6 روش مراقبت از پوست برای زندگی پر استرس

به گزارش گردشیا، اگر سرتان شلوغ است و مراقبت از پوست آخرین اولویتی است که به ذهنتان می رسد، بهتر است تجدید نظر کنید. در خبرنگاران روش های مراقبت از پوست برای سبک زندگی پراسترس را برایتان گفته ایم؛ روش هایی که برای درمان تاثیر استرس بر پوست مفید هستند.

6 روش مراقبت از پوست برای زندگی پر استرس

ما در برهه های مختلف زندگی مان، شرایط جسمی و روانیِ متفاوتی را تجربه می کنیم. حتماً همه می دانیم که میزان مطلوبیتِ فعالیت های روزانه اثر مستقیمی بر سلامت مان دارد. در واقع به فراخور وضعیت های شغلی و تحصیلی حالت هایی در بدن انسان پدید می آید که معمولاً تجلی بیرونی و عینی هم دارند. تغییراتی که در پوست بدن مان می بینیم خیلی وقت ها ناشی از استرس و فشارهای روزانه است .

با توجه به حجم فعالیت های روزانه و پیچیدگی های زندگی شهری، مراقبت از پوست می تواند به چالشی سخت مبدل گردد. این درحالی است که پوست بدن شبیه به تابلوی هشداردهنده است. پوست تجلیِ سلامت درون ما است. با این وصف چگونه می توان از پس چالش مراقبت از پوست برآمد؟ در این مقاله به چند نکتۀ حائز اهمیت برای مراقبت از پوست اشاره می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که پوست مان همیشه و همه وقت، فارغ از دردسرها و مسائل شغلی عالی به نظر می رسد و سلامت است.

1- مراقب اثر استرس بر پوست باشید

کیفیت زندگی شما در شرایط و موقعیت های مختلف، متفاوت است. ممکن است شرایط کاری دلپذیری داشته باشید و هر روز با نشاط و علاقۀ فراوان فعالیت کنید یا این که به هر دلیل وضعیت پرفشار و پر استرسی را تجربه می کنید.

استرس می تواند زندگی شما را مختل کند، چون آثار چندجانبه و فراگیری دارد که همۀ بدن را درگیر می نماید. حتی شدت و میزان استرس هم بر جسم و روان انسان آثار کیفی متفاوتی می گذارد.

اختلالات مغز و حافظه، اختلال در سیستم گوارش، اختلال در عملکرد هورمون ها، ناپایداریِ وزن بدن، پیری زودرس، ریزش مو، ابتلا به آکنه و ناراحتی های پوستی جملگی از پیامدهای تجربۀ فشارهای جسمی و روحی هستند. اگر فرد به طور مداوم در معرض استرس قرار بگیرد، رفته رفته با عواقب جبران ناپذیری روبرو خواهد شد. پس برای داشتن پوست سالم و بانشاط حتماً باید با استرس و شرایط پرتنش مقابله کنید.

2- هر روز صورتتان را بشویید

اگر می خواهید پوست صورتتان عالی به نظر برسد، باید هر روز صورتتان را بشویید. هیچ عذری قابل پذیرش نیست. حتی اگر دیر به خانه بازگشته اید، خستگی و دیرآمدن بهانۀ قابل قبولی برای رها کردن پوستتان نیست. حتماً آرایشتان را پاک کنید و صورتتان را بشویید.

نتیجۀ خوابیدن با آرایش، از بین رفتن و تخریب پوست است. با این کار پوستتان ملتهب، خسته و بی روح به نظر می رسد. ابتدا باید با یک پد پاک نماینده و شیرپاک کنِ مناسب و ضد آلرژی، آرایشتان را از سطح پوست پاک کنید و بعد از حذف مواد آرایشی پوستتان را با آب خوب بشویید.

باید با توجه به نوع پوست، پاک نماینده پوست خود را انتخاب کنید. اگر صورتتان آکنه یا لکه دارد می توانید از پاک نماینده های حاوی اسیدسالیسیلیک بهره ببرید که خاصیت ضد چربی و خشک نماینده دارند اما اگر پوست معمولی، خشک یا حساسی دارید بهتر است از پاک نماینده های حاوی آلفا هیدروکسی اسید بهره ببرید. این مواد به نحو مؤثری با خشکی و حساسیت مبارزه می نمایند و درعین حال رطوبت مورد احتیاج پوست را هم تأمین می نمایند.

همیشه پیگیر تغییرات پوستتان باشید و الزاماتش را ارزیابی کنید. چون پوست شما زنده است و به طور مداوم تغییر می نماید. وضعیت ها و تغییرات شغلی بر کیفیت پوستتان اثر می گذارند. از این رو متناسب با تغییرات و الزامات پوست باید از محصولات مراقبتی استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: ده تکنیک کاهش استرس

3- هرگز جوش و آکنه را دست کاری نکنید

آزمون ها و دوره های تحصیلی، بحران ها و چالش های کاری ممکن است واقعاً طاقت فرسا و پر استرس باشند. استرس می تواند منجر به برون ریزی پوست و ایجاد جوش و تاول بگردد. راه حل عمومیِ همۀ ما برای خلاص شدن از شرّ جوش های دردناک، عفونی و متورم، فشار دادن آن ها است؛ اما بهتر است این کار را نکنید چون باعث انتشار آلودگی می گردد و ممکن است کمکی به درمان التهاب نکند. اگر پوستتان حساس است و معمولاً در مواقع بحرانی جوش می زند پیش از بروز جوش و آکنه از محصولات ضد جوش بهره ببرید. در این رابطه بد نیست نگاهی به لوسیون های خشک نماینده و محصولات ضدآکنه بیندازید.

به هرحال از فشار دادن یا دست کاری جوش ها خودداری کنید، چون این کار منجر به آسیب و حساسیت پوستی می گردد، به سایر نواحی سرایت می نماید و روند درمان را هم طولانی می نماید. پیشنهاد ما به شما استفاده از کانسیلرهای پوشش دهنده و ضدآکنه است تا زیبایی پوستتان هم حفظ گردد.

4- هر روز از مرطوب نماینده و ضدآفتاب بهره ببرید

هرچه از خاصیت کرم های ضد آفتاب بگوییم کم گفته ایم. اگر می خواهید همیشه پوستتان عالی به نظر برسد و روند پیری سلول ها کند گردد، استفاده از ضدآفتاب راه حلی حتمی و لازم است. شاید وقتی بیرون از خانه، در دانشگاه یا اداره مشغول کارید به خاصیت محافظتیِ ضدآفتاب واقف نباشید یا اصلاً اهمیت چندانی برایتان نداشته باشد، اما مهم ترین رُکنِ مراقبت از پوست در برابر پرتوهای مضرّ نور خورشید، عملکرد ترکیباتِ به کار رفته در کرم های ضدآفتاب است.

پرتوهای مضر با ایجاد خطوطِ چین و چروک و دانه های سرسیاه، پیری سلول های پوست را تسریع می نمایند و در بدترین حالت هم منجر به سرطان پوست می شوند. پس لطفاً هر روز قبل از خروج از خوابگاه یا آپارتمان از کرم ضدآفتاب بهره ببرید و ضد آفتابتان همیشه همراهتان باشد که هرچند ساعت یک بار بتوانید آن را تجدید کنید.

دقت کنید که استفاده از ضدآفتاب ربطی به آفتابی یا ابری بودن هوا ندارد. بخش های برهنۀ پوست شما بیرون از منزل باید از پوشش ضدآفتاب برخوردار باشد.

برای استفادۀ روزانه احتیاجی به ضدآفتاب های سنگین ندارید. اگر به طور مداوم ضدآفتاب می زنید بهتر است از محصولات سبک تر بهره ببرید که منافذ پوستتان مسدود نگردد.

استفاده از مرطوب نماینده هم از الزامات داشتنِ پوست سالم است. حتی افرادی که پوستشان چربی و آکنه دارد باید از مرطوب نماینده استفاده نمایند. رده هایی از مرطوب نماینده ها سبک و ملایم اند و مخصوص افرادی هستند که پوست چرب دارند. چه بهتر که مرطوب نمایندۀ روزانه تان حاوی ضدآفتاب هم باشد. این طوری با یک تیر دو نشان زده اید. به خاطر داشته باشید که برای مصرف روزانه SPF. 15 هم کفایت می نماید.

در مورد روش های مقابله با استرس بیشتر بخوانید: مدیریت استرس : مقدمه ای برای آشنایی با استرس

5- از ماسک های تقویتِ پوست صورت بهره ببرید

یکی از سریع ترین و کارآمدترین شیوه های درمان و مراقبت از پوست، استفادۀ مکرّر از ماسک صورت است. اگر پوست خشکی دارید، ماسک های آب رسان بهترین گزینه هستند. اگر پوستتان حساس و مستعد آکنه است، از ماسک های ضدآکنه بهره ببرید.

لازم نیست تمام بخش های پوست صورتتان را با ماسک بپوشانید. کافی است فقط بخش هایی را پوشش دهید که بیشتر احتیاج به تقویت و محافظت دارند. حتی می توانید از ماسک های مختلف برای نواحی مختلف پوست صورت بهره ببرید.

می توانید برای نتیجه گیری بهتر، تمام شب ماسک داشته باشید. اگر حس می کنید جایی از پوستتان دارد جوش می زند قبل از خواب قدری از ترکیبات ضدآکنه روی موضع بمالید و بگذارید روی پوستتان بماند.

ماسک های ورقه ای یکی از بامزه ترین و به صرفه ترین ماسک های صورت هستند. بعضی از ماسک های ورقه ای به شکل شخصیت های حیوانی طراحی گردیده اند. می توانید با دوستانتان وقت بگذارید، درحالی که از این ماسک ها به صورت دارید. ماسک بزنید و به کارتان برسید. با خیال راحت برگردید به مطالعه یا تلویزیون تماشا کنید. پوستتان شادمانه فرایند درمان را پیش خواهد برد.

6- آرام باشید، استرس را از خود دور کنید و غذاهای سالم بخورید

راه دیگر و شاید بهترین شیوۀ محافظت از پوست این است که استرس، هیجان و آشفتگی را از خود دور کنید و سعی کنید از زندگی لذت ببرید. استرس عواقب وحشتناکی برای بدنمان ایجاد می نماید. بروز جوش، آکنه، التهابات پوستی و تسریع فرایند پیری از عواقب و پیامدهای استرس بر پوست است. پس لطفاً آرامشتان را حفظ کنید، به مقولات مفرّح و سرگرم نماینده فکر کنید و فارغ از هرچیز زمانی را به خودتان اختصاص دهید.اگر به موسیقی علاقه دارید با دوستانتان به کنسرت بروید یا به موسیقی مورد علاقه تان گوش کنید و لذت ببرید.

حد کفایتی برای کار مشخص کنید. بروید سینما. فیلم ببینید و گاهی مخاطب برنامه های تلویزیونیِ سرگرم نماینده باشید. لازم نیست همۀ زمانِ کار و تحصیل را به تورّق کتاب ها و غرق شدن در مقولات پیچیدۀ انتزاعی اختصاص بدهید. مطمئن باشید که وقفه های تنفس و استراحت مؤثرند. چهرۀ شما نشاط درونی تان را منعکس می نماید و انرژی مثبت به اطرافیانتان می دهد. پس لطفاً همیشه خلاق، پرانرژی و بانشاط باشید.

و دیگر این که برنامۀ غذایی سالم را نباید فراموش کنید. مصرف بیش از حد لبنیاتِ چرب و خامه ای، غذاهای فرآوری گردیده و شکر موجب بروز آلرژی، آکنه و التهاب می گردد. هر روز از میوه ها، غلّات و سبزیجات تازه بهره ببرید و مقدار زیادی آب بنوشید تا همیشه سالم و با طراوت باشید.

اگر شما هم زندگی پراسترسی دارید ولی برای محافظت از پوست خود زمان می گذارید، روش های مراقبتی خود را با خوانندگان خبرنگاران در میان بگذارید. شما چقدر به مراقبت از پوست خود اهمیت می دهید؟

منبع: وبلاگ بامیلو
انتشار: 19 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 118

به "6 روش مراقبت از پوست برای زندگی پر استرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 روش مراقبت از پوست برای زندگی پر استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید