روزی برای جادوی ماندگار

به گزارش گردشیا، در سال 1379، در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که 21 شهریورماه به عنوان روز ملی سینما شناخته شد

روزی برای جادوی ماندگار

به گزارش شاید نخستین چیزی که بعد از آمدن نام سینما به فکر مان می آید همین فیلم های یکی در میان دیدنی و ندیدنی است و بعد از آن احتمالا واژه هنر گوشه فکر مان نقش می بندد. سینما با این همه فرازونشیب و هنر و تجربه، حق دارد یک روز را هم به نام خود داشته باشد، امروز همین روز است؛ روز سینما. شمایی هم که گهگاهی به سینما می روید و از فیلم هایش لذت می برید، بد نیست اطلاعاتی از تاریخچه این روز و علت نامگذاری اش بدانید.

مظفرالدین شاه در فروردین سال1279 از تهران به مقصد اروپا حرکت کرد. در این سفر بود که با سینما آشنا شد. در سفرنامه مظفرالدین شاه آمده است که شاه روز یکشنبه هفدهم تیر1279 به اتفاق میرزا ابراهیم خان عکاس باشی به تماشای دستگاه سینموفتوگراف (شاه این دوربین را اشتباها سینموفتوگراف می نامید.) و لانترن ماژیک رفته است. این حادثه 5 سال پس از رواج اختراع برادران لومیر در پاریس رخ داد.

در هفته بعد، مظفرالدین شاه مجددا به ملاقات سینما رفت. حدود یک ماه پس از نخستین ملاقات مظفرالدین شاه با سینما، در سه شنبه 23مرداد1279 در شهر اوستاند در ساحل دریا در بلژیک، جشن روز عید گل برگزار گردید و میرزا ابراهیم خان عکاس باشی مشغول عکس سینموفتوگراف اندازی از شاه شد. به این ترتیب، بانی ورود نخستین دوربین فیلمبرداری و نمایش فیلم، مظفرالدین شاه است و نخستین فیلمبردار ایرانی نیز ابراهیم خان عکاس باشی محسوب می گردد.

اما در سال 1379، در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که 21 شهریورماه به عنوان روز ملی سینما شناخته شد و هر سال هم جشن خانه سینما در این روز برگزار می گردد و 21 شهریورماه به عنوان روزی نمادین و با نام سینما وارد تقویم شد تا از کسانی که رویاهای ما را بر پرده نقره ای جان می بخشند، تقدیر گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1402 بروزرسانی: 21 شهریور 1402 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2415

به "روزی برای جادوی ماندگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزی برای جادوی ماندگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید