سلادون های موزه ملی ایران به کاخ موزه پکن رسید

به گزارش گردشیا، آثار منتخبی از موزه ملی ایران، دیروز شنبه، 22 تیر ماه، برای شرکت در نمایشگاهی وارد موزه پکن در چین شدند.

سلادون های موزه ملی ایران به کاخ موزه پکن رسید

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

آثار منتخب موزه ملی ایران برای شرکت در نمایشگاه دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوان و دنیای شدن به چین فرستاده شده بود. این 14 اثر، شنبه 22 تیر ماه وارد چین شده و به کاخ موزه پکن منتقل شدند.

جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران ضمن اعلام این خبر گفت:

14 ظرف سلادون از مجموعه ای مربوط به دوره صفوی که در زمان شاه عباس وقف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی شده بود، سال 1314 به موزه ملی ایران رسیده اند.

به گفته نوکنده، در این نمایشگاه بیش از 10 موزه از کشورهای مختلفی چون ژاپن، کره جنوبی، بریتانیا و امارات و همچنین بیش از 30 موزه از چین، آثار خود را شرکت داده اند.

نوکنده در شرح ظروف سلادون گفت:

سلادون نام خانواده ای از سفال با لعابی ویژه است. نام سلادون برای نخستین بار توسط فرانسوی ها برای این نوع ظروف به کار برده شد. از ویژگی های این سفال بدنه سخت، به رنگ سبز تیره و روشن است که دارای انواع گوناگون تزیین مانند نقش قالب زده و برجسته است. کرمان و اصفهان از مراکز مهم فراوری این نوع سفال در ایران بوده است.

نمایشگاه سلادون های لونگ چوآن و دنیای شدن دوشنبه 24 تیر در کاخ موزه پکن شروع به کار خواهد نمود و تا 12 مهر ادامه دارد.

شهر ممنوعه باستانی یا همان کاخ موزه پکن، نزدیک به دو میلیون شی از دوره های سلسله مینگ و چینگ دارد و در سال 1925 تبدیل به موزه شد. این کاخ موزه 980 ساختمان و 72 هکاتر مساحت دارد و در سال 1987 به عنوان میراث دنیای ثبت شد. یونسکو این اثر را به عنوان بزرگ ترین مجموعه ساختارهای چوبی باستانی حفظ شده در دنیا نام گذاری کرد. این کاخ موزه به صورت سالانه بیش از 16 میلیون بازدیدکننده دارد.

موزه ملی ایران با 15 اثر تاریخی فرهنگی در کنار 24 کشور اسیایی دیگر در نمایشگاه شکوه تمدن های آسیا نیز حضور دارد. این نمایشگاه با حدود دو ماه فعالیت خود، بیش از 800 هزار بازدیدکننده داشته است. این استقبال نشان دهنده علاقه مندی و نگاه فرهنگی مردمان این کشور است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 639

به "سلادون های موزه ملی ایران به کاخ موزه پکن رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلادون های موزه ملی ایران به کاخ موزه پکن رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید