بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس 3 ماه قبل از ایجاد، طراحی شده بود

به گزارش گردشیا، کتاب نفت و خون، کوشش بی رحمانه محمد بن سلمان برای قدرت جهانی از بردلی هوپ، روزنامه نگار آمریکایی و جاستین شک، مشاور اقتصادی مطالبی را از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان و در کنار آن، برنامه ریزی های وی در بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با قطر پرده برمی دارد.

بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس 3 ماه قبل از ایجاد، طراحی شده بود

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی کاتالوگ a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، الخلیج (فارس) آنلاین چکیده ای از کتابی که در خصوص بحران میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است، منتشر کرد. در این کتاب، عنوان شده که سفیر آمریکا در ریاض، بارها هشدارهایی را به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نسبت به هر تجاوز نظامی به قطر مطرح نموده است.

اما در این کتاب عنوان شده است که استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اشاره به قطر، به محمد بن زاید گفته است: ما باید به آنها توجه داشته باشیم. آنها بدتر از فارس ها هستند.

هوپ، خبرنگار و شِک، مشاور در این کتاب می گویند که عربستانی ها به جارد کوشنر، داماد ترامپ، یک ساعت قبل از اجرای تحریم قطر، این تصمیم خود را اعلام کردند اما کوشنر از آنها خواست تا این گام خود را به تاخیر بیندازند اما او این پاسخ را دریافت کرد: این کار بسیار دیر شده است، ما تحرکات را آغاز نموده ایم.

این دو نویسنده تصریح کردند که رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا بعد از آغاز بحران میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، با کاخ سفید تماس گرفته و هشدار داد که اگر سه تن از عظیم ترین خریداران سلاح آمریکا، سلاح هایشان را علیه یکدیگر نشانه بگیرند، پایگاه العدید در خطر خواهد بود.

کتاب خون و نفت به این امر اشاره می نماید که کوشش های تیلرسون برای واداشتن ترامپ جهت آرام کردن اوضاع میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، موفقیت آمیز نبود. وی روز بعد به کوشنر و ترامپ گفت که بحران، زندگی قطری هایی را که نخواهند توانست در امتحانانشان شرکت نمایند، دگرگون خواهد نمود و شیری در بقالی ها وجود نخواهد داشت، که ترامپ نیز اینگونه پاسخ داد: من به هیچ وجه به شیر اهمیت نمی دهم.

وی ادامه داد: ترامپ به کوشنر در مقابل تیلرسون گفت: اگر کاری کردی که آنها با هم نزاع نمایند تا حمایت اقتصادی از تروریسم را کمتر نمایند، آنچه اتفاق افتاده در جهت درست است. بگذار سعودی ها یک راه خروجی پیدا نمایند.

در این کتاب تصریح شده که برنامه ریزی برای بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، سه ماه قبل از اینکه ساخته و پرداخته گردد، بالاخص در تاریخ 22 مارس 2017 آغاز شد و این بحران را یک استراتژیست سعودی به نام عبدالعزیز العتیبی تدوین کرد که در سفارت عربستان در واشنگتن کار می کرد. این اقدام به وسیله یک کمپین رسانه ای فشرده به مدت سه ماه انجام شد که بعد از سرانجام سفر ترامپ، در ژوئن آغاز شد.

در این کتاب آمده است: این طرح عبارت از این بود که یک پوشش هفتگی تدارک دیده گردد که آگاهی مخاطبان غربی را در خصوص (ادعاها مبنی بر) حمایت قطر از تروریسم و ارائه اطلاعاتی از دادن رشوه ها جهت خرید جام جهانی 2022 بیشتر کند.

طبق این کتاب، رهبری امارات در سال 2017 بعد از دست یابی به هم پیمانانی، احساس کرد که فرصت فراهم شده است تا بحرانی را با قطر آغاز نموده و زندگی را برای قطری ها سخت کند تا دوحه با شروط آنها موافقت کند اما بعد از اینکه قطر نیز تصمیم به رویارویی گرفت، نتیجه معکوس شد.

در این کتاب آمده است که مداخله آمریکا و فرانسه برای آرام کردن بحران کشورهای عرب خلیج فارس، همزمان با آغاز یک جنگ سایبری بی سابقه در تاریخ بود که طی آن، ایمیل سفیر امارات در واشنگتن هک و محتوای آن در چندین مطبوعات جهانی متنشر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1296

به "بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس 3 ماه قبل از ایجاد، طراحی شده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس 3 ماه قبل از ایجاد، طراحی شده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید