رابطه ایران و تایلند پس از جمهوری اسلامی

به گزارش گردشیا، روابط دو کشور، بعد از انقلاب اسلامی

روابط جمهوری اسلامی ایران با تایلند تا سال 1364، در سطح کاردار باقی ماند؛ ولی در این سال، اولین سفیر ایران به بانکوک اعزام شد و روابط بین دو کشور ارتقا یافت. به رغم پایین بودن روابط دیپلماتیک، روابط مالی دو کشور، از همان سال های اولیه بعد از پیروزی انقلاب، در سطح بالایی بود. در مهر 1362، هیأتی تایلندی به سرپرستی معاون وزیر بازرگانی تایلند، مدت سه روز، از تهران بازدید کرد و در مورد فروش برنج، ذرت و مرغ منجمد به ایران و خرید نفت، مذاکراتی انجام داد؛ به طوری که در سال 1364، ایران، سومین خریدار برنج تایلند شد. در مهر 1365، وزیر بازرگانی تایلند، از جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد و در این سفر با نخست وزیر و وزرای امور خارجه، بازرگانی، نفت و سایر مقامات جمهوری اسلامی، ملاقات و گفتگو کرد. وزیر بازرگانی تایلند، در این سفر تأکید کرد که حجم مبادلات تجاری، بعد از انقلاب اسلامی، افزایش چشم گیری یافته و به ده برابر میزان سابق رسیده است. در جریان بازدید وزیر بازرگانی تایلند از تهران، یادداشت تفاهمی بین دو کشور، امضا شد که براساس آن، برای فروش میزان مورد توافق قبلی نفت به تایلند و خرید تا سیصد هزار تن برنج تا خاتمه 1986، موافقت حاصل شد و موافقت شدهبود که در سال 1987، روزانه بین پنج تا ده هزار بشکه نفت ایران به تایلند صادر گردد و در مقابل، ایران، در همین سال، بین دویست تا چهارصدهزار تن برنج از تایلند بخرد. طرفین توافق کردند اساسی یک روابط بلند مدت نیز بین دو کشور پایه ریزی گردد؛ از جمله برای روابط بلند مدت تجاری برنامه ریزی گردد و هر چه سریع تر، بین دو کشور، توازن تجاری برقرار نمایند. در آذر 1365، طرفین توافق کردند در نمایشگاه های تجاری بین المللی یکدیگر شرکت و هیأت های بازرگانی مبادله نمایند و در مورد وضعیت کارگران تایلندی در ایران و همکاری در زمینه های علوم و تکنولوژی نیز در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تایلند، در محاصره مالی برخی کشورهای غربی علیه ایران شرکت نکرد و در این سالها همیشه برنج مورد احتیاج را به ایران فروخت. در مورد جنگ تحمیلی، تایلند از ابتدای جنگ سعی کرد با اتخاذ موضع بی طرفانه، دو کشور ایران و عراق را به برقراری صلح از راه مذاکره ترغیب کند. وزیر خارجه تایلند، از چند سال گذشته در نطقهای خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عراق را، شروع نماینده جنگ شناخته و بمبارانهای شیمیایی عراق را مذمت نموده است.

رابطه ایران و تایلند پس از جمهوری اسلامی

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به مناسبت های گوناگون به طور منظم، پیامهای تبریک بین مقامات عالی دو کشور مبادله شده است. مقامات تایلندی، شأن و احترام مسوولان جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخته رعایت کرده اند و عمدتاً احساسات مساعدی نسبت به جمهوری اسلامی ابراز کرده اند. در سال 1366، نیز موافقت هایی برای تشکیل کمیته ای مشترک تجاری و مالی بین دو کشور حاصل شد.

بین سال های 1367 تا 1371، با این که جنگ تحمیلی، اولویت اول سیاست خارجی ایران بود، فعالیت هایی نیز در زمین های مالی با تایلند شروع شد و اولین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های مالی، بازرگانی، صنعتی، فنی، کشاورزی و علمی ایران و تایلند در آبان سال 1370، با سفر آقای امرید سیلا آرن(Ammaret Silaorn) در تهران برگزار گردید. خرید روزانه ده تا پانزده هزار بشکه نفت از ایران توسط تایلند، خرید مستقیم شکر تایلند توسط ایران و افزایش میزان خرید برنج تایلند توسط ایران، از توافق های مهم این اجلاسی بود. در طی سالهای 1371 تا 1375 به دلیل افزایش اعتماد بین دو کشور، زمینه بسط مناسبات، به خصوص در زمینهای مالی فراهم شد. از تحولات مهم این مقطع زمانی باید به سفر آقای شافعی - وزیر تعاون ایران به تایلند اشاره نمود. در این دوره، اجلاسی های دوم، سوم و چهارم کمیسیون مشترک همکاری های مالی نیز در سال های 1372 تا 1374، به تناوب در بانکوک و تهران برگزار گردید. در سومین کمیسیون مشترک، خرید چهارصدهزار تن برنج از تایلند و واردات حدود پانزده هزار بشکه نفت خام ایران تصویب شد. در سال 1375، سورین پیتسوان (SurinpitSu Wan) وزیر امور خارجه تایلند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دو نوبت به ایران سفر کرد. در سفر دوم وی، پنجمین دور کمیسیون مشترک مالی بین دو کشور برگزار گردید. در این سفر یادداشت تفاهم همکاری بین وزرای امور خارجه دو کشور معاونان امور بین الملل وزارت خانه های نفت دو کشور در آبان 1384 در بانکوک برگزار گردید. این کمیته ای مشترک، در نشست خود با تشکیل چند کمیته فرعی در زمینه های پتروشیمی، اکتشافات، ایستگاه های تبدیل خودروهای بنزین سوز به گازسوز، برنامه های کاری خود را شروع کرد. در تاریخ نوزدهم دی ماه 1384، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با عنوان هفته دوستی ایران و تایلند، با حضور جمعی از هنرمندان با سابقه ای ایرانی در عرصه های سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی، در مرکز فرهنگی ملی تایلند برگزار گردید. این مناسبت مهم، فرصتی ایجاد کرد تا هر دو کشور، روابط پنج دهه گذشته را مرور نمایند و طرح های جدیدی برای گسترش روابط در سال های آینده ارائه دهند. مهم ترین رخداد همکاری میان ایران و تایلند، در بخش انرژی با سفر آقای وی ست چوپایبان، وزیر انرژی تایلند به ایران و افتتاح دفتر شرکت نفت تایلند(PTTEP) در تهران رقم خورد. در سال های اخیر، فعالیت های ایران و تایلند، متنوع تر شده است و از نظر مالی، همکاری خوبی میان دو کشور وجود دارد.

منبع: مرجع تایلند
انتشار: 3 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 320

به "رابطه ایران و تایلند پس از جمهوری اسلامی" امتیاز دهید

2 کاربر به "رابطه ایران و تایلند پس از جمهوری اسلامی" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه ایران و تایلند پس از جمهوری اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید