مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواهان سرانجام دخالت های خارجی در لیبی شد

به گزارش گردشیا، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با صدور یک بیانیه ضمن تاکید بر اینکه درگیری ها در لیبی برنده نداشته است، خواهان توقف دخالت خارجی و کوشش برای انتها دادن به بحران لیبی شد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواهان سرانجام دخالت های خارجی در لیبی شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره لیبی بیانیه منتشر و مواضع آمریکا درباره درگیری ها در این کشور افریقایی را تشریح کرد.

به گزارش وبسایت کاخ سفید، در بیانیه اوبراین آمده است: ایالات متحده به شدت درباره شدت دریافت درگیری در لیبی نگران است. ما با مداخله نظامی خارجی شامل استفاده از نیروهای مزدور و پیمانکاران نظامی خصوصی توسط هر کدام از طرف ها قویا مخالف هستیم. کوشش های جاری قدرت های خارجی برای سوءاستفاده از درگیری برای مثال با استقرار حضور نظامی بلندمدت یا کنترل کردن منابع متعلق به مردم لیبی، برای ثبات منطقه و تجارت دنیای تهدیدات بزرگی هستند. مضاف بر این، چنین کوشش هایی منافع امنیتی جمعی ایالات متحده و متحدان و شرکای ما در منطقه مدیترانه را تضعیف می نمایند. تشدید درگیری تنها سبب تعمیق و طولانی شدن منازعه خواهد شد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور ترامپ طی هفته های گذشته با چندین رهبر دنیا درباره لیبی صحبت نموده است و تعیین است که هیچ طرف برنده ای (در درگیری های لیبی) وجود ندارد. لیبیایی ها فقط در صورتی می توانند پیروز شوند که در کنار هم حاکمیتشان را دوباره اعمال و یک کشور یکپارچه را بازسازی نمایند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد: ایالات متحده به عنوان یک بازیگر فعال و بی طرف در حال تعامل دیپلماتیک 360 درجه ای با ذی نفعان داخلی و خارجی مساله لیبی به منظور یافتن راه چارهی برای سرانجام درگیری است؛ راه چارهی که از حاکمیت لیبی و منافع مشترک ایالات متحده، متحدان و شرکایمان حفاظت و حمایت می نماید.

اوبراین اضافه نمود: برای دستیابی به چنین هدفی، ما از همه طرف ها چه آنهایی که مسئول تشدید تنش های جاری هستند و چه کسانی که در کوشش برای سرانجام دادن به آن هستند می خواهیم، شرکت ملی نفت (لیبی) را توانمند نمایند تا کار حیاتی خود را با شفافیت کامل از سر بگیرد و همچنین یک راه چاره غیرنظامی برای سرت و الجفره اجرا نموده و به تحریم تسلیحاتی سازمان ملل احترام گذاشته و یک آتش بس را تحت مذاکرات نظامی 5+5 به رهبری سازمان ملل نهایی نمایند.

بیانیه مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در حالی منتشر شده که لیبی از سال 2011 به دنبال لشگرکشی نظامی ناتو و کشورهای غربی که به سقوط رژیم معمر قذافی انجامید، دچار بحران بوده و اکنون بین دو گروه اصلی لیبیایی و حامیان خارجی آنها تقسیم شده است.

طبق گزارش ها، دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج که از نظر بین المللی دولت قانونی و مشروع لیبی شناخته می گردد، از حمایت های ترکیه و بعضی دیگر از کشورها برخوردار است حال آنکه ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر از حمایتهای مصر، روسیه، امارات و بعضی کشورهای اروپایی برخوردار است

حدود دو هفته قبل فرماندهی نظامیان تروریست آمریکا در آفریقا مدعی شد که روسیه همچنان به ارسال سلاح به لیبی ادامه می دهد و مسکو اقدام به ارسال جنگنده و تجهیزات نظامی به لیبی نموده است.

مسکو بارها گزارش ها و اظهارنظرهای مقام های کشورهای مختلف درباره یاری های مسکو به نیروهای ژنرال خلیفه حفتر و حضور نیروهای ارتش روسیه در لیبی را تکذیب نموده است.

در صحنه تحولات میدانی لیبی درگیری ها همچنان ادامه دارد و روز گذشته منابع وابسته به نیروهای خلیفه حفتر خبر دادند، جنگنده های ارتش تحت امر ارتش ملی لیبی به مواضع نیروهای دولت وفاق ملی و ترکیه در مِصراته حمله نموده اند.

به ادعای این منابع، بالگردهای ترکیه، آشیانه پهپادها و یک هواپیمای باری نظامی که از ترکیه به لیبی سلاح حمل می کرد، هدف قرار گرفته و خسارت های بسیار جدی به نیروهای ترکیه و دولت وفاق ملی وارد شده است (جزئیات بیشتر).

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1275

به "مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواهان سرانجام دخالت های خارجی در لیبی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواهان سرانجام دخالت های خارجی در لیبی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید