محبوب ترین موز جهان منقرض می گردد؟

به گزارش گردشیا، همشهری آنلاین نوشت: مردم جهان سالانه بیش از 100میلیارد موز می خورند که بیشتر آنها نوعی به نام کاوندیش است. اما یک بیماری قارچی، این نوع موز را تهدید می نماید و بعضی از دانشمندان در حال اصلاح ژنتیک این میوه هستند تا در برابر بیماری مقاوم تر گردد.

محبوب ترین موز جهان منقرض می گردد؟

به استدلال بعضی دانشمندان، برترین راه چاره برای این مشکل اصلاح کامل فراوری موز از سوی کشاورزان است. در جهان بیش از هزار نوع موز وجود دارد، اما 47درصد از انواعی که مورد استفاده انسان هاست موز کاوندیش است.

کاوندیش به چند علت بر بازار جهانی موز تسلط دارد. اول اینکه در برابر بعضی از بیماری های مهم که درخت موز را می کشد، مقاوم است. دوم، ماندگاری طولانی دارد و سوم، کشاورزان معمولا می توانند موز کاوندیش بیشتری نسبت به سایر گونه ها در همان میزان زمین بکارند. اما این گونه در معرض تهدید قارچی است که درخت را آلوده می نماید. این عفونت به نام بیماری پاناما (پژمردگی فوزاریوم) نژاد استوایی4 نامیده می گردد.

عفونت TR4 از ریشه های درخت آغاز می گردد و با توسعه عفونت توانایی گیاه در جذب آب یا انجام فتوسنتز را از کار می اندازد و درخت می میرد. اتفاقی که برای موز کاوندیش می افتد قبلاً برای موز محبوب دیگری به نام گروس میشل نیز اتفاق افتاده است.

بعضی از آسیب شناسان گیاهی معتقدند کاوندیش به سرنوشت گروس میشل دچار نمی گردد. جیمز دیل، استاد و رهبر برنامه بیوتکنولوژی موز در دانشگاه فناوری کوئینزلنددیل گفت: بیماری به کندی پیش می رود، بنابراین ما حداقل یک دهه فرصت داریم که تأثیر آن شدید باشد.

  • ربات به جای انسان/ پیشرفتی باورنکردنی چین در عرصه فناوری/ عکس

  • سلاح ترسناکی که ژاپنی ها ساخته اند/ عکس

  • بزرگترین عقاب تاریخ پیدا شد/ عکس

بعلاوه، بسیاری از دانشمندان درحال کار روی کاوندیش مقاوم در برابر TR4 یا جایگزینی مقاوم برای آن هستند. گروه تحقیقاتی دیگری به مدیریت دانشمندان دانشگاه کمبریج نیز درحال آنالیز پیوند به عنوان یک راه چاره هستند. به گفته دانشگاه کمبریج، پیوند بافت از یک گیاه به گیاه دیگر می تواند ویژگی های خاصی از آن گیاه مانند مقاوم تر کردن آن به بیماری را تغییر دهد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 آبان 1402 بروزرسانی: 2 آبان 1402 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2421

به "محبوب ترین موز جهان منقرض می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محبوب ترین موز جهان منقرض می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید