مسمومیت های شایع در فصل گرما

به گزارش گردشیا، آیا در خصوص مسمومیت های شایع در فصل گرما چیزی می دانید؟ از آنجایی که ویروس ها و باکتری ها در هوای گرم فرصت بیشتری برای رشد و تکثیر دارند، فصول گرم سال مثل تابستان، زمان اوج بیماری های و مسمومیت ها هستند. از طرفی، اختلالات دیگر مثل، و … می تواند باعث ضعیف شدن بدن در مقابل باکتری ها و ویروس های مختلف گردد. به همین دلیل، رعایت بهداشت فردی و نکات سلامتی، تا حد زیادی می تواند از بروز مسمومیت های شایع در فصل گرما، پیشگیری کند. بعلاوه با به کار بستن بعضی دستورالعمل های بهداشتی می توانید این مسائل را درمان کنید. این مقاله از سرویس در را به آنالیز بیماری ها و مسمومیت های شایع در فصل گرما اختصاص داده ایم و در خصوص راه های پیشگیری و درمان بیماری های فصل تابستان به شما خواهیم گفت.

مسمومیت های شایع در فصل گرما

مسمومیت های شایع در فصل گرما

انواع مختلفی از مسمومیت ها با مواد غذایی که مستعد فساد هستند، وجود دارند که در فصل گرما احتمال ابتلا به آنها افزایش می یابد. در بعضی موارد این مسمومیت ها خفیف و در بعضی مواقع، شدید خواهد بود. نباید فراموش کنید که تا قبل از شدت گرفتن مسمومیت ها باید با پزشک درباره راه درمان مشورت کنید، مخصوصا اگر بعد از انجام ، بهبود پیدا نکردید.

مسمومیت غذایی با غذاهای کنسرو شده

کنسروها جزو برترین مکان ها برای رشد باکتری های بیماری زا هستند. به همین دلیل هم توصیه می گردد که قبل از مصرف، آنها را به مدت حداقل 20 دقیقه بجوشانید. باکتری عامل مسمومیت ناشی از مصرف کنسرو، بوتولیسم نام دارد و معمولا در کنسروهایی که منفذ ورود هوا به آن وجود داشته باشد، به سرعت رشد می نماید.

اما در مجاورت دمای بالا و جوشانده شدن، از بین می رود. کنسروهای مختلف مثل ، لوبیا، انواع خوراک های کنسرو شده و … در صورتی که باد نموده باشند، احتمال مسمومیتشان بیشتر است.

عوارض ناشی از مسمومیت غذایی با کنسرو، ابتدا با خشکی دهان و افتادگی پلک بروز پیدا می نماید. سپس احساس ضعف، سستی و کرختی، خود را نشان می دهد. در این حالت، معمولا فرد مسموم شده، دچار اختلال در عملکرد سیستم گوارش، دستگاه تنفسی و دو بینی هم خواهد شد.

در صورت مشاهده این عوارض، حتما باید به پزشک مراجعه کنید، چون در موارد شدید، احتمال مرگ وجود دارد. مسمومیت با کنسرو، جزو مسمومیت های شایع در فصل گرما محسوب می گردد که به راحتی قابل پیشگیری است.

مسمومیت با غذای شب مانده و فاسد شده

در فصل تابستان، حتما غذاهای پخته شده را بعد از مصرف و تا وعده بعد، در یخچال نگه دارید. یکی از مسمومیت های شایع در فصل گرما، مسموم شدن با غذاهایی است که شب قبل در محیط گرم و آشپزخانه مانده اند. این غذاها شامل ، خوراک و می شوند که به صورت پخته و آماده هستند.

اگر این غذاها در محیطی گرم و خارج یخچال بمانند، باکتری به نام باسیلوس سرئوس امکان رشد پیدا می نماید و خوردن غذای حاوی این باکتری، منجر به دل درد، اسهال، حالت تهوع و استفراغ خواهد شد. در این صورت هم باید به پزشک مراجعه کنید تا با خوردن داروهای مخصوص، ظرف نهایتا دو روز ، بهبودی خود را به دست آورید.

مسمومیت ناشی از بسته بندی مواد غذایی

یکی از مسمومیت های رایج، به وسیله بسته بندی نادرست و غیر بهداشتی مواد غذایی منتقل می گردد. برای مثال در بعضی موارد، بسته بندی مواد غذایی مثل برنج در پاکت هایی که دارای رطوبت هستند یا اگر از فلزات سنگین در ظروف نگهداری استفاده شده باشد، احتمال مسمومیت وجود دارد. بعلاوه قرص های شیمیایی که برای نگهداری طولانی مدت برنج در کیسه ها قرار داده می شوند، می توانند باعث ایجاد مسمومیت شوند.

مسمومیت با گوشت

یکی از مسمومیت های شایع در فصل گرما، مسموم شدن با گوشتی است که در هوای گرم مانده است. قرار دادن گوشت در محیطی به جز یخچال، باعث رشد میکروبی به نام کلستریدیوم می گردد که مسمومیت ناشی از آن، به شکل دردهای شکمی و ، بروز پیدا می نماید. این عوارض معمولا بین 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف گوشت فاسد، آشکار می شوند.

برای درمان این نوع مسمومیت، احتیاج به مراجعه به پزشک و درمان با تزریق سرم و داروهای ضد تهوع است. بعلاوه در این مواقع، پزشکان توصیه می نمایند که از خوردن غذا جلوگیری گردد تا روده ها، توان خود را دوباره به دست بیاورند.

مسمومیت با شیرینی های خامه ای

شیرینی هایی که در آن ها از خامه استفاده می گردد، بسیار مستعد ایجاد مسمومیت در فصل تابستان هستند. خامه جزو مواد غذایی است که نباید در خارج یخچال بماند چون فسادپذیری بسیار بالایی دارد. در شیرینی و نان های خامه ای، میکروبی به نام استافیلوکوک باعث بروز مسمومیت می گردد. این مسمومیت در فصل های گرم سال، شایع تر است.

علائم مسمومیت با این میکروب، به صورت استفراغ بروز پیدا می نماید و فرد مسموم شده معمولا تا 24 ساعت نمی تواند مواد غذایی دیگری بخورد، چون با استفراغ مکرر روبرو خواهد شد. این نوع مسمومیت با خوردن سوسیس، کالباس و ساندویچ های سرد هم ایجاد می گردد. در صورتی که یا خامه ای، بیش از یک ساعت در دمای محیط و گرما ماندند، از خوردن آن ها بپرهیزید چون احتمال مسمومیت در آنها بسیار زیاد خواهد بود.

مسمومیت با آب آلوده

برطرف تشنگی با آب آلوده و تصفیه نشده هم از دیگر مسمومیت های شایع در فصل گرما است. اگر ورزش کردن در پارک جزو برنامه های روزانه شما است، یک بطری آب با خود همراه داشته باشید. اگر هم می خواهید از شیرهای آب داخل پارک، آب بنوشید، حتما به تابلو آب آشامیدنی یا غیر آشامیدنی دقت کنید. چون بعضی از شیرهای پارک، مخصوص آب چاه هستند و آلوده بودن آن ها، حتمی است. در صورت نوشیدن این آب ها، احتمالا ابتلا به بیماری های خطرناکی مثل وبا، بیماری های انگلی، حصبه و بیماری های عفونی وجود دارد.

بیماری هایی که فرد، با خوردن آب آلوده به آن ها دچار می گردد، همراه با تب، و درد در ناحیه شکم همراه خواهد بود. اگر هم در طبیعت هستید و آب سالم، در دسترس ندارید، برترین راه جوشاندن آب و مصرف آن بعد از خنک شدن است. در این حالت باکتری های مضر آب از بین خواهند رفت و آب، تمیز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: برترین روش های شستن توت فرنگی

توصیه های کاربردی برای پیشگیری از مسمومیت در تابستان

برای این که از ابتلا به بیماری ها و اختلالات سلامتی ناشی از مسمومیت های شایع در فصل گرما پیشگیری کنید، کافی است چند راه چاره ساده را انجام دهید. این راه چارهها، شامل موارد زیر می شوند:

*تا جای ممکن از مصرف غذاهای رستورانی و فست فود خودداری کنید. سعی کنید خودتان در خانه، غذای مصرفی تان را بپزید و آماده کنید. در صورت احتیاج، غذاهایتان را از مکان ها و رستوران هایی تهیه کنید که از نظر بهداشتی، تایید شده و سالم هستند.

*از قرار دادن شیرینی ها و مواد غذایی که زود فاسد می شوند، در خارج یخچال، خودداری کنید. شیرینی ها و نوشیدنی هایی که حاوی خامه هستند، مواد غذایی شامل انواع فرآورده های گوشتی مثل سوسیس و کالباس، و غذاهایی که در آنها از استفاده می گردد مثل یا ، ظرف مدت کوتاهی در خارج یخچال، دچار فساد خواهند شد.

*مواد غذایی مصرفی خود را به صورت بسته بندی و پاستوریزه، تهیه کنید. احتمال فاسد بودن مواد غذایی که فروشندگان دوره گرد به فروش می رسانند، بسیار زیاد است.

*میوه و سبزیجات را قبل از مصرف، به خوبی با مواد شوینده و ضدعفونی نماینده بشویید تا انگل ها و میکروب های موجود در آن ها، کاملا از بین بروند.

*اگر به مسافرت می روید، حتما با خودتان آب سالم برای آشامیدن و شست وشوی دست ها به همراه داشته باشید. قبل از صرف غذا، حتما دست هایتان را با همان آب تمیز بشویید.

سوالات متداول

مسمومیت های شایع در فصل گرما با خوردن چه مواد غذایی ایجاد می گردد؟

رایج ترین مسمومیت های تابستانی با خوردن غذاهای شب مانده، گوشت های فاسد، آب آلوده، فرآورده های گوشتی و انواع کنسرو و آب آلوده ایجاد می شوند.

علائم مسمومیت شامل چه چیزهایی می شوند؟

در صورت بروز مسمومیت، علائم مختلفی از جمله دل درد و دل پیچه، تب، اسهال، استفراغ، حالت تهوع، بیحالی، ضعف و … بروز پیدا می نماید. البته اگر منشأ مسمومیت متفاوت باشد، عوارض ممکن است به شکل متفاوتی خود را نشان دهد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2227

به "مسمومیت های شایع در فصل گرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسمومیت های شایع در فصل گرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید