لزوم استفاده از توانایی های شخصی در شرایط بحران، چند درصد در بحران ها مقابل دیگران مسئولیم؟

به گزارش گردشیا، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بندرگز با اشاره به داشتن قناعت در شرایط بحرانی مانند کرونا گفت: قناعت یعنی فرد تمام ظرفیت ها و نقاط قوت شرایط فعلی را ببیند و بتواند نهایت استفاده را از توانایی های مثبتی که دارد، ببرد.

لزوم استفاده از توانایی های شخصی در شرایط بحران، چند درصد در بحران ها مقابل دیگران مسئولیم؟

محمدمهدی شمسایی در تبادل نظر با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران با اشاره به اثرات روانی بحران کرونا بر جامعه اظهار کرد: یکی از مؤلفه های خودشفقت ورزی، قضاوتِ خود بوده که مقابل خودمهرورزی است، به این معنی که به جای اینکه فرد با خودش مهربان باشد، خودش را قضاوت می نماید.

وی افزود: معتقدم راهکاری جدی که به همه آدم ها در ایام کرونا یاری می نماید، قناعت کردن است. اینکه به نکات مثبت و مطلوب و درستی که اکنون در این موقعیت بحرانی ایجاد شده است، توجه کنیم. در این موقعیت ها فرد باید از توانمندی ها، فضیلت ها و جنبه های خوب خود استفاده کند.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز ادامه داد: قناعت داشتن یعنی فرد تمام ظرفیت ها و نقاط قوت این شرایط و موقعیت را ببیند و بتواند نهایت استفاده را از توانایی های مثبتی که دارد، ببرد.

شمسایی عنوان نمود: انسان تا زمانی که به بالاتر و به شرایط بهتر از خودش نگاه نکند، قطعاً توانمندی های خوب درونی خود را نمی بیند. به طور مثال در شرایط کرونایی به افرادی نگاه کنیم که در خانه شان نشسته اند و درآمد نجومی هم دارند. این نگاه کردن به بالاتر از خود موجب می گردد که فرد به چیزهایی که اکنون در زندگی اش دارد، خو بگیرد و بتواند از آنها استفاده کند.

عضو مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام نمود: نکته بعدی این است که انسان باید به این آگاهی برسد که تمام موقعیت های زندگی برای رشد اوست. همه آنها یک تجربه است. تجربه کرونا باید باعث گردد که فرد تغییر نسبتاً پایداری داشته باشد و بیشتر یاد بگیرد و از داشته هایی که دارد، بهتر استفاده کند.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز به مفهوم سازگاری اشاره نمود و یادآور شد: سازگاری را مقابل ناسازگاری داریم و چیزی بین این دو مفهوم هم وجود ندارد. مسئله این است که آیا ما سازگاریم یا ناسازگاریم؟ سازگاری به این معنی است که مقتضیات محیط خود را بشناس و ببین محیط کرونایی چه تقاضایی از تو دارد؟

شمسایی افزود: به طور مثال فاصله گذاری هوشمند یا اینکه یاد بگیری در خانه بتوانی منبع درآمد کسب کنی، همین که بتوانی دورکاری کنی و از رفت و آمد کم گردد و از فضای مجازی بیشتر استفاده کنی و ... اینها تقاضاهای محیط است که از تو می خواهد مادرت را در آغوش نگیری؛ اما در کنارش ابراز محبت کنی؛ به این سازگاری می گویند.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: سازگاری یعنی پاسخ به شرایط جدید و یادگرفتن و رشدیافتن در شرایط بحرانی. سوختن و ساختن برداشت اشتباه ما از مفهوم سازگاری است؛ بنابراین لازمه رشد هم این است که ابتدا بفهمی که محیط از تو چه می خواهد؟ دارد به تو چه می گوید؟ تقاضایش از تو چیست؟ و سپس به آن تقاضا پاسخ بدهی.

عظیم ترین هنر انسان پیداکردن رسالت و وظیفه در قبال خودش، دیگران و جامعه است

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز توضیح داد: پیداکردن رسالت و وظیفه انسان در قبال خودش، دیگران و جامعه عظیم ترین هنر است. افراد باید فقط به 10 یا 20 درصد تهدیدات فکر نمایند و در مقابل آنها از خودشان مراقبت نمایند و بدانند که 80 تا 90 درصد رسالت شان در شرایط بحرانی در قبال دیگران است.

4103/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1175

به "لزوم استفاده از توانایی های شخصی در شرایط بحران، چند درصد در بحران ها مقابل دیگران مسئولیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم استفاده از توانایی های شخصی در شرایط بحران، چند درصد در بحران ها مقابل دیگران مسئولیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید