چرا لایپ زیگ مهم ترین شهر آلمان است؟

به گزارش گردشیا، لایپ زیگ یکی از آن شهرهای آلمان است که گردشگران در وهله اول به آن فکر نمی نمایند. آن ها اکثرا در سفر به آلمان تمایل دارند به برلین، مونیخ یا هامبورگ بروند. به همین خاطر لایپ زیگ الماسی پنهان در آلمان است. البته به کار بردن کلمه پنهان این روزها برای لایپ زیگ چندان درست نیست ولی می توانیم هم چنان لایپ زیگ را گوهری در کشور آلمان بنامیم. به دلایل مختلفی لایپ زیگ یکی از شهرهای مهمی در آلمان شده است که بسیاری از مردم دنیا آن را ستایش می نمایند. ولی حتی این ستایشگران شهر لایپ زیگ هم دلیل اصلی مهم شدن آن را نمی دانند.

چرا لایپ زیگ مهم ترین شهر آلمان است؟

یکی از دلایلی که سبب مهم شدن لایپ زیگ شده، دیوار برلین و کمونیسم است. کمی عجیب است، مگر نه؟ شاید نتوانید تصوری از تاثیرگذاری این شهر بر سراسر اروپا داشته باشید. در سال 1989، لایپ زیگ نقش بسیار مهمی در سقوط کمونیسم در اروپای مرکزی و شرقی، فروپاشی دیوار برلین و اتحاد آلمان داشته است.

لایپ زیگ از لحاظ تاریخی یکی از ثروتمندترین شهرهای آلمان و قطب هنری و فرهنگی در آلمان بود. اما پس از جنگ جهانی دوم و جدایی متعاقب آن و تفکیک آلمان به آلمان شرقی و غربی، به سرعت از ثروت و اهمیت این شهر کاسته شد.

لایپ زیگ پس از جنگ جهانی دوم

پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از شهرهای آلمان ساختمان های تاریخی قدیمی که بیشتر آنها در جنگ ویران شده بودند را تخریب کردند و ساختمان های نو با ظاهری زیبا جایگزین آنها شدند. از نظر مالی این کار کاملا معقول بود. ساختن ساختمان نو با استفاده از مصالح نو بسیار مقرون به صرفه تر از بازسازی آن معماری های قدیمی بود. ساختمان هایی که نو ساخته شدند بسیار زیبا و بر اساس معماری مدرن بودند. اما قدمت و هنر معماری بناهای قدیمی را نداشتند.

در این جریان ساخت و سازها لایپ زیگ عقب ماند؛ اندازه ثروت لایپ زیگ در حدی نبود که هزینه ساخت بناهای نو را بپردازد. به همین علت بناهای ویران شده قدیمی در این شهر همان گونه باقی ماند. پس از سقوط دیواربرلین و کمونیسم در آلمان شرقی، این شهر ثروتمندتر شد. لایپ زیگ اشتباه سایر شهرهای آلمان را تکرار نکرد و به جای تخریب بناها، آنها را بازسازی کرد. به همین علت اکنون لایپ زیگ یکی از زیباترین شهرهای آلمان است.

لایپ زیگ شهری زیبا در آلمان، یکی از پرطرفدارترین کشورها برای گردشگران در اروپا، است. اما به نظر می رسد که هنوز خوب شناخته نشده است.

بخشی از تاریخچه لایپ زیگ

هنگامی که کشور آلمان به دو بخش آلمان شرق و غرب تقسیم شد، شرق به وسیله نیروهای اتحاد جماهیر شوروی اشغال و اداره می شد و جمهوری دموکراتیک آلمان نام گرفت در حالی که غرب به وسیله نیروهای متفقین (ایالات متحده، انگلیس و فرانسه) اشغال و جمهوری فدرال آلمان نامیده شد.

حکومت در شرق، کمونیستی و مخالف سرمایه داری بود و سیستم مالی سختگیرانه ای داشت. ولی از سوی دیگر غرب به وسیله نیروهای متفقین شکوفا شد. در واقع آلمان به دو بخش کاملا متفاوت نه فقط از نظر حکومت و رهبری حتی از نظر انسانی، تقسیم شد. نماد این جدایی دیوار برلین بود. به طوری که افرادی که سعی داشتند از شرق به غرب فرار نمایند به وسیله مین یا نگهبانان کشته می شدند. خانواده هایی که در دو بخش آلمان زندگی می کردنند با یک دیوار از هم جدا شدند و برخی از آنها هرگز تا پس از تخریب دیوار برلین و یکی شدن آلمان شرقی و غربی، نتوانستند همدیگر را ببینند.

لایپ زیگ یکی از دلایل مهم و اصلی در سقوط دیوار برلین بود. این اتفاق ناشی از سرسختی، روحیه همکاری و اشتیاق به عدالت اجتماعی است که امروز هم در میان مردم این شهر می بینید.

چگونه لایپ زیگ به اتحاد آلمان یاری کرد؟

سال 2019 سی امین سالگرد سقوط دیوار برلین است که لایپ زیگ نقش اساسی را در آن بازی کرد و در نهایت نماد اتحاد آلمان تبدیل شد. نقش لایپ زیگ آن چنان حیاتی بود که به آن لقب شهر قهرمان را دادند.

قبل از سال 1989 (پس از جنگ جهانی دوم)، آلمان به گونه ای به دو بخش تفکیک شده بود که افرادی در شرق زندگی می کردند و آنهایی که در غرب ساکن بودند، زندگی کاملا متفاوت و جداگانه ای داشتند.

در آلمان غربی ثروت، آزادی به حالت کاملا پایداری وجود داشت ولی در آلمان شرقی تصویر کاملا متفاوت بود. در لایپ زیگ آثار جنگ همه جا دیده می شد و از آزادی و دموکراسی هیچ اثری نبود. و این علت شد تا زنگ عدالت اجتماعی لایپ زیگ به صدا درآید. در سپتامبر 1989، هر دوشنبه اجتماعاتی در کلیسای سنت نیکلاس برگزار می شد، و با گذشت هفته ها، تمام شهر در این اعتراض مسالمت آمیز درگیر شدند تا خواهان آزادی و حقوق برای همه مردم آلمان شرقی شوند.

ظاهرا این اجتماعات به حدی گسترده بودند که دیگر نمی شد از آن ها چشم پوشی کرد، به ویژه که مردم لایپ زیگ از آزادی هایی که آلمان غربی از آن برخوردار بودند آگاهی داشتند. در واقع قدرت دانش در لایپ زیگ نقش آفرینی کرد.

طی چند هفته، تعداد معترضین افزایش یافت و در نهم اکتبر 1989، تظاهرات هایی که با تنها صدها نفر شروع شد، به تظاهرات هزاران نفری تبدیل شد. به طوری که حدود 70 هزار نفر در آگوستوسپلاتز (در مرکز لایپ زیگ) جمع شده و خواهان آزادی شدند. این تعداد در طول دو هفته بعد به 320 هزار نفر رسید. جنبش آزادی خواهی بعد از تاریخ 9 اکتبر 1989 قدرت گرفت و آنقد چشم گیر بود که حتی توجه جهانیان را به خود جلب کرد. این گستره اعتراضات رهبران و نیروهای امنیتی را غافلگیر کرد و مراحل سقوط جمهوری دموکراتیک آلمان شروع شد. و دقیقاً یک ماه بعد در نهم نوامبر 1989 دیوار برلین سقوط کرد.

قدرت و اراده لایپ زیگ الهام بخش اعتراضات دیگر و بیداری عمومی در اروپا و سقوط دیوار برلین، در نهایت منجر به تضعیف و فروپاشی نهایی کمونیسم در مرکز و شرق اروپا شد.

لایپ زیگ جواهر ناآشنای آلمان

همان طور که دیدید، لایپ زیگ تنها یک شهر زیبا نیست. آن قدر تاریخ و رشادت در این شهر وجود دارد که بازدید از آن را مهم تر و جالب تر می نماید. بدون تردید لایپ زیگ یک جواهر گران بها و ارزشمند است.

لایپ زیگ با بیش از 15600 اثر تاریخی، مرکز آثار تاریخی آلمان است. باخ، گریگ، کافکا، لایب نیتس، نیچه، واگنر و زتکین از شخصیت های مهمی هستند که در لایپ زیگ زندگی یا کار می کردند. امروزه هنوز لایپ زیگ مهم ترین شهر موسیقی آلمان و شاید اروپا به شمار میرود. علاوه بر آن، به عنوان یک شهر نمایشگاه تجاری، شهر فرهنگ و کلان شهر صنعتی هم شناخته می گردد.

لایپ زیگ یک شهر زیبا و پر جنب وجوش و مکانی عالی برای گردشگری با ساختمان های تاریخی و گالری های بسیار مجذوب کننده است، به علاوه مقرون به صرفه تر از سایر نقاط مانند مونیخ یا هامبورگ است. اگر دوست دارید از تاریخ و گذشته این شهر قبل از اتحاد آلمان اطلاعات داشته باشید، در بازدید از لایپ زیگ به انجمن تاریخ معاصر یا موزه Stasi Bunker سر بزنید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2237

به "چرا لایپ زیگ مهم ترین شهر آلمان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا لایپ زیگ مهم ترین شهر آلمان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید