سوغات اردبیل چیست؟

به گزارش گردشیا، استان زیبای اردبیل هم چون دیگر استان های کشور ایران، از شیرینی های سنتی خوشمزه و صنایع دستی زیبا برخوردار است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

سوغات اردبیل چیست؟

شیرینی های سنتی استان اردبیل

باقلوای زعفرانی، حلوای زعفرانی، یارتما، پیشی، باقلوای بادام، قطاب، چنگونی، سه گوش، شیرینی کشمشی، راحت الحلقوم، حلوای سیاه، قطاب عسلی، نان شری فطیری، قچکورگی، نان فطیر و نان چای چروکیستان از شیرینی های سنتی استان اردبیل به حساب می آیند. در ادامه به معرفی تعدادی از این شیرینی ها می پردازیم.

حلوای سیاه (قره حلوا)

یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی استان اردبیل حلوای سیاه است که بسیار معروف است و تاریخچه ای حدود یک قرن دارد. مردم این شهر حلوا سیاه را هنگام سرما با چای نوش جان می نمایند.

در تهیه حلوا سیاه از شیره عسل، جوانه گندم، گردو، کره حیوانی، آرد سبوس دار، پودر پسته و نارگیل استفاده می گردد. به گفته کارشناسان خوردن حلوا سیاه برای درد کمر و نیز افزایش وزن بسیار تاثیرگذار است. افرادی که به اردبیل سفر می نمایند از این شیرینی برای دوستان و اقوامشان سوغات می برند.

باقلوای اردبیل

باقلوا از دیگر شیرینی های دلچسب و مشهور استان اردبیل است. این شیرینی در استان های دیگر کشور ایران مانند کاشان و قزوین هم طبخ می گردد.

برای طبخ باقلوای اردبیل به موادی چون ماست، بیکینگ پودر، آب لیمو ترش کره، تخم مرغ، گردو، شیر، روغن مایع، آرد گندم، نشاسته، پودر پسته و شکر احتیاج است. این شیرینی خوشمزه سوغات خوبی برای گردشگران به شمار میرود. در بعضی موارد برای بهتر شدن این نوع شیرینی از عسل به جای شیره قند استفاده می گردد.

حلوای زنجبیل اردبیل

حلوا زنجبیل اردبیل یکی از شیرینی های لذیذ استان اردبیل است که مقوی است و از ارزش غذایی خوبی برخوردار است. این شیرینی لذیذ در بعضی از منطقه ها دیگر کشور ایران چون استان گلستان و آذربایجان هم طبخ و توزیع می گردد و مردم از خوردن آن لذت می برند.

از ترکیب شکر،آرد گندم، کره، پودر زنجبیل، پودر شکر، روغن جامد و بعضی اوقات پودر قند حلوای زنجبیل استان اردبیل درست می گردد.

قچکورگی

با فرارسیدن سال نو زنان هنرمندان اردبیلی با ذوق و سلیقه خود شیرینی های خوشمزه ای را طبخ می نمایند. قچکورگی یکی از این خوراکی ها است که عطر و طعم بی نظیری دارد.

مردم استان اردبیل این شیرینی را بر سر سفره هفت سینشان می گذارند که رنگ و جلوه بی نظیری به سفره می بخشند. گردشگران هنگامی که این شیرینی را میل می نمایند، ناخوداگاه شیفته طعم فوق العاده اش می شوند.

نان برنجی خلخال (قند چوریی)

نان برنجی خلخال ازدیگر شیرین های سنتی استان اردبیل به شمار میرود که به شیوه مخصوصی پخت می گردد. نان برنجی شهر خلخال در سراسر جهان شناخته شده است و اهالی این شهر این شیرینی را به قندچوربی می شناسند.

قنادان ماهر شهر خلخال به علت استفاده از پودر قند در ترکیب مواد اولیه نان برنجی، نام این شیرینی را قند چوربی گذاشته اند.

حلوای سفید (آغ حلوا)

از دیگر شیرینی های سنتی استاد اردبیل می توان به حلوا سفید یا آغ حلوا اشاره نمود که طعم و عطر فوق العاده ای دارد. این شیرینی لذیذ به چند روش طبخ می گردد و در آن از موادی چون شیره بال (شیره حلوا))، زنجبیل، آرد برنج و وانیل استفاده می گردد. جالب است بدانید که مردم اردبیل حلوا سیاه را به دختران تازه عروس هدیه می دهند.

صنایع دستی استان اردبیل

مردم خوش ز بان و خوش صحبت استان اردبیل در زمینه های صنعتی چون گلیم بافی، جاجیم بافی، سفال گری، رودوزی، عروسک بافی، چاقو سازی، نقاشی روی چرم، قلم زنی و... فعالیت دارند.

بافتنی های سنتی

یکی از صنایع دستی استان اردبیل بافتنی های سنتی است که زنان زبردست و خلاق با استفاده از میل بافتنی این هنر ایرانی را به رخ می کشند. کلاه، جوراب، شال گردن و ... بافتنی های این شهر است که مردم استان اردبیل با ذوق و هنر خود آن ها را تهیه می نمایند. گردشگران از این بافتنی ها برای خود و اقوامشان به عنوان سوغاتی خریداری می نمایند.

لباس های محلی

دوختن لباس های محلی، از صنایع دستی معروف استان اردبیل است که اهالی این شهر با دستان ظریف و هنرمند خود به دوختن لباس های محلی در طرح ها و رنگ های زیبا و متنوع می پردازند. لباس های محلی عشایر نمونه ای از این لباس ها است.

مسگری

استان اردبیل در صنعت مسگری تاریخچه ای قدیمی دارد و مردم این شهر انواع ابزار و ظرف ها را با استفاده از مسگری درست می کردند. اما امروزه این صنعت در استان اردبیل وجود ندارد و تنها بازاری به نام مسگران در این شهر دایر است.

سازهای سنتی

ساخت سازهای سنتی یکی دیگر از صنایع دستی استان اردبیل به شمار میرود. موسیقی های سنتی مستلزم استفاده از سازهای سنتی است که هنرمندان زبردست اردبیل با دقت کامل به ساخت این سازها می پردازند.

ساز آذری، تنبک، سنتور، سه تار، کمانچه و … انواعی از سازهای سنتی است که در تهیه آن از چوب درخت های فلفل، گردو، شمشاد و توت استفاده می گردد و سپس سیم هایی روی آن تعبیه می نمایند تا با ضربه زدن به این سیم ها صدای دلنشینی به گوش برسد.

مردم اردبیل، خلخال و مشکین شهر در ساخت انواع سازهای سنتی مهارت دارند و برترین و باکیفیت ترین سازها را در اختیار علاقه مندان به موسیقی قرار می دهند.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی از سوغات استان اردبیل را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. نظرات و پیشنهادها خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: کجارو / سیری در ایران / کجارو
انتشار: 22 بهمن 1400 بروزرسانی: 22 بهمن 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2081

به "سوغات اردبیل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات اردبیل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید