منگوستین میوه ضد سرطانی

به گزارش گردشیا، منگوستین یا ترگیل که به ملکه میوه ها نیز شناخته می گردد، برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها، قرن ها به وسیله مردم جنوب شرق آسیا به کار رفته است. این میوه حالا در سراسر جهان محبوب است چراکه نه تنها حاوی مجموعه ای چشمگیر از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بوده، بلکه دارای گروهی از فیتوشیمیایی ها به نام زانتان ها نیز است. در ادامه به خواص منگوستین می پردازیم.

منگوستین میوه ضد سرطانی

منگوستین چیست؟

منگوستین یکی از میوه های عجیب جهانست که گاهی با میوه رامبوتان، میوه ای قرمز و پرزدار، اشتباه گرفته می شود. گیاه منگوستین، درختی استوایی از خانواده Clusiaceae و بومی جنوب شرقی آسیاست. منگوستین در هاوایی نیز کشت می شود.

این درخت میوه ای ترش و شیرین ثمر می دهد که رسیده آن به رنگ ارغوانی است. منگوستین ارغوانی، میوه ای با طعم شیرین و کمی تند است که به سادگی می توان عاشق طعم آن شد. طعم آن شبیه به میوه لوچی است، اما کمی شیرین تر بوده و در دهان آب می شود. این میوه به میزان یک نارنگی کوچک است و پوستی قرمز و ضخیم دارد. گوشت میوه به رنگ سفید است.

خواص منگوستینخواص میوه منگوستین شاید نتواند یک بیماری را درمان نماید، اما قطعا می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان و دیابت یاری کند. بیایید نگاهی دقیق تر به خواص این میوه عجیب بیندازیم.

1. مبارزه با سرطانمنگوستین ها مورد توجه بسیاری از مطالعات ضد سرطانی بوده اند. نتایج این مطالعات اغلب بسیار امیدبخش بوده و این میوه را به عنوان خوراک مبارزه با سرطان معرفی می نمایند. گفته می شود که این میوه به تنهایی حداقل 20 نوع زانتون شناخته شده دارد که بسیاری از آن ها در دیواره داخلی هسته میوه قرار دارند.

یافته های حاصل از تحقیقات اجرا شده در سال 2008 به وسیله انستیتوی بیولوژیکی بین المللی Gifu در ژاپن نشان داد که یک زانتون که به طور خاص در منگوستین موجود است، به نام آلفا منگوستین، بر روی حیوانات اثرات پیشگیرانه ای از سرطان دارد. این مطالعه نتیجه گیری کرد که زانتون ها باید به عنوان یک عامل پیشگیری از سرطان و درمان سرطان در ترکیب با سایر روش های درمانی استفاده شوند.

مطالعه دیگری در سال 2012، نشان می دهد که عصاره های زانتون دارای اثرات ضد سرطان روده بزرگ هستند. در حالی که یک تحقیق دیگر در دانشگاه شیکاگو، نشان می دهد منگوستین می تواند با پیروزیت سرعت پیشرفت سرطان پروستات را کند، کند. شواهد حاکی از خواص ضد سرطانی منگوستین در اینجا انتها نمی یابد.

مطالعه ای در سال 2016، به آنالیز فعالیت ضد سرطانی آلفا منگوستین در این میوه پرداخت و به این ننتیجه رسید که این زانتون ها باعث مرگ سلول های سرطانی شده و می تواند به عنوان یک مکمل غذایی و بعلاوه یک ترکیب بالقوه موثر در درمان برای سرطان پستان، مورد استفاده قرار گیرد.

سرطان پوست اغلب در برابر شیمی درمانی معمولی مقاوم است، اما منگوستین دارای خواصی است که می تواند به طور طبیعی با این سرطان مبارزه کند. زانتون هایی که در اجزای مختلف این میوه و بعلاوه گیاه آن وجود دارند، علاوه بر خواص ضد سرطانی، دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد تومور، ضد حساسیت، ضد التهاب، ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروسی هستند.

توانایی زانتون ها در پیشگیری و بعلاوه درمان سرطان در مراحل مختلف شکل گری این بیماری، ثابت شده است. زانتون ها بعلاوه قادر به کنترل تقسیم و رشد سلول های سرطانی، مرگ سلول های سرطانی، التهاب و متاستاز سرطان هستند.

2. مبارزه با التهاب و آلرژی هاتحقیقات علمی نشان می دهند که عصاره منگوستین دارای خواص ضد حساسیت و ضد التهاب است. یک مطالعه حاکی از آن است که این عصاره در مهار حساسیت نسبت به بسیاری از دارو های ضد حساسیت بهتر عمل می نماید. ثابت شده که این عصاره قادر به مهار پیروز ترشح هیستامین و پروستاگلاندین است که هر دو در بدن انسان هم با آلرژی و هم با التهاب مرتبط هستند. تحقیقات نشان می دهند که آلفا و گاما منگوستین، دو ماده زیست فعال موجود در این میوه دارای اثرات ضد التهابی هستند.

3. کاهش قند خونمنگوستین می تواند یک راه موثر در جلوگیری و کنترل دیابت باشد چراکه به حفظ سطح طبیعی قند خون یاری می نماید. براساس تحقیقات نشان داده شده است که این میوه به عنوان یک مهارنماینده آلفا آمیلاز عمل می نماید، به این معنی که آنزیم هایی را که باعث تبدیل نشاسته به گلوکز می شوند را، مهار می نماید. یک مطالعه منتشر شده دیگر نیز ثابت می نماید که این میوه حاوی ترکیباتی است که با آکاربوز، یک داروی تجویزی برای کاهش علائم دیابت، قابل مقایسه هستند.

گفته می شود توانایی کاهش قند خون منگوستین از اسید تانیک و ماده ای که به اختصار OPC نام دارد، ناشی می شود. OPC ها متابولیت هایی طبیعی هستند که به طور گسترده در میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، دانه ها، گل ها و پوست تنه درختان یافت می شود. علاوه بر فواید OPC ها برای قند خون، فعالیت های آنتی اکسیدانی نیز دارند. بعلاوه گزارش شده است که این مواد دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد سرطانی، ضد التهابی، ضد حساسیت و رگ گشا هستند.

4. بهبود آکنهاز دیگر خواص منگوستین می توان به توانایی آن در بهبود آکنه اشاره نمود. یک مطالعه در تایلند، این میوه را آنالیز کرد و نشان داد که این میوه دارای چشمگیرترین فعالیت های آنتی اکسیدانی است و می تواند فراوری اکسیژن های واکنش پذیر که عامل موثر بر رشد آکنه هستند را بسیار کاهش دهد. به علاوه، منگوستین قادر به فراوری سیتوکین های ضد التهابی است؛ موادی که در ایجاد آکنه نقش دارند.

5. افزایش سلامت قلبافزایش استرس اکسیداتیو و کمبود آنتی اکسیدان ها دو عاملی هستند که به گفته دانشمندان در بروز حملات قلبی نقش دارند. استرس اکسیداتیو در اصل یک عدم تعادل میان فراوری رادیکال های آزاد و توانایی بدن در مقابله با اثرات و آسیب های آن ها به وسیله آنتی اکسیدان هاست.

مطالعات اجرا شده به وسیله مرکز مطالعات گیاه شناسی دانشگاه مادراس هند بر روی حیوانات، حاکی از اثرات محافظت نماینده آلفا منگوستین از قلب هستند. این واقعیت که منگوستین سرشار از زانتون ها، آنتی اکسیدان هایی بسیار قوی، است می تواند در کاهش خطر حمله قلبی بسیار مفید باشد.

6. تقویت ایمنی بدنآیا در پی برطرف سرماخوردگی و آنفولانزا و به طور کلی تقویت سیستم ایمنی بدنتان هستید؟ در این صورت قطعا منگوستین میو ه مورد علاقه شما خواهد بود. مواد مغذی منگوستین سرشار از زانتون هاست که از بسیاری از عملکرد های حیاتی بدن، از جمله سلامت سیستم ایمنی بدن، پشتیبانی می نماید.

این میوه بعلاوه یک منبع عالی از ویتامین C است که می تواند رادیکال های آزاد مضر را که بیماری زا هستند، از بین ببرد. بعلاوه ثابت شده است که فواید ویتامین C باعث فراوری و عملکرد لکوسیت ها، گلبول های سفید خون که بدن را از مهاجمین خارجی حفظ می نماید، می شود.

7. بهبود هضمیکی دیگر از مهمترین خواص منگوستین، اثرات مثبت آن بر دستگاه گوارش است. این میوه به عنوان یک منبع غنی از فیبر، انتخابی عالی برای سلامت دستگاه گوارش است. مصرف میوه تازه منگوستین می تواند به برطرف یبوست و کلیه ناراحتی های گوارشی یاری کند. مصرف این میوه خوشمزه، میزان پروبیوتیک را نیز افزایش می دهد. پروبیوتیک به کارکرد باکتری های مفید روده یاری می نماید. مراقبت از دستگاه گوارش، می تواند بر سلامت کلی بدن بسیار موثر باشد، بنابراین مصرف غذا های پرفیبر را دست کم نگیرید.

8. یاری به کاهش وزنآیا منگوستین به کاهش وزن یاری می نماید؟ مطالعات سال ها اخیر می گویند احتمالا بله، منگوستین دارای پتانسیل یاری به کاهش وزن است. یک آنالیز علمی که در سال 2015 منتشر شد، می گوید که این میوه و ترکیبات آن ممکن است توانایی پیشگیری و درمان چاقی را داشته باشد.

یک مطالعه که در سال 2016 منتشر شد، به موش های دارای رژیم غذایی پرچرب مکمل منگوستین داده شد و نتیجه آن بود که این موش ها نسبت به گروه کنترل شده، افزایش وزن کمتری داشتند و بعلاوه کلسترول بد خون آن ها کاهش یافته بود. محققان نتیجه گرفتند که عصاره منگوستین با تنظیم متابولیسم و هموساز لیپید کبدی اثرات ضد چاقی دارد.

ارزش غذایی منگوستینیک وعده 100 گرمی میوه منگوستین دارای ارزش غذایی زیر است:

ماده مغذی میزان
کالری 63
کربوهیدرات 15.6 گرم
پروتئین 0.5 گرم
چربی 0.4 گرم
فیبر 5.1 گرم
ویتامین C 7.2 میلی گرم (12 درصد نیاز روزانه)
آهن 0.36 میلی گرم (2 درصد نیاز روزانه)
ویتامین A 1 درصد نیاز روزانه
کلسیم 10 میلی گرم (1 درصد نیاز روزانه)

نحوه مصرف منگوستین

اگر نمی دانید میوه منگوستین را چگونه پوست بکنید و بخورید، نگران نباشید. به سادگی با استفاده از یک چاقوی اره ای، از میانه پوست را برش دهید. سپس قسمت بالا و پایین را در جهت خلاف یکدیگر بپیچانید تا مانند یک کلاهک جدا شود. مراقب باشید آب پوست آن روی لباستان نریزد چرا که ایجاد لک می نماید.

عوارض جانبی منگوستیناگر در مصرف این میوه تازه کار هستید، توجه داشته باشید که قسمت هایی از آن دارای دانه های سفت و تلخ است که باید دور ریخته شود.

قبل از مصرف مکمل های منگوستین با پزشک خود مشورت کنید چرا که این مکمل ها می توانند خون را رقیق نموده و خطر خونریزی را افزایش دهند.

به علت توانایی این میوه در کند کردن لخته شدن خون، حتما دو هفته قبل از هر عمل جراحی منگوستین را قطع کنید.

اگر باردار هستید یا در حال شیردهی، باید هنگام مصرف این مکمل های منگوستین یا مصرف میوه برای درمان با پزشک مشورت کنید چرا که اطلاعات موثقی برای مشخص بی خطر یا پرخطر بودن آن وجود ندارد.

سخن پایانیمنگوستین یک میوه گرمسیری است که بومی جنوب شرقی آسیاست. منگوستین به علت خواص فراوانی که دارد (بیشتر خواص منگوستین به محتوای آنتی اکسیدانی آن برمی شود)، بسیار در جهان متوجه قرار گرفته است، اگرچه هنوز اثبات قطعی بعضی از این خواص به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. به علاوه اینکه میوه ای بسیار خوش طعم و خوش رنگ است که همین امر، بهره مندی از خواص آن را بسیار ساده تر می نماید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1984

به "منگوستین میوه ضد سرطانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منگوستین میوه ضد سرطانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید