رهبران آ.سه.آن درباره میانمار نشست برگزار می کنند

به گزارش گردشیا، برونئی به عنوان رئیس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) امروز دوشنبه از برگزاری نشست رهبران منطقه ای به منظور بحث بر سر تحولات میانمار حمایت کرده و گفت، از مقام ها خواسته تا خود را برای برگزاری نشستی در شهر جاکارتا آماده کنند.

رهبران آ.سه.آن درباره میانمار نشست برگزار می کنند

به نقل از خبرگزاری رویترز، میانمار از زمان کودتای اول فوریه که منجر به سرنگونی دولت منتخب آنگ سان سوچی شد، در بحران واقع شده است. فعالان می گویند، دست کم 557 تن در جریان اعتراضات از آن زمان در اثر سرکوب نیروهای امنیتی علیه معترضان و همچنین اعتصابات سراسر میانمار کشته شده اند در حالی که خونتای حاکم در این کشور اقدام به محدود کردن دسترسی به اینترنت کرده است.

اندونزی تلاش های اعضای اتحادیه آ.سه.آن که میانمار هم عضوش است برای تشویق به دستیابی به راه حلی از طریق مذاکره برای این کشور به رغم سیاست قدیمی عدم اظهارنظر اعضا درباره مسائل داخلی یکدیگر، رهبری کرده است.

برونئی در بیانیه مشترکی با مالزی اظهار کرد، هر دو کشور از وزرا و مقام های ارشد خود خواسته اند تا تدارکات لازم را برای نشستی که در محل دبیرخانه آ.سه.آن در شهر جاکارتا، پایتخت اندونزی برگزار خواهد شد اتخاذ کنند.

این بیانیه در پی نشست میان محی الدین یاسین، نخست وزیرمالزی و حسن البلقیه، پادشاه برونئی طی امروز مطرح شد.

آنها گفتند که بر سر برگزاری نشستی از سوی رهبران آ.سه.آن به منظور بحث بر سر تحولات جاری در میانمار توافق کردند.

آنها نگفتند که این نشست چه زمانی برگزار خواهد شد.

هر دو رهبر از بابت تعداد در حال افزایش کشته ها در میانمار اظهار نگرانی کردند.

بر طبق بیانیه، آنها از همه طرف ها خواستند از تحریک بیشتر به خشونت خوددداری کرده و همچنین از همه طرف ها خواستند فورا حداکثر خویشتنداری و انعطاف پذیری را به خرج دهند.

اتحادیه آ.سه.آن معمولا بر اساس اتفاق نظر عمل می کند اما تفاوت دیدگاه ها در میان 10 عضو این اتحادیه بر سر چگونگی پاسخ به استفاده ارتش میانمار از نیروی مرگبار علیه غیرنظامیان و سیاست این گروه برای عدم مداخله باعث محدود شدن قابلیت عمل آن شده است.

مالزی، اندونزی، فیلیپین و سنگاپور همگی به اظهار نگرانی از بابت کشتار تظاهرکنندگان در میانمار پرداخته و از برگزاری نشست سطح بالا و فوری بر سر میانمار حمایت کرده اند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1695

به "رهبران آ.سه.آن درباره میانمار نشست برگزار می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبران آ.سه.آن درباره میانمار نشست برگزار می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید