عدم تخصیص اعتبارات استانی به مجموعه میراث جهانی چغازنبیل

به گزارش گردشیا، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، عدم تخصیص اعتبارات استانی به مجموعه میراث جهانی چغازنبیل مشاهده می گردد.

عدم تخصیص اعتبارات استانی به مجموعه میراث جهانی چغازنبیل
بیشتر بخوانیدزیگورات چغازنبیل شوش؛ نقطه ای مثبت در تاریخ ایران زمین

عاطفه رشنویی (مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه) با اشاره به آنکه اندود و عملیات حفاظتی مجموعه چغازنبیل همیشه در طول سال انجام می گردد، گفت: به علت ماهیت کار همیشه در حال اجرا عملیات حفاظتی در مجموعه میراث جهانی چغازنبیل هستیم و تعطیلی نداریم. اما چند سال است که به علت آنکه نمی توانیم نیروی موقت بگیریم، سرعت کارمان کاهش یافت.

او ادامه داد: در گذشته اینگونه بود که با آغاز فصل مناسب تقریبا از 15 شهریور تا 15 اردیبهشت پایگاه اجازه استفاده از کارگران موقت را داشت و گاهی حتی تا 30 نفر هم می رسید. حضور کارگران موقت سرعت را افزایش می داد. گروهی خشت زنی می کردند و گروهی هم کار بازسازی و کاهگل و… را انجام می دادند. سال 1397 آخرین سالی بود که توانستیم کارگر موقت داشته باشیم. از یکسو اعتبارات مجموعه با وجود تورم، رشد نکرد و ثابت باقی ماند و از دیگر سو مصوبات دولت برای عدم استفاده از نیروی نو حتی موقت سبب شد تا نتوانیم از نیروهای موقت استفاده کنیم.

رشنویی یادآور شد: قرار بود در قالب اعتبارات پیمانی، پشتیبانی صورت گیرد تا از محل اعتبارات امانی احتیاجی به نیروی کارگری نداشته باشیم. در سال 1399 مبلغ ناچیزی برای چغازنبیل اختصاص یافت این درحالی است که با 700 هکتار شهر تاریخی با ساختار خشت و گل روبرو هستیم و این مبالغ و اعتبارات جوابگوی وسعت و احتیاج این مجموعه میراث جهانی نیست. نمی گویم که میراث فرهنگی دست روی دست گذاشت، چرا که توان اعتبارات میراث فرهنگی در همین حد است. باید در مقیاس کلانتر به این مهم توجه گردد. در برنامه ریزی های کشوری به موضوع میراث فرهنگی توجه گردد و اعتبارات آن افزایش یابد.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه سال گذشته حدود 6 و نیم میلیارد تومان اعتبار امانی و پیمانی به مجموعه اختصاص یافته که بیشتر آن امانی است. از آنجایی که نیروهای پایگاه ها روزمزد هستند و حقوق آنها از اعتبار امانی پرداخت می گردد، با توجه به فعالیت 60 نیرو در پایگاه که در بخش های مختلف از حفاظتی گرفته تا بازسازی فعال هستند، اعتبارات موجود کفاف پرداخت حقوق آنها را می دهد. دستمزدها کم است و دیر به دیر حقوق می دهیم، وسعت محوطه زیاد است و شرایط برای نگهداری و حفاظت از آن مناسب نیست. با این وجود سعی نموده ایم شرایط حفاظتی در چغازنبیل را ثابت نگهداریم تا مسئله ای برای آن پیش نیاید.

او درخصوص پرداخت بودجه از محل اعتبارات میراث جهانی یونسکو به چغازنبیل گفت: این یک افسانه است. یک سال چغازنبیل با یاری یونسکو و… اعتبار داشت اما آخرین باری که به چغازنبیل یاری شد در سالهای 85 و 86 بود. عموما از سوی کشورها برای یاری به میراث جهانی از یونسکو درخواست می گردد و بعد از طی مراتب طولانی و آنالیز های لازم، یاری های بین المللی اعمال می گردد. این امر درخصوص چغازنبیل سالهاست که انجام نشد، چرا که اولویت ها در وزارتخانه میراث فرهنگی تغییر نموده و تامین اعتبارات از سوی این وزارتخانه انجام می گردد. ضمن آنکه فرایند درخواست از یونسکو طولانی است.

او معتقد است: مسائل چغازنبیل و میراث فرهنگی خوزستان با نامه نگاری به جوامع بین المللی حل نمی گردد بلکه باید نگاهمان را تغییر دهیم. مسئولان استانی و برنامه ریزان استانی معتقد هستند چغازنبیل میراث جهانی است و باید اعتبار ملی بگیرد و اعتبارات استانی را خرج آن نمی کند درحالی که در سایر استان ها شاهد آن هستیم که از اعتبارات استانی هم برای میراث جهانی خود خرج می نمایند و قدم برمی دارند. در طول این سال ها اعتبار استانی از سوی مسئولان به چغازنبیل و حتی موزه هفت تپه اختصاص نیافته است. شاید بهتر باشد از مسئولان استانی بپرسیم که در طول 40 سالی که از ثبت جهانی چغازنبیل می گذرد، چه اندازه اعتبار استانی و… به آن اختصاص داده اند؟

رشنویی در پاسخ به این سوال که آیا نبود نیروی موقت و کند شدن کارهای چغازنبیل می تواند به این میراث جهانی آسیب برساند، گفت: بستگی دارد. اگر به ما اجازه نمی دهند امور را به صورت امانی پیش ببریم باید پشتیبانی اقتصادی پیمانی خوبی داشته باشیم. وقتی سرعت عملیات کاهش می یابد، مجموعه آسیب پذیر می گردد. نگاه باید به تامین اعتبار تغییر کند. برنامه سالیانه ارسال می کنیم ولی به علت کمبود اعتبارات، برنامه ها حذف می گردد.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در ادامه از بازگشایی این مجموعه برای حضور بازتماشامایندگان اطلاع داد و گفت: از 15 آبان مجموعه چغازنبیل بازگشایی شده است. هنوز بازتماشامایندگان زیاد نیستند و به سطح انتظار ما نرسیده اند. اما بعد از 2 سال تعطیلی تماشا مردم در سایت دلگرم نماینده است.

منبع: همگردی
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2036

به "عدم تخصیص اعتبارات استانی به مجموعه میراث جهانی چغازنبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم تخصیص اعتبارات استانی به مجموعه میراث جهانی چغازنبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید