مبدل حرارتی و مزایای بینظیر آن برای صنعت

به گزارش گردشیا، رپرتاژ آگهی - خرید مبدل حرارتی یکی از مهم ترین اقدامات این روزهای صاحبان صنایع است تا به طرز چشمگیری راندمان و کیفیت کاری کارگاه های تولیدی خود را افزایش دهند. در واقع انواع مبدل حرارتی، وظیفه انتقال انرژی گرمایی (تبدیل گرما به سرما و بالعکس) میان سیالات و فرآیندهای شیمیایی را بر عهده داشته و در هماهنگی با انواع تجهیزات تولید صنعتی و صنعت آب و فاضلاب، از جمله برج های خنک کننده، دیگ بخار، فن کویل ها، دیگ بخار و … مورد استفاده قرار می گیرند. حال این سوال به وجود می آید که قیمت مبدل حرارتی به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟! از مبدل های حرارتی در کجا استفاده میشود؟ اما پیش از پاسخ به این سوال، در ابتدا بایستی بدانید که اساساَ مبدل حرارتی چگونه دستگاهی است…؟

مبدل حرارتی و مزایای بینظیر آن برای صنعت

مبدل حرارتی چیست؟

با توجه به پیشرفت صنعت و تکنولوژی و نیاز به کار و تولید در دماهای گوناگون، بدون شک امروزه مبدل های حرارتی را می توان در زمره مهمترین و پرکاربردترین دستگاه های صنعتی به شمار آورد. در حقیقت مبدل های حرارتی، نوعی تکنولوژی هستند که در راستای منتقل کردن انرژی گرمایی میان دو یا چندین سیال در دماهای مختلف، در طی یک فرآیند شیمیایی فعالیت می کنند؛ فرآیند انتقال گرمایی که می تواند بین حالات مختلف مایع - گاز، گاز - گاز و مایع - مایع انجام گردد.

به عبارت دیگر، خرید مبدل حرارتی این امکان را برای صنایع مختلف به وجود می آورد که انتقال حرارت و دما را از جریان هایی با دماهای بسیار بالا به دماهای بسیار کم ممکن سازد. این انتقال حرارتی در صنایع، عمدتا به یکی از سه شکل انتقال حرارت جابجایی، انتقال حرارت تشعشعی و انتقال حرارت هدایتی انجام می گردد.

خرید مبدل حرارتی برای چه کاربری هایی انجام می گردد؟!

امروزه خرید مبدل های حرارتی از آن جهت با اهمیت بیشتری دنبال می گردد که قابلیت بهره گیری از آن ها در صنایع تولیدی مختلفی امکان پذیر است. در واقع از این تبدیل کننده های حرارت در تجهیزات آب و فاضلاب، کارگاه های تولیدی، صنایع ذوب آهن، پالایشگاه های پتروشیمی، نفت و بنزین، انواع هواسازها و تهویه متبوع، ، تجهیزات برودتی-حرارتی، نیروگاه ها و غیره استفاده می گردد. همچنین خرید و قیمت مبدل حرارتی برای صنایع نفت و گاز نیز متفاوت خواهد بود؛ چرا که در صنایع نفت و گاز از انواع مبدل حرارتی: ایرکولرها، مبدل های قاب جوشی، هیترها، مبدل های قاب صفحه ای، کوئل های حرارتی، مبدل های حلزونی، مبدل های دو لوله ای و مبدل های پوسته لوله ای استفاده می گردد.

هماهنگی مبدل های حرارتی با تجهیزات صنعتی

بد نیست بدانید که انواع مبدل حرارتی در هماهنگی با تجهیزات و ادوات صنعتی مختلفی همچون: دستگاه پیش گرمکن فن کوئل، تکنولوژی داغ کننده و خنک کننده روغن، برج های خنک کننده و سیستم های تصفیه فاضلاب و تولید پسآب، ادوات فرآیندی سیالات شیمیایی، رادیاتورهای حرارتی، کوره ها، دستگاه تولید بخار، انواع کندانسور و … مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخص قیمت مبدل حرارتی بر اساس انواع آن

این دستگاه ها عمدتاَ بر اساس نوع کارکردشان به 4 دسته عمده قابل تقسیم بندی بوده و همین نوع کارکرد است که بر مشخص قیمت مبدل حرارتی به صورت مستقیم موثر خواهد بود. بر همین اساس انواع مبدل های حرارتی تحت شرایط های:

*** ساختار انتقال گرما و حرارت میان دو سیال سرد و گرم

*** میزان سرد بودن و گرمای سیال در جهت و فرایند جریان

*** نوع طراحی و توانایی مکانیکی مبدل های حرارتی

*** و نوع سیال و میزان دمای آن (میزان گرما و سرما) در سطوح ارتباطی و تماس ها

قابل دسته بندی می باشند.

ساختار انتقال گرما و حرارت میان دو سیال سرد و گرم

ساختار انتقال حرارت بین دو سیال گرم و سرد عمدتاَ به سه شکل امکان پذیر خواهد بود:

*** انتقال مکان دو فاز در هر 2 جهت جریان

*** انتقال مکان یک فاز در هر 2 جهت جریان (اکونومایزرها و پیش گرمکن های خنک کننده روغن، ژنراتورها، دیگ های بخار و …)

*** انتقال مکان یک فاز در یک جهت جریان، انتقال مکان دو فاز در جهات دیگر جریان

میزان سرد بودن و گرمای سیال در جهت و فرایند جریان

** مبدل های گرمایی با جریان عمود بر هم

نمونه مشخص این مدل تبادل حرارتی را می توان به رادیاتور خودروها نسبت داد که در آن جهت جریان سرد و جریان گرم نسبت به یکدیگر در شرایط عمود قرار دارند.

** مبدل های گرمایی با جهت جریان غیرهمسو

با خرید مبدل حرارتی جریان غیرهمسو، انتقال موازی جریان های سرد و گرم ممکن نمی باشد و جهت جریان سیال های گرم و سرد مخالف هم است و در مقایسه با جریان همسو، دارای سطح انتقال حرارت کمتری خواهد بود.

** مبدل های گرمایی با جهت جریان همسو

جریان سیال های گرم و سرد در این مدل مبدل های گرمایی با یکدیگر موازی بوده و جهت جریان این سیال ها موافق هم دیگر می باشد. بدین معنا که سیال های سرد و گرم از یک ورودی ابتدایی دستگاه وارد شده و در جهت جریان موازی و موافق، از خروجی دیگر دستگاه خارج می گردد.

نوع طراحی و توانایی مکانیکی مبدل های حرارتی

نوع سیال و میزان دمای آن (میزان گرما و سرما) در سطوح ارتباطی و تماس ها

این نوع انتقال گرما بر اساس میزان تماس سطوح، سه حالت کلی وجود دارد:

1) مبدل های حرارتی با سطح تماس مستقیم

پیش از هر مسئله ای بایستی بدانید که با خرید مبدل حرارتی تماس مستقیم، می توان پشتیبانی مناسبی را برای تجهیزات نیروگاهی و برج های خنک کننده با دماها و حرارت های مختلف فراهم نمود. قیمت مبدل حرارتی در مدل سطح تماس مستقیم، از آن جهت ویژه است که در آن، سیال های سرد و پرحرارت با همدیگر، به شکل مستقیم تماس پیدا می کنند و هیچ گونه جداره حائلی در میان جریان های سیال گرم و سرد وجود نخواهد داشت. به همین شکل انتقال دما و گرما میان دو سیال با تماس مستقیم (جریان بین دو مایع غیرمرکب و یا یک سیال گازی یا یک سیال مایع) اتفاق می افتد.

2) مبدل های حرارتی مدل REGENERATIVE

در این مدل مبدل گرمایی، سطح ثابتی وجود نداشته و فرایند انتقال حرارت در سیال ها در آن، به طور منظم انجام می گیرد. از این نوع مبدل های گرمایی در پروژه ها و سازمان های آزمایشگاهی و پژوهشی استفاده می گردد.

3) مبدل های حرارتی مدل RECUPERATIVE

قیمت مبدل حرارتی RECUPERATIVE بسیار مناسب بوده و عمده بازار صنعت مواد متعلق به خرید این مبدل گرمایی می باشد. اساس کار این دستگاه بدین گونه است که از طریق یک سطح جامد ثابت، سیال های سرد و گرم را از یکدیگر تفکیک نموده و بوسیله همین سطح ثابت جامد، انتقال گرمایی انجام می گیرد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1607

به "مبدل حرارتی و مزایای بینظیر آن برای صنعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبدل حرارتی و مزایای بینظیر آن برای صنعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید