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان وابستگی خروج نظامی آمریکا به مذاکرات بین الافغانی؛ دولت افغانستان کجای ماجرا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید