مسأله تفاوت بین نسلی در خانواده ها

به گزارش گردشیا، سبک زندگی به معنای شیوه زندگی خاص یک انسان است که شامل ارزش ها، شیوه های رفتار، حالت ها و سلیقه ها و انتخاب های فرد است که روی جهتگیری فرد در راستا زندگی او تاثیر می گذارد.

مسأله تفاوت بین نسلی در خانواده ها

یکی از مسائلی که در خانواده ها باعث ایجاد اختلاف نظر و تنش می گردد، تفاوت بین نسلی و تفاوت در دیدگاه ها و ارزش ها و سبک زندگی نسل جوان با والدینشان است.

جوانان نیازها و دیدگاه هایشان به مرور با والدینشان متفاوت می گردد و به دلیل این که نیازها و انتخاب های آنها از سوی والدینشان مورد پذیرش و تایید قرار نمی گیرد، رفته رفته از خانواده فاصله روانی می گیرند و نمی توانند خواسته ها و نظراتشان را به راحتی در خانواده مطرح نمایند.

این مسأله باعث شده است تا تمایل آنها به حضور در جمع ها و سفرهای خانوادگی به شدت کاهش یابد و رغبت داشته باشند تا تنها زندگی نمایند و از خانواده فاصله بگیرند.

همچنین اگر این امکان برایشان فراهم نباشد که به تنهایی زندگی نمایند، غالبا برنامه های شغلی فردی تحصیلی خود را به گونه ای تنظیم می نمایند که حداقل حضور را در خانواده داشته باشند.

اعتراض والدین در خصوص ساعت رفت وآمد، نوع پوشش، معاشرت ها و حتی در نوع موسیقی انتخابی نیز به چشم می خورد و نوع برخورد والدین در مقابل خواسته های فرزندشان بسیار اهمیت دارد.

خانواده هایی که در فضای خود فرصت همدلی و گفت وگو و بیان خواسته ها فراهم است بهتر می توانند انسجام خود را حفظ نمایند اما زمانی که تحقیر، تهدید، سرزنش و مقایسه در فضای خانواده حاکم می گردد، رفته رفته جوان از خانه بیشتر فاصله می گیرد و احتمال بی حرمتی و تنش افزایش می یابد و نهایتا فضای خانه ناسالم می گردد.

در چنین مواردی ضروری است تا از درمان های فردی و خانواده درمانی استفاده گردد تا فضای روانی خانواده به سمت آرامش راهنمایی گردد.

دکتر مهرنوش دارینی - روان شناس و مشاور / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1798

به "مسأله تفاوت بین نسلی در خانواده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسأله تفاوت بین نسلی در خانواده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید